Postnords nya avgift ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav boom » 2018-03-23 06:45

peterh skrev:
hifikg skrev:
peterh skrev:
Nej, jag fick en "försändelse från utlandet" som buntat ihop alla kostnader till 99.52 utan att speceficera moms. Men
ingenting som min revisor skulle godkänna som vare sig kvitto eller faktura.
Betalningen gick till en skum sida som inte heller den lämnade kvitto.

Riktiga amatörer om jag får säga så.
Jag upprepar: är det lagligt att ta betalt utan att lämna ordentligt kvitto ??


Inte för en näringsidkare

posten får ju kallas näringsidkare. Då kan man alltså anmäla dem för t.ex skatteverket ?

Dom skall lämna kvitto det gör dom andra transport bolagen .Anmäl dom .

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-03-23 17:11

peterh skrev:tant greta skriver ingen cn22 utan skickar "julklappen" med destination och avsändarnamn. Så har hon alltid gjort.
Vad gör postmord då ?

Då gör de nog inte så mycket. De måste väl anta att det är ett vanligt brev. Väger det mycket så kanske de kan misstänka något. Undra om de kan returnera för det saknas CN22? Jag fyllde i sådan även för privat paket.

PS. Jag tror inte alls postnord jagar enskilda, det är stora mängden som bör hanteras rätt (och momsas).

//Michael

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kenta » 2018-03-26 20:18

Väntar fortfarande på mitt paket från USA som legat hos Postnord i Örebro snart en månad. Har de slutat köra ut paketen? Måste man åka till Örebro och hämta paketet själv?
Nog för att Posten inte alltid fungerade som avsett, men detta är nog svårslaget. Tack Postmord, tillsammans med Transportstyrelsen och Kivra kommer ni att dra in extra mycket skatt.
Transportstyrelsen skickar fakturan, 22 kr, på trängselavgift för ett besök i den stora staden till Kivra vars avisering inte fungerar för nya händelser.
Fakturan upptäcks ändå i tid vid inloggning och betalas via Kivra.
Efter en tid kommer en faktura på trängselavgift plus förseningsavgift på 500 kr!
Det visar sig att Kivra, enligt egen uppgift, inte kan hantera fakturor från transportstyrelsen gällande trängselavgifter och att de meddelat användare via sin ( i.a.f. till mig icke fungerande) aviseringsfunktion!
Om Kivras avisering hade fungerat så hade ju deras bristande förmåga att hantera betalningsuppdrag kunnat pareras.
Hoppas denna berättelse kan hjälpa nån annan.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav -Palle- » 2018-03-26 22:38

LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-03-31 10:54

Jag fick avi fyra vardagar efter jag betalade. Fortfarande inget kvitto. Med tanke på att de krävde emejl adress så kan man ju tro att det skulle komma något dit. Kanske tänkt så, men strul i datasystemet.

//Michael

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-03-31 13:18

Ytterligare tre paket anlände i veckan, helt utan extra avgifter och fördröjning. Nu har jag fått allt som är beställt efter 1 mars också.
Ska ringa tullen och skatteverket imorgon och göra rätt för mig ;)
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster