Pro-ject Debut med inbyggt RIAA.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Pro-ject Debut med inbyggt RIAA.

Inläggav Pappsen » 2018-02-15 11:26

Hej,
Har idag en Pro-ject Debut Carbon Espirit DC som jag tycker fyller mitt behov av kvalitet vid vinylspelning.
Nu skulle jag vilja slimma själva uppställningen och letar efter en spelare med inbyggd RIAA för att bli av med en box, för närvarande är det Pro-ject Phono Box.
Ser att det Pro-ject har en som heter Debut Carbon DC Phono USB.
Bör jag räkna med att den är sämre än den utan inbyggd RIAA?
Det som direkt skiljer är att i stället för en 2M Red sitter det en OM10. Ståltallrik i stället för akryl.
Tips mottages!
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pro-ject Debut med inbyggt RIAA.

Inläggav Bill50x » 2018-02-15 12:07

De båda spelarna kostar ju lika mycket så någonstans bör merkostnaden för det inbyggda riaat har sparats in i den övriga konstruktionen. Å andra sidan kan man ju hoppas att det inbyggda riaat och pickupen är matchade mot varandra. Och att kunna plocka ut en digital signal för att rippa till sin dator är ju lite najs... (men spara i flac inte mp3!)
Har du någon möjlighet, lyssna på de båda spelarna sida vid sida, det borde HiFi-klubben (om dom nu finns i närheten av dig) kunna fixa. Då är det lättare att avgöra vilken kombo du gillar bäst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Pro-ject Debut med inbyggt RIAA.

Inläggav Pappsen » 2018-02-15 12:17

Bill50x skrev:De båda spelarna kostar ju lika mycket så någonstans bör merkostnaden för det inbyggda riaat har sparats in i den övriga konstruktionen. Å andra sidan kan man ju hoppas att det inbyggda riaat och pickupen är matchade mot varandra. Och att kunna plocka ut en digital signal för att rippa till sin dator är ju lite najs... (men spara i flac inte mp3!)
Har du någon möjlighet, lyssna på de båda spelarna sida vid sida, det borde HiFi-klubben (om dom nu finns i närheten av dig) kunna fixa. Då är det lättare att avgöra vilken kombo du gillar bäst.

/ B



Jag kan inte se att tonarmen skiljer något. Så om en stålskiva är billigare och pickupen så borde det ju oxå kosta att ta fram RIAA steget. Får in och lyssna så man efter det kan fundera på et byte.
Tack!
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Re: Pro-ject Debut med inbyggt RIAA.

Inläggav -distortion- » 2018-03-01 19:18

Morsning Pappsen!
Jag skulle tro att det inbyggda är aningen sämre/enklare, hörbart vet jag inte.
Skivan passar på bägge maskinerna, så släng över den till den nya om du köper.
Tub - nu på burk


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster