Funderar på att köpa projektor, hjälp mottages.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Funderar på att köpa projektor, hjälp mottages.

Inläggav Kraniet » 2018-02-19 23:47

Ja som sagt. Jag ska snart flytta och skulle vilja satsa på större bild. Har nu en 50" plasma-TV som jag är väldigt nöjd med rent bildmässigt. Men jag skulle som sagt vilja ha större, minst 75" hade varit trevligt tror jag.

För att inte kostnaden ska skena så funderar jag därför på en projektor istället för TV. Jag köper gärna begagnat och gärna nära där jag bor. Men alla tips mottages gärna. Behöver ju duk också förstås.
Tanken är att projektorn ska kunna fungera istället för en TV. Ser dock inte på TV-sändningar i vanlig mening, då snarare SVT-Play, Netflix osv.

Har hittat två alternativ på blocket som verkar intressant, är de "bra"?

https://www.blocket.se/vasternorrland/S ... m?ca=2&w=2
https://www.blocket.se/vasternorrland/H ... m?ca=2&w=2

Har ingen direkt erfarenhet av projektor. Vet tex inte om jag är känslig för regnbågseffekten hos DLP. Det jag dock är väldigt känslig för är när bilden inte flyter utan hackar vid panorering osv.
Har inga 4K-ambitioner (förstår ej vitsen för bilder under 100" och avstånd på 3-4m) och HDR verkar väldigt osäkert än så länge.
Mvh
Magnus

Kraniet

Re: Funderar på att köpa projektor, hjälp mottages.

Inläggav Kraniet » 2018-02-20 21:23

Antar den där första länken var ett klipp. Ser nu att nypriset var över 40 000 och den såldes för 5000.. Inte så konstigt att den nu inte finns kvar på blocket..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2018-02-20 21:37

Den andra har jag haft samma modell av. Var en bra proj i9-10k klassen.
Har för mig jag fick strax över 3k för den utan duk runt 2015 med ca 1400timmar på lampan.

Vet inte vad den duken i annonsen ligger på i nypris, men tycker paketet känns lite dyrt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-21 04:55

Kraniet skrev:Antar den där första länken var ett klipp. Ser nu att nypriset var över 40 000 och den såldes för 5000.. Inte så konstigt att den nu inte finns kvar på blocket..

Jag har haft en projektor , en optoma HD 70, DLP 720p .
Ungefär en av tio besökande personer upplevde färgfiltret från dlp panelen, själv har jag bara ytterst svagt regnbågsseende.
Jag tyckte vid tiden jag köpte projektorn att dlp tekniken gav bäst bild i den prisklassen med bäst tryck i färgerna. LCD i sin tur aningen lugnare bild.
Jag skulle nog ändå undvika att köpa en begagnad LCD-projektor eftersom många, åtminstone förr, fick problem med att LCD-chipet helt enkelt bränns sönder- läs: stora fel i bilden efter 6-7 år.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-02-21 11:58

Mja, klipp och klipp. Man ska nog inte stirra sig blind på nypris på projektorer när de har några år på nacken. Dels kan det vara så att projektorn i sig försämras av användningen och dels har projektorer utvecklats en hel del senaste åren, så vad som var bra när det kom är inte direkt jättebra nu.

Fast jag är nöjd med min JVC DLA X35 :oops: trots att den är rätt stor och inte direkt knäpptyst jämfört med sonyn jag hade tidigare.

Lennart

Inläggav Lennart » 2018-02-21 12:19

Ta en högre inköpskostnad nu och köp en hygglig 75" LCD. Fördelar, tyst, billig i drift per timme och klarar ljusa rum mycket bättre generellt. Köpte denna till jobbet förra året för att ersätta projektor och det var ett klart lyft. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584069 Och det finns många fler modeller med 4K att välja på idag. Har själv en proffskalibrerad Samsung plama 64" och en JVC X35:a med Stewart Studiotek G3 duk. Och nästa TV jag köper så blir det en 75-80" och projektorn åker ut:)

/Lennart

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-21 14:25

Problemet jag har med TV är att jag inte sett en endaste LCD som jag tyckt har bra bild. De jag sett har väldigt onaturlig bild.
Jag köpte en plasma-tv av just den anledningen. Även fast det inte är någon värsting-tv (10 000kr ny) så upplevde jag att den hade bättre bild än alla LCDer jag tittade på då.

Men en projektor kanske har samma problem. Fördelen där är att jag kan få en stor bild för ca 5 000 istället för 20 000.
En OLED hade ju suttit fint, men 35-40 000 kr är ju lite mycket..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2018-02-25 22:05

Besökte Sjöfartsmuseet Stockholm för ca en månad sedan och kunde konstatera att man monterat upp flera nya projektorer. Tyckte att det var jobbigt att titta på filmerna eftersom jag så fort jag vred på huvudet eller blicken bara såg en massa färger och att bilden hamnade på en annan plats i lokalen än på duken.
Har fortfarande problem med projektorer som har färghjul.
Nackdelen med Epson maskiner har för min del varit att färgen på mycket ljusa bilder blir lite ojämn. Har en gammal Epson som jag använder till DVD filmer som är röd på vänster sida och blå på höger sida. Går den sönder kommer jag att köpa en ny Epson maskin för dvd filmer. Kommer inte ihåg modellen men lampan skulle visst bara kosta 700:- och att projektorn inte var så dyr. Skulle gissa att vi kommer att få se flera projektorer med billigare lampor eftersom företagen förlorar massor med pengar på att folk köper billigare kopior som pirattillverkarna tjänar massor med pengar på.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-02 09:00

Som svar på Helmuts inlägg så talas det mycket om tillgänglighet etc. ändå tycks dlp-projektorer nästan uteslutande användas på museer och offentliga platser. Jag har extremt svårt för dessa och har i princip få lämna utställningar och passera delar pga. att jag helt enkelt tycker det är alldeles för "obehagligt"

Jag "behövde" projektor för snart ett år sen, då föll valet på en (begagnad) JVC DLA-X35 och jag är mycket nöjd med denna.

Några av orsakerna till att det blev projektor
*Ville ha dryga 3m bred bild
*Väldigt trång trapp som inte tillåter att bära ner en större tv
*Ingen reflekterade yta fram i rummet
*möjlighet att spela igenom bilden

de två mest uppenbara nackdelarna jag direkt kommer på.
Behöver ju vara nästan kolsvart för att jag ens ska tycka det är OK att titta, men där är man kanske olika känslig (Har väl också med ljusläge och hur stort man projicerar att göra..)
Begränsad livslängd på lampan.

Du nämner t.ex SVT-play, du är medveten om deras begränsningar?
Sänder enbart i 720, detta är tydligt dålig kvalité jämfört med 1080 i min setup (Även om jag ibland kan ana att även 1080 är på gränsen med min bildstorlek och betraktningsavstånd.
Enbart stereo-ljud även om original-sändningen har surroundljud.
Stor eller liten grej är upp till var och en att avgöra.

Min förhoppning är att 4k-projektorerna snart kommer ner i överkomliga summor... Och då gärna LED eller laser men det är nog mest en dröm.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-03 12:00

SVT play sänder dessutom ljudet i 96 Kbit/sek.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-03 12:02

Kraniet skrev:Problemet jag har med TV är att jag inte sett en endaste LCD som jag tyckt har bra bild. De jag sett har väldigt onaturlig bild.
Jag köpte en plasma-tv av just den anledningen. Även fast det inte är någon värsting-tv (10 000kr ny) så upplevde jag att den hade bättre bild än alla LCDer jag tittade på då.

Men en projektor kanske har samma problem. Fördelen där är att jag kan få en stor bild för ca 5 000 istället för 20 000.

Kan du stå ut med regnbågsflimret så är dlp nog mest plasma-lik vågar jag nog påstå. Fast ofta bättre.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-03 12:06

Tangband skrev:SVT play sänder dessutom ljudet i 96 Kbit/sek.

Det är bara halva sanningen, för ljudkodeken är HE-AAC som presterar mycket bättre än exempelvis MPEG-1 Layer III vid motsvarande bithastighet. Därför är ditt inlägg missvisande.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-03 12:36

Johan_Lindroos skrev:

Det är bara halva sanningen, för ljudkodeken är HE-AAC som presterar mycket bättre än exempelvis MPEG-1 Layer III vid motsvarande bithastighet. Därför är ditt inlägg missvisande.

Ok tack för info

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-03 13:17

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Problemet jag har med TV är att jag inte sett en endaste LCD som jag tyckt har bra bild. De jag sett har väldigt onaturlig bild.

Kan du stå ut med regnbågsflimret så är dlp nog mest plasma-lik vågar jag nog påstå. Fast ofta bättre.

Jag tror 5000 är väldig optimistiskt räknat om det ska täcka både projektor och duk. Min erfarenhet är att små billiga "konferensrumsprojektorer" låter väldigt mycket och har dålig bild.

Sen tycker jag inte bara frågan handlar om ifall du störs av regnbågar eller ej utan också hur projektorn används. Skulle jag ha en bekant med dlp-projektor skulle jag inte göra misstaget att tacka ja till film/mello/sportkväll mer än en gång om jag inte redan hunnit bli upplyst vid demo vid inköp. Så svårt har jag för regnbågarna, men verkar vara väldigt individuellt. Vill man ha projektion som en social samlingspunkt är kanske inte en dlp rätt val om man inte vet väl vilka man ska vara social med och de står ut med dlp...

Jag är också lite skeptisk hur de är psykologiskt, flimmer tycks ju inte vara hälsosamt hur påverkar det i förlängningen? Hur påverkar det t.ex. barn?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-03 14:06

Johan_Lindroos skrev:

Men det är faktiskt stor skillnad på ljudklangen från SVT Play mot det marksända 5.1 Dolby Digitalljudet. Det marksända 5.1 låter fylligare och SVT-play låter mer som presens-fitrerat.
Jag har en Humax TV-box för marksänt och en Apple TV för streamat, och en Denon 3808A som är ansluten med HDMI från båda källorna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-04 14:35

paa skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Men det är faktiskt stor skillnad på ljudklangen från SVT Play mot det marksända 5.1 Dolby Digitalljudet. Det marksända 5.1 låter fylligare och SVT-play låter mer som presens-fitrerat.
Jag har en Humax TV-box för marksänt och en Apple TV för streamat, och en Denon 3808A som är ansluten med HDMI från båda källorna.

"Faktiskt"!?

Det finns ingen EQ i någon av signalvägarna.

Men det verkar som du jämför 5.1-ljud med en stereodownmix. Gör inte det. ;) Det är i så fall bättre att du jämför ett program som är producerar i stereo.

Sedan måste du såklart jämföra med kalibrerade ljudnivåer.

Så det är bara att återkomma. ;)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-04 14:54

Har du ett exempel på ett musikprogram i SVT som produceras och sänds i tvåkanals stereo?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2018-03-04 23:08

Många påstår att man ska köpa en svindyr filmduk. Själv kör jag med en filmduk med storleken 4 x 2 meter som jag köpte från persiennbutiken. https://www.persiennbutiken.se/contents ... dukar.html Tycker att den mattvita duken duger för min del. Vill man ha en ännu billigare duk kan man köpa tjockaste spandex väven " badräcktstyg" som påminner om dyrare ljudgenomsläppliga filmdukar. Annars är det med filmdukar som med hifi att man måste hänga upp prislappen för att gästerna skall inse hur bra bild man får på en dyr duk. Kör man med blindtest kan inte ens självutnämnda experter uppge vilken duk man använder som filmduk.
Eftersom jag kör med en 4 meter bred duk i ett rum som är 4 x 7 meter har jag valt en filmduk utan perforering. Högtalarna har jag placerat ovanför duken. Tycker att det fungerar helt ok eftersom det är svårt att avgöra från vilken höjd ljudet kommer ifrån.
Den här fungerar helt ok för min del. http://www.audioxpress.com/article/hide ... -revisited https://www.persiennbutiken.se/contents ... dukar.html

När det gäller ljudet har jag en blu ray spelare med inbyggd dekoder som matat ut ljudet direkt till 5 Behring A500 slutsteg. Fungerar helt ok om man använder inställningarna som finns i blu ray spalaren och fifflar lite med ljuddämpande skärmar på väggarna. tvivlar på att flera miljoner transistorer i en hemmabioförstärkare kan prestera ett bättre ljud. Måhända att frekvenskuvan ser bättre ut om man visar resultatet på en data skärm.

https://www.persiennbutiken.se/contents ... _21_9.html

Projektorduk Cinema Star Vit Gain 1.0 Storlek: 155 x 362 cm ( 155 tum 21:9 ) metervara 1.550,00 kr

Projektorduk Cinema Star Vit Gain 1.0 Storlek: 133 x 310 cm ( 133 tum 21:9 ) beställningsvara 1.204,00 kr

Projektorduk Cinema Star Vit Gain 1.0 Storlek: 103 x 184 cm ( 103 tum 21:9 ) beställningsvara 826,00 kr

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-04 23:22

Vill man köra riktigt budgetalternativ, och klarar sig med en 2 m bred duk, så finns Ikeas vita mörkläggningsrullgardin Tupplur för 299:-
Den 2 m breda lagerhålles dock inte i alla varuhus, så kolla först på hemsidan.
2 m bredd motsvarar ca 100" diagonalmått.
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-03-06 17:09

Nu skrinla jag projektet då jag hittade en 60" plasma för en spottstyver.
Men nog fan är en projektor enklare att flytta.. :) En 60" plasma-tv utan kartong är absolut inte flyttvänlig.. Måste dessutom flytta den en gång till innan den hamnar på rätt plats..

Men bra tips annars. Jag funderade på en sån spandexlösning som duk eftersom det nästan per automatik blir så att duken blir bredare* än vad högtalarna står (och därmed behöver vara ljudgenomsläpplig). Enligt de som använder tyget ska det fungera ypperligt.

Öhman rekommenderar ju formatet 2.1:1, Jag förstår det som att en sådan blir mer "all-round"?

edit: * eller kanske inte riktigt så, men den blockerar ju dämpskivorna på väggen och centerhögtalaren om man ska ha en sådan (och vill montera den på väggen mitt i duken).
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-07 20:55

Kraniet skrev:Nu skrinla jag projektet då jag hittade en 60" plasma för en spottstyver.
Men nog fan är en projektor enklare att flytta.. :) En 60" plasma-tv utan kartong är absolut inte flyttvänlig.. Måste dessutom flytta den en gång till innan den hamnar på rätt plats..

Men bra tips annars. Jag funderade på en sån spandexlösning som duk eftersom det nästan per automatik blir så att duken blir bredare* än vad högtalarna står (och därmed behöver vara ljudgenomsläpplig). Enligt de som använder tyget ska det fungera ypperligt.

Öhman rekommenderar ju formatet 2.1:1, Jag förstår det som att en sådan blir mer "all-round"?

edit: * eller kanske inte riktigt så, men den blockerar ju dämpskivorna på väggen och centerhögtalaren om man ska ha en sådan (och vill montera den på väggen mitt i duken).

Jag har varit med där de jämfört olika material som bioduk vid projektoranvändande , tex målad Mdf skiva i enligt många forum exakt rätt färg mm, och jag vågar nog påstå att en bra ramspänd kingpin-duk högst troligt är bättre än många material som från början inte är avsett för projektoranvändning.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-07 20:56

paa skrev:Vill man köra riktigt budgetalternativ, och klarar sig med en 2 m bred duk, så finns Ikeas vita mörkläggningsrullgardin Tupplur för 299:-

Jag skulle bli ytterligt förvånad om en kingpin-duk för 1000:- inte skulle vara bättre, men jag kan förstås ha fel.
Men det är klart, 700:- dyrare också...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-03-08 09:29

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Nu skrinla jag projektet då jag hittade en 60" plasma för en spottstyver.

Jag har varit med där de jämfört olika material som bioduk vid projektoranvändande , tex målad Mdf skiva i enligt många forum exakt rätt färg mm, och jag vågar nog påstå att en bra ramspänd kingpin-duk högst troligt är bättre än många material som från början inte är avsett för projektoranvändning.

Så kan det nog vara, men de ljudgenomsläppliga dukarna verkar inte vara speciellt billiga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2018-03-08 10:06

Tangband skrev:
paa skrev:Vill man köra riktigt budgetalternativ, och klarar sig med en 2 m bred duk, så finns Ikeas vita mörkläggningsrullgardin Tupplur för 299:-

Jag skulle bli ytterligt förvånad om en kingpin-duk för 1000:- inte skulle vara bättre, men jag kan förstås ha fel.
Men det är klart, 700:- dyrare också...

En Kingpin- duk är helt klart bättre än en Tupplur. Har provat. Den är enligt mig värd extrapengarna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-08 11:40

Jo, Kingpin är säkert tillräckligt bättre än Tupplur för att de flesta ska tycka som du, men som jag skrev, Tupplur är ett budgetalternativ, som ändå fungerar hyggligt.
Men ska man ha en fast monterad duk, så skulle jag nog satsat på att spraya en tunn MDF-skiva och monterat den i en snygg ram.
Duk är nödvändigt om man vill ha rullduk eller behöver en ljudtransparent duk, men annars är ju en slät målad yta bättre.
Numera pensionär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-10 09:07

paa skrev:Jo, Kingpin är säkert tillräckligt bättre än Tupplur för att de flesta ska tycka som du, men som jag skrev, Tupplur är ett budgetalternativ, som ändå fungerar hyggligt.
Men ska man ha en fast monterad duk, så skulle jag nog satsat på att spraya en tunn MDF-skiva och monterat den i en snygg ram.
Duk är nödvändigt om man vill ha rullduk eller behöver en ljudtransparent duk, men annars är ju en slät målad yta bättre.

Jag skulle istället för målad Mdf ( som en vän provat ) istället rekommendera en ramspänd kingpinduk. Skillnaden till fördel kingpin var stor. En sådan ramspänd duk kostar kring 2000:- och uppåt.
Det där med hemsnickrade målade ytor fungerar men är sämre än riktiga duk-lösningar. Och det är rätt mycket bök med att måla och sätta upp en Mdf skiva.

Återgå till Köpråd