Basshaker.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Basshaker.

Inläggav bassman » 2017-11-27 22:35

Har gått igång med tankar på bas-skakare, har ingen erfarenhet alls av dessa ting. Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheter?

Har Googlat och i länken kan det finns en som kan göra jobbet eller kanske inte? Synpunkter mottages tacksamt :-)

http://www.bassshakers.com/bass-shaker- ... ss-shaker/
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Basshaker.

Inläggav darkg » 2017-11-27 23:42

Är det soffan som ska aktiveras? I så fall bör en bra början vara att studera dess skelettsystem. I övrigt - ingen aning!

(Undrar hur det skulle ha varit om spel och film mixades med separat vibro-kanal! Då tänker jag inte på porrfilm specifikt.)

En grej som kanske kan vara kul är att prova basshaker+lurar för diskreta pang pang-studier på jobbet på natten.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Basshaker.

Inläggav Perfector » 2017-11-28 00:20

sätt en i bilen och se den skramla i småbitar :-)
http://www.monacor.se/produkter/tillbeh ... nr/142560/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Basshaker.

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-28 00:29

Det är 32 minuter kvar på Ljudias Cyber monday. Köp ett gäng och testa :) .
199 kr/st.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Basshaker.

Inläggav bassman » 2017-11-28 12:03

darkg skrev:Är det soffan som ska aktiveras? I så fall bör en bra början vara att studera dess skelettsystem. I övrigt - ingen aning!

(Undrar hur det skulle ha varit om spel och film mixades med separat vibro-kanal! Då tänker jag inte på porrfilm specifikt.)

En grej som kanske kan vara kul är att prova basshaker+lurar för diskreta pang pang-studier på jobbet på natten.



Det är tyvärr ingen soffa utan 2 st snurrfåtöljer av typ Stressless. Men det löser jag på något sätt.

Frågan är om någon har erfarenhet och testat olika modeller av skakare?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Basshaker.

Inläggav darkg » 2017-11-28 21:48

Snurrfåtöljer... Så, släpringar? Induktionsladdning?
:mrgreen:
Eller bara en diskret spiralkabel och en erinran att inte snurra oförbehållsamt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Basshaker.

Inläggav bassman » 2017-11-29 09:13

darkg skrev:Snurrfåtöljer... Så, släpringar? Induktionsladdning?
:mrgreen:
Eller bara en diskret spiralkabel och en erinran att inte snurra oförbehållsamt.



Jo någon spiraldito kan tänkas. Jag är medveten om problemet som kan uppstå :)

EKK går jävlat fetbort :mrgreen:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basshaker.

Inläggav Kraniet » 2017-12-01 13:58

en grej som jag reagerat på när det gäller bas-skakare är att de inte verkar gå så djupt i frekvens. Så jag förstår då inte vad de ska vara bra till riktigt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Basshaker.

Inläggav Perfector » 2017-12-01 14:04

Kraniet skrev:en grej som jag reagerat på när det gäller bas-skakare är att de inte verkar gå så djupt i frekvens. Så jag förstår då inte vad de ska vara bra till riktigt.

Primärt i bil där alla plåtar skakar loss vid 40 Hz.
Dessutom kittlar det så i rumpan ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Basshaker.

Inläggav bassman » 2017-12-02 11:24

Kraniet skrev:en grej som jag reagerat på när det gäller bas-skakare är att de inte verkar gå så djupt i frekvens. Så jag förstår då inte vad de ska vara bra till riktigt.



Aura verkar vakna vid 20Hz vilket inte är så tokigt, länkar ett klipp på "tuben"

Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basshaker.

Inläggav Kraniet » 2017-12-02 18:18

bassman skrev:
Kraniet skrev:en grej som jag reagerat på när det gäller bas-skakare är att de inte verkar gå så djupt i frekvens. Så jag förstår då inte vad de ska vara bra till riktigt.



Aura verkar vakna vid 20Hz vilket inte är så tokigt, länkar ett klipp på "tuben"



Ja jag såg att de specad den till 20 Hz också. Så det kanske är en bättre basskakare. I min tanke så är det området 10-20 Hz där det behövs förstärkning eftersom det är svårare att få baslådor att ge tillräckligt mycket spl där.

Har aldrig upplevt bas-skakare så jag vet inte om de tillför nånting konstruktivt till upplevelsen eller om de bara stör.

Vore intressant att höra åsikter i frågan. Mest intressant vore ju att uppleva det.

edit: den här buttkickern ska tydligen gå ner till 5 Hz. Men som sagt jag har ingen aning om vid vilka frekvenser man vill att en sådan ska verka..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Basshaker.

Inläggav Helmut » 2017-12-06 19:28

Funderar på om det skulle gå att byta ut en 12 tums bas i en basreflex låda mot en basshaker eller fungerar en basshaker som en bashögtalare utan membran?

Dennis emc2
 

Re: Basshaker.

Inläggav Dennis emc2 » 2018-01-27 17:55

Earthquake Q10B går ned till 5hz, så kanske en sådan som delas när frontar/subb börjar falla av?


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster