Thorens 166, vad göra?!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis

Thorens 166, vad göra?!

Inläggav Maccis » 2017-04-25 18:36

Spontanköpte en Thorens 166.......
Det var skicket som fick mig köpsugen.
Den ser ut som ny, även locket, det är nästintill repfritt.

Har läst mig till att det är nog den vanligaste av Thorenarna.

Så min fråga är nu - Vad kan jag göra för att få ut så mycket väljud som möjligt ur denna?

Utan att byta arm, där går gränsen.

Det sitter en Linn K5? på den, men den skall bytas.
Tycker inte om att köra med begagnad nål, då man inte kan lita på att den håller säljarens ord om skick.

Skall man ha en lätt pickup eller lite tyngre?

RCA-kablaget är bytt till en typ biltemavariant med omvända poler.....den är märkt med svart på den vita kontakten och röd på den svarta kontakten.
Kan ni tipsa om en prisvärd kabel som håller rätt kapacitans? som jag kan byta till.

Så det som skall göra är:
*Tweaka
*Byta rem
*Byta pickup
*byta RCA-kablage
*byta olja i lagret/lagren

Bilder kommer senare i tråden.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
CODY

Re: Thorens 166, vad göra?!

Inläggav CODY » 2017-04-25 22:11

Kul att få tag på en orörd gammal pjäs :) Se det som en liten fest för dig själv. Börja med att byta rem och olja, symaskinsolja ska det vara. Finns på Clas Ohlsson. Jag tror att K5.an är et Linn brandad Audiotechnica, kanske en AT 95. Då kan du byta till en sådan nål (jag vet inte, men Laila vet). Jag gjorde en liten tweakresa själv med en 166 V för något år sedan. En sak som glöms bort är fjädrarna, som kan bli svampiga. ha så kul!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-26 07:27

Maccis skrev:Spontanköpte en Thorens 166.......

Finns rätt många versioner av den där, den har producerats under åren 1975-94, https://www.vinylengine.com/turntable-d ... hanger=any

Har du inte redan en skivspelare? Tänker du ersätta den eller komplettera? Tror inte så mycket på kabelbyte, det är ofta pilligt och ger inte så mycket. Misstänker att armen passar pickuper som inte är alltför mjukt upphängda. Hur känns armlagren, glapp?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-26 14:42

Bild

På min (minns aldrig om det är en 165 eller 166) har jag:
- Dämpat chassiet med bitumen och korkmatta på samma sätt som TD160 Super: http://www.theanalogdept.com/chassis_damping.htm
- Gjort en ny bottenplatta i 10 mm MDF
- Bytt internkablage
- Monterat nätbrunn och RCA-kontakter
- Justerat värdet på motorns faskondensator så att den går så "tyst" som möjligt, trial and error
- (bortse från detta) Ny arm, modifierad Rega RB250
- (bortse från detta) Ny topplatta från Ebay utan hål för tonarmslyft
- Ortofon 2M Blue-pickup
- Byggt en kabel som ger rätt kapacitans ihop med pickupen för det RIAA't jag använder
- En jäkla massa skruvande för att få fjädringen i ordning

Den låter jättebra! Dock var den i så risigt skick vid köp att den inte var spelbar, så jag har ingen före/efter-uppfattning. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-26 15:23

Dämpning av det avfjädrade innerchassit är ett sätt att förändra. Personligen är jag skeptisk till pressad plåt i just innerchassit. Dämpning tar ner klockklangen men vill man inte ha ett rejält styvt innerchassi också? Ett laminat av material med olika egenskaper är vad jag gjort i mina tidigare ombyggnationer. Styvt men icke-resonant, fast det blir tyngre och kräver ytterligare arbete. Det kan vara en fördel att innerchassit är tyngre än tallriken, att innerchassit långsamt roterar (grovt överdrivet) kan vara ett problem hos en del spelare.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-27 10:01

Därav är korkmatta vad man bör använda för den fjädrade delen av chassiet, dämpar resonanserna men ökar knappt vikten.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-27 11:31

Fostex skrev:Därav är korkmatta vad man bör använda för den fjädrade delen av chassiet, dämpar resonanserna men ökar knappt vikten.

Är plåtbiten styv? De bättre Thorens har gjutna chassin.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-27 11:33

Fostex skrev:Därav är korkmatta vad man bör använda för den fjädrade delen av chassiet, dämpar resonanserna men ökar knappt vikten.

Är plåtbiten styv? De bättre Thorens har gjutna chassin. Finnessen med ett tungt chassi relativt tallriken är förstås lite svårare att implementera utan tillgång till andra fjädrar för upphängningen.

Återgå till Köpråd