Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Du kommer väldigt långt på 150-200w per element, så har du en tight budget köp en beg reciever eller så för en 500:-
Har du tight budget så skulle jag dessutom säga att köpa ett cr80 med infra inte är det bästa köpet, bättre då att få tag på fler basar det är ju ändå 6000:- vi pratar om.
juanth skrev:Parametrisk eq förstår jag kan behöva en del effekt men hur mycket?
IngOehman skrev:Man kan välja effekt till högtalare på i varje fall tre sätt:
1. Man väljer effekt så man kan spela så starkt som man tycker att man behöver.
2. Man väljer effekt så att man kan utnyttja systemets (baselementets) maximala linjära slaglängd.
3. Man väljer effekt så att man kan återge de största högfrekventa transienterna inom systemets bandbredd.
För rena bassystem så skiljer sig ofta inte 2 och 3 jättemycket. Typ mindre än en faktor två-tre. Men för fullregisterhögtalare kan skillnaden vara 10-faldig eller mera.
Om 1 ger vid handen en mindre effekt än 2 och 3 är det bara att välja den effekten. Om 1 betyder mera effekt än 2 och 3 så behöver man byta anläggning då det betyder att den har otillräcklig kapacitet.
- - -
Vad du menar med detta får du gärna förklara:juanth skrev:Parametrisk eq förstår jag kan behöva en del effekt men hur mycket?
Parametrisk eq betyder en tonkontroll där man kan påverka (oftast) mera än ett mer eller mindre stort frekvensband, och ställa frekvens, amplitud och Q-värde oberoende av varandra.
Vad menar du att det har med förstärkareffekten att göra?
Vh, iö
IngOehman skrev:Okej, tack, jättetydligt.
1. Om du ibland är och snuddar vid de vansinnesnivåer som brukar råda i konsertsituationen på globen (och som ingen bör utsätta sig för utan hörselskydd!) så kommer dina OA-52 att bli väldigt kortlivade. Och du behöver tusentals watt för att således ta död på dem (och en kort tid dessförinnan få öronfarliga konsertnivåer).
2. Om man anbringar eq på ett optimalt utformat slutet system så kommer förvisso låga frekvenser att ges mera effekt än om man inte hade haft eq för en given lyssningsnivå, men det påverkar inte behovet av effekt! Detta eftersom en sådan högtalarens effekttålighet blir samma vid 2, 4, 8, 16, 32... Hz. Så även om du kör med eq så kommer du inte att kunna använda mera effekt utan att överstyra basarna.
Vh, iö
IngOehman skrev:
2. Om man anbringar eq på ett optimalt utformat slutet system så kommer förvisso låga frekvenser att ges mera effekt än om man inte hade haft eq för en given lyssningsnivå, men det påverkar inte behovet av effekt! Detta eftersom en sådan högtalarens effekttålighet blir samma vid 2, 4, 8, 16, 32... Hz. Så även om du kör med eq så kommer du inte att kunna använda mera effekt utan att överstyra basarna.
Vh, iö
lennartj skrev:Jag har ännu inte sett att Peter Steindl, som designade Bremenbasarna, har kommenterat drivningen av dem.
Som du verkar medveten om är de designade för att användas i slutna lådor med 25 liter per element, fyllda till ca. 80% med gullfiber eller liknande för att få kritisk dämpning (q=0,5) och därmed mycket tajt basåtergivning.
I designen ingår en elektronisk kompensering som börjar vid 40-50 Hz och höjer basen 6 dB/oktav ner till ca. 20 Hz . Därunder ska frekvensgången åter vara rak, men med 6-10 dB högre nivå.
Den som bara använder digitala källor använder lämpligen någon DSP.
Jag, som mest använder analoga källor vill av ideologiska skäl inte digitalisera på vägen och då är det ont om färdigbyggda equalizers med hög kvalitet och transparens. Jag kan dock rekommendera ino cr80s med infratillsats, men det är ingen masstillverkad lågprisprodukt.
Bremenbasarna var från början avsedda att säljas färdigbyggda med egenkonstruerat delningsfilter och två parallellkopplade element drivna av ett ICEPower500-slutsteg som enligt spec lämnar 500w i 4 ohm och obetydligt mer i 2 ohm, men det funkar enligt Peter.
För egen del har jag kompletterar mina OA52 med 4 Bremenbasar i separata 25 liters lådor som är osymmetriskt placerade i förhållande till rummets begränsningsytor för bemästra besvärliga stående vågor. De är serie och parallellkopplade till ett ICEPower1000 vilket ger 250 W per element som matas från ett cr80s+infra delningsfilter och eq.
Bassystemet ger mig minst 10 gånger mer effekt än jag behöver för musiklyssning.
Jag alternerar mellan rörslutsteg på 30 W i klass-A och 100 W i klass-AB till mina Carlsson OA52.2
Är du nyfiken på mitt system kan du börja läsa här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=768795#p768795
IngOehman skrev:De har usel verkningsgrad.
Det vill säga... (jag skulle kanske ha stannat efter ovanstående mening, men... rätt skall vara rätt!) de kan ibland ha bättre verkningsgrad än känsligheten antyder, men det är den låga känsligheten som är problemet och orsaken till att så enorma förstärkare behövs.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Hur blev det till slut?
avr7000 skrev:Hello.....
I sin orginalkonfiguration satt de i 25 liters lådor (per element) och drevs parallellkopplade av ett IcePower 500ASP.
När vi hade "lansering" av OB51 spelade vi på 2 x OB51 (dvs i 50 liter basreflex) med ett Behringer EP2500 (som väl lämnar 2 x 900 W i 4 Ohm) och vi spelade på ganska friskt den kvällen med denna uppsättning...
Min uppfattning är att de tål en hel del effekt och att mycket effekt "alltsomoftast" är bra att ha när det gäller basmoduler/subwoofers.
Stefan
Kraniet skrev:En simulering av bremenbasen i Basta visar på ca 25 Vrms för att nå MOL vid 10-20 Hz, ca 160W i 4 ohm alltså.
25 liters sluten låda med 66% fyllning och xmax för elementet 12,5mm. Har då också ett 2a ord HP-filter vid 5 Hz så att xmax inte överskrids
Lådans f0 är 55 Hz och q 0,53 enligt programmet
T/S är de som Naqref angav i OB51 tråden.
viewtopic.php?t=22429
Ser ut såhär utan rumskurvan och med 4eord 80Hz LP-filter:
petersteindl skrev:Kraniet skrev:En simulering av bremenbasen i Basta visar på ca 25 Vrms för att nå MOL vid 10-20 Hz, ca 160W i 4 ohm alltså.
25 liters sluten låda med 66% fyllning och xmax för elementet 12,5mm. Har då också ett 2a ord HP-filter vid 5 Hz så att xmax inte överskrids
Lådans f0 är 55 Hz och q 0,53 enligt programmet
T/S är de som Naqref angav i OB51 tråden.
viewtopic.php?t=22429
Ser ut såhär utan rumskurvan och med 4eord 80Hz LP-filter:
Är det där i frifält? Finns room correction med? Tag med room correction och ta bort LP och HP och lägg till en LT som höjer ungefär 3 dB vid 50 Hz och 12-14 dB vid 10 Hz.
Hur blir simuleringarna då?
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Förmodar att den gröna kurvan är tonkurvan.
Förmodar även att i övre fönstret är grupplöptiden. Där finns det två kurvor. Vad är vad?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Som du kan se så blir grupplöptidsdistorsionen i princip noll då man ställer in rak tonkurva ner mot 5 Hz i rum. Min gamla basmodul kunde ställas in så att detta gick att uppnå. Så mätte det i mitt vardagsrum. Dock skall man ha klart för sig att rumsresonanser under Schröderfrekvensen påverkar rejält. Därför har jag som målsättning att med distribuerad bashögtalare försöka eliminera dessa.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster