Råd kring input sensitivity. Välja minidsp, modell?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Råd kring input sensitivity. Välja minidsp, modell?

Inläggav juanth » 2017-12-20 10:51

Jag har en förstärkare där preout och main in båda ligger på 1V.
Jag vill koppla preout till en minidsp där signalen delas upp och sedan går tillbaka till main in samt till ytterligare en annan förstärkare som ska driva basar. Basslutsteget har input sensitivity på 770mv.

Minidsp 2x4 har in 0,9V rms alternativt 2,0V rms beroende på modell eller hur jag sätter jumprar. Ut har den 0,9 Vrms (Unbalanced outputs: Max 0.9Vrms)

Minidsp 2x4 HD har 2V resp 4V in beroende på jumprar och 2V ut.
(Unbalanced outputs: Max 2Vrms) Där betyder väl ”Max” att det är justerbart?

Min gissning är att jag av dessa två minidsp bör välja den senare beroende på att 0,9 är för lite till förstärkare 1. Tänker jag rätt?

Jag tar tacksamt emot invändningar råd och/eller förslag.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Råd kring input sensitivity. Välja minidsp, modell?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-20 12:48

De miniDSP med max 0.9 V kan inte fullt styra ut ett slutsteg som kräver 1 V. Jag har det själv så men kan stå ut med att det fattas 0.46 dB (det blir det väl?) från max utstyrning. Lite synd är det att miniDSP har valt en rätt hög utgångsimpedans om 560 Ohm, 100 Ohm hade varit lämpligare att driva lite kablage med. Vet inte om miniDSP eller miniDSP internt alltid samplar om till 48kHz, vilket kan vara onödigt.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-12-20 13:21

RogerGustavsson skrev:De miniDSP med max 0.9 V kan inte fullt styra ut ett slutsteg som kräver 1 V. Jag har det själv så men kan stå ut med att det fattas 0.46 dB (det blir det väl?) från max utstyrning. Lite synd är det att miniDSP har valt en rätt hög utgångsimpedans om 560 Ohm, 100 Ohm hade varit lämpligare att driva lite kablage med. Vet inte om miniDSP eller miniDSP internt alltid samplar om till 48kHz, vilket kan vara onödigt.

Ja Roger, om det inte påverkar mer än någon knapp dB så går det väl att leva med förstås.
Vad jag kan se i specifikationerna så verkar det vara 48khz samplingsfrekvens som gäller för båda modellerna, 2x4 och 2x4 HD.
Så även för utgångsimpedansen, 560 Ohm, båda.

Att min första förstärkare (förförstärkaren) ger 1V ut preout, kan det vara ett problem som ger brus? In i minidsp är angivet till 0,9V.

Nu hittade jag mer info: på den här sidan http://andyc.diy-audio-engineering.org/ ... anced.html står att läsa i tredje stycket:

The unbalanced 2x4 has an input sensitivity jumper that allows adjusting the maximum input voltage to either 0.9 Volts RMS or 2.0 Volts RMS. This is often confused with the maximum output voltage, which is 0.9 Volts RMS, regardless of the setting of the input sensitivity jumper. In fact, when the jumper is set for 2.0 Volts RMS maximum input, the device has a loss of about 7 dB. This input sensitivity jumper setting is almost always undesirable

Varför förloras 7dB?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-20 13:45

Förförstärkarens nominella utnivå om 1 V ut är relaterat till någon form av inkommande signalspänning. Utnivån från försteget är beroende på volymkontrollens läge. I normalfallet kommer du förmodligen inte vara i närheten av 1 V ut från försteget, jag är det i varje fall inte och mina högtalare är trögdrivna. Jo, i min kedja har försteg och slutsteg samma nivåer som du verkar ha. Analoga nivåer är ju inte begränsade på samma sätt som i den digitala domänen. Digitalt vill man ligga så nära 0dBFS (max nivån) som möjligt. miniDSP 2x4 HD har väl en fördel i och med den högre matningsspänningen?

PS. Hur mycket var det nu man förlorade från 1 till 0.9 V in på slutsteget? 0.92 dB blir det nog... Vilket kan omskrivas till exempelvis från 200 W till 162 W. DS.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-20 13:46

juanth skrev:Jag har en förstärkare där preout och main in båda ligger på 1V.

Det där är inte säkert att det gäller max nivå ut eller min nivå för full utstyrning av slutsteget. Det kan handla om nominella nivåer.

Jag tycker att det är olyckligt att ha en apparat som ligger så nära gränsen för full utstyrning inkopplad mellan för- och slutsteg. Klippning inträder i DSP:n innan slutsteget tappar ångan. Det är inte ens säkert att 1V räcker kortvarigt för att få slutsteget att klippa; det kan finnas headroom som du inte kommer att kunna utnyttja!

Det skulle kännas betydligt trevligare med åtminstone 2V.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-20 13:52

Den vanliga miniDSP kan inte skicka ut mer än 0.9 V oavsett innivån. Internt i den digitala domänen kan det vara ännu lägre nivåer eftersom matningsspänningen ofta är låg till de kretsarna. Matningsspänningen till de analoga kretsarna styr den maximala nivån de kan hantera. I princip hade man önskat sig ett vettigt linjesteg efter miniDSP.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-12-20 14:02

Jag frågade precis samma i MiniDSP-tråden och fick samma svar! :)
Det kommer troligtvis fungera med vanliga 2x4 och 0.9v men jag tänker nog ändå sikta på HD-varianten ifall andra förstärkare kommer användas. Bla har jag ett par små TPA3116 liggande och dom har jag inte en susning om..

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-12-20 14:11

Tack för givande svar Roger och Per! Det får bli en 2x4 HD.
@Emanuelgbg framtidssäkring :D
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-20 14:19

PerStromgren skrev:
juanth skrev:Jag har en förstärkare där preout och main in båda ligger på 1V.

Det där är inte säkert att det gäller max nivå ut eller min nivå för full utstyrning av slutsteget. Det kan handla om nominella nivåer.

Jag tycker att det är olyckligt att ha en apparat som ligger så nära gränsen för full utstyrning inkopplad mellan för- och slutsteg. Klippning inträder i DSP:n innan slutsteget tappar ångan. Det är inte ens säkert att 1V räcker kortvarigt för att få slutsteget att klippa; det kan finnas headroom som du inte kommer att kunna utnyttja!

Det skulle kännas betydligt trevligare med åtminstone 2V.

Förvisso men jag har inte upplevt det som ett problem att förlora en knapp dB.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-20 14:20

HD-versionen har ju också andra fördelar som högre samplingrate, floating point internt, fir-eq, kompressor, man kan spara fyra olika confar som man snabbt kan välja mellan, fjärris-support, toslink o usb-ingång (går att använda som nåt slags försteg alltså) o alltmänt bättre GUI för allting.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-12-20 14:31

Tell skrev:HD-versionen har ju också andra fördelar som högre samplingrate, floating point internt, fir-eq, kompressor, man kan spara fyra olika confar som man snabbt kan välja mellan, fjärris-support, toslink o usb-ingång (går att använda som nåt slags försteg alltså) o alltmänt bättre GUI för allting.

Jag har inte riktigt fattat vad för nytta man kan ha av toslink i den...försteg? Hur??
Mer processorkraft har den ju dessutom. (Såklart)
Fyra confar låter bra.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-20 14:42

juanth skrev:
Tell skrev:HD-versionen har ju också andra fördelar som högre samplingrate, floating point internt, fir-eq, kompressor, man kan spara fyra olika confar som man snabbt kan välja mellan, fjärris-support, toslink o usb-ingång (går att använda som nåt slags försteg alltså) o alltmänt bättre GUI för allting.

Jag har inte riktigt fattat vad för nytta man kan ha av toslink i den...försteg? Hur??
Fyra confar låter bra.

Koppla källan direkt till miniDSP-HD. Använd IR fjärr för att styra en digital volymkontroll i dspn. Inte testat själv, men det är så jag antar att tanken är.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-20 14:55

AndreasArvidsson skrev:
juanth skrev:

Fyra confar låter bra.

Koppla källan direkt till miniDSP-HD. Använd IR fjärr för att styra en digital volymkontroll i dspn. Inte testat själv, men det är så jag antar att tanken är.

Precis så. Jag har min Xiaomi Mi Box in i toslinken, datorn in i USBn (framförallt som DAC men också ibland för att justera själva DSPn) och RCA-ingångarna alternerar jag mellan en blåtandsmottagare eller ett mixerbord med cdspelare. O så en ful men liten o behändlig fjärris jag hittade på loppis till för att kontrollera den :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-20 15:01

Samplar den om vare sig man vill eller ej?

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-20 16:31

RogerGustavsson skrev:

Samplar den om vare sig man vill eller ej?

Enligt någon på deras forum så samplar den om allt till 96khz.

Återgå till Köpråd