Vad är det för fel på min anläggning?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav dewpo » 2018-02-03 22:51

Har du provat att sätta subwoofern i vänster hörnet istället för till höger om höger högtalaren.
Enligt REW ser det lite bättre ut.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav kneten » 2018-02-04 03:28

Jonte-Per
Har du kollat så att dina frontar och subwoofern jobbar i fas när du har frontarna som stora(Full band)?

I manualen "Advanced settings" sidan 10 kan du läsa följande.

LPF of LFE 120Hz Set the low-pass filter for LFE (low-frequency
effect) signals in order to pass lower frequency
signals than the set value and thus cancel
unwanted noises. The low-pass filter will be
effective only on sources with LFE channel.
The value from "80Hz" to "120Hz" can be set.
Off: Do not use this function

Double Bass (On) This can be selected only when "Configuration"
- "Subwoofer" is set to "Yes" and "Front" is set to Full Band.

Boost bass output by feeding bass sounds from
the front left and right, and center speakers to the subwoofer.
On: Bass output will be boosted
Off: Bass output will not be boosted
• The setting will not automatically be configured
even if you performed AccuEQ Room Calibration.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Nattlorden » 2018-02-04 09:42

Jag skulle nog börja med att fimpa alla inställningar i receivern så det inte sitter något gammalt felaktigt i den, men det kanske du redan gjort?

Canton brukar inte vara basklena - hur har de hamnat i receivern, spelar de fullrange eller får subben ta hand om allt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Tangband » 2018-02-04 09:54

Nattlorden skrev:Jag skulle nog börja med att fimpa alla inställningar i receivern så det inte sitter något gammalt felaktigt i den, men det kanske du redan gjort?

Canton brukar inte vara basklena - hur har de hamnat i receivern, spelar de fullrange eller får subben ta hand om allt?


Hmm....Att kombinera stora golvare som dessutom står nära hörn med en subwoofer är kanske svårt att få till ?
Eller att be om problem?

Om jag vore trådskaparen skulle jag istället köpa ett par stativare från canton och en subbas till så det finns två, då får han mycket större möjligheter att fixa ljudet enligt min mening.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav shifts » 2018-02-04 10:42

Goda råd i all är, men varför rekommendera nyköp innan det har blivit mer klarlagt vad problemet är? Känns som snudd på idioti då det inte finns något som tyder på att det skulle lösa problemen. Dessutom: En ny förstärkare kommer inte lösa problemen som beskrivs, oavsett pris och prestanda (förutom då om det nu skulle finnas en felaktig inställning i den nuvarande som inte skulle finnas i en ny apparat, men då är det handvavandet som strular).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-04 11:33

Jonte-Per skrev:Sverdets vei. Tydlig basgitarr och trummor på denna samt lite riv ibland. https://open.spotify.com/track/6SBMZYWgeTdmngPpxpeVlu
Fran vadested till vaandesmed. Allmänt överjävligt bra låt och tillräckligt bra mixad i mitt tycke. https://open.spotify.com/track/0vXnqNF1AhyUI7qTgYvZJV.


Har nu lyssnat på de låtarna. Den första hade inte mycket bas, den andra lite mer men inget basdån direkt, inte hemma hos mig i varje fall.

Kevin_Mitnick
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Västerås

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Kevin_Mitnick » 2018-02-04 15:50

RogerGustavsson skrev:
Jonte-Per skrev:Sverdets vei. Tydlig basgitarr och trummor på denna samt lite riv ibland. https://open.spotify.com/track/6SBMZYWgeTdmngPpxpeVlu
Fran vadested till vaandesmed. Allmänt överjävligt bra låt och tillräckligt bra mixad i mitt tycke. https://open.spotify.com/track/0vXnqNF1AhyUI7qTgYvZJV.


Har nu lyssnat på de låtarna. Den första hade inte mycket bas, den andra lite mer men inget basdån direkt, inte hemma hos mig i varje fall.


Instämmer, det låter rent ut sagt bedrövligt (ljudmässigt). Testa med någon låt som innehåller lite riktig bas. 8O
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-04 17:12

Lite hjälp på vägen:
viewtopic.php?f=6&t=42991
viewtopic.php?f=7&t=35508
viewtopic.php?f=7&t=66245
viewtopic.php?f=7&t=35056

Men först borde man väl göra lite mätningar i rummet och på högtalarna, så att man kan eliminera eventuella fel i signalvägen (eller hårdvaran)?

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav Jonte-Per » 2018-02-04 17:23

Hej allihopa.

Tack för alla svar, mycket uppskattat.

Lite grejer, (eller typ livet) kom emellan och jag måste pausa utredningarna för tillfället. Sammanfattningsvis så har jag lärt mig detta:

-Mycket av den typen av metal jag lyssnar på låter helt enkelt för dåligt och blir riktigt utmanande att få till bra. Varför den låter bra, eller iaf fullgott, i hörlurar kanske beror på att den är mixad för det? Får försöka googla fram en bra hifi-godkänd metal-låt att ha som testmaterial :)

Lyckades imorse att få till en bra bas på DrDre-skivan även i noll-läge på basinställningen (utan sub). Vad jag har gjort som fixade till det är mycket osäkert, eller om jag blivit lite blind, eller ja, döv, bland alla tester, jag vet inte.

-Eventuellt har jag fel uppfattning om hur det "skall" låta, då jag har dålig koll på referenserna. Kanske är jag, som någon nämnde, van vid lite "bass boost" då jag har kört med sub, men utan sub så kanske ljudet är riktigt och inte är meningen att det skall döna på något nämnvärt.

-Rummets form, dämpning och högtalarnas placering spelar stor roll. Detta har jag ännu inte hunnit labba tillräckligt med, men jag skall ta en dag och flytta upp grejerna till ett annat rum samt även testa lite frekvenssvep osv. Att vinkla in de ytterligare, med kuddar bakom tyckte jag ändå lät bättre.

-Prylarna jag har borde funka, om jag får till rätt miljö och inställningar. Kanske den viktigaste punkten just nu. Utan den här hjälpen kanske jag hade suttit här besviken och 10 000kr fattigare. Men när jag tänker efter en andra gång så hade jag allt föredragit en enklare förstärkare funktionsmässigt, mest för att slippa bry mig om alla inställningarna är rätt, och på något sätt också veta, med lite marginal, att det är bra grejer. Måste tyvärr erkänna att det har betydelse det med. Har någon något bra tips så kanske jag överväger ändå :)

Återkommer med uppföljning vid ett senare tillfälle. Tack.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav paa » 2018-02-04 17:24

Jag tror inte det behövs någon jättebra förstärkare eller högtalare för att lösa problemet. Det gäller nog bara att hitta vad som är fel.
Av-receivers är luriga för det finns hundratals inställningar i deras menyer, och det är väldigt lätt att något ställs fel och väldigt svårt att hitta vad det är som är står fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad är det för fel på min anläggning?

Inläggav darkg » 2018-02-04 17:34

Det verkar inte vara ett tillfälligt eller plötsligt missnöje, så jag tvivlar på att du har "fel uppfattning".
Bra med paus. Det är trist att famla på halvt i blindo, man vet ju snart inte vad man hör egentligen :-)
Blir nog bra med svep sen, det kan ge sitt bidrag till förståelsen. (ännu hellre en tongenerator i datorn eller telefonen om det går att koppla smidigt)
Don’t just do something, sit there.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster