Postnords nya avgift ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Bill50x » 2018-02-21 13:55

Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.

Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.

Men det är chockerande att vi betalar för kinesiska paket.

Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.

På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Morello » 2018-02-21 13:57

Postsubventionen måste bort. Det är som Bill antytt helt barockt att skattebetalarna skall pröjsa frakten från Kina.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-21 16:59

Morello skrev:Postsubventionen måste bort. Det är som Bill antytt helt barockt att skattebetalarna skall pröjsa frakten från Kina.


Vi som beställer därifrån är också skattebetalare :)
Men visst känns det fel att Kina ska ha något slags u-landsrabatt år 2018.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav landa » 2018-02-21 17:42

Vill bara påminna om förbudet om att diskutera politik...

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav faema » 2018-02-21 19:22


Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-21 20:30

Morello skrev:Postsubventionen måste bort. Det är som Bill antytt helt barockt att skattebetalarna skall pröjsa frakten från Kina.

Det är Universal Postal Union, som lyder under FN, som bestämmer reglerna.
Här finns en artikel som beskriver hur det är och vad man bestämt för framtiden:
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer ... ,9498.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav BAMBAM » 2018-02-24 22:10

Michael skrev:Vad har du fått uppgiften ifrån att avgiften är 93,75?

Jag har nu läst på Postnords web och de skriver 75kr. Så ursäkta men jag tror på 75, men vi får väl se vad det blir i verkligheten senare.

Vidare skriver de om Kina paket, vilket fick mig reagera. På samma sida står dock senare att det gäller även andra länder. Så det verkar inte vara något speciellt för kina.

De skriver också att det gäller försändelser med deklarerat värde. ...hmm, jag fick faktiskt härom dagen brev via Singapor post som det inte fanns CN22 eller annan info om värde på. Så det skulle troligtvis slunkit igenom. Läste hos den säljaren. Tydligen vill de att jag som kund skall tala om för de om de skall skriva ett värde och då vilket värde - ja se dessa Kineser!

Postnord skriver också att de håller på försändelsen tills moms+avgift är betald.

//Michael


Ja och tyvärr så tas ju momsen på inköpspris + fraktkostnad + tull + avgifter...
Så är det ju för paket över nuvarande 25 euro gränsen...

PostNord skall ju ha in momsen på 75 för att betala in den till staten om de skall få behålla sina 75 spänn.

B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav darkg » 2018-02-24 23:48

Ja. Samtidigt är det ju fullt tillåtet att ange pris inkl. moms när man vänder sig till konsument...
I vilket fall, åtminstone tills handlarna fått ordning på rutinerna kring mellanhänder i EU-land kommer väl småsakerna att minska en hel del - jag kom till exempel på att jag väntar på några nylonbrickor som jag tyckte var värda 7 kr :wink:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-25 01:43

Prylar som ankommer till Arlanda före 1 mars, men inte till mig förrän någon dag senare... klarar de sig månne? Har några småprylar på väg som enligt trackingen redan har ankommit Svedala, men inte hela vägen fram till mig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-25 17:23

BAMBAM skrev:PostNord skall ju ha in momsen på 75 för att betala in den till staten om de skall få behålla sina 75 spänn.

Verkligen inte. Kostar det 75, då kostar det 75. Sedan att säljaren måste betala 20% i moms är en annan sak. Det är inte bara det som de måste betala utan andra skatter och massa annat, t.ex. hyra, löner mm.

Om någon tvingas betala mer än 75 så ljuger Postnord och det tror jag inte de gör. För det är faktiskt olagligt. Jag anser det fel att vi skall tro att Postnord gör något olagligt, så dumma är de nog inte.

//Michael

Användarvisningsbild
DasBooten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2012-06-29

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav DasBooten » 2018-03-01 10:04

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.

Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.

Men det är chockerande att vi betalar för kinesiska paket.

Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.

På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.

/ B


Håller med, men subventionerna blir väl kvar? De skickar ju fortfarande billigt till europa. Kina drabbas inte av att postnord tar ut 75kr plus moms?

Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-03-01 10:32

DasBooten skrev:Håller med, men subventionerna blir väl kvar? De skickar ju fortfarande billigt till europa. Kina drabbas inte av att postnord tar ut 75kr plus moms?

Mvh

Här finns en artikel som beskriver hur det är och vad man bestämt för framtiden, och om postavtalen mm:
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer ... ,9498.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-03-01 10:48

Och så här säger en e-handlare

"- I väntan på en bättre lösning har vi omrautat över en miljon produkter via andra europeiska hubbar som primärt ligger i Holland. Vi ger en garanti till våra kunder om att inga extra avgifter tillkommer. "

Ska vi gissa på att fler gör sammalika?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Bill50x » 2018-03-01 10:58

DasBooten skrev:
Bill50x skrev:På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.

Håller med, men subventionerna blir väl kvar? De skickar ju fortfarande billigt till europa. Kina drabbas inte av att postnord tar ut 75kr plus moms?

Subventionerna ligger kvar, detta sköts på global nivå och inget Sverige ensamt kan bestämma över.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DasBooten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2012-06-29

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav DasBooten » 2018-03-01 20:25

Bill50x skrev:
DasBooten skrev:
Bill50x skrev:På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.

Håller med, men subventionerna blir väl kvar? De skickar ju fortfarande billigt till europa. Kina drabbas inte av att postnord tar ut 75kr plus moms?

Subventionerna ligger kvar, detta sköts på global nivå och inget Sverige ensamt kan bestämma över.

/ B


Taget från artikeln ovan:

"Prisnivåerna för E-formatet skall bli lika för alla länder ifrån 2022. Detta betyder att till exempel Hong Kong får en ökning på 9,6 procent per år och Kina 13 procent per år när de skickar försändelser till Sverige."

Fram till 2022 skickar alltså fortfarande kineserna typ gratis?

Tycker egentligen inte om att postnord ska ta 75kr för vadå? Längre leveranstid? Inga paket blir längre hemskickade?

Hur gör andra företag som dhl, ups, schenker osv med administrationsavgifter?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-03-01 20:29

Om man beställer från USA så kan man få betala tull, moms och dessutom frakt från speditören och hem, plus moms på det också.
Postnord tar inget extra för frakten inom Sverige i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav NADifierad » 2018-03-01 22:37

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.

Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.

Men det är chockerande att vi betalar för kinesiska paket.

Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.

På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.

/ B

Håller med.
Även om jag inte kände till subventionerna :) .
Det går nog ingen nöd på Kina, för det.
Bättre att gynna inhemska tillverkare (inom EU).
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-03-05 00:38

DasBooten skrev:Hur gör andra företag som dhl, ups, schenker osv med administrationsavgifter?

De tar ut en avgift, liksom Posten också har gjort. Det nya är att Postnord sänkt sin gräns för det som slunkit in under radarn. Vi får väl se om ups/dhl/ems också kommer sänka sina gränser.

//Michael

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav boom » 2018-03-06 07:17

Vad händer om man vill tulla in produkten själv ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-06 09:14

boom skrev:Vad händer om man vill tulla in produkten själv ?


Är väl inte möjligt om den kommer tillsänd från utlandet? När jag handlat har det varit transportföretaget som tagit ut avgifterna. Det är annat om du kommer från utlandet och ska in med varan under armen/i bagaget.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav distad » 2018-03-06 14:26

Får väl se vad som händer med min skiva som kostade 20kr + 20kr i frakt. Men detta kanske inte gäller England.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav darkg » 2018-03-06 15:27

FBK skrev:Får väl se vad som händer med min skiva som kostade 20kr + 20kr i frakt. Men detta kanske inte gäller England.


Nej än har inte brexit briserat, om det nu blir av.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Helmut » 2018-03-06 23:09

Funderar på att emigrera till kina och annonsera ut en massa billiga kinaprylar. Sen kan man fylla paketet med sand. Med tanke på hur många som köper kinaprylar skulle man nog bli ganska förmögen innan någon reagerar på bedrägeriet. Och då kunde man emigrera till baks till Sverige eller någon annan plats och leva livet med förmögenheten!
Tycker annars att man kunde lägga alla kinapaket i en stor hög i ett magasin på Arlanda så kunde mottagarna åka till Arlanda och leta reda på sina paket.
Själv har jag slutat köpa grejer från kina. Tycker att det finns för mycket skräp som inte uppfyller kraven för att en återförsäljare skulle våga ta ansvaret att sälja varorna. Undrar hur lång tid det tar innan försäkringsbolagen kommer att reagera och vägra betala ut ersättning om något skulle hända typ att huset skulle brinna ner eller någon som har en livförsäkring skulle avlida. Skulle inte bli förvånad om försäkringsbolaget skickar ut ett brev med texten att varan uppfyller inte Eu normerna så vill du ha ersättning var god stäm företaget som levererade produkten!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-03-08 10:22

Nu kan vi sluta spekulera. Så här ser det ut fr o m nu

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import/forandringar-1-mars?dclid=CLfl1sKf3NkCFZXamgodl10LAw

Beställde ett par prylar ändå häromdagen. Blir en hundring extra per paket och skulle jag tycka att det är för dyrt att plocka ut paketen så behöver jag inte. Fast jag har så klart redan betalat kineserna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-03-11 00:41

DHL lät ett paket med $16 angivet slinka in. De verkade inte ha öppnat påsen med fakturorna som var på kartongen. Frakten kostade $29.

PS. Har två små post på gång som inte kommit ännu, så de jobbar väl Postnord med :(

//Michael

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav fonzeka » 2018-03-11 23:15

DHL brukar skicka faktura nån vecka efter att paketet levererats, så du ska kanske inte räkna med att det slinkt förbi än :)
#faktiskt.se@quakenet

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav boom » 2018-03-12 07:18

Michael skrev:DHL lät ett paket med $16 angivet slinka in. De verkade inte ha öppnat påsen med fakturorna som var på kartongen. Frakten kostade $29.

PS. Har två små post på gång som inte kommit ännu, så de jobbar väl Postnord med :(

//Michael

Dom enda som får öppna post är tullen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-03-12 09:48

boom skrev:
Michael skrev:DHL lät ett paket med $16 angivet slinka in. De verkade inte ha öppnat påsen med fakturorna som var på kartongen. Frakten kostade $29.

PS. Har två små post på gång som inte kommit ännu, så de jobbar väl Postnord med :(

//Michael

Dom enda som får öppna post är tullen.

Och tullen har personal som är placerad hos bl.a Postnord.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Harryup » 2018-03-12 09:59

paa skrev:
boom skrev:
Michael skrev:DHL lät ett paket med $16 angivet slinka in. De verkade inte ha öppnat påsen med fakturorna som var på kartongen. Frakten kostade $29.

PS. Har två små post på gång som inte kommit ännu, så de jobbar väl Postnord med :(

//Michael

Dom enda som får öppna post är tullen.

Och tullen har personal som är placerad hos bl.a Postnord.


Det kan dom ha men inte så troligt att det alltid är det, annars så har fraktfirmorna egna tullavdelningar med egen personal. Som säkert rådfrågar tullen så fort dom är tveksamma. Hur som haver tycker jag att belastar man systemet så får man betala för det. Om 75:- är lagom vet jag ej men PostNord måste ju fungera på alla plan vare sig det gäller importerat eller utdelning av brev.

/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-03-12 14:33

Nu är sidan http://moms.postnord.se uppsatt för er skull.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Large och 12 gäster