Ljudtrycksmätare, app?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav rajapruk » 2018-01-25 12:00

Jag har supit bort min Radioshack SPL Meter.
Jag behöver en ljudtrycksmätare för att mäta SPL grovt.
Tex för att kalibrera REWs SPL när jag mäter. Eller för att enkelt kunna kolla att individuella element spelar lika högt när barnen pillat på ingångskänslihheten på baksidan av mina slutsteg.
Duger en app till iphone nuförtiden? Något som rekommenderas? Jag har iphone 6s.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-25 15:21

rajapruk skrev:Jag har supit bort min Radioshack SPL Meter.
Jag behöver en ljudtrycksmätare för att mäta SPL grovt.
Tex för att kalibrera REWs SPL när jag mäter. Eller för att enkelt kunna kolla att individuella element spelar lika högt när barnen pillat på ingångskänslihheten på baksidan av mina slutsteg.
Duger en app till iphone nuförtiden? Något som rekommenderas? Jag har iphone 6s.


Om de pillat på slutstegens volymkontroller är det nog bättre/noggrannare att mäta elektriskt än akustiskt. Eftersom mobilerna inte ingår i kaliberringen tillsammans med apparna, blir det förmodligen stora avvikelser mellan exemplar av mobilerna. Ofta ser man känslighetstoleranser om +/- 4 dB på själva mikrofonkapslarna av den typ som sitter i mikrofonerna. Frekvenskurvan har förmodligen ännu större spridning (det har de även för de billiga "mätmikrofonerna").
Senast redigerad av RogerGustavsson 2018-01-25 16:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guwt
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2009-08-24

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav guwt » 2018-01-25 16:01

Arbetsmiljöverket har gjort en del tester i samband med att de utvecklat sin app "Buller".
Nedan länk till mätresultaten.
https://www.av.se/globalassets/sammanstallning-matningar-bullerapp.pdf

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav rajapruk » 2018-01-25 18:15

Någon app som rekommenderas?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav bassman » 2018-01-25 18:39

Jag tycker att Bullerappen är relativt trovärdig, å gratis :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav Belker » 2018-01-25 18:50

Buller verkar jättebra. Annars har jag fastnat för SPL Meter från Studio Six Digital. Den har lite mer funktioner.

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav oivavoi » 2018-01-25 19:02

Laddade ner bullerappen nu. Jämförde snabbt med Soundmeter från Faber Acoustica som jag använder en del. Dom visar exakt det samma. Har tidigare jämfört Soundmeter med umik-1, och funnit att Soundmeter på iPhone 6S mäter precist hemma hos mig. Fördelen med soundmeter är att man kan se båda genomsnittlig nivå och max peak, och man kan välja mellan A-weighting, C-weighing och flat. Men annars verkar den bullerappen funka exakt lika bra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav Svante » 2018-01-25 21:13

Jag gjorde en test igår med fyra olika appar till min S8. Jag jämförde dem med en klassad ljudnivåmätare. Till att börja med är apparna inte klara över om de visar med någon vägning, bara en av dem skrev dB(A). För det andra verkar de "mättas vid en ganska låg nivå, typ 85 dB(A), de visar inte mer.

Jag tror att det viktiga inte är vilken app man väljer utan vilken telefon man har. Och när man testar appara så måste man prova med olika ljud med olika spektral fördelning och testa att de fungerar med både svaga och starka ljud. Det är vanligt att det visar hyggligt rätt om man håller ut ett /a/ på runt 70 dB. Det blir nåt helt annat om man testar med lite starkare eller svagare ljud, eller med ljus som har ett ovanligt frekvensinnehåll.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav rajapruk » 2018-01-25 21:24

Buller-appen är precis vad jag vill ha. Danke!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav Svante » 2018-01-25 21:40

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav oivavoi » 2018-01-25 22:21

Svante skrev:Jag gjorde en test igår med fyra olika appar till min S8. Jag jämförde dem med en klassad ljudnivåmätare. Till att börja med är apparna inte klara över om de visar med någon vägning, bara en av dem skrev dB(A). För det andra verkar de "mättas vid en ganska låg nivå, typ 85 dB(A), de visar inte mer.

Jag tror att det viktiga inte är vilken app man väljer utan vilken telefon man har. Och när man testar appara så måste man prova med olika ljud med olika spektral fördelning och testa att de fungerar med både svaga och starka ljud. Det är vanligt att det visar hyggligt rätt om man håller ut ett /a/ på runt 70 dB. Det blir nåt helt annat om man testar med lite starkare eller svagare ljud, eller med ljus som har ett ovanligt frekvensinnehåll.


Interessant. Ja, jag hade en samsung note 4 innan, och den mätte inte alls bra. Jag tror nog iPhone är bättre ägnat.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav jansch » 2018-01-26 16:40

Rajapruk - Spridningen mellan smartphones och dess mikrofonkänslighet är säkert ganska stor.
Även om du hittar en bra app borde man nog kolla den mot något som är "kalibrerat".
Jag antar att du har någon mikrofon som du mäter med - verifiera känsligheten på den (tillsammans med ljudkort och dator) så har du en referens att gå tillbaka till även om du väljer att använda en app eller byta mätrigg.

Det finns ganska många på Faktiskt som nog kunde hjälpa till med en referens, men det handlar ju nog om du bor i närheten.
Jag kan hjälpa dej om du bor någonstans i närheten av södra Stockholm eller Trosa.

Det enklaste sättet är att göra en jämförande mätning med brus i ett vanligt rum och bestämma sig för om man skall mäta "linjärt" eller A-vägt eller båda, A-vägt är säkrare av många skäl. Mätfel som som i huvudsak kan uppstå är skillnader i rikningskänslighet annars kan man utan vidare kommer ner i under 1dB. Med stor noggrannhet i hur man gör till ännu lägre värden, men då börjar lufttryck och hur din mikrofon "mår" och åldras och annat att påverka resultatet.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav rajapruk » 2018-01-26 19:02

Del lustiga är att jag har en riktig kalibrerad mikrofon.
Men ändå måste jag ”kalibrera” REW varje gång jag skall mäta, med en separat SPL-Mätare, så att REW visar rätt nivå på mätningarna.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav JB » 2018-01-26 19:17

Problemet är att micken i en telefon inte är speciellt bredbandig (den är ju faktiskt gjord för att plocka upp röster, inte mäta ljudstyrka), så det är nog bara vid ett ganska smalt frekvensområde den mäter okej. Följer med en ljudmätningsapp med min telefon (Axon 7) också som borde vara kalibrerad för just den micken då det är ZTE själva som gjort den, och den verkar visa rätt vettigt vid höga frekvenser på rimliga nivåer, men när jag testade den i bilen (där det är väldigt lätt att nå 130+ dB ljudtryck i basen om man har en hygglig sub tack vare liten kupé) så gav den knappt något utslag alls, förmodligen tar inte mobilens mick upp speciellt mycket bas, och peakar nog ganska snabbt i det lägre registret, dessutom ligger det säkert effekter på micken för att röster ska låta bra, som tex kompressor och EQ (såvida inte apparna har tillgång till direktsignal från micken)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav rajapruk » 2018-01-26 19:58

REWs kalibreringsbrus för att ställa in nivå borde den klara av, tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ljudtrycksmätare, app?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-26 20:03

AudioTools av Studio Six använder jag. (iPhone)
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster