Hemmabio-Receiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Hemmabio-Receiver

Inläggav dawelito » 2018-02-12 22:00

Tjenare, skulle vilja ha lite tips på en bra receiver, har idag en Integra DTR 70.1 som jag är supernöjd med, dock klarar den inte spela upp 4K material på nya UHD tvn och ska sanningen fram så är den rätt ful också. Gillar Onkyo och yamaha mer, så gärna en av dessa.

9.1 (gärna 11.1) Alla kanaler ska ha pre-out
wifi
spotify connect
4k uppspelning
HDMI (HDCP 2.2)
olika zoner (minst 2 extra med pre-out)
ljud/rumskalibrering

Eftersom att jag gillar ljudet hos min integra så misstänker jag att Onkyo faller mig i smaken också, men har läst mycket bra om yamaha också, detta är en Receiver jag vill kunna växa med och inte behöva byta ut på kanske 10år.

Har kollat på Onkyo TX-RZ820 (8000kr på rea) men jag förlorade en budgivning på en sådan så nu vill jag inte beställa en för nypris :roll:

Kan tänka mig att lägga runt 20k om det verkligen är värt det, gärna mindre.

Ser att Yamahas toppmodell Yamaha RX-A3070 finns på REA för 18500kr nu.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -rx-a3070/

intressant är också Onkyo TX-RZ1100
https://www.sumo.se/sv/artiklar/onkyo-t ... svart.html

Ös på med tips :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav mrGaskill » 2018-02-13 11:34

Jag har haft Denon av och och till sen tidigt 90-tal. Denon 4400 då? 13700:- med 9.2 :-) Jag har en 4200 med wifi och allt. Funkar jättebra om man inte använder Spotify Connect där volymen lever sitt egna liv. :x
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Nattlorden » 2018-02-13 11:57

Vänta till den nya Denon X8500H fått Auro-mjukvaran och HDMI-kortet i sig, blir nog framåt hösten.

https://usa.denon.com/us/product/hometheater/receivers/avrx8500h

Tror att denna har funktioner nog att kunna stå sig ett bra tag sedan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Morello » 2018-02-13 12:39

Eller så satsar man långsiktigt och bygger upp en fin tvåkanalsanläggning, som kan användas till såväl musik som television.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav mrGaskill » 2018-02-13 12:42

Vill man ha till spel och film i flerkanal blir det inte riktigt samma sak med två kanaler.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Kribban » 2018-02-13 13:48

Morello skrev:Eller så satsar man långsiktigt och bygger upp en fin tvåkanalsanläggning, som kan användas till såväl musik som television.


Eller så rekommenderar man något som efterfrågas
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-13 17:01

Själv tittar jag på Marantz SR7012, som i senaste version har stöd för Atmos, DTS:X och Auro (utan pristillägg eller uppgradering).
Den har "bara" 9 effektkanaler, men analoga ut för 11.2 så pengarna räcker till två extra slutstegskanaler (så man kan köra 7.2.4) :)

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... tz-sr7012/

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav dawelito » 2018-02-13 18:14

mrGaskill skrev:Jag har haft Denon av och och till sen tidigt 90-tal. Denon 4400 då? 13700:- med 9.2 :-) Jag har en 4200 med wifi och allt. Funkar jättebra om man inte använder Spotify Connect där volymen lever sitt egna liv. :x

Tack för tipset, aldrig haft en Denon innan men hört att dom tappade lite kvalite någongång för längesedan, kanske är löst snack bara.. Alltid haft ett gott öga Denon och NAD annars.

Positivt att den är 11.1 kanals PRE-out, då kan man köra "riktigt" dolby atmos med extra steg, ligger bra till i pris och dessutom har Audyssey kalibrering som verkar mera omtyckt än accuEQ som onkyo kör med, ( man kanske borde köra extern utrustning i vilket fall? )

Ska definitivt googla lite på denna och denon i allmänhet, vill ju gärna ha något som håller länge (yamaha verkar vara livstidsmaskiner)..
Går det att förklara hur maskinerna låter sinsemellan? Onkyo verkar ju som sagt vara måttligt populära, speciellt hos oss som gillar lite mer basigt ljud.

Som sagt, ska googla lite :)>

Nattlorden skrev:Vänta till den nya Denon X8500H fått Auro-mjukvaran och HDMI-kortet i sig, blir nog framåt hösten.

https://usa.denon.com/us/product/hometheater/receivers/avrx8500h

Tror att denna har funktioner nog att kunna stå sig ett bra tag sedan...


Tack för tipset, men har denon problem med HDMI korten likt onkyo hade förr? Just nu verkar det som att Onkyo kör Class D steg i de nya modellerna, på gott och ont antar jag, blir ju mindre värme av det som dödar hdmi kort bl.a
Vet inte om jag kan hålla fingrarna i styr ända till hösten, sen i höst kommer väl nya nyheter om vårens produkter :wink: Fått för mig att Denon och Onkyo inte riktigt lirar i samma liga, till onkyos fördel.

Kalejdokom skrev:Själv tittar jag på Marantz SR7012, som i senaste version har stöd för Atmos, DTS:X och Auro (utan pristillägg eller uppgradering).
Den har "bara" 9 effektkanaler, men analoga ut för 11.2 så pengarna räcker till två extra slutstegskanaler (så man kan köra 7.2.4) :)

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... tz-sr7012/

tack för tipset men jag gillar faktiskt inte utseendet på marantz :oops: Har levt med en rätt ful stärkare ett tag nu och i nya TV bänken kommer den stå centralt och glänsa så då vill jag ha något som verkligen faller mig i smaken denna gången :)

Morello skrev:Eller så satsar man långsiktigt och bygger upp en fin tvåkanalsanläggning, som kan användas till såväl musik som television.

Jag kan ju med ett knapptryck köra stereo så förstår inte riktigt resonemanget faktiskt, förutom att det blir dyrare att bygga 9.1 eller 11.1 jämfört med 2.1 så finns ju inga direkta nackdelar, speciellt inte framtidssäkert eftersom att det var hemmabio det var tal om här. Dessutom med olika zoner (som är rätt ovanligt i 2.1 stereos?) så kan jag enkelt bygga ut anläggningen i andra delar av huset vilket kan vara rätt najs om man har lite fest eller bara vill ha musik överallt utan att behöva höja så högt i vardagsrummet. Med airplay/spofity connect så kan jag ju byta musik överallt hemma.
Senast redigerad av dawelito 2018-02-13 18:31, redigerad totalt 4 gånger.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Nattlorden » 2018-02-13 18:20

dawelito skrev:
Nattlorden skrev:Vänta till den nya Denon X8500H fått Auro-mjukvaran och HDMI-kortet i sig, blir nog framåt hösten.

https://usa.denon.com/us/product/hometheater/receivers/avrx8500h

Tror att denna har funktioner nog att kunna stå sig ett bra tag sedan...


Tack för tipset, men har denon problem med HDMI korten likt onkyo hade förr? Just nu verkar det som att Onkyo kör Class D steg i de nya modellerna, på gott och ont antar jag, blir ju mindre värme av det som dödar hdmi kort bl.a
Vet inte om jag kan hålla fingrarna i styr ända till hösten, sen i höst kommer väl nya nyheter om vårens produkter :wink: Fått för mig att Denon och Onkyo inte riktigt lirar i samma liga, till onkyos fördel.


De har inget problem med kortet förutom att det inte finns än. Köper man nu måste man in och byta senare och kanske mot kostnad... så det är bättre att vänta tills det sitter i på direkten.

Så kan man tycka, själv tar jag inte i Onkyo med tång. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav dawelito » 2018-02-13 18:29

Nattlorden skrev:
dawelito skrev:
Nattlorden skrev:Vänta till den nya Denon X8500H fått Auro-mjukvaran och HDMI-kortet i sig, blir nog framåt hösten.

https://usa.denon.com/us/product/hometheater/receivers/avrx8500h

Tror att denna har funktioner nog att kunna stå sig ett bra tag sedan...


Tack för tipset, men har denon problem med HDMI korten likt onkyo hade förr? Just nu verkar det som att Onkyo kör Class D steg i de nya modellerna, på gott och ont antar jag, blir ju mindre värme av det som dödar hdmi kort bl.a
Vet inte om jag kan hålla fingrarna i styr ända till hösten, sen i höst kommer väl nya nyheter om vårens produkter :wink: Fått för mig att Denon och Onkyo inte riktigt lirar i samma liga, till onkyos fördel.


De har inget problem med kortet förutom att det inte finns än. Köper man nu måste man in och byta senare och kanske mot kostnad... så det är bättre att vänta tills det sitter i på direkten.

Så kan man tycka, själv tar jag inte i Onkyo med tång. 8)


aha, så det är en gammal värstning som blir uppgraderad ? För te.x Denon AVR-X4400H som tipsades om har ju HDMI kort med HDCP 2.2 4k60hz, dock verkar den inte ha någon THX / dolby certifiering ?

Kommer ju köra minst frontarna på separat steg så ljudkaraktären på själva stärkaren kommer jag nog inte märka av ändå, viktigare är egentligen att HDMI korten och förstegen är av bra kvallité. Att det finns en bra/stabil app att styra grejorna med är ju ett stort plus också.

varför gillar du inte onkyo då :o 8)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav paa » 2018-02-13 18:39

På min gamla Denon 3808A så dog ju ett utgångsrelä, och där måste man plocka ner apparaten helt i smådelar för att komma åt dem. Men som tur var så kunde man använda en annan utgång som var ledig. Och på en ännu äldre Denon som jag har, så funkar inte analogingångskortet, endast digitalingångarna fungerar, så jag vet inte om Denon är kvalitetsvärldsmästare heller. Av de gamla apparater jag har som fungerar efter några decennier så är det väl några apparater från Yamaha som överlevt bäst. Men jag vet inte riktigt om jag gillar soundet från deras Av-receivers? Kanske är mest inbillning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav dawelito » 2018-02-13 18:42

paa skrev:På min gamla Denon 3808A så dog ju ett utgångsrelä, och där måste man plocka ner apparaten helt i smådelar för att komma åt dem. Men som tur var så kunde man använda en annan utgång som var ledig. Och på en ännu äldre Denon som jag har, så funkar inte analogingångskortet, endast digitalingångarna fungerar, så jag vet inte om Denon är kvalitetsvärldsmästare heller. Av de gamla apparater jag har som fungerar efter några decennier så är det väl några apparater från Yamaha som överlevt bäst. Men jag vet inte riktigt om jag gillar soundet från deras Av-receivers? Kanske är mest inbillning?


Jag har läst att yamaha är det som håller bäst, men att ljudet kan vara lite tunnt och inte så dynamiskt jämfört med onkyo då (jämfört dessa mest). Grejen är väl att jag egentligen inte kommer märka av ljudkaraktären så mycket eftersom att iallafall frontarna kommer gå på separat steg.

Vill ha en snygg, driftsäker receiver med bra HDMI handtering och bra försteg i, det är egentligen det viktigaste, samt att den bör ha de mesta av "godis" som finns idag eftersom att jag inte vill behöva byta om 4 år igen, en bra app, wifi, bra kalibrering, 7-8 HDMI in och minst 2 ut. etc etc.

Hade gärna haft en integra igen, de vekar vara riktigt bra grejor.. men ack så fula.

vilken djungel :D Men det blir nog bra så småningom.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Nattlorden » 2018-02-13 18:58

dawelito skrev:
Nattlorden skrev:
dawelito skrev:

Tack för tipset, men har denon problem med HDMI korten likt onkyo hade förr? Just nu verkar det som att Onkyo kör Class D steg i de nya modellerna, på gott och ont antar jag, blir ju mindre värme av det som dödar hdmi kort bl.a
Vet inte om jag kan hålla fingrarna i styr ända till hösten, sen i höst kommer väl nya nyheter om vårens produkter :wink: Fått för mig att Denon och Onkyo inte riktigt lirar i samma liga, till onkyos fördel.


De har inget problem med kortet förutom att det inte finns än. Köper man nu måste man in och byta senare och kanske mot kostnad... så det är bättre att vänta tills det sitter i på direkten.

Så kan man tycka, själv tar jag inte i Onkyo med tång. 8)


aha, så det är en gammal värstning som blir uppgraderad ? För te.x Denon AVR-X4400H som tipsades om har ju HDMI kort med HDCP 2.2 4k60hz, dock verkar den inte ha någon THX / dolby certifiering ?

Kommer ju köra minst frontarna på separat steg så ljudkaraktären på själva stärkaren kommer jag nog inte märka av ändå, viktigare är egentligen att HDMI korten och förstegen är av bra kvallité. Att det finns en bra/stabil app att styra grejorna med är ju ett stort plus också.

varför gillar du inte onkyo då :o 8)


Nej, den är sprillans ny.

Dolby-certifiering är länge sedan den betydde något, tyvärr. Bara en extra kostnad som tas ut hos konsumenterna.

Detta är vad som står på sajten, men så vitt jag läst på AVS så skulle det vara ett kortbyte senare... men det kanske ändrat sig redan?
All eight HDMI inputs (including one on the front) and three HDMI outputs feature HDCP 2.2 compatibility and the latest HDMI specifications, including 4K Ultra HD 60Hz video, 4:4:4 Pure Color sub-sampling, High Dynamic Range (HDR) and 21:9 video, 3D, and BT.2020 pass-through support. It is even ready for Enhanced Audio Return Channel (eARC) for 3D audio playback through TV apps. The feature will be enabled via a future firmware update.


Jag tycker inte om att de ljuger om icke-existerande skillnader mellan Integra och Onkyo. Det ger mig inget förtroende. Jag köpte servicemanual till två systermodeller och de "finare komponenterna" lös med sin frånvaro i komponentlistorna...
Senast redigerad av Nattlorden 2018-02-13 19:02, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav mrGaskill » 2018-02-13 19:00

Jag har också hört Yamaha och tycker lljudet är lite tunt eller nåt. Eller diskanthöjt?
Jag hade en Onkyo 707 innan som hdmi-kortet gått på tre gånger. Ljudmässigt med Rotel 1080, jämfört med Denon 4200 och Rotel, så låt Onlyo mer laidback och Denon mer rakt på och mer “som det ska”. Inbillning kanske. Jag funderar på en 4400 och ha 4200 till datårn. :-) Jag hade en Denon 2105 som slutstegen brann på vid hög belastning och låg impedans. Kanske var någon undermålig dimensionering i någon revision. Jag vet inte. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Harryup » 2018-02-13 21:24

dawelito skrev:
Kommer ju köra minst frontarna på separat steg så ljudkaraktären på själva stärkaren kommer jag nog inte märka av ändå, viktigare är egentligen att HDMI korten och förstegen är av bra kvallité. Att det finns en bra/stabil app att styra grejorna med är ju ett stort plus också.


Säker på det? Bytte för ett år sedan ifrån en Denon 4308 till en Marantz 7010. Har bara kört dom som försteg. Bild och ljudkvalité ifrån Marantzen är fullständigt överlägsen. Enda anledningen till att jag bytte var att antalet HDMI-ingångar inte längre räckte till. Och jag hade tänk mig att med lite tur så borde bilden kunna ha blivit bättre efter några år, men hade ingen förhoppning om att ljudet skulle ha påverkats. Skillnaden på förstegsdelarna är väldigt stor och om det beror på ålder eller något annat har jag ingen aning om. Personligen är jag nöjd med Marantzen och kommer inte köpa Denon igen.
Hur slutstegen låter jämfört med varandra har jag ingen aning då jag aldrig använt dom.

/Harryup

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav dawelito » 2018-02-13 21:26

ska absolut ta mig en närmare titt på denon, Denon AVR-X4400H verkar väldigt intressan & har allt jag önskar, konstigt att bara hifiklubben säljer den?

Är det någon som har en Denon med deras app som kan berätta om den funkar bra samt hur bra Audyssey MultEQ är ?

samt vad är eARC för något? Gärna på svenska hehe. Är det något Tvn måste stödja eller? Läst mig till att det handlar om att skicka dolby atmos genom HDMI.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav mrGaskill » 2018-02-14 11:32

Jag har ju en 4200 med Wifi-app. Jag kör ju den med ethernet och appen funkar bra. Det kan ta lite tid att få igång den och ibland hittar den inte recivern. Det skulle kunna vara smidigare. Åk till hifiklubben med appen laddad i luren och testa vad du tycker? Eller någon annan forumit kanske kan ge en kompletterande bild.. Rumskorrigering har jag inte testat.

eARC , enhanced(?) Audio Return Channel. Kan skicka data med stöd för format med mycket högre bandbredd såsom Atmos i all prakt? Ja, TV och recievers utgångar ska nog vara eARC-komplienta. (e)ARC skickar väl ljud åt andra hållet så att säga?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Michael » 2018-02-14 16:47

Någon av burkarna ni skriver om här som har PEQ?

//Michael

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav mrGaskill » 2018-02-14 17:50

Det finns grafisk EQ där man kan fiddla med nivåer vid 63 Hz, 125, 250 etc upp till 16 kHz för alla kanalpar eller kanaler. Jag minns inte. Jag vet inte om det är samma sak som sann PEQ om jag ska vara ärlig. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav dawelito » 2018-02-14 18:08

mrGaskill skrev:Jag har ju en 4200 med Wifi-app. Jag kör ju den med ethernet och appen funkar bra. Det kan ta lite tid att få igång den och ibland hittar den inte recivern. Det skulle kunna vara smidigare. Åk till hifiklubben med appen laddad i luren och testa vad du tycker? Eller någon annan forumit kanske kan ge en kompletterande bild.. Rumskorrigering har jag inte testat.

eARC , enhanced(?) Audio Return Channel. Kan skicka data med stöd för format med mycket högre bandbredd såsom Atmos i all prakt? Ja, TV och recievers utgångar ska nog vara eARC-komplienta. (e)ARC skickar väl ljud åt andra hållet så att säga?


tyvärr bor jag helt off när det gäller audio butiker, har reptil audio och audio video att åka till och de säljer yamaha / marantz samt harman kardon.

Så det räcker med andra ord inte att man har en reciever som har 9 eller 11 kanaler för att få dolby ljud? Eller är det ifall jag slår på en te.x netflix dolby atmos film direkt i TVn som jag behöver eARC för att kunna skicka in ljud i en hdmi utgång? För jag lär ju spela upp filmen ifrån min htpc i 99 fall av 100, då kanske inte eARC är så viktigt för mig?


vet att onkyos app funkar riktigt bra iallafall.

Yamaha AX3070 har PEQ på alla kanaler, onkyo tx-rz1100 vet jag inte riktigt, hittar inget vid snabb sökning, PEQ är en mer detaljerad EQ då eller ?
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav mrGaskill » 2018-02-14 19:35

eARC verkar vara en hdmi 2.1-funktion. ARC i övrigt. Jag har ingen praktisk erfarenhet av det, men det finns massor med dokument där det står vad det är och exempel på när det kan vara praktiskt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-16 12:07

mrGaskill skrev:Det finns grafisk EQ där man kan fiddla med nivåer vid 63 Hz, 125, 250 etc upp till 16 kHz för alla kanalpar eller kanaler. Jag minns inte. Jag vet inte om det är samma sak som sann PEQ om jag ska vara ärlig. :-)


Det brukar kallas för grafisk equalizer. Det är en EQ där man inte kan välja vare sig frekvens eller Q-värde separat för respektive band.

Exempel på en grafisk equalizer, i detta fall den som väl var den det dräglades mest på/av i hifibutikerna på åttiotalet: :P

Bild
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-16 12:08

Michael skrev:Någon av burkarna ni skriver om här som har PEQ?

//Michael


Yamaha brukar vara enda fabrikatet som har parametrisk equalizer. Dock kan man inte välja centerfrekvens alltför fritt, men det går hyggligt ändå.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav paa » 2018-02-16 14:53

Kan inte denna app från Denon/Marantz göra det som efterfrågas?

https://play.google.com/store/apps/deta ... ltEq&hl=en
eller
https://itunes.apple.com/gb/app/audysse ... 1210584625

Jag tror den kostar runt 200 kronor, men att den kanske har buggar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav MorganM » 2018-02-16 16:15

Jag har en Denon 4300H och är mycket nöjd.Dock kör jag den mest som försteg till Rotel 1585/1582/1582.Så den driver bara ett par Atmos högtalare.

Finns en ny Denon med garanti på Blocket (4400H).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav dawelito » 2018-02-16 16:43

tackar.

Denon spelaren på blocket verkar såld annars såg den bra ut.

Vet ni om jag måste ha HDMI 2.1 (eARC?) om jag vill kunna spela upp 4k material med dolby atmos ljud direkt i Tvns APP ? Dvs att man måste skicka ljudet "baklänges" in i receiverns hdmi utgång.

Håller på och väljer grafikkort till min htpc nämligen och det behövs ett dubbelt så dyrt för att möta just netflix specifikationer för 4k uppspelning (3gb vram och 10seriens nvidia kort, dvs som lägst 1050ti) jämfört med att köpa ett 1030 som klarar upp till 8K upplösning överallt annars förutom netflix. Men funderar som sagt på om jag ändå inte kommer kunna få dolby atmos ifall jag kör på det billigare grafikkortet och spelar upp materialet direkt i Tvn istället.

Isåfall lär jag ju följa netflix krav på GPU och spela upp allt ifrån datorn istället så behövs inte ARC/eARC funktionen. Men det är ju ett annat kapitel.

Lutar åt en Onkyo Tx1000 eller 3100 faktiskt.. Dock kom en och berättade för mig att Pioneer SC-LX801 är samma spelare som onkyo 3100 fast i annan förklädnad och med 9 kanaler, pre out 11.1. Men det har jag inte hunnit forska i mer. Hittar inte ens vilken version av HDMI dom har på pioneern men HDCP 2.2 kanske kräver hdmi 2.0 portar, snygg var den iaf.

Vad tycker panelen om sina pioneer spelare? :) trevlig helg förresten.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav paa » 2018-02-16 19:39

MorganM skrev:Jag har en Denon 4300H och är mycket nöjd.Dock kör jag den mest som försteg till Rotel 1585/1582/1582.Så den driver bara ett par Atmos högtalare.
...

Har du provat Denon-appen som jag länkade till?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Michael » 2018-02-17 15:26

mrGaskill skrev:Jag vet inte om det är samma sak som sann PEQ om jag ska vara ärlig. :-)
Nej, PEQ är när du själv bestämmer frekvensen (och gain och Q).

Menar ni Yamaha RX-A3070, eller finns det även en AX3070?

Lite oklart med PEQ i den, då den verkar vara i olika band, men ändå gå att ändra frekvens - eller?
Use the cursor keys to select a center frequency from the 7 preset bands (4 for subwoofer) and the cursor keys to adjust the gain.
Frequency: Use the cursor keys to adjust the center frequency of the selected band and the cursor keys to adjust the gain.
Q: Use the cursor keys to adjust the Q factor (bandwidth) of the selected band and the cursor keys to adjust the gain.
Setting range
Center frequency: 15.6 Hz to 16.0 kHz (15.6 Hz to 250.0 Hz for subwoofer)
Q factor: 0.500 to 10.080


Jag själv har spanat in Emotiva MC-700, som verkar ha PEQ.
three banks of manual Parametric Equalizer
On this screen you will be able to configure the center frequency, level, and Q (sharpness) for each of the 11 parametric EQ bands.


PS. Jag måste kunna dämpa en rumstopp och troligen även höja lite straxt över 80Hz i frontarna.

PS2. Yamahan verkar ju farlig, tusen saker som kan vara felinställda! Krävs väl en heltidsanställd ingenjör för att hanetar den :?

//Michael

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav dewpo » 2018-02-17 16:16

Tipps! REW räknar ut PEQ inställngarna åt en efter inmätning, Fungerar fint.
Kör man Roon kan man mata in PEQ inställningarna i DSP profilen.
Jag har kört 17 bands PEQ i Roon och det stressar knappt datorn,
Eller så matar man inställningarna i rephase och genererar FIR impulser.
Men jag antar att 11 band räcker långt, Jag skulle tro att 5 band duger om man bara ska korrigera basen.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav mrGaskill » 2018-02-18 09:01

Johan, Michael. Jag hade för mig det. Har man inte brytt sig om att EQa så mycket så har man inte jättekoll, helt enkelt. :-)
"we have assumed control!"

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster