Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Xiro » 2017-08-21 21:06

Söker TV för betraktningsavstånd cirka 3 till 3,5 m. Kommer att matas med allt från marksänd fri digital-TV till Netflix 4K, och spel från gamla Wii upp till PS4 och möjligen spel i 4K. Är van vid 37" Panasonic plasma. Ska ha inbyggd webläsare, youtube, netflix och USB. Ska vara smidigt att köra "muspekaren" samt att mata in text, gärna via logitech tangentbord med touchpad.

Kollade på Elgiganten, där en hjälpsam säljare rekommenderade en LG OLED 55" av förra årets modell för strax under 17kkr. Är det en 55" OLED som gäller eller kan man lika gärna köra LED för betydligt mindre peng? Är 55" lagom eller kanske för stor? Nån särskilda egenskaper och finesser man ska inte (kompro)missa?

Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-21 21:38

Alldeles för liten! Annars är OLED trevligt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Kribban » 2017-08-21 21:57

Kör 88" och AppleTV på det avståndet. Alldeles lagom. Du bör nog upp på minst 65" eller kör på projektor som jag gör :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Xiro » 2017-08-22 07:30

Ni som kör större på det avståndet (eller motsvarande) - hur tänker ni kring signal/material med sämre kvalitet, t ex 480 eller 720 linjer, eller komprimerat så att nyanser i skuggor och färger inte är perfekta? Jag kommer ju inte att köra 4K eller ens 1080 hela tiden.

Sedan är jag också nyfiken på om OLED vs LED - är OLED självklart val? Nån som nördat på detta och jämfört i lugn och ro med egna ögon?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-08-22 08:36

Xiro skrev:Ni som kör större på det avståndet (eller motsvarande) - hur tänker ni kring signal/material med sämre kvalitet, t ex 480 eller 720 linjer, eller komprimerat så att nyanser i skuggor och färger inte är perfekta? Jag kommer ju inte att köra 4K eller ens 1080 hela tiden.

Sedan är jag också nyfiken på om OLED vs LED - är OLED självklart val? Nån som nördat på detta och jämfört i lugn och ro med egna ögon?

Kör 50" på 2.3m o det är för litet, oavsett upplösning. 65" är nog på gränsen...

3-3.5m...även en 65" upplevs för liten!!

OLED vs LED - har du budget så ja.

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Xiro » 2017-08-22 08:48

Tack för tips. Men hur gör ni med sämre upplöst material för att det inte ska se hemskt ut? Använder ni bara en del av skärmen då och låter det vara en svart passepartout runt om? Eller aktiverar ni någon funktion som "dimmar" till bristerna? :D

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Morgan » 2017-08-22 11:30

På strax under 3m tycker jag att 90"-100" är precis lagom. Jag har testat 110", men det var för mycket. Mitt tips är att köpa den största TV du har råd med.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Xiro » 2017-08-22 12:28

Jo, men...
Xiro skrev:Tack för tips. Men hur gör ni med sämre upplöst material för att det inte ska se hemskt ut? Använder ni bara en del av skärmen då och låter det vara en svart passepartout runt om? Eller aktiverar ni någon funktion som "dimmar" till bristerna? :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-22 13:44

Jag tycker det är lite störande med 55-tummare på 3.5 m när källmaterialet är i SD-format. Jag vill ha 720 i det fallet. Har vi verkligen så olika uppfattning? Ni som inte störs när ni kör t.ex. vanlig DVD, vad använder ni för prylar?

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Doofus » 2017-08-22 14:06

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det är lite störande med 55-tummare på 3.5 m när källmaterialet är i SD-format. Jag vill ha 720 i det fallet. Har vi verkligen så olika uppfattning? Ni som inte störs när ni kör t.ex. vanlig DVD, vad använder ni för prylar?


För mig är det aldrig ett problem, jag har ingen TV-mottagare utan endast en PC kopplad till min projektor. Streamingtjänster som Netflix/HBO-nordic och Youtube tar hand om 99% av det jag tittar på och där har du 720p/1080p på i princip allt.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-08-22 17:12

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det är lite störande med 55-tummare på 3.5 m när källmaterialet är i SD-format. Jag vill ha 720 i det fallet. Har vi verkligen så olika uppfattning? Ni som inte störs när ni kör t.ex. vanlig DVD, vad använder ni för prylar?

Bra TV är svaret (pannsonic plasma) med vanlig eterTV, samt Oppo105 för DVD o BD

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Conan » 2017-08-23 06:03

Sitter väl runt 3,5 m från en 65 plasma och tycker det är rätt lagom. Mindre TV skulle bli... ja för litet helt enkelt, och en större skulle nog ge problem med en för stor reflekterande yta mellan högtalarna. Störs inte alls av SD-material men så är inte synen helt perfekt heller 8) . I vilket fall tror jag att upplevelsen av en större skärm helt tar över problemen med upplösningen.

Man skulle väl egentligen ha projje och upprullningsbar duk på 100 tum eller så. Får bli nästa projekt.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav RMA » 2017-08-23 18:43

Conan skrev:Sitter väl runt 3,5 m från en 65 plasma och tycker det är rätt lagom. Mindre TV skulle bli... ja för litet helt enkelt, och en större skulle nog ge problem med en för stor reflekterande yta mellan högtalarna. Störs inte alls av SD-material men så är inte synen helt perfekt heller 8) . I vilket fall tror jag att upplevelsen av en större skärm helt tar över problemen med upplösningen.

Man skulle väl egentligen ha projje och upprullningsbar duk på 100 tum eller så. Får bli nästa projekt.

Det gäller att ha Tv;ns yta i linje med diskanterna för att undvika problem.
Har en 75" mellan högtalarna och sitter på ca 3-3,5m avstånd och har inga problem med ljudet.
Bildmässigt tycker jag det är helt ok även med lågupplöst material.
Jag brukar dock ganska snart glömma dålig bild kvalitet om filmen är bra :) .
Dålig ljudkvalitet däremot har jag svårt med.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Elfsberg » 2017-08-23 19:06

Jag har 65" på 3.6 m.. Det upplevdes som stort i några dagar, sen började jag snabbt längta efter 85".
Med 1080p är typ allt för litet.. med 4K kan jag tänka mig att 65" är lagomt på 2 m eller sådär.
Denna kommer bli gaming-TV när det går att få tag i 85" 4K för en rimlig peng. (10 000 kr!)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Conan » 2017-08-24 06:15

RMA skrev:
Conan skrev:Sitter väl runt 3,5 m från en 65 plasma och tycker det är rätt lagom. Mindre TV skulle bli... ja för litet helt enkelt, och en större skulle nog ge problem med en för stor reflekterande yta mellan högtalarna. Störs inte alls av SD-material men så är inte synen helt perfekt heller 8) . I vilket fall tror jag att upplevelsen av en större skärm helt tar över problemen med upplösningen.

Man skulle väl egentligen ha projje och upprullningsbar duk på 100 tum eller så. Får bli nästa projekt.

Det gäller att ha Tv;ns yta i linje med diskanterna för att undvika problem.
Har en 75" mellan högtalarna och sitter på ca 3-3,5m avstånd och har inga problem med ljudet.
Bildmässigt tycker jag det är helt ok även med lågupplöst material.
Jag brukar dock ganska snart glömma dålig bild kvalitet om filmen är bra :) .
Dålig ljudkvalitet däremot har jag svårt med.


Njae... TV:n är vägghängd och ju mer "TV" det sitter på väggen, desto mindre dämpning kan jag ha. Större än 65 tum kommer jag inte att skaffa. Mätte mellan högtalarna i går och en duk på 90 tum skulle få plats. Får fundera lite om det är värt att skaffa duk & projektor för att komma upp från 65 till 90 tum. Gör jag det skulle jag antagligen satsa på en budgetkombo för inte mer än 10 kSEK.

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Xiro » 2017-08-24 12:42

Conan skrev:Njae... TV:n är vägghängd och ju mer "TV" det sitter på väggen, desto mindre dämpning kan jag ha. Större än 65 tum kommer jag inte att skaffa. Mätte mellan högtalarna i går och en duk på 90 tum skulle få plats. Får fundera lite om det är värt att skaffa duk & projektor för att komma upp från 65 till 90 tum. Gör jag det skulle jag antagligen satsa på en budgetkombo för inte mer än 10 kSEK.


Jag skulle också få plats med en riktigt stor duk, ser dock ev mörkläggning som ett aber. Conan - din tanke om budgetkombo låter intressant, har du några kandidatprodukter du kan dela med dig av? (Jag är helt grön och behöver grovgaffla fram produkter att undersöka.)

Vidare - är det vettigt att skippa OLED 55" för att istället välja en väsentligt större LED? (Har pengarna för 65" OLED, men min entusiasm för bildapparater är inte tillräckligt stor, så jag lägger hellre de extra pengarna på annat.)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav RMA » 2017-08-24 20:22

Conan skrev:
RMA skrev:
Conan skrev:Sitter väl runt 3,5 m från en 65 plasma och tycker det är rätt lagom. Mindre TV skulle bli... ja för litet helt enkelt, och en större skulle nog ge problem med en för stor reflekterande yta mellan högtalarna. Störs inte alls av SD-material men så är inte synen helt perfekt heller 8) . I vilket fall tror jag att upplevelsen av en större skärm helt tar över problemen med upplösningen.

Man skulle väl egentligen ha projje och upprullningsbar duk på 100 tum eller så. Får bli nästa projekt.

Det gäller att ha Tv;ns yta i linje med diskanterna för att undvika problem.
Har en 75" mellan högtalarna och sitter på ca 3-3,5m avstånd och har inga problem med ljudet.
Bildmässigt tycker jag det är helt ok även med lågupplöst material.
Jag brukar dock ganska snart glömma dålig bild kvalitet om filmen är bra :) .
Dålig ljudkvalitet däremot har jag svårt med.


Njae... TV:n är vägghängd och ju mer "TV" det sitter på väggen, desto mindre dämpning kan jag ha. Större än 65 tum kommer jag inte att skaffa. Mätte mellan högtalarna i går och en duk på 90 tum skulle få plats. Får fundera lite om det är värt att skaffa duk & projektor för att komma upp från 65 till 90 tum. Gör jag det skulle jag antagligen satsa på en budgetkombo för inte mer än 10 kSEK.

Ja vägghängd blir ju problematisk förstås.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-08-24 23:04

Xiro skrev:
Conan skrev:Njae... TV:n är vägghängd och ju mer "TV" det sitter på väggen, desto mindre dämpning kan jag ha. Större än 65 tum kommer jag inte att skaffa. Mätte mellan högtalarna i går och en duk på 90 tum skulle få plats. Får fundera lite om det är värt att skaffa duk & projektor för att komma upp från 65 till 90 tum. Gör jag det skulle jag antagligen satsa på en budgetkombo för inte mer än 10 kSEK.


Jag skulle också få plats med en riktigt stor duk, ser dock ev mörkläggning som ett aber. Conan - din tanke om budgetkombo låter intressant, har du några kandidatprodukter du kan dela med dig av? (Jag är helt grön och behöver grovgaffla fram produkter att undersöka.)

Vidare - är det vettigt att skippa OLED 55" för att istället välja en väsentligt större LED? (Har pengarna för 65" OLED, men min entusiasm för bildapparater är inte tillräckligt stor, så jag lägger hellre de extra pengarna på annat.)

En fråga endast du kan svara på efter demo.

55" på 3.5m ALDRIG I LIVET för mig. Troligen inte för dig heller. Pyttelitet = du kommer bli missnöjd.
65" OLED eller 75" LCD? Svårt val då 3.5m är skitlångt bort. Behöver dema. På närmare håll = OLED men 3.5m är långt bort.kanske du inte tycker skillnaden på detta avstånd är avgörande.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Bjorn_ » 2017-08-27 12:57

Jag körde projje i många år och använde detta till "vanlig tv" vad det nu betyder... alltså, allt tittande var på denna anläggning så som dvd, parabol-tv-mottagare, Netflix etc. Jag avverkade inte mindre än tre projjar, de höll väl cirka 2år åt gången innan någonting gick sönder. Det var bara lampan som gav upp en gång av dessa, annars var det andra problem. Det största problemet var vid sportsändningar då det fungerade rätt dåligt i ett upplyst vardagsrum. Nu vid renovering så tröttnade jag och köpte en tv istället. Samsung 65 med 4K för 10K på elgigantens black friday.
Svärtan är lite flammig och den automatiska 4K-uppskalningen är irriterande när den slår på av sig själv (det går att stänga av, men den glömmer bort sig ibland och går på igen). Inte den bästa tvn, men långt mycket bättre än en projje för mina förutsättningar. Största protesterna kom snopet från min fru, som undrade om 65 tum skulle bli tillräckligt, hon ville hellre ha 75! (Hade lite mer än 90 tum innan med proj). Men 10K smakade bättre än 20K...
Har en kompis som kör 75 tum på samma avstånd och det går jättebra :)
Det kan ju vara dämpning, högtalare och annat som sätter stopp, precis som du säger. Mitt råd är att köpa så stort som det bara går och finns budget för :mrgreen:

Bilden är hur som helst mycket bättre nu och vi kan titta på fotboll igen :D

Projje kräver sitt rum... och hållbarheten är inte vad den borde.

En parentes till 4K... det finns ingen online-streamingtjänst what so ever som klarar av att leverera bra material i 4K. Det blir alldeles för mycket komprimering hur de än gör. Jag har kopplat in min stationära dator också nu, och det är fullt möjligt att göra fotoredigering (inte optimalt, men det går) i 4K. Det är väl den behållning jag har av just 4K. Gaming hade också funkat...

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav pingvinen » 2017-09-14 14:57

Jag köpte en sådan LG 55 oled på black Friday förra året för 16000. Rekommenderar starkt. Om du vill ha större än 55 blir den dyr, så köp något annat i så fall.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav smile » 2017-09-14 17:07

Bara en reflektion ifrån min sida.

När jag var liten för ca 20 år sedan så hade vi en liten tv, uppskattningsvis någonstans mellan 24-28" på ett avstånd av kanske 3-4 meter beroende på var i rummet man satt.
Detta var nog acceptabelt rent allmänt.

I dag sitter jag med en 48" tv på ungefär samma avstånd, jag ser väldigt tydligt vad jag tittar på.

Vad är det man missar när man inte klarar av att titta på en tv på mindre än 50" som alla förslag här ovan verkar vara?

Är det bara för att man kan ha en stor tv som lockar eller har folk sämre syn i dag än för 20 år sedan?

I mitt rum skulle jag nog kunna klämma in kanske en 65" tv utan att det skulle se konstigt ut men min 48" känns bra ur estetisk vinkel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-14 17:58

Testa gärna "Vem älskar Yngve Frej" som ligger på SVTPlay. Det ser inte roligt ut jämfört med t.ex. HD-sändningar på DVB-T2 eller DVB-S2. Har testat på flera datorer också med samma dåliga resultat. Finns inte "Vem älskar Yngve Frej" eller "Någonstans i Sverige" i bättre format än så här?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Elfsberg » 2017-09-14 21:23

smile skrev:Bara en reflektion ifrån min sida.

När jag var liten för ca 20 år sedan så hade vi en liten tv, uppskattningsvis någonstans mellan 24-28" på ett avstånd av kanske 3-4 meter beroende på var i rummet man satt.
Detta var nog acceptabelt rent allmänt.

I dag sitter jag med en 48" tv på ungefär samma avstånd, jag ser väldigt tydligt vad jag tittar på.

Vad är det man missar när man inte klarar av att titta på en tv på mindre än 50" som alla förslag här ovan verkar vara?

Är det bara för att man kan ha en stor tv som lockar eller har folk sämre syn i dag än för 20 år sedan?

I mitt rum skulle jag nog kunna klämma in kanske en 65" tv utan att det skulle se konstigt ut men min 48" känns bra ur estetisk vinkel.


När du väl testat en större modell så kommer du förstå varför det är vad som rekommenderas. Jag kommer aldrig i mitt liv gå under 65" igen, finns inte en chans.. jag förstår fullt ut den som rekommenderar ännu större, för jag vill verkligen ha ännu större skärm nu när jag också förstår att det här var ju hur bra som helst! Tidigare hade jag 50" i samma rum.
Det är plånboken som sätter stopp i den här frågan egentligen, och för mig går storleken före bildkvalitét, hellre en OK 65" än en 50" med senaste tekniken.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Kraniet » 2017-09-15 08:58

jag sitter också på 3,5m och har 50 tum. Alldeles för litet.. Skulle jag köpa ny så är det nog inte fråga om mindre än 75.

typ 110" är storleken som gäller om du ska uppfylla THX standard (dvs 40 graders tittvinkel)

http://www.customht.com.au/blog/thx-vie ... rojectors/

men sen är ju frågan hur du hanterar lågupplöst material. Där är ju en plasma-tv väldigt trevlig eftersom den "smetar" bilder lite. Men på det stora hela så är det inte så mycket att göra åt. Antingen nöjer du dig med bilden eller fixar digital signal.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Kraniet » 2017-09-15 09:04

smile skrev:Bara en reflektion ifrån min sida.

När jag var liten för ca 20 år sedan så hade vi en liten tv, uppskattningsvis någonstans mellan 24-28" på ett avstånd av kanske 3-4 meter beroende på var i rummet man satt.
Detta var nog acceptabelt rent allmänt.

I dag sitter jag med en 48" tv på ungefär samma avstånd, jag ser väldigt tydligt vad jag tittar på.

Vad är det man missar när man inte klarar av att titta på en tv på mindre än 50" som alla förslag här ovan verkar vara?

Är det bara för att man kan ha en stor tv som lockar eller har folk sämre syn i dag än för 20 år sedan?

I mitt rum skulle jag nog kunna klämma in kanske en 65" tv utan att det skulle se konstigt ut men min 48" känns bra ur estetisk vinkel.


Det är ju lite kopplat till upplösning också

Kolla den här sidan så kan du jämföra vilka avstånd som behövs för att du ska se [i]alla[/] detaljer i bilden.
Tex ser du att 480p (dvs analog tv) har ett avstånd på ca 3m för 32 tums bild.

https://www.projectorscreen.com/project ... alculators

Men har man dålig signal kan det ju vara en fördel att sitta längre ifrån så att fel i bilden inte märks.
Men främst är det väl för film det är mest intressant och där är det ju upplevelsen som man (jag) vill åt. 50" på 3,5m är lite i underkant tycker jag.

En annan grej som jag tänkt på är att TVn känns stor ända tills den står på plats i vardagsrummet. Min första tanke när vi ställde in den var "den hade fått vara större".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-15 10:56

Kraniet skrev:Det är ju lite kopplat till upplösning också

Kolla den här sidan så kan du jämföra vilka avstånd som behövs för att du ska se [i]alla[/] detaljer i bilden.
Tex ser du att 480p (dvs analog tv) har ett avstånd på ca 3m för 32 tums bild.

https://www.projectorscreen.com/project ... alculators



Fast 480p är väl ändå digital källa, DVD? Analog TV är sämre än så och det märker man när man kollar på äldre inslag som ligger på SVTPlay. Jag har en 46-tummare på ungefär 2.8 m och då är 480p suddigt, analogt i 4:3 format är riktigt kass. De TV-kanaler jag brukar titta på har 720p och då ser det bra ut.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav Kraniet » 2017-09-15 11:03

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Det är ju lite kopplat till upplösning också

Kolla den här sidan så kan du jämföra vilka avstånd som behövs för att du ska se [i]alla[/] detaljer i bilden.
Tex ser du att 480p (dvs analog tv) har ett avstånd på ca 3m för 32 tums bild.

https://www.projectorscreen.com/project ... alculators



Fast 480p är väl ändå digital källa, DVD? Analog TV är sämre än så och det märker man när man kollar på äldre inslag som ligger på SVTPlay. Jag har en 46-tummare på ungefär 2.8 m och då är 480p suddigt, analogt i 4:3 format är riktigt kass. De TV-kanaler jag brukar titta på har 720p och då ser det bra ut.


Det kan nog stämma. har dålig koll på de där gamla formaten :)
Vi har bara standardutbudet av kabelkanaler och där är 80% analoga. Vissa ser ju dock bättre ut än andra. Men det är en jäkla skillnad mot de digitala kanalerna. Men jag ser sällan på TV numera så det spelar mindre roll för min del.

Film brukar jag ibland köra 720p. Ser ingen direkt skillnad mellan 720 och 1080 på min TV (50" LG plasma på 3,5m avstånd).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav faema » 2017-09-15 13:50

Jag kastar ut en frågatill er som är insatta.
Jag tycker att en TV som är avslagen är MYCKET ful, som ett stort svart hål. Därför har vi TV bakom ett draperi (halvbra lösning).
Fråga:
Finns det en TV där skärmen är vit eller annan ljus färg när den är av?
Varför svart?
Ni kan säkert svaren 8)

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav pingvinen » 2017-09-15 14:50

faema skrev:Jag kastar ut en frågatill er som är insatta.
Jag tycker att en TV som är avslagen är MYCKET ful, som ett stort svart hål. Därför har vi TV bakom ett draperi (halvbra lösning).
Fråga:
Finns det en TV där skärmen är vit eller annan ljus färg när den är av?
Varför svart?
Ni kan säkert svaren 8)


Det har jag inte svaret på, men du kan låta bli att stänga av den och visa en bild i valfri färg som workaround.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Köpråd TV för cirka 3-3,5m

Inläggav PerStromgren » 2017-09-15 15:24

Kraniet skrev:jag sitter också på 3,5m och har 50 tum. Alldeles för litet.. Skulle jag köpa ny så är det nog inte fråga om mindre än 75.


Vi sitter ca 3 m ifrån och har 32"... :oops:

Bild
Den primära platsen är inte de fåtöljer som finns i bild, utan en soffa som står till höger om bilden.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster