Postnords nya avgift ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-19 13:17

Vad har du fått uppgiften ifrån att avgiften är 93,75?

Jag har nu läst på Postnords web och de skriver 75kr. Så ursäkta men jag tror på 75, men vi får väl se vad det blir i verkligheten senare.

Vidare skriver de om Kina paket, vilket fick mig reagera. På samma sida står dock senare att det gäller även andra länder. Så det verkar inte vara något speciellt för kina.

De skriver också att det gäller försändelser med deklarerat värde. ...hmm, jag fick faktiskt härom dagen brev via Singapor post som det inte fanns CN22 eller annan info om värde på. Så det skulle troligtvis slunkit igenom. Läste hos den säljaren. Tydligen vill de att jag som kund skall tala om för de om de skall skriva ett värde och då vilket värde - ja se dessa Kineser!

Postnord skriver också att de håller på försändelsen tills moms+avgift är betald.

//Michael

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav PeterAkemark » 2018-02-19 13:29

93:75 är 75:- + moms

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-19 13:43

PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.

Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav PeterAkemark » 2018-02-19 14:27

paa skrev:
PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.

Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.


Jag avser beteendet som sådant inte att de som skickat varor har fått betalt eller ej. Betänk, du har betalt och någon annan får behållningen. Känns det bra?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-19 14:36

PeterAkemark skrev:
paa skrev:
PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.

Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.


Jag avser beteendet som sådant inte att de som skickat varor har fått betalt eller ej. Betänk, du har betalt och någon annan får behållningen. Känns det bra?


Om jag väljer att inte hämta paketen för att de inte är värda att hämtas helt plötsligt så gör det väl inget om prylarna kan glädja någon annan. Bara de inte snor dem INNAN jag fått chansen att lägga labbarna på dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav PeterAkemark » 2018-02-19 14:57

hifikg skrev:
PeterAkemark skrev:
paa skrev:Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.


Jag avser beteendet som sådant inte att de som skickat varor har fått betalt eller ej. Betänk, du har betalt och någon annan får behållningen. Känns det bra?


Om jag väljer att inte hämta paketen för att de inte är värda att hämtas helt plötsligt så gör det väl inget om prylarna kan glädja någon annan. Bara de inte snor dem INNAN jag fått chansen att lägga labbarna på dem.


Ja, det är ett val du kan göra men det finns inget medgivande till just den som stjäl din vara att det är ok att stjäla just den varan, för det är stöld hur du än vrider på det. Vad som är beklämmande är också att det är ett statligt bolag som tillåter stölden, Direct Link tillhör PostNord och PostNord ägs av den sittande regeringen/staten Sverige. För mig känns det inte bra på något sätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-19 15:39

De som ska destruera något har naturligtvis inte rätt att stoppa grejorna i fickorna, vare sig det handlar om gamla sedlar, smuggelsprit eller piratkopierade varor.
Inte heller dessa paket från Kina ska hamna i fickorna på privatpersoner för att brukas i Sverige, utan att de har äganderätt och betalat momsen.
Men, det är nog inte omöjligt att det kan hända...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Harryup » 2018-02-19 18:57

Jag ser det som om postnord inte kan få någon ekonomi i pakethanteringen så måste dom förstås ta mer betalt. Att dom tagit för lite betalt är beviset av hur dåligt postnord fungerar. Hade de större resurser så finns ju hoppet om att det blir bättre.
Alla godkända speditörer har egna tullavdelningar som skall kräva in tull och betala det vidare till Tullen.
Hemköp har ingen tullavdelning i butiken och kan inte blandas in i den hanteringen. Att betala tull manuellt med ett underlag (faktura) skulle vara katastrof för en butik. Det skall till statistiska nummer och för handelsstatistik så skall man utreda exakt vad prylen gör och vad den är tillverkad av och av vem etc etc. Är det fair-trade? Eller tvärs om? Kanske den inte ens är tillåten att föra in i Sverige.
Personligen tycker jag att 75:- kronor för att paket är rimligt. Handlar man flera saker ifrån flera olika försäljare så går ju de inte att slå ihop om de kommer som separata försändelser. Kommer säkert att ändras i Kina om man inte kan sälja billigt småskrot längre.

Dessutom läste jag att det finns möjlighet för kineserna att skicka till något annat EU-land och när paketet kommer till PostNord så får de faktiskt mera pengar för att dela ut det eftersom post mellan EU-länder är mera profitabelt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Harryup » 2018-02-19 19:01

Ej uthämtade paket skall förstås skickas tillbaka eller destrueras. Något annat alternativ finns inte.
Man kan ju inte sälja andras egendom varken med eller utan medgivande när det inte är uthämtat. Däremot kan man förstöra prylen.

/Harryup

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav faema » 2018-02-19 19:15

De va på tiden att något hände. Det kommer varje dag 150 000 paket bara till Arlanda från kina. Det är ju sådana mängder att det är nu omöjligt att hantera. T ex har COOP slutat med att hantera Kina-paket.
Tycker 75 kr är i underkant men kanske någon tvekar att trycka på köpknappen efter detta.
Och så kanske man kommer att se färre Guzzi och Chanel-handväskor på stan+ annat kopierat fanskap.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-19 20:36

PeterAkemark skrev:93:75 är 75:- + moms

Jaha och?
...men va har det med detta att göra?
Var har du fått 93,75 ifrån?

//Michael

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kronkan » 2018-02-19 22:32

faema skrev:De va på tiden att något hände. Det kommer varje dag 150 000 paket bara till Arlanda från kina. Det är ju sådana mängder att det är nu omöjligt att hantera. T ex har COOP slutat med att hantera Kina-paket.
Tycker 75 kr är i underkant men kanske någon tvekar att trycka på köpknappen efter detta.
Och så kanske man kommer att se färre Guzzi och Chanel-handväskor på stan+ annat kopierat fanskap.


Det verkar vara Svensk Handel som till slut reagerade eftersom kinesiska företag var ett skattefrälse.

https://www.svd.se/regeringen-bor-ta-po ... ket-i-orat

Jag själv tycker att det minst sagt är skämmigt för Tullverket som ju är myndigheten när det gäller handel över gränser.

Själv skulle jag inte hanterat paket, lagrat dem, läst av adresser och eventuella summor, skrivit ut fakturor sett till att de hamnat i ett brev skött posthanteringen och sedan väntat på betalningen för 75 kr. Samt sett till att de paket som inte kan levereras sänds tillbaka.
Senast redigerad av Kronkan 2018-02-19 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Nattlorden » 2018-02-19 22:43

Hade varit bättre om vi tagit bort momsen så våra företag kunnat konkurrera på lika vilkor. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kronkan » 2018-02-19 23:26

Ring Magda! Det här har nog ingen tänkt på:wink:

Vill du också ta upp med henne att man inte bör hälla ut beslagtagen kulturarvssprit typ single malt och Calvados.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Perfector » 2018-02-20 02:01

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kronkan » 2018-02-20 09:27

Det går att runda det mesta.

Sverige har nytta av frihandel men då måste man ju kunna konkurrera på lika villkor. Man kan inte ha en part som slipper moms medan svenska företag skall betala. Det är en enkel sak att förstå. Jag är ju som de flesta i behov av ett fungerande land med ett bra näringsliv som ger arbete, inkomster till landet och bra produkter.

Hur är det med alla dessa saker som direktimporteras. Har man koll på vad det är?

Här är det Kemikalieinspektionen som granskat billig elektronik.
https://www.kemi.se/nyheter-fran-kemika ... lektronik/

Hur är det med sådana föroreningar. Här är ett uppslag till mängder av forskning. Man kan konsterna att ju äldre man blir desto mera neuropsykiatriska komplikationer får ens barn. En misstanke kan vara ...

https://www.specialnest.se/forskning/bi ... a-aven-man

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav landa » 2018-02-20 23:30

Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.

Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-20 23:45

landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.

Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?


När man handlar via wish så står det på alla priser "exklusive moms", så momsen borde inte komma som någon överraskning. Egentligen. Nu vet vi att det kostar extra. Det som känns en smula knepigt är det som är beställt före, men råkar anlända efter avgiftens införande. Avgifter och extrakostnader kan vara helt okej, men man ska veta förutsättningarna när man beställer. Tycker jag. Kineserna lär ju svära sig fria. De har inte lagt på några avgifter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav peterh » 2018-02-21 00:05

landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.

Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?

postnord har ju redan fått betalt för sitt arbete via postunionens avtal ( porto är betalt i kina).
Den enda punkt i kedjan som tillförlitligt kan få fram den verkliga kostnaden ( den som skall ligga till grund för
moms och eventuell tull) är utlämningsstället, där jag får komma med mitt kvitto. Posten har inga underlag för att
göra detta.

Att sedan posten gjorde sig av med sina utlämningsställen är deras problem ...
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-21 00:19

En vecka kvar... dagens paket hade ett uppgivet värde på 1 dollar. Jag la en tvåkrona i Skatteverkets brevlåda.
Gårdagens paket var en gåva. Tji moms. Avgift?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-21 00:23

peterh skrev:Posten har inga underlag för att göra detta.

Visst har dom det, CN22.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-21 00:28

landa skrev:Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?

Du har valt att importera och måste följa lagar och regler som gäller, inkl att betala skatter och tull.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-21 00:36

peterh skrev:
landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.

Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?

postnord har ju redan fått betalt för sitt arbete via postunionens avtal ( porto är betalt i kina).
Den enda punkt i kedjan som tillförlitligt kan få fram den verkliga kostnaden ( den som skall ligga till grund för
moms och eventuell tull) är utlämningsstället, där jag får komma med mitt kvitto. Posten har inga underlag för att
göra detta.

Att sedan posten gjorde sig av med sina utlämningsställen är deras problem ...

Och nu har COOP sagt upp avtalet med Postnord, dom får inte betalt så det täcker mängden arbete påstår dom.
ICA förhandlar vidare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav ante_77 » 2018-02-21 04:59

Konstigt

Känns som att alla miljövärnare på detta forum har konstanta beställningar från kina eller tycker gratis kinashopping är ok.

Höj priserna med 500% och inför strafftull. Det räddar miljön mer än dagens bränsle/bilpolitik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-21 08:08

ante_77 skrev:Konstigt

Känns som att alla miljövärnare på detta forum har konstanta beställningar från kina eller tycker gratis kinashopping är ok.

Höj priserna med 500% och inför strafftull. Det räddar miljön mer än dagens bränsle/bilpolitik


Kineserna lär inte höja sina priser. Jag har gjort en bunt provbeställningar och förvånas ofta över hur dålig kvalitet det är på grejorna och hur lömskt beskrivna de är. Texten kan ge intryck av att man köper en sak, men läser man inte det finstilta kommer något helt annat farande från landet i öst. En irriterande sak, ur både miljö- och avgiftsaspekt är att man kan beställa fem prylar av exakt samma sak och då få det i fem olika paket, fem olika dagar. De är dåliga på att sampacka kan jag tycka, men jag anar varför.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Bill50x » 2018-02-21 09:04

hifikg skrev:En irriterande sak, ur både miljö- och avgiftsaspekt är att man kan beställa fem prylar av exakt samma sak och då få det i fem olika paket, fem olika dagar. De är dåliga på att sampacka kan jag tycka, men jag anar varför.

Jag har en gång testat att handla från Wish, beställde fyra artiklar (mobilladdare, två kablar och hållare för trådlös laddning) och de kom samtliga i separata försändelser med några dagar emellan. Den trådlösa laddaren i rekommenderat paket. Jag fick dessutom separata leveransbesked på alla fyra.

Enligt en kamrat till mig kan de hålla på så här eftersom Kina anses som ett U-land och därför har subventionerad postgång, såväl brev som paket.

Vad är det du anar?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav andyman_se » 2018-02-21 09:43

Bill50x skrev:
hifikg skrev:En irriterande sak, ur både miljö- och avgiftsaspekt är att man kan beställa fem prylar av exakt samma sak och då få det i fem olika paket, fem olika dagar. De är dåliga på att sampacka kan jag tycka, men jag anar varför.

Jag har en gång testat att handla från Wish, beställde fyra artiklar (mobilladdare, två kablar och hållare för trådlös laddning) och de kom samtliga i separata försändelser med några dagar emellan. Den trådlösa laddaren i rekommenderat paket. Jag fick dessutom separata leveransbesked på alla fyra.

Enligt en kamrat till mig kan de hålla på så här eftersom Kina anses som ett U-land och därför har subventionerad postgång, såväl brev som paket.

Vad är det du anar?

/ B


Jo, det finns tydligen nåt gammalt avtal där Kina anses vara berättigade till subventionerad postgång med anledning av detta. Därav kan dom skicka paket i princip gratis till Sverige. Tanken var nog aldrig att kinesisk e-handel skulle lamslå våran postgång men nu är vi där. Troligen begränsas avtalet av storlek eller vikt eller så varför dom skickar allt i separata paket.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Bill50x » 2018-02-21 12:55

Denna text hittade jag på nätet:
"Wish, AliExpress och andra liknande shoppingappar och leverantörer drar nytta av att post från Kina är subventionerad enligt internationella överenskommelser från mitten av 1900-talet.

För att möjliggöra att folk i utvecklingsländer skulle ha råd att skicka brev till personer i västvärlden utan att bli ruinerade på kuppen bestämdes det att post från fattiga länder skulle subventioneras.

Kina räknades på den tiden som ett u-land och har därför generösa subventioner som har hängt kvar, trots att det i dag är en av världens mest konkurrenskraftiga industrinationer.

Eftersom det tidigare framförallt handlade om privat post var detta länge inte något problem, men när den internationella e-handeln exploderat på senare år ger det alltså stora konkurrensfördelar för exempelvis appar som Wish."

På ett annat ställe står det att portot får vara maximalt i överensstämmelse med det inhemska portot.

Detta betyder ju bara att det billigare portot från Kina subventioneras av tex Postnord, i praktiken deras kunder.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kronkan » 2018-02-21 13:38

Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.

Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.

Men det är chockerande att vi betalar för kinesiska paket.

Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav ante_77 » 2018-02-21 13:49

Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.

Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.

Men det är chockerande att vi betalar för kinesiska paket.

Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.


Äh, bara höja skatten lite.
Även fattiga ska ju ha råd att shoppa.
1% statlig skatt kan införas på alla inkomster.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster