Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav Triggerhappy » 2018-02-06 20:41

Försök till bättre å färskare bild
https://triggerhappy.smugmug.com/Electr ... -TdNSzQ7/A
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2018-02-07 12:26

Frågan är hur stabil ramen är på tavlorna då den i lyssning rummet också ska agera som skåpslucka, så dom inte börgar ge med sig efter något år?
På skissen nedan är 2 alternativ jag funderat på, den övre på 100× 150 cm (H×B).
Och den andra 100× 75 cm (H×B) men istället 2 st (måtten är inte skrivna i sten), vilket bårde vara mycket snällare mot ramen, spesielt i öppet läge.

20180207_111140.jpg
20180207_111140.jpg (938.43 KiB) Visad 2813 gånger

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2018-02-08 00:21

Triggerhappy skrev:Försök till bättre å färskare bild
https://triggerhappy.smugmug.com/Electr ... -TdNSzQ7/A


Hur pass detaljerade tycker du att trycket är?
Har några bra bilder som hade varit kul att få på duk, men kanske har för mycket detaljer...

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav Triggerhappy » 2018-02-08 12:31

dennis skrev:
Triggerhappy skrev:Försök till bättre å färskare bild
https://triggerhappy.smugmug.com/Electr ... -TdNSzQ7/A


Hur pass detaljerade tycker du att trycket är?
Har några bra bilder som hade varit kul att få på duk, men kanske har för mycket detaljer...


Super chunken jag la upp bilden på har grövre struktur på tyget än den nyare Hertz.
Vill förtydliga att Superchunken är bland de första de skickade till Sverige för ett gäng år sedan och de kan mycket väl ha ändrat tyget.
Jag valde en medveten lågdetaljerad bild som synes...det är en "macro" på gräs som jag valde för färgen och lite lugn å stillsamm då den blir ganska dominat som bild i rummet.

Hertzen jag har är bara 2 år gammal och har klart finmaskigare tyg som däremed återger upplösta bilder bättre.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2018-02-08 13:35

Triggerhappy skrev:
dennis skrev:
Triggerhappy skrev:Försök till bättre å färskare bild
https://triggerhappy.smugmug.com/Electr ... -TdNSzQ7/A


Hur pass detaljerade tycker du att trycket är?
Har några bra bilder som hade varit kul att få på duk, men kanske har för mycket detaljer...



Super chunken jag la upp bilden på har grövre struktur på tyget än den nyare Hertz.
Vill förtydliga att Superchunken är bland de första de skickade till Sverige för ett gäng år sedan och de kan mycket väl ha ändrat tyget.
Jag valde en medveten lågdetaljerad bild som synes...det är en "macro" på gräs som jag valde för färgen och lite lugn å stillsamm då den blir ganska dominat som bild i rummet.

Hertzen jag har är bara 2 år gammal och har klart finmaskigare tyg som däremed återger upplösta bilder bättre.


Det har du en poäng med, för mycket detaljer behöver inte nödvändigtvis vara bra när dom tar upp lite större yta.
Har skickat till både SofSci och även frågat convasbutiken om dom har någon info om deras produkters egenskaper och vikten på produkt och stabilitet på ramen, får se vad dom svarar.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2018-02-08 17:32

För dom som är intresserade så kör convasbutiken med Ecophons akustikskivor super G (tm) A.
Dom ska ha absorption klass B vid 50mm tkh och A vid 200mm tkh

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav Adhoc » 2018-02-08 21:54

Jag har inte kollat alls på priser för färdiga absorbenter med snyggt tryck. Det skulle förvåna mig om du inte kan fixa till dom själv och på köpet få bättre prestanda till väsentligt lägre priser.
Googla på "tryckt tyg", "Marimekko" etc så kan du hitta något mönster eller bild som är OK. Lämpligt är att det inte är tättvävt utan luftgenomsläppligt så att ytan inte reflekterar. Kanvas kan bli för tätt, bomull eller linne är säkrare kort. Lycra används till ljudtransparenta biodukar av en del DIY:are. Bredd 140+ cm är att föredra om du ska bygga ram som passar 95 mm tjock isolering med standardmått 595x1200 cm. Lite tillkapade standardbrädor + eventuellt möbelvinklar är vad som behövs.
Köpställe för lycra: https://www.ebay.com/itm/FULL-DULL-LYCR ... 0122028192

Isoleringens ljudklassning A till E är för frekvenser mellan 125 till 4000 Hz. Även om den är klassad som A (bäst) av firman säger det inte mycket alls om hur bra den är för frekvenser under 125 Hz, -som du alltså stör grannarna mest med och där du har dom mest svårbemästrade moderna i rummet.
Parocs sida är ganska OK. När du kollar olika diagram, kan du ha i bakhuvudet att absorbtionsfaktor 0,5 motsvarar 3 dB dämpning, inte jättemycket alltså.
http://www.paroc.se/knowhow/ljud/ljudabsorption

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2018-02-09 20:45

Priserna hamnar mellan 2-3500kr (beroende på motiv och tillvärkare).
SofSci säger att andra har använt deras absorbenter som lucka och det ska inte vara något problem, convasbutiken tycker att deras produkt hellre bör bli uppdelad på 2 tavlor för det endamålet jag tänkt mig.

Att bara köpa isolering och material till superchunk blir billigare, ecophon till luckan är osäkert. Läst runt lite och det värkar vara sällan som folk får bara ett par skivor, oftast så blir det tvunget att köpa ett helt paket.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-10 15:27

dennis skrev:Priserna hamnar mellan 2-3500kr (beroende på motiv och tillvärkare).
SofSci säger att andra har använt deras absorbenter som lucka och det ska inte vara något problem, convasbutiken tycker att deras produkt hellre bör bli uppdelad på 2 tavlor för det endamålet jag tänkt mig.

Att bara köpa isolering och material till superchunk blir billigare, ecophon till luckan är osäkert. Läst runt lite och det värkar vara sällan som folk får bara ett par skivor, oftast så blir det tvunget att köpa ett helt paket.


Dämpskivor för undertak kan nog köpas hos de som installerar dem. Hos bygghandeln är det ofta rejält dyrt. Där jag frågade hade de ofta levereranser till ett badhus i närheten.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2018-02-10 19:50

RogerGustavsson skrev:
dennis skrev:Priserna hamnar mellan 2-3500kr (beroende på motiv och tillvärkare).
SofSci säger att andra har använt deras absorbenter som lucka och det ska inte vara något problem, convasbutiken tycker att deras produkt hellre bör bli uppdelad på 2 tavlor för det endamålet jag tänkt mig.

Att bara köpa isolering och material till superchunk blir billigare, ecophon till luckan är osäkert. Läst runt lite och det värkar vara sällan som folk får bara ett par skivor, oftast så blir det tvunget att köpa ett helt paket.


Dämpskivor för undertak kan nog köpas hos de som installerar dem. Hos bygghandeln är det ofta rejält dyrt. Där jag frågade hade de ofta levereranser till ett badhus i närheten.


Tack för tipset, ska kolla upp det. :)

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2019-02-17 10:14

Återvinner en gammal tråd, såg att dom säljer akustik material från kina (wich).
Inte allt för ofta dom anger några värden, några lägger ut NRC värde på produkten men oftast inte vid vilka frekvenser.
Är det värt och skansa?
Man har ju sett 3w ficklampor med 1600000 lumen. :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav paa » 2019-02-17 10:24

dennis skrev:Återvinner en gammal tråd, såg att dom säljer akustik material från kina (wich).
Inte allt för ofta dom anger några värden, några lägger ut NRC värde på produkten men oftast inte vid vilka frekvenser.
Är det värt och skansa?
Man har ju sett 3w ficklampor med 1600000 lumen. :roll:

Tjockleken och arean är två huvudmått som inte går att trolla bort. Det spelar ingen roll om man har den perfekta absorbenten, den måste ha en tillräcklig storlek för att göra ett bra jobb.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2019-02-17 11:05

Är medveten om det, räknar med att jag behöver några kvm i vart rum jag vill få ned efterklangen i.
Ska kanske inflika att det är efterklangen i rum som kök, hall och sovrum jag vill få ned, upplever för mycket efterklang som störande/obehagligt, speciellt när man är flera.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav Adhoc » 2019-02-17 11:14

Om det är allmänt "skrälligt" behövs ingen större tjocklek, 30-50 mm räcker långt för ca 500 hz och uppåt. Det kan vara klokt att sprida ut tavlorna i rummet, i stället för att ha alla samlade vid en och samma plats.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2019-02-17 16:17

Skall testa det när det blir dax, tack för tippset :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav paa » 2019-02-17 19:30

När det gäller t.ex kök och hall så kan akustiktak vara ett bra alternativ.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav ottovonkopp » 2019-02-18 10:24


Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav dennis » 2019-02-18 20:37

paa skrev:När det gäller t.ex kök och hall så kan akustiktak vara ett bra alternativ.

Har haft dom tankarna, i hallen hade det nog fungerat, men köket... låt oss säga att jag undrar hur mina nyktra gäster lyckats sätta en bunke med grädde och köttfärssås i taket.. :lol: 8O

Tack för länken Otto, lite dyrt men snyggt. :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Söker efter absorbent tavlor, men hur bra är dom?

Inläggav Adhoc » 2019-02-18 23:52

Perforerade gipsskivor eller "träskivor" (MDF med fane'r) finns också. Kan vara alternativ till vanligt akustiktak i mineralull men jag har aldrig kollat upp dom, bör troligen också ha ett skikt av mineralull bakom sig.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster