Vad är det för fel på min anläggning?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 11:16

Hej!

Jag har lite prylar och jag behöver lite hjälp att styra upp ljudet.

Vinyl: Pioneer PLX-1000
Pickup Grado Gold ..nånting
Receiver: Onkyo TX-NR626
Högtalare: Canton GLE 490
Sub: B&W ASW608 (ansluten via sub out, och inte via högtalaringången)

Detta står i ett normalstort vardagsrum, 6x8m kanske.

Inga värstinggrejer alltså, kan börja med att säga att jag inser det.Men ändock så tycker jag nog att jag har googla länge och väl inför köpen och har väl valt sådant som folk skriver skall vara "bra" grejer för den budgeten jag har haft för tillfällena.

På receviern finns det otroligt många inställningar, Audacity, Dynamic EQ, bas, diskant, högtalaravstånd, delningsfrekvens till sub, phase shift nånting etc. Dessutom på subben har jag volym, delningsfrekvens, ”bass extension”, eq a/b och fasskift. Praktiskt taket oändligt med inställningsmöjligheter alltså.

Jag har provat receiverns inbyggda kalibrering med mikrofon, och ställt in subben enligt manualen. Och ja det låter bra, ibland riktigt bra. Speciellt om jag tex laddar hem en spellista med ”Hi-Fi” testmusik och liknande. Dock så saknar jag bas ur högtalarna, och anledningen till att jag kompletterade med en sub, men det skulle egentligen inte vara nödvändigt har jag fått höra, med de högtalarna.

OCH nu är det ju så att jag lyssnar på hårdrock och främst black metal och det blir bara gröt. Basgittarer försvinner i princip och det mullrar bara. Har provat ”direct mode” eller vad det heter, för att koppla förbi allt. Då tycker jag det låter tydligare men har nästan ingen bas då.

Jag är ute efter ett ljud som låter som det skall låta, jag vill tydligt höra individuella trumslag, basgitarrer, gitarrer och sång. Det behöver inte var fullt ös när det gäller volym, eller otrolig upplösning (för de flesta produktioner är tyvärr inte top notch ändå när det gäller mixning). Jag skulle vilja höra åtminstone samma detaljer som jag tex kan höra med iPhone och iPhonehörlurar och helst några snäpp bättre än så förstås.

Jag har egentligen två frågor:

Fråga 1:

Finns det någon bra systematisk guide på hur man går tillväga för att ställa in ljudet på sin anläggning? Testskivor? Har otroligt svårt att höra skillnader när jag tex ändrar på fas-knappen på subben. Eller öht identifiera vad det är som är fel på ljudet. Jag har sett att det finns tex Room EQ Wizard. Jag har nog den inte hårdvaran för det, men kanske kan fixa om ni tror att det är rätt väg framåt.

Fråga 2:

Har jag fel grejer? Jag kan ju misstänka att förstärkaren är flaskhalsen här mtp att ration funktioner / krona är allt för högt kanske. Jag uppskattar ju förstås funktionerna med inbyggd Spotify och HDMI till diverse prylar, men tänker mig att jag nog egentligen skulle vilja ha en mer renodlad integrerad förstärkare, funktionsmässigt i stil med Yamaha Y-S801. Skulle jag behöva byta förstärkare så ligger väl budget någonstans där runt 10 000.

Men… kan jag få till hyfsat ljud med det jag har så hade det ju varit allra bäst. Mardrömsscenariot hade ju varit att lägga 10 000 på en ny förstärkare och knappt höra någon skillnad.

Tack för ni har tagit er tid att läsa detta, något flummiga inlägg. Tacksam för alla tips.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav darkg » 2018-02-03 11:28

Hej, välkommen.

Inte särskilt flummigt, tycker jag. Problemet är att oavsett apparater så kommer ljudet i rummet bero mycket på rummet, var högtalarna står inte minst. Och hur subben samverkar. Så det är nog där du ska börja, högtalarnas placering och orientering.

(Ett annat problem är ju att många metalskivor är så dåligt rattade, inte minst remastringarna, så beroende på material finns det en gräns för hur bra det kan bli av den anledningen).

Lägg upp skiss på rum! Så kanske någon med mer på fötterna än jag har berättar ett och annat.

Edit: Aha, vinyl, då kan det kanske vara pill med den också - låter det bra i lurar tro?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav paa » 2018-02-03 11:58

Har du kopplat skivspelaren till Phono-ingången?
Har du provat med någon annan signalkälla, Spotify Connect via wifi, CD, eller inbyggda radion, saknar de också bas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-03 13:48

Jonte-Per skrev:Hej!

Jag har lite prylar och jag behöver lite hjälp att styra upp ljudet.

Vinyl: Pioneer PLX-1000
Pickup Grado Gold ..nånting
Receiver: Onkyo TX-NR626
Högtalare: Canton GLE 490
Sub: B&W ASW608 (ansluten via sub out, och inte via högtalaringången)

Detta står i ett normalstort vardagsrum, 6x8m kanske.

Inga värstinggrejer alltså, kan börja med att säga att jag inser det.Men ändock så tycker jag nog att jag har googla länge och väl inför köpen och har väl valt sådant som folk skriver skall vara "bra" grejer för den budgeten jag har haft för tillfällena.

På receviern finns det otroligt många inställningar, Audacity, Dynamic EQ, bas, diskant, högtalaravstånd, delningsfrekvens till sub, phase shift nånting etc. Dessutom på subben har jag volym, delningsfrekvens, ”bass extension”, eq a/b och fasskift. Praktiskt taket oändligt med inställningsmöjligheter alltså.

Jag har provat receiverns inbyggda kalibrering med mikrofon, och ställt in subben enligt manualen. Och ja det låter bra, ibland riktigt bra. Speciellt om jag tex laddar hem en spellista med ”Hi-Fi” testmusik och liknande. Dock så saknar jag bas ur högtalarna, och anledningen till att jag kompletterade med en sub, men det skulle egentligen inte vara nödvändigt har jag fått höra, med de högtalarna.

OCH nu är det ju så att jag lyssnar på hårdrock och främst black metal och det blir bara gröt. Basgittarer försvinner i princip och det mullrar bara. Har provat ”direct mode” eller vad det heter, för att koppla förbi allt. Då tycker jag det låter tydligare men har nästan ingen bas då.

Jag är ute efter ett ljud som låter som det skall låta, jag vill tydligt höra individuella trumslag, basgitarrer, gitarrer och sång. Det behöver inte var fullt ös när det gäller volym, eller otrolig upplösning (för de flesta produktioner är tyvärr inte top notch ändå när det gäller mixning). Jag skulle vilja höra åtminstone samma detaljer som jag tex kan höra med iPhone och iPhonehörlurar och helst några snäpp bättre än så förstås.

Jag har egentligen två frågor:

Fråga 1:

Finns det någon bra systematisk guide på hur man går tillväga för att ställa in ljudet på sin anläggning? Testskivor? Har otroligt svårt att höra skillnader när jag tex ändrar på fas-knappen på subben. Eller öht identifiera vad det är som är fel på ljudet. Jag har sett att det finns tex Room EQ Wizard. Jag har nog den inte hårdvaran för det, men kanske kan fixa om ni tror att det är rätt väg framåt.

Fråga 2:

Har jag fel grejer? Jag kan ju misstänka att förstärkaren är flaskhalsen här mtp att ration funktioner / krona är allt för högt kanske. Jag uppskattar ju förstås funktionerna med inbyggd Spotify och HDMI till diverse prylar, men tänker mig att jag nog egentligen skulle vilja ha en mer renodlad integrerad förstärkare, funktionsmässigt i stil med Yamaha Y-S801. Skulle jag behöva byta förstärkare så ligger väl budget någonstans där runt 10 000.

Men… kan jag få till hyfsat ljud med det jag har så hade det ju varit allra bäst. Mardrömsscenariot hade ju varit att lägga 10 000 på en ny förstärkare och knappt höra någon skillnad.

Tack för ni har tagit er tid att läsa detta, något flummiga inlägg. Tacksam för alla tips.


Hej och välkommen Jonte-per :)

Nu är uppelevelser väldigt subjektiva och det är otroligt svårt att översätta en persons okände referenser och därmed utalanden till något som man själv kan grunda någonting på...
Så av det du skriver så kan det lika gärna vara så att det ”låter som det ska” men att du personligen inte uppskattar det, jag lyssnar mycket på bla all typ av metal och bland böack metal främst så är mycket av denna musik väldigt grötig och basfattig.
Dock är det så att med den typen av musik så tycker jag att svagheter i arikulation hos en anläggning/rum gör sig smärtsamt tydliga...
Mycket av den orsaken har jag införskaffat som saker som jag har och gör någonting åt akustiken i rummet, för att ha hög artikulation och därmed få behållning av all typ av musik.
Alltså oavsett hur den är mixad så är ju allting tydligt och mitt i soppan så hörs trummor, bas, sång tydligt trots att det bara är en gröt. :)

Om du i pure direkt upplever det som du gör, då skulle jag skulle rekommendera dig att börja med att testa olika placeringar av dina högtalare samt att testa med något mjukt bakom/snett innanför varje högtalare.
Sedan är det absolut värt att gå genom alla inställningar i receivern också, men med pure direkt så ska dessa ”inte spela någon roll”.

1: Högtalarna kan du försöka att placera på följande vis:
Om du mäter mellan höger och vänster högtalares diskanter så får du ett mått vi kan kalla X
Sedan mäter du från mitten på detta sträck mellan diskanterna och till öronens placering på lyssningsplats, detta mått får heta Y.
Tänk dig nu ett T uppifrån där mått X är det korta strecket och representerar avståndet mellan diskanterna och Y är det långa strecket och representerar avståndet från mitten på sträck X och till öronen.
En bra utgångspunkt på detta sammanhang är att Y = X * 1,18

Alltså om du har 200cm mellan diskanterna som mått X
då ska avståndet från dig till mitt mellan högtalarna vara 200 x 1,18 = 236cm
Y är här 236cm alltså :)
Detta är en bra utgångspunkt för placeringen av högtalarna i alla fall.

2: sedan är det oftast fördelaktigt att starka med att ha högtalarna invinklade så att du precis kan se deras utsidor när du sitter på lyssningsplats.

3: Ta typ 2st av soffans stora sittkuddar och ställa där bakom/snett innanför (in mot mitten mellan högtalarna liksom) och lyssna sedan :)

Om du bor i trakterna av stockholm eller värmdö så är du välkommen över på lite snack om metal samt så kan du få tips på hur du kan göra för att få en lugnare och tydligare återgivning med upplevs mera ”riv” och bas.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 15:07

Jag gjorde precis en trepunkts rekalibrering av Audyssey för att liksom börja på rent bräde. Och jag kan nog säga att ljudet är ganska rent och inte grötigt som jag tidigare nämnde. Men mellanregister och diskant tar totalt överhanden. Om jag höjer lite så förväntar jag mig liksom tryck från basen. Svårt att förklara, men ljudbilden ger liksom ingen skön känsla i öronen utan låter mest drygt, med några av cymbalerna och mellanregister från gitarrer som helt tar överhanden, basgitarr och bastrummor hörs väl förvisso men väldigt lågt.


(Ett annat problem är ju att många metalskivor är så dåligt rattade, inte minst remastringarna, så beroende på material finns det en gräns för hur bra det kan bli av den anledningen).

Lägg upp skiss på rum! Så kanske någon med mer på fötterna än jag har berättar ett och annat.

Edit: Aha, vinyl, då kan det kanske vara pill med den också - låter det bra i lurar tro?


Ja, det är en enorm skillnad på produktionerna. Gjorde lite test igår och körde med Hörlurar (ATH M50) och via Pure-inställning från vinylen för att försöka hitta något spår att utgå ifrån. Hittade väl inget dunderspår direkt, men för att ha en utgångspunkt så kan vi säga att jag väljer två låtar med Taake som jag tycker låter bra i hörlurar och det är låtar jag går igång på nått innerligt (när det låter rätt!). Men ja det blir klart bättre om jag tex sätter på AC/DC eller något liknande med lite tydligare ljud.

Sverdets vei. Tydlig basgitarr och trummor på denna samt lite riv ibland. https://open.spotify.com/track/6SBMZYWgeTdmngPpxpeVlu
Fran vadested till vaandesmed. Allmänt överjävligt bra låt och tillräckligt bra mixad i mitt tycke. https://open.spotify.com/track/0vXnqNF1AhyUI7qTgYvZJV

Bifogar skiss som jag gjorde i REW. Den röda markeringen är ingången.

Har du kopplat skivspelaren till Phono-ingången?
Har du provat med någon annan signalkälla, Spotify Connect via wifi, CD, eller inbyggda radion, saknar de också bas?


Ja, den är kopplad rätt, men har lite problem med jord-brum. Kör bla Spotifiy connect, SONOS via optisk ingång, vinyl och det är liknande problem med allt.

Nu är uppelevelser väldigt subjektiva och det är otroligt svårt att översätta en persons okände referenser och därmed utalanden till något som man själv kan grunda någonting på...
Så av det du skriver så kan det lika gärna vara så att det ”låter som det ska” men att du personligen inte uppskattar det, jag lyssnar mycket på bla all typ av metal och bland böack metal främst så är mycket av denna musik väldigt grötig och basfattig.
Dock är det så att med den typen av musik så tycker jag att svagheter i arikulation hos en anläggning/rum gör sig smärtsamt tydliga...
Mycket av den orsaken har jag införskaffat som saker som jag har och gör någonting åt akustiken i rummet, för att ha hög artikulation och därmed få behållning av all typ av musik.
Alltså oavsett hur den är mixad så är ju allting tydligt och mitt i soppan så hörs trummor, bas, sång tydligt trots att det bara är en gröt.


Ja, verkligen, det är sjukt svårt att veta vad man skall kunna förvänta sig. Och ja, man vill kunna njuta av musiken för vad den är åtminstone, det bör inte blir sämre än med ett par iPhonehörlurar iaf. Ok artikulation alltså.

Sedan är det absolut värt att gå genom alla inställningar i receivern också, men med pure direkt så ska dessa ”inte spela någon roll”.

Ja, detta har jag pillat med länge men blir aldrig nöjd. Det jag inte har provat än att köra Pure Direct och koppla suben till högtalarutgångarna. (Stärkan stänger av sub out i pure direct). Men då måste jag köpa lite mer högtalarkabel.

1: Högtalarna kan du försöka att placera på följande vis:
Om du mäter mellan höger och vänster högtalares diskanter så får du ett mått vi kan kalla X
Sedan mäter du från mitten på detta sträck mellan diskanterna och till öronens placering på lyssningsplats, detta mått får heta Y.
Tänk dig nu ett T uppifrån där mått X är det korta strecket och representerar avståndet mellan diskanterna och Y är det långa strecket och representerar avståndet från mitten på sträck X och till öronen.
En bra utgångspunkt på detta sammanhang är att Y = X * 1,18

Alltså om du har 200cm mellan diskanterna som mått X
då ska avståndet från dig till mitt mellan högtalarna vara 200 x 1,18 = 236cm
Y är här 236cm alltså :)
Detta är en bra utgångspunkt för placeringen av högtalarna i alla fall.

2: sedan är det oftast fördelaktigt att starka med att ha högtalarna invinklade så att du precis kan se deras utsidor när du sitter på lyssningsplats.

3: Ta typ 2st av soffans stora sittkuddar och ställa där bakom/snett innanför (in mot mitten mellan högtalarna liksom) och lyssna sedan :)


Tack, skall prova detta!

Om du bor i trakterna av stockholm eller värmdö så är du välkommen över på lite snack om metal samt så kan du få tips på hur du kan göra för att få en lugnare och tydligare återgivning med upplevs mera ”riv” och bas.

Tack för detta, det hade ju varit trevligt :), bor tyvärr i Dalarna dock.
Bilagor
Skärmavbild 2018-02-03 kl. 12.52.43.png
Skärmavbild 2018-02-03 kl. 12.52.43.png (160.93 KiB) Visad 4294 gånger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav shifts » 2018-02-03 15:26

Skit i kalibreringen skulle jag säga, den lär inte göra saker bättre. Posta lite bilder från rummet så vi får se förutsättningarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-02-03 15:38

Önskar jag hade ett normalstort vardagsrum på 48 kvadratmeter istället för en lägenhet på 51 :D

hursomhelst, bilder från rummet ger mycket. Lägg upp dom via te x forumbilder.se
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav paa » 2018-02-03 15:55

Är högtalarna rätt fasade i högtalarkablarnas ändar?
Dubbelkolla detta, så att kabelmärkningen verkligen sitter parvis lika mot röda och svarta kontakterna i kablarnas båda ändar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 16:54

Är högtalarna rätt fasade i högtalarkablarnas ändar?
Dubbelkolla detta, så att kabelmärkningen verkligen sitter parvis lika mot röda och svarta kontakterna i kablarnas båda ändar.


Japp, det är rätt. Provade precis att flytta högtalarna intill varandra och swappa polerna på ena och då försvann basen helt.

MEN då insåg jag att basen var liksom fruktansvärt låg även om man håller örat rätt emot baselementen. Om jag håller örat mot subben, då kommer det ju tydligt basljud där ifrån, man känner det med handen tydligt, även vid låg volym. Men även om jag har satt inställningarna på full range (dvs inget delningsfilter) för högtalarna och höjer basen till max, (+10 db?) och höjer rejält på volymen, så känner jag inte den minsta vindpust från basreflexröret eller elementen. Baselementen rör sig förvisso, men man ser det knappt. Detta borde väl ändå ske och vara tydligt oberoende av rummets form?

Provade nu att sätta på Dr Dre och visst kommer det bas ur högtalarna (innan var det AC/DC), men jag måste ha basen på +10 och ganska hög volym för att det skall låta någorlunda normalt och upplevas "basigt" liksom.

Vad tror ni om denna iakttagelse? Kan vi reda ut detta innan vi fipplar med rummet? :)

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 17:09

Skit i kalibreringen skulle jag säga, den lär inte göra saker bättre. Posta lite bilder från rummet så vi får se förutsättningarna.


Jag stängde av allt sånt där nu, vill helst undvika det och köra så rent som möjligt.

Bifogar bilder. Tyvärr finns det inte så mycket förändringsmöjligheter gällande möblering eller andra tillgängliga rum till detta.
Bilagor
IMG_9319.JPG
IMG_9319.JPG (104.07 KiB) Visad 4217 gånger
IMG_9320.JPG
IMG_9320.JPG (113.53 KiB) Visad 4217 gånger
IMG_9321.JPG
IMG_9321.JPG (96.37 KiB) Visad 4217 gånger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav shifts » 2018-02-03 17:22

Lyssningsplatsen ser ut att ligga rätt mycket i mitten av rummet och där brukar det kunna vara en del utsläckningar. Antar att du redan testat att lyssna från andra platser i rummet än soffplatsen mitten? Stora skillnader?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-03 17:30

Jag tror absolut att mycket av din upplevelse är pga placering av högtalare och dig själv i förhållande till rummet, men även avskanaden av dämpning bakom högtalarna :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 18:04

Nu har jag sprungit runt här i rummet ett bra tag. Jag upplever nog att det blir lite bättre när jag vinklat in högtalarna enl instruktion och med några soffkuddar bakom. Ljudet skiftar sig lite när jag går runt men inte mycket. Jag upplever nog lite mer bas när jag ställer mig upp eller går fram mot högtalarna. Är det här med dämpning bakom högtalarna som rekommenderas oavsett eller? På något sätt upplever jag kanske inte högre bas med kuddarna bakom, men tydligare snärt, kan det stämma att det är önskad effekt tro?

Men jag tycker det är riktigt svårt att kvantifiera vad det är man hör. Bättre / sämre utan kuddar osv. Ibland känns det som man inbillar sig. Antar att man lär sig detta med erfarenhet eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav paa » 2018-02-03 18:08

Är det något problem med högtalaras terminaler, är kopplingsbleck för biwiring lossade eller borttagna?
Finns det några säkringar i delningsfiltren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Belker » 2018-02-03 18:09

Jonte-Per skrev:
Provade nu att sätta på Dr Dre och visst kommer det bas ur högtalarna (innan var det AC/DC), men jag måste ha basen på +10 och ganska hög volym för att det skall låta någorlunda normalt och upplevas "basigt" liksom.

Vad tror ni om denna iakttagelse? Kan vi reda ut detta innan vi fipplar med rummet? :)


Dr. Dres proddar låter aldrig veka i basen. Något är fel. Har du satt frontarna som ”Small”? Sen är det som sagts troligt att du får utsläckningar i din lyssningsplats mitt i rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-03 18:10

Jonte-Per skrev:Nu har jag sprungit runt här i rummet ett bra tag. Jag upplever nog att det blir lite bättre när jag vinklat in högtalarna enl instruktion och med några soffkuddar bakom. Ljudet skiftar sig lite när jag går runt men inte mycket. Jag upplever nog lite mer bas när jag ställer mig upp eller går fram mot högtalarna. Är det här med dämpning bakom högtalarna som rekommenderas oavsett eller? På något sätt upplever jag kanske inte högre bas med kuddarna bakom, men tydligare snärt, kan det stämma att det är önskad effekt tro?

Men jag tycker det är riktigt svårt att kvantifiera vad det är man hör. Bättre / sämre utan kuddar osv. Ibland känns det som man inbillar sig. Antar att man lär sig detta med erfarenhet eller?


Ja dämpning bakom högtalarna vill du ha oavsett, tydligare ljud med bättre snärt är bla det som bör bli ett resultat :)
Det vill du ha oavsett andra åtgärder, gällande vänster högtalare så vill du gärna ha dämpning på väggen till vänster om denna på samma sätt också för maximal effekt.

Du har säkrat att du inte har fasvänt höger och vänster högtalare ?
plus på plus och minus på minus identiskt vid både högtalare och förstärkare och för båda högtalarna ?
Vad är väggarna gjorda i för material ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-03 18:14

Belker skrev:
Jonte-Per skrev:
Provade nu att sätta på Dr Dre och visst kommer det bas ur högtalarna (innan var det AC/DC), men jag måste ha basen på +10 och ganska hög volym för att det skall låta någorlunda normalt och upplevas "basigt" liksom.

Vad tror ni om denna iakttagelse? Kan vi reda ut detta innan vi fipplar med rummet? :)


Dr. Dres proddar låter aldrig veka i basen. Något är fel. Har du satt frontarna som ”Small”? Sen är det som sagts troligt att du får utsläckningar i din lyssningsplats mitt i rummet.


Borde inte vara det då problemet kvarstår med pure direkt påslaget... jag tror på utsläckningar i rummet pga hårda väggar och/eller väldigt mjuk vägg bakom högtalarna som ger dålig stöd.
Eller fasfel, eller ja något annat :D :lol:

Kanske ÄR högtalarna så basfattiga som han uppleveler eller så är han van vid/vill ha en basboost som dessa ej har i detta rum osv osv...
Senast redigerad av DVD-ai 2018-02-03 18:17, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 18:16

paa skrev:Är det något problem med högtalaras terminaler, är kopplingsbleck för biwiring lossade eller borttagna?
Finns det några säkringar i delningsfiltren?


Jag har inga sådana bläck. När det gäller säkringar vet jag inte. Sitter det sådana i högtalarna? Har svårt att tänka mig att något sånt har gått. Ljudet har varit såhär sedan inköp. Skulle vara om det är något i förstärkaren då.

Kan tillägga att när jag testade nu med kuddar och allt, så körde jag lite musik som Royksopp och liknande och då tyckte jag nog att ljudet var helt ok vid hög volym, så det är inte total avsaknad. Men det är ju musik med väldigt tydlig och hög bas som borde låta mer kan jag tycka.

Kan det vara värt att släpa upp grejerna till ett sovrum och testa?

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 18:25

DVD-ai skrev:Du har säkrat att du inte har fasvänt höger och vänster högtalare ?
plus på plus och minus på minus identiskt vid både högtalare och förstärkare och för båda högtalarna ?
Vad är väggarna gjorda i för material ?


Borde inte vara det då problemet kvarstår med pure direkt påslaget... jag tror på utsläckningar i rummet pga hårda väggar och/eller väldigt mjuk vägg bakom högtalarna som ger dålig stöd.
Eller fasfel, eller ja något annat :D :lol:

Kanske ÄR högtalarna så basfattiga som han uppleveler eller så är han van vid/vill ha en basboost som dessa ej har i detta rum osv osv...


Ja, alltså, ljudet från subben är det inget problem med. Har jag den påslagen så låter det mycket i rummet. Så det borde inte ha jättemycket med väggarnas material att göra? Problemet är ju att den fungerar ju bara bra för de riktigt låga frekvenserna, den skall ju liksom bara komplettera med det sista djupa basljudet. Nu blir det ett stort gap mellan subbas och mellanregister.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav darkg » 2018-02-03 18:27

Här var nån som hade basproblem med samma receiver - jag har inte läst nåt alls, kanske irrelevant:

https://www.minhembio.com/forum/index.p ... pic=326323
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-03 18:31

Nja, väggarna spelar massor av roll, just där subben råkar stå kanske den får bättre stöd samt att den kan du ju ställa nivån på separat så det är svårt att jämföra så :)
Den kanske helt enkelt spelar starkare vid samma ljudnivå och däför hörs mer osv.

Men om det är betong eller gips eller vad det nu är i respektive vägg är användbar information, vet du ungefär ?

Du kan inte testa att centrera ljudanläggningen i rummet, alltså inte sitta förskjutet till vänster i rummet med högtalarna, testa att ha allting symetriskt.
Det kan göra en del bla tack vare tidiga mindre reflexer från väggen till vänster om vänster högtalare, men behöver inte vara någon lösning, men relevant test är det dock.

Rummet som sådant med material/egenskaper hos golv/tak/ väggar och placeringen av högtalarna och dig själv spelar enormt stor roll för ljudet som helhet och i basen nästan mest.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav kneten » 2018-02-03 18:52

Hur har du ställt in, fronthögtalarna i receivern som "Stora" eller "små"?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav paa » 2018-02-03 19:03

Har du några andra stereohögtalare att testa med?
Eller någon annan förstärkare att testa med?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav distad » 2018-02-03 19:26

shifts skrev:Skit i kalibreringen skulle jag säga, den lär inte göra saker bättre.

Lyssningsplatsen ser ut att ligga rätt mycket i mitten av rummet och där brukar det kunna vara en del utsläckningar. Antar att du redan testat att lyssna från andra platser i rummet än soffplatsen mitten? Stora skillnader?

Håller med.
Är det här med dämpning bakom högtalarna som rekommenderas oavsett

Ja.
Har läst lite om dina burkar och jag tror knappast det är dem som är extra basfattiga.
Har du prövat att sätta dig på en pall vid olika platser bak i rummet ? Upplever du mer bas så är det en total ommöblering som gäller. Som någon skrev ovan så kan det bli basfattigt med att ha lyssningsplatsen mitt i rummet. Sedan så är Av-reciver med pre-out till ett slutsteg alltid mycket bättre ljudmässigt på alla plan än bara en Hembio-stärkare då de inte direkt är kraftfulla och kan upplevas som lite bastunna.
Jag har varit med om folk som köpt en Hemmabiostärkare och blivit rejält besvikna och sagt att min gamla 2-kanalare låter ju mycket bättre på alla plan. Lösningen är Hemmbiostärkare med pre-out och hänga på ett slutsteg då händer det grejer. Men jag tror du i första hand behöver en ommöblering pga utsläckningar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 19:42

darkg skrev:Här var nån som hade basproblem med samma receiver - jag har inte läst nåt alls, kanske irrelevant:

https://www.minhembio.com/forum/index.p ... pic=326323


Haha, det var ju min tråd, det hade jag helt glömt! Det såg ut som att jag var nöjd då iaf efter av inköpet av en sub för 4500 men den där glädjen lade sig snabbt, eller det kom väl en period då jag inte brydde mig så mycket.

Nja, väggarna spelar massor av roll, just där subben råkar stå kanske den får bättre stöd samt att den kan du ju ställa nivån på separat så det är svårt att jämföra så :)
Den kanske helt enkelt spelar starkare vid samma ljudnivå och däför hörs mer osv.

Men om det är betong eller gips eller vad det nu är i respektive vägg är användbar information, vet du ungefär ?


Väggarna är gips, rätt så mjuka / ihåliga sådana skulle jag nog säga, åtminstone åt sidorna. Väggen bakom högtalarna är stummare, men ändå med gips, det är liksom lite resonans i den om man bankar på den. Tak och golv är i betong.

Du kan inte testa att centrera ljudanläggningen i rummet, alltså inte sitta förskjutet till vänster i rummet med högtalarna, testa att ha allting symetriskt.
Det kan göra en del bla tack vare tidiga mindre reflexer från väggen till vänster om vänster högtalare, men behöver inte vara någon lösning, men relevant test är det dock.


Japp, skulle kunna testa detta.

Det finns inga bra objektiva metoder att reda ut detta? Som inte kräver avancerad utrustning. Typ som testtoner eller liknande?

Hur har du ställt in, fronthögtalarna i receivern som "Stora" eller "små"?


De är inställda som stora.

paa skrev:Har du några andra stereohögtalare att testa med?
Eller någon annan förstärkare att testa med?


Har tyvärr inte det. Men det hade ju varit guld. Kanske får försöka fixa det. Det hade varit bra att få någon referens, hur det skall låta.

Ja.
Har läst lite om dina burkar och jag tror knappast det är dem som är extra basfattiga.
Har du prövat att sätta dig på en pall vid olika platser bak i rummet ? Upplever du mer bas så är det en total ommöblering som gäller. Som någon skrev ovan så kan det bli basfattigt med att ha lyssningsplatsen mitt i rummet. Sedan så är Av-reciver med pre-out till ett slutsteg alltid mycket bättre ljudmässigt på alla plan än bara en Hembio-stärkare då de inte direkt är kraftfulla och kan upplevas som lite bastunna.
Jag har varit med om folk som köpt en Hemmabiostärkare och blivit rejält besvikna och sagt att min gamla 2-kanalare låter ju mycket bättre på alla plan. Lösningen är Hemmbiostärkare med pre-out och hänga på ett slutsteg då händer det grejer. Men jag tror du i första hand behöver en ommöblering pga utsläckningar.


Ja, jag har provat och flytta runt i rummet och jag upplever ingen jättestor skillnad. Ommöblering blir otroligt svårt med de möbler vi har, fönster osv. Ett inköp av en redig förstärkare är som sagt ett enklare alternativ. Min receiver har ingen pre out utöver den till subben, det står PRE OUT / SUBWOOFER, frågan är om den bara skickar signaler ämnade för sub eller är det hela bandet?. Det bästa vore kanske om jag kunde få låna en svinbra förstärkare och se vad som händer och sedan utgå ifrån det. Brukar Hi-Fi-affärer gå med på sånt? Att man lånar / hyr hem grejer för att testa. Vi har ju en Lasses-Hifi här i Falun som verkar duktigt seriös, men han verkar bara saluföra riktigt dyra grejer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-03 20:10

Enligt den där simulatorn ovan har du en rejäl dip från strax över 40 Hz till 70 Hz, där lirar ju basen. Det går inte att höja det där eftersom det verkar vara en utfasning (utsläckning). Å andra sidan märker du ingen förbättring längre bak i rummet. Nu är det ju inte den typen av musik jag brukar lyssna på men finns där så mycket bas? Jag körde ett av spåren med Taake i MasVis och det är om inte annat rejält odynamiskt ("andas" knappt alls) och borde låta starkt hela tiden.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Michael » 2018-02-03 21:59

Har du provat med subben avstängd? Blir det mer eller mindre bas? ...och då menar jag nog det du kallar bas ovan, inte muller och så i film.

Finns sinussvep på fil som du skulle kunna spela. Se dock upp så du inte bränner diskanterna. Borde finnas på LTS hemsida. Lyssna om nivån ändrar sig under tiden som frekvensen sveper.

//Michael

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-03 22:31

Michael skrev:Har du provat med subben avstängd? Blir det mer eller mindre bas? ...och då menar jag nog det du kallar bas ovan, inte muller och så i film.

Finns sinussvep på fil som du skulle kunna spela. Se dock upp så du inte bränner diskanterna. Borde finnas på LTS hemsida. Lyssna om nivån ändrar sig under tiden som frekvensen sveper.

//Michael


Ja absolut. Subben funkar bra tycker jag, de basljuden hörs bra i rummet och resten av lägenheten. Så idag när jag har felsökt så har jag kört med den avstängd för att få till ljudet på högtalarna. Tanken är väl ändå att de egentligen skall kunna klara sig själva?

Är väldigt tacksam för alla svar hittills

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Tangband » 2018-02-03 22:32

Högtalaren till vänster på bilden står kanske för nära sidoväggen?. Subbasen kanske inte är bra nog och försämrar kanske bara då den kopplas in ? Eller så blir det bättre med två ? I ditt fall med högtalarna placerade på det vis du har dem kanske audysseus ljudkorrigering i receivern kan göra att det blir bättre ?
Dina black metalskivor kanske är dåligt inspelade ?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav distad » 2018-02-03 22:46

Innan jag köper någon nya förstärkare så skulle jag testa grejerna i sovrummet alt annat rum för att få en bättre bild av problemet. Liksom dra ifrån vad som är problemet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster