Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.
paa skrev:PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.
Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.
PeterAkemark skrev:paa skrev:PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.
Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.
Jag avser beteendet som sådant inte att de som skickat varor har fått betalt eller ej. Betänk, du har betalt och någon annan får behållningen. Känns det bra?
hifikg skrev:PeterAkemark skrev:paa skrev:Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.
Jag avser beteendet som sådant inte att de som skickat varor har fått betalt eller ej. Betänk, du har betalt och någon annan får behållningen. Känns det bra?
Om jag väljer att inte hämta paketen för att de inte är värda att hämtas helt plötsligt så gör det väl inget om prylarna kan glädja någon annan. Bara de inte snor dem INNAN jag fått chansen att lägga labbarna på dem.
PeterAkemark skrev:93:75 är 75:- + moms
faema skrev:De va på tiden att något hände. Det kommer varje dag 150 000 paket bara till Arlanda från kina. Det är ju sådana mängder att det är nu omöjligt att hantera. T ex har COOP slutat med att hantera Kina-paket.
Tycker 75 kr är i underkant men kanske någon tvekar att trycka på köpknappen efter detta.
Och så kanske man kommer att se färre Guzzi och Chanel-handväskor på stan+ annat kopierat fanskap.
landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.
Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?
landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.
Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?
peterh skrev:Posten har inga underlag för att göra detta.
landa skrev:Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?
peterh skrev:landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.
Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?
postnord har ju redan fått betalt för sitt arbete via postunionens avtal ( porto är betalt i kina).
Den enda punkt i kedjan som tillförlitligt kan få fram den verkliga kostnaden ( den som skall ligga till grund för
moms och eventuell tull) är utlämningsstället, där jag får komma med mitt kvitto. Posten har inga underlag för att
göra detta.
Att sedan posten gjorde sig av med sina utlämningsställen är deras problem ...
ante_77 skrev:Konstigt
Känns som att alla miljövärnare på detta forum har konstanta beställningar från kina eller tycker gratis kinashopping är ok.
Höj priserna med 500% och inför strafftull. Det räddar miljön mer än dagens bränsle/bilpolitik
hifikg skrev:En irriterande sak, ur både miljö- och avgiftsaspekt är att man kan beställa fem prylar av exakt samma sak och då få det i fem olika paket, fem olika dagar. De är dåliga på att sampacka kan jag tycka, men jag anar varför.
Bill50x skrev:hifikg skrev:En irriterande sak, ur både miljö- och avgiftsaspekt är att man kan beställa fem prylar av exakt samma sak och då få det i fem olika paket, fem olika dagar. De är dåliga på att sampacka kan jag tycka, men jag anar varför.
Jag har en gång testat att handla från Wish, beställde fyra artiklar (mobilladdare, två kablar och hållare för trådlös laddning) och de kom samtliga i separata försändelser med några dagar emellan. Den trådlösa laddaren i rekommenderat paket. Jag fick dessutom separata leveransbesked på alla fyra.
Enligt en kamrat till mig kan de hålla på så här eftersom Kina anses som ett U-land och därför har subventionerad postgång, såväl brev som paket.
Vad är det du anar?
/ B
Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.
Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.
Men det är chockerande att vi betalar för kinesiska paket.
Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster