Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-02-08 20:25

Ska skaffa mig ett separat RIIA eftersom att min NAD förstärkare inte har detta.
Har en Benz Micro Silver MC high output pickup ... ehum ... som tydligen passar bäst med ett MM-steg (??).

Hur pass viktigt är det att ha en justbar gain mellan 40-67 dB ??
Tänker mig att det kan vara bra om man får för sig att byta pick up ... ??

Har kollat rehifi.se som har en Cambridge och en Creek som passar min budget, dvs under 2000 kr.
Fått erbjudande om att köpa en begagnad Graham Slee Gram Amp 2 communicator.
Samtliga rätt intressanta.

Har sett att folk prisar Linn. Finns det något vettigt begagnat där? Modell att rekommendera?

Hittade Tisbury Audio vid en sökning på ebay som har ett nytt handbyggt steg för under 2000 kr.
Verkar rätt tunt med recensioner dessvärre.
http://www.tisburyaudio.co.uk/domino-phono-preamplifier
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Bill50x » 2018-02-08 22:55

Justerbar gain underlättar att balansera ljudnivån mot övriga enheter. Och High Output Moving Coils brukar fungera bäst in i MM-steg eftersom de har en utnivå som ligger i paritet med MM-pickuper och dessutom har liknande elektriska egenskaper.

Linns separata RIAA, som även klarar MM, brukar vara dyra även som begagnade. Men vanligt är att man tar deras försteg LK-1 (som kan köpas för typ en tusenlapp, det har några år på nacken nu) som innehåller ett riktigt bra riaa och där man kopplar bort det som inte behövs utan kör skivspelaren rakt igenom utan omkopplare, volymkontroll och linjeförstärkning. Då och då dyker det upp sådana moddade försteg på begagnat-marknaden. Även den lite nyare Linn Kolektor (försteg) kan man köpa för ca 1500:- men detta brukar man använda som det är. I alla fall har jag inte sett några moddningar på detta. Kolektor är ett riktigt bra försteg och kan säkert ersätta din NAD med ett positivt resultat.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=210834

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav peterh » 2018-02-09 00:12

Bo Hanssons nuvistor riaa ? Nya sådana är på 'G'
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav oa51 » 2018-02-09 16:57

Men vanligt är att man tar deras försteg LK-1 (som kan köpas för typ en tusenlapp, det har några år på nacken nu) som innehåller ett riktigt bra riaa och där man kopplar bort det som inte behövs utan kör skivspelaren rakt igenom utan omkopplare, volymkontroll och linjeförstärkning. Då och då dyker det upp sådana moddade försteg på begagnat-marknaden.


Ett sådant har jag till min Shure V15/III - svänger skönt! :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-09 17:00

Jag byggde en Muffsy och är nöjd.

https://www.muffsy.com

Konstruktören finns också på forumet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-02-10 17:35

Skulle gärna bygga ett själv, men nu är det mycket familj och arbete på schemat så sitta och pilla med det lär sluta med att jag blir färdigt om 10 år eller nått!

:P
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-02-10 18:10

Bill50x skrev:Justerbar gain underlättar att balansera ljudnivån mot övriga enheter. Och High Output Moving Coils brukar fungera bäst in i MM-steg eftersom de har en utnivå som ligger i paritet med MM-pickuper och dessutom har liknande elektriska egenskaper.

Linns separata RIAA, som även klarar MM, brukar vara dyra även som begagnade. Men vanligt är att man tar deras försteg LK-1 (som kan köpas för typ en tusenlapp, det har några år på nacken nu) som innehåller ett riktigt bra riaa och där man kopplar bort det som inte behövs utan kör skivspelaren rakt igenom utan omkopplare, volymkontroll och linjeförstärkning. Då och då dyker det upp sådana moddade försteg på begagnat-marknaden. Även den lite nyare Linn Kolektor (försteg) kan man köpa för ca 1500:- men detta brukar man använda som det är. I alla fall har jag inte sett några moddningar på detta. Kolektor är ett riktigt bra försteg och kan säkert ersätta din NAD med ett positivt resultat.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=210834

/ B


Tackar! :D
Kikat lite både på Linn LK-1 och Kolektor .... inte helt såld dessvärre.

Just nu lutar det mot en Cambridge CP2. Både MM och MC och möjligheten att justera lite.
https://www.rehifi.se/skivspelare/riaa/cambridge-cp2

Eller köra på ett wild card, Tisbury.

Hittade ett svenskt bygge som ser nice ut ... Lejonklou Gaio men 5 papp för ny och inga möjligheter att justera dB. :roll:

:?: :?: :?:
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Bagaget » 2018-02-10 21:40

För justerbart upp till 5 papp skulle jag titta på Pro-Ject och ifi, det är nämligen det jag gör - även om jag inte slagit till än :)

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-02-10 22:08

Bagaget skrev:För justerbart upp till 5 papp skulle jag titta på Pro-Ject och ifi, det är nämligen det jag gör - även om jag inte slagit till än :)


Ifi finns två versioner av. Undra om man vågar satsa på första utgåvan .... :roll: :?:
Har flertalet gånger övervägt att lägga mer krut på inköpet än två papp .... Jäkligt svårt att välja RIIA tycker jag. Finns ju mer än vad jag nånsin kunde tro!! :mrgreen:
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-02-10 22:13

Tinsbury ligger fortfarande bra till hos mig.
Enkelt, det nödvändigaste, justerbart, snyggt och handbyggt.
:D
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Laila » 2018-02-10 23:14

Ingångskapacitans på 220 pF är ingen höjdare då den begränsar urvalet av puppar(MM) drastiskt (du vill ju inte löda själv av vad jag förstått). Även Cambridge kör med hög
ingångskapacitans(200 pF för undvikande av självsvängning ?) . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Bill50x » 2018-02-10 23:25

bornsloppy skrev:Kikat lite både på Linn LK-1 och Kolektor .... inte helt såld dessvärre.

Hittade ett svenskt bygge som ser nice ut ... Lejonklou Gaio men 5 papp för ny och inga möjligheter att justera dB. :roll:

Vad får dig att välja bort LK-1 och Kolektor?

Lejonklous byggen är extremt bra. Går att hitta begagnade för rimliga pengar. Lejonklou är extremt noga vid byggen av sina produkter. Testar och lyssnar på alla enheter innan han släpper ut dem. Hos honom finns det inga måndagar :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Laila » 2018-02-10 23:45

Nä, men tisdagar verkar han mest ägna åt att lyssna på olika fabrikat å varianter av å på
lödtenn . . . har själver varit ivrig komponentlyssnare av motstånd, kondingar, rör kabel
etc. etc., men just lödtenn hanjaintemä . . . somturä/va. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-11 00:40

bornsloppy skrev:Skulle gärna bygga ett själv, men nu är det mycket familj och arbete på schemat så sitta och pilla med det lär sluta med att jag blir färdigt om 10 år eller nått!

:P


Jag vet, har otroligt mycket arbete och familj också. Men ett par timmar över had jag i alla fall. Och Muffsyn var det enda uppfyllde mina krav på flexibla justeringar avseende kapacitans, resistans, förstärkning.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Laila » 2018-02-11 01:37

Utan att ha hört Muffsy :n så håller jag med Thomas_A, å tycker att du kanske kan kolla
om någon i din bekantskapskrets möjligen kan tänka sig att snoihop den* för en rimlig peng
, , , den har ju trotts allt, allt vad du efterfrågar + lite till . . . typ.

*Hittar du ingen annan så kan ev. jag hjälpa till.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-02-11 10:15

Laila skrev:Ingångskapacitans på 220 pF är ingen höjdare då den begränsar urvalet av puppar(MM) drastiskt (du vill ju inte löda själv av vad jag förstått). Även Cambridge kör med hög
ingångskapacitans(200 pF för undvikande av självsvängning ?) . . . typ. :(


Aha. Intressant. Det här är just det här som är bra med det här forumet ... Att få mer kött på benen om viktiga detaljer. Min kunskap är begränsad och har ingen att diskutera med i verkliga livet. Tack. Ska omvärdera de olika alternativen.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-02-11 10:17

Thomas_A skrev:
bornsloppy skrev:Skulle gärna bygga ett själv, men nu är det mycket familj och arbete på schemat så sitta och pilla med det lär sluta med att jag blir färdigt om 10 år eller nått!

:P


Jag vet, har otroligt mycket arbete och familj också. Men ett par timmar över had jag i alla fall. Och Muffsyn var det enda uppfyllde mina krav på flexibla justeringar avseende kapacitans, resistans, förstärkning.


Räcker det med gain upp till 46 dB då till en Benz Micro Silver high output pick up?
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-11 11:33

Oklart, men det brukar väl räcka med ett MM-steg för en högnivå-MC.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Laila » 2018-02-11 12:14

Det skall väl räcka alldeles utmärkt . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-03-01 21:24

Högg en ifi phono version 1. Köpte av en privatperson via US Audio Mart för 2170 kr (med frakt då dvs).
Jag har sneglat på den genom resan och tyckte att den har vad som krävs, kvalité och ljudmässigt verkar folk nöjda. Jag är inte så himla kräsen och mitt system är långt ifrån High End så ... men lite bättre än ett nytt dito för under 500 lappen med kassa komponenter, fel beräknat, fel spec/värden etc etc.

Nu behövs bara nätadapter också.
Den amerikanska som kom med har en input på 100-240VAC, output 9V (1A).
På steget vid ingången står det 9V DC

Har hittat hos Elfa två stycken som jag tror kan passa och Tufvasson ska tydligen vara bra grejer (??)
https://www.elfa.se/sv/skyddstransforma ... ggest=true
https://www.elfa.se/sv/skyddstransforma ... ggest=true

Har lite svårt att utröna vilken av dem som jag ska beställa. :roll:
Någon som kan ge mig tips och råd?
Senast redigerad av bornsloppy 2018-03-01 21:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav darkg » 2018-03-01 22:48

Båda är AC-adaptrar :!:

Kör på den amerikanska?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-03-02 06:43

darkg skrev:Båda är AC-adaptrar :!:

Kör på den amerikanska?


Aha. Jag misstänkte det. Ska jag ha originalet så må jag skaffa en adapter för det är amerikansk plug och inte EU-standard som här.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav Laila » 2018-03-02 16:28

Eftersom den medföljande adaptern arbetar med 100-240 V AC så räcker det gissningsvis
med en adapter-kontakt, amerikansk till svensk för att få 9 V DC ut . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-03-05 21:19

Laila skrev:Eftersom den medföljande adaptern arbetar med 100-240 V AC så räcker det gissningsvis
med en adapter-kontakt, amerikansk till svensk för att få 9 V DC ut . . . typ.


Jag gjorde det enkelt för mig med en sådan adapter. Billigt å bra.


Hade annars tänkt om det fanns någon grunka som är snäppet bättre, som kan leverera säkrare ... renare ... strömtillförsel.
I stil med denna
Bilagor
aliexpress.jpg
aliexpress.jpg (98.47 KiB) Visad 4039 gånger
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav distad » 2018-03-05 22:54

Bill50x skrev:
bornsloppy skrev:Kikat lite både på Linn LK-1 och Kolektor .... inte helt såld dessvärre.

Hittade ett svenskt bygge som ser nice ut ... Lejonklou Gaio men 5 papp för ny och inga möjligheter att justera dB. :roll:

Vad får dig att välja bort LK-1 och Kolektor?

Lejonklous byggen är extremt bra. Går att hitta begagnade för rimliga pengar. Lejonklou är extremt noga vid byggen av sina produkter. Testar och lyssnar på alla enheter innan han släpper ut dem. Hos honom finns det inga måndagar :-)

/ B

Råkade se denna tråd och inlägget. Och jag har Kolektor och det låter bättre än tex. Nad försteg C160. Har jämfört. Så Kolektor är långt ifrån så dåligt som en del påstår utan riktigt prisvärt på beg marknaden och väl värt sitt pris som ny var den också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Separat RIIA-steg, vad väljer jag?

Inläggav bornsloppy » 2018-07-04 20:41

FBK skrev:
Bill50x skrev:
bornsloppy skrev:Kikat lite både på Linn LK-1 och Kolektor .... inte helt såld dessvärre.

Hittade ett svenskt bygge som ser nice ut ... Lejonklou Gaio men 5 papp för ny och inga möjligheter att justera dB. :roll:

Vad får dig att välja bort LK-1 och Kolektor?

Lejonklous byggen är extremt bra. Går att hitta begagnade för rimliga pengar. Lejonklou är extremt noga vid byggen av sina produkter. Testar och lyssnar på alla enheter innan han släpper ut dem. Hos honom finns det inga måndagar :-)

/ B

Råkade se denna tråd och inlägget. Och jag har Kolektor och det låter bättre än tex. Nad försteg C160. Har jämfört. Så Kolektor är långt ifrån så dåligt som en del påstår utan riktigt prisvärt på beg marknaden och väl värt sitt pris som ny var den också.



Tack för svar. Jag köpte en ifi från USA. Det låter mycket bra i jämförelse med annan skit jag haft tidigare (DJ-mixers etc.). Jag har bra skjuts ut, behöver inte ratta upp volymen på förstärkaren nästan alls för att få ordentligt med ljud. Så nål, försteg och högkänsliga högtalare levererar ett hittills nästan för bra resultat. Förstärkaren är det dock knas med så bör ses över (tappar ena kanalen vid för låg volym, jag får ratta lite höger vänster för att få båda att funka). :lol:
Men det skadar inte att se sig om efter en Kolektor när pengarna finns.
Jag vill också vara med och leka!


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster