JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (Nu med DIY).

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Vilka högtalare kommer Landa behålla?

Omröstningen slutade 2017-12-28 21:24

1. JBL Överlägsen spridning
3
27%
2. Daimond utseendet ska inte underskattas
5
45%
3. Ingen Att byta högtalare är en del av denna hobby.
3
27%
 
Antal röster : 11

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav rajapruk » 2017-12-06 13:25

landa skrev:
rajapruk skrev:Ökad dämpning, menar ni mer dämpande fluff inne i lådan? Det tror jag definitivt kan försämra produkten. De är ju avstämda basreflexkonstruktioner.

Jag har själv 5st JBL LSR305 och tycker de är fantastiska, för sitt pris. Men jag känner att de är svårt begränsade på många punkter, och tror inte det är värt besväret att modda nån enskild del, som tex lådan.
Det finns en snubbe på nätet som förstärkt lådan i LSR308 och gjort de tyngre, och han tyckte inte det var värt besväret, vill jag minnas. Googla.

De är i grund och botten närfältsmonitorer, gjorda för att spela relativt lågt ljudtryck. De är inte alls lika bra som långfältsmonitorer (eller vad man ska kalla det :) ) tycker jag.


Antar du menar http://noaudiophile.com/JBL_LSR308/. Han förstärkte aldrig lådorna bara frontarna.

Har ju själv 308 men tycker inte de fungerar så bra som närfältsmonitorer.


Ja precis den.
Som han skriver mår de väldigt bra av att avlastas av subwoofer (gör mina LSR305 iaf). Tyvärr är den tillhörande JBL LSR310-subben inte alls bra, tycker jag. Den subben är inte alls så prisvärd som LSR305 är, tycker jag. Jag hade 2st JBL LSR310 subwoofers, men sålde dem illa kvickt.

Men om moddning förbättrar något är det ju bara att prova! Glöm inte att göra spinorama-analysen i stora ekofria kammaren bara. ;)
Men det sitter billiga grejer i dessa, elementen och förstärkeriet. Förvänta er inga stordåd.

Solhaga har moddat sina tror jag, han kanske kan ge sin syn på det hela.

Att bara ta waveguiden, och sedan bygga nytt med fina element, fin elektronik och fina lådor hade varit intressant.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-06 14:19

rajapruk skrev:
landa skrev:
rajapruk skrev:Ökad dämpning, menar ni mer dämpande fluff inne i lådan? Det tror jag definitivt kan försämra produkten. De är ju avstämda basreflexkonstruktioner.

Jag har själv 5st JBL LSR305 och tycker de är fantastiska, för sitt pris. Men jag känner att de är svårt begränsade på många punkter, och tror inte det är värt besväret att modda nån enskild del, som tex lådan.
Det finns en snubbe på nätet som förstärkt lådan i LSR308 och gjort de tyngre, och han tyckte inte det var värt besväret, vill jag minnas. Googla.

De är i grund och botten närfältsmonitorer, gjorda för att spela relativt lågt ljudtryck. De är inte alls lika bra som långfältsmonitorer (eller vad man ska kalla det :) ) tycker jag.


Antar du menar http://noaudiophile.com/JBL_LSR308/. Han förstärkte aldrig lådorna bara frontarna.

Har ju själv 308 men tycker inte de fungerar så bra som närfältsmonitorer.


Ja precis den.
Som han skriver mår de väldigt bra av att avlastas av subwoofer (gör mina LSR305 iaf). Tyvärr är den tillhörande JBL LSR310-subben inte alls bra, tycker jag. Den subben är inte alls så prisvärd som LSR305 är, tycker jag. Jag hade 2st JBL LSR310 subwoofers, men sålde dem illa kvickt.

Men om moddning förbättrar något är det ju bara att prova! Glöm inte att göra spinorama-analysen i stora ekofria kammaren bara. ;)
Men det sitter billiga grejer i dessa, elementen och förstärkeriet. Förvänta er inga stordåd.

Solhaga har moddat sina tror jag, han kanske kan ge sin syn på det hela.

Att bara ta waveguiden, och sedan bygga nytt med fina element, fin elektronik och fina lådor hade varit intressant.


Tror man ska väldigt mycket tur för att hitta en diskant som passar bra i den waveguiden. Tycker nog baselementet faktiskt är bra. Men som du säger det bör avlastas. Sedan tror jag ju att den svaga länken är just förstärkaren.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav schmutziger » 2017-12-08 13:40

dessa wharfedales mätning ser jättemycket bättre ut än de jag mätte på!

ang byta diskant i jbl, dessa högtalare har linejfilter, dvs filter på lågnivåsidan så det är nog inte helt lätt att anpassa kanske. nivådämpning blir ju enkelt men om man börjar mixtra med spolar och kondingar kan det nog bli intressant. särskilt om det finns tidsfördröjning i den aktiva delen.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-08 19:37

Och svaret blev... (Trummvirvel)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-08 19:42

JBL LSR 308

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Tangband » 2017-12-08 20:00

landa skrev:JBL LSR 308


Spännande !

En given mod om du törs vore kanske en genomgående bult genom lådan ( vänster , höger sida ) med hattbult på vardera sidan för att staga upp lådväggarna.
Samt ett stycke dämpmaterial (fårull från hifikit ? ) inne i lådan som inte blockerar basröret.
Jag har gjord en sådan mod med ull i mina Jbl 530 med betydligt bättre mellanregister som resultat.
Läs mer på min medlemspresentation.

viewtopic.php?f=16&t=66614

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-08 20:22

Just nu lyssnar jag med en handduk i varje basrör. Tycker det är en förbättring.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-08 22:19

Ny mätning.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-09 20:18

Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Perfector » 2017-12-09 20:36

landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]

Det kan vara telefon som ringer åxå :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-09 21:26

Perfector skrev:
landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]

Det kan vara telefon som ringer åxå :-)

Får göra en mätning på det.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Tangband » 2017-12-09 23:28

landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]


Det där ser ut som typiska resonanser inifrån lådan som har för lite Dämpmaterial. Om lådan varit jättedålig i väggarna hade det kanske varit fler resonanser vid lägre frekvens.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Laila » 2017-12-10 00:44

Nu när landa har bestämt saj så vill jag gärna förmedla mina intryck av 225:orna . . .
please håll i er: liggandes* på mina kära(för tillfället indisponibla Allison One) så spelar
de musik bättre än något jag hitintills har haft förmånen att lyssna på här hemma . . .
bassidan av högisarna är ca 11 cm från vägg å diskantsidan ca 2 cm. Allison högisarna
är konstruerade att stå mot vägg i ett "normalt" ej akustikreglerat rum. Med 225:orna
så har jag, i mitt rum, för första gången upplevt att högisväggen försvinner för att ge ett
extraordinärt djup på de inspelningar som "har dä". Under de två första veckorna med
225:orna så upplevde jag en viss "sameness"(som jag hatar), men som avtog successivt
med tiden . . . är i skrivande stund uppe i ca 150 tim. speltid. Röster låter underbart
naturligt å "pinpoint" bredd å djup är prima. Nu vill jag gärna påpeka att ja inte spelar
på tokvolymer(flerfamiljshus) å nöjer mig nedåt med att en ståbas kan återges någorlunda
korrekt. Men att fanskapet, mä en som jag gissar, ej förtänkt placering, för dessa i
sammanhanget kaffepengarshögisar, kan förmedla musik på ett så övertygande sätt hemma
hos maj är både glädjande å lätt skrämmande . . . typ. 8O :)

*Naturligtvis på mjukfossingar
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Laila » 2017-12-10 01:21

Tangband skrev:
landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]


Det där ser ut som typiska resonanser inifrån lådan som har för lite Dämpmaterial. Om lådan varit jättedålig i väggarna hade det kanske varit fler resonanser vid lägre frekvens.

Tangband,

Du verkar att ha bestämda åsikter om nämnda JBL . . . har du månne någon bakgrund som
högiskonstruktör eller akustiker ? Eller ä dä mest "trial and error" som gäller . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Tangband » 2017-12-10 09:24

Laila, läs gärna här:
viewtopic.php?f=9&t=66616

Och Allram moffar
E176D410-EE13-4BF2-8071-E114BFE24BB6.gif

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-10 10:02

Laila skrev:Nu när landa har bestämt saj så vill jag gärna förmedla mina intryck av 225:orna . . .
please håll i er: liggandes* på mina kära(för tillfället indisponibla Allison One) så spelar
de musik bättre än något jag hitintills har haft förmånen att lyssna på här hemma . . .
bassidan av högisarna är ca 11 cm från vägg å diskantsidan ca 2 cm. Allison högisarna
är konstruerade att stå mot vägg i ett "normalt" ej akustikreglerat rum. Med 225:orna
så har jag, i mitt rum, för första gången upplevt att högisväggen försvinner för att ge ett
extraordinärt djup på de inspelningar som "har dä". Under de två första veckorna med
225:orna så upplevde jag en viss "sameness"(som jag hatar), men som avtog successivt
med tiden . . . är i skrivande stund uppe i ca 150 tim. speltid. Röster låter underbart
naturligt å "pinpoint" bredd å djup är prima. Nu vill jag gärna påpeka att ja inte spelar
på tokvolymer(flerfamiljshus) å nöjer mig nedåt med att en ståbas kan återges någorlunda
korrekt. Men att fanskapet, mä en som jag gissar, ej förtänkt placering, för dessa i
sammanhanget kaffepengarshögisar, kan förmedla musik på ett så övertygande sätt hemma
hos maj är både glädjande å lätt skrämmande . . . typ. 8O :

*Naturligtvis på mjukfossingar


Kan ju vara så att jag inte har spelat in dem ordentligt. Gav dem ca 40 plus timmar. Såg nu att priset höjts till 4k. De är fortfarande värda att testa för det priset.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-10 10:07

Tangband skrev:
landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]


Det där ser ut som typiska resonanser inifrån lådan som har för lite Dämpmaterial. Om lådan varit jättedålig i väggarna hade det kanske varit fler resonanser vid lägre frekvens.


Men ringningen går i alla fall ner till 200 Hz (delar vid 80). Tror dessutom att man måste skilja på 305 och 308 beroende på lådstorleken.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Tangband » 2017-12-10 17:12

landa skrev:
Tangband skrev:
landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]


Det där ser ut som typiska resonanser inifrån lådan som har för lite Dämpmaterial. Om lådan varit jättedålig i väggarna hade det kanske varit fler resonanser vid lägre frekvens.


Men ringningen går i alla fall ner till 200 Hz (delar vid 80). Tror dessutom att man måste skilja på 305 och 308 beroende på lådstorleken.


Absolut, håller med. 305 har en rätt bra låda, 308:an är större och utan stag blir det kanske problem. Men en högtalare utan dämpmaterial inuti låter mindre optimalt även om lådan var perfekt och utan resonanser i väggarna.
Avsaknad av dämpmaterial ( som i 308 och 305 ) ger kraftiga resonanser ned till just 200 Hz , precis som kunde läsas om i Allram moffar.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav gflar » 2017-12-10 23:16

landa skrev:
Laila skrev:Nu när landa har bestämt saj så vill jag gärna förmedla mina intryck av 225:orna . . .
please håll i er: liggandes* på mina kära(för tillfället indisponibla Allison One) så spelar
de musik bättre än något jag hitintills har haft förmånen att lyssna på här hemma . . .
bassidan av högisarna är ca 11 cm från vägg å diskantsidan ca 2 cm. Allison högisarna
är konstruerade att stå mot vägg i ett "normalt" ej akustikreglerat rum. Med 225:orna
så har jag, i mitt rum, för första gången upplevt att högisväggen försvinner för att ge ett
extraordinärt djup på de inspelningar som "har dä". Under de två första veckorna med
225:orna så upplevde jag en viss "sameness"(som jag hatar), men som avtog successivt
med tiden . . . är i skrivande stund uppe i ca 150 tim. speltid. Röster låter underbart
naturligt å "pinpoint" bredd å djup är prima. Nu vill jag gärna påpeka att ja inte spelar
på tokvolymer(flerfamiljshus) å nöjer mig nedåt med att en ståbas kan återges någorlundal
korrekt. Men att fanskapet, mä en som jag gissar, ej förtänkt placering, för dessa i
sammanhanget kaffepengarshögisar, kan förmedla musik på ett så övertygande sätt hemma
hos maj är både glädjande å lätt skrämmande . . . typ. 8O :

*Naturligtvis på mjukfossingar


Kan ju vara så att jag inte har spelat in dem ordentligt. Gav dem ca 40 plus timmar. Såg nu att priset höjts till 4k. De är fortfarande värda att testa för det priset.


1999:- paret på julerbjudande hos freaksen.
@Laila, rejäl invinkling på dem. Kort lyssningsavstånd?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Laila » 2017-12-10 23:18

Tangband skrev:Laila, läs gärna här:
viewtopic.php?f=9&t=66616

Och Allram moffar
E176D410-EE13-4BF2-8071-E114BFE24BB6.gif

Tack Tangband, men det var ju inget svar på min fråga . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Laila » 2017-12-10 23:29

gflar skrev:...
1999:- paret på julerbjudande hos freaksen.
@Laila, rejäl invinkling på dem. Kort lyssningsavstånd?

Ca 3 meter* . . . typ.

*Tänk på att de "ligger ner" med diskanterna mot centrum/närmast vägg.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-10 23:38

Tangband skrev:
landa skrev:
Tangband skrev:
Det där ser ut som typiska resonanser inifrån lådan som har för lite Dämpmaterial. Om lådan varit jättedålig i väggarna hade det kanske varit fler resonanser vid lägre frekvens.


Men ringningen går i alla fall ner till 200 Hz (delar vid 80). Tror dessutom att man måste skilja på 305 och 308 beroende på lådstorleken.


Absolut, håller med. 305 har en rätt bra låda, 308:an är större och utan stag blir det kanske problem. Men en högtalare utan dämpmaterial inuti låter mindre optimalt även om lådan var perfekt och utan resonanser i väggarna.
Avsaknad av dämpmaterial ( som i 308 och 305 ) ger kraftiga resonanser ned till just 200 Hz , precis som kunde läsas om i Allram moffar.


Men borde det inte vara tvärtom att resonanserna borde bli starkare högre upp i frekvens istället för som nu stiga nedåt i frekvens? Det är ju inte omöjligt att det behövs både stagning och extra moff. Nåja, det ska ju inte vara särskilt svårt att testa lite moff i.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Tangband » 2017-12-11 07:55

DE4148F8-2003-4ED8-9B4F-B7FFC968DCD4.gif
landa skrev:
Tangband skrev:
landa skrev:
Men ringningen går i alla fall ner till 200 Hz (delar vid 80). Tror dessutom att man måste skilja på 305 och 308 beroende på lådstorleken.


Absolut, håller med. 305 har en rätt bra låda, 308:an är större och utan stag blir det kanske problem. Men en högtalare utan dämpmaterial inuti låter mindre optimalt även om lådan var perfekt och utan resonanser i väggarna.
Avsaknad av dämpmaterial ( som i 308 och 305 ) ger kraftiga resonanser ned till just 200 Hz , precis som kunde läsas om i Allram moffar.


Men borde det inte vara tvärtom att resonanserna borde bli starkare högre upp i frekvens istället för som nu stiga nedåt i frekvens? Det är ju inte omöjligt att det behövs både stagning och extra moff. Nåja, det ska ju inte vara särskilt svårt att testa lite moff i.


Här synas det att resonanserna faller till högre frekvenser vid inget dämpmaterial , och har sitt max vid 200-300 Hz .
Precis som på ditt vattenfall.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-11 12:07

Har nu provat med gullfiber. Bättre får jag nog säga.
Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Tangband » 2017-12-11 13:32

landa skrev:Har nu provat med gullfiber. Bättre får jag nog säga.
[ Bild ]


Kul att det blev bättre :) .

Men blev ljudet bättre också tycker du ?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-11 17:04

Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav schmutziger » 2017-12-11 17:43

Hur blev det med basen? Har du någon jämförande mätning eller upplevelser?
Hur mycket o var i lådan tryckte du in det?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav Tangband » 2017-12-11 17:51

landa skrev:Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.


Jag har samma erfarenhet vid högre ljudtryck med mina Jbl 530, mycket bättre med fårull än den mycket sparsamma originaldämpningen.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-11 18:44

Ca 30 x20x10 cm gullfiber bakom bas och diskant.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: JBL LSR 308 VS Wharfedale diamond 225 (nya mätningar).

Inläggav landa » 2017-12-11 22:51

schmutziger skrev:Hur blev det med basen? Har du någon jämförande mätning eller upplevelser?
Hur mycket o var i lådan tryckte du in det?


Du kan få en splmätning.
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster