Hemmabio uppgradering/optimering.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

vollez
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-01-21

Hemmabio uppgradering/optimering.

Inläggav vollez » 2018-01-22 20:18

Sitter i dagsläget med

Onkyo TX-NR646
Ino Audio pIP - Front
Ino Audio A1 - Surround (2st, ja vet det är för lite)
Rel T9 - Sub
Dynaudio excite X22 - Center


Jag vill bygga ut "hemmabion" som är i ett vanlig vardagsrum men vet inte vilket som ger bäst filmupplevelse då jag är begränsad med 7.1 och dåligt dämpat rum och inte allt för tjock plånbok. Plus att surround måste sitta högt upp på väggarna, alternativt tak och att Onkyon ska driva allting.

Det är bara jag som bryr mig om ljudet, så en optimerad lyssnarposition är tanken. Jag har inte testat så mycket annat än mina A1 som surround så vet inte vilken klass A1 håller sig i, är dom även lämpade om man byter ut sina pIP mot Dynaudio i framtiden? Eller måste det samspela på något vis? Diverse läsning säger att A1 är lämpade till det mesta då dom är linjära men betyder det att dom slår allt i den prisklassen? Erfarenheter? Hur stort är steget till A2? Rekommenderas 6st A1 eller 2st A2? Kör pIP så a1 är kanske bäst alternativ? Hur gillar A1 att vara placerade 25cm från tak om man dämpar taket med akustikskivor?

Så med dom frågorna obesvarade så har jag dessa alternativ i åtanke.

1. Köpa fler a1 och köra 4st a1 på surround och 2st på högt placerade bak 7.1

2. Köpa fler a1 och köra 4st a1 på surround och 2st i tak (atmos)

3. Köpa 4st Wharfedale Diamond 22_/Elac/Canton eller annat som är lämpligt för vägg och köra 7.1, sälja A1.

4. Andra ideér...?

Vilken Dynaudio skulle ni säga är likvärdig eller bättre än pIP om ni inte har ett avdämpat och uträknat vardagsrum/hemmabio som dessutom drivs av Onkyo?
Jag upplever pIP som väldigt känslig i miljöer som inte är optimerade, därav frågan.

Lite mer info som kanske kommer efterfrågas.
Vardagsrummet är i ovandelen på ritningen med tv och högtalare mot högervägg, min lyssnarposition är i mitten av det rummet. 22kvm 2,55m takhöjd, a1 35cm från tak.
Bild
Bild

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster