Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav Xiro » 2018-01-03 13:52

Vill göra smart TV av min gamla Panasonic plasma. Ljudet (5.1) ska in i en Denon bioreceiver med hdmi.

Är Chromecast för 400kr ett bra val, eller bör jag titta på annat? Såg att den inte har något internt lagringsutrymme, kanske en nackdel och gör att man inte kan lägga till appar? Och om jag förstått rätt har den ingen USB-ingång.

Har begränsat med tid och tålamod att pyssla med detta, så ingen DIY.

Bonus om den har möjlighet för IP-tv med en massa kanaler från Mellanöstern.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav hifikg » 2018-01-03 14:32

Jag vet inte vad chromecast är för något, men för att göra min osmarta smart-TV från Sony smart så installerade jag en Apple-TV. Första generationens går väl att få för några hundringar idag förmodar jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav UrSv » 2018-01-03 14:51

Chromecast är ett utmärkt val. Vill man betala lite extra är Apple-TV också ett utmärkt val men det kostar ju 1600-2000 beroende på version. Båda kopplas till biostärkaren som får skicka bild till TVn. Ingen av dem hanterar IPTV såvitt jag känner till.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav paa » 2018-01-03 14:53

Apple TV är smidigare än Chromecast, man kan ladda in appar i den och köra den från sin huvudmeny med dess fjärrkontroll så man slipper bläddra mellan hemsidor och appar på en padda eller telefon för att titta på tv.
Den nyaste med 4k hd kan dock inte visa mindre upplösning än full hd så om man behöver 720 upplösning får man välja den enklare modellen för vanlig HD. Men har inte TV apparaten hdmi så funkar det nog inte alls med varken Chromecast eller Apple TV, någon scart har dom inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav Olle99 » 2018-01-03 16:23

Kör man chromecast och netflix så tror jag netflix sänder i dolby digital plus , så bioreciver'n måste fixa dolby digital plus annars sänder man bara i stereo , är inte bombsäker så kolla . :)

Användarvisningsbild
Manor
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2016-02-22
Ort: Stockholm

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav Manor » 2018-01-03 16:30

Även jag lägger min röst på Apple TV.
Jag var inte så förtjust i Chromcasten...den samlar numera damm i en låda.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav dewpo » 2018-01-03 17:30

Nvidia Shield är ett alternativ, Jag trivs med min. Annars kan du nog casta Iptv till en chromecast med rätt app i telefonen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gsetech.smartiptv
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav hifikg » 2018-01-03 17:41

UrSv skrev:Chromecast är ett utmärkt val. Vill man betala lite extra är Apple-TV också ett utmärkt val men det kostar ju 1600-2000 beroende på version. Båda kopplas till biostärkaren som får skicka bild till TVn. Ingen av dem hanterar IPTV såvitt jag känner till.


Går ju att hitta äldre versioner, som kanske passar bra till en äldre TV också, t ex https://www.blocket.se/stockholm/Apple_TV__2a_gen__2_st___Ena_knappt_anvand_77096281.htm?ca=9&w=3
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-03 18:53

Har inte riktig koll på vad de gör, det är väl ett sätt att hämta information från Internet i någon form men varken Chromecast eller Apple TV fixar väl en massa kanaler från Mellanöstern? Då är det väl satellit-TV som gäller?

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav JB » 2018-01-03 19:30

Det som är grymt smidigt med chromecast är att man kan styra den från nästan vad som helst som är kopplat till det lokala nätverket, så om jag tex hälsar på hos en person som har en chromecast och vill visa en video så kan jag bara ansluta min smartphone till personens nätverk så dyker hans chromecast upp direkt i youtube appen och då kan jag visa videos direkt på hans TV (notera att det är chromecasten som spelar upp videon, telefonen/plattan/datorn man styr med säger bara åt chromecasten vad den ska öppna, skulle dra väldigt mycket batteri i onödan annars) :)
Självklart funkar även netflix, svtplay, spotify, viasat play, twitch.tv osv osv osv med chromecast, men jag skulle rekommendera att du ser till att ha en router med AC stöd för att få ner laddningstiderna samt få så bra bild som möjligt.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav UrSv » 2018-01-03 20:02

Chromecast funkar bra vi kabel också. Jag kör alla CC så och alla CCA trådlöst.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav dewpo » 2018-01-03 20:48

RogerGustavsson skrev:Har inte riktig koll på vad de gör, det är väl ett sätt att hämta information från Internet i någon form men varken Chromecast eller Apple TV fixar väl en massa kanaler från Mellanöstern? Då är det väl satellit-TV som gäller?

Nvidia Shield klara att spela arabiska kanaler via Iptv. Jag tror att chromecast klarar också men jag kan inte verifiera det.
PHOTO_20180103_194230.jpg
PHOTO_20180103_194230.jpg (159.05 KiB) Visad 1608 gånger

Min arabiska är dock alldeles för dålig föra att jag skall ha användning av det :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-03 21:07

Fast det är ofta geoblockat på Internet och det hjälper inte alltid med VPN som säger att du sitter i ett annat land. Har inte fått t.ex. RTL eller ORF att fungera härifrån. För de som har abonnemang i någon form är det ju annorlunda. Netflix går i varje fall bra över Chromecast.

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Re: Chromecast eller annat för att göra gammal TV smart?

Inläggav Xiro » 2018-01-08 19:17

Stort tack för all input! Ska begrundas.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster