Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Antar den där första länken var ett klipp. Ser nu att nypriset var över 40 000 och den såldes för 5000.. Inte så konstigt att den nu inte finns kvar på blocket..
Kraniet skrev:Problemet jag har med TV är att jag inte sett en endaste LCD som jag tyckt har bra bild. De jag sett har väldigt onaturlig bild.
Jag köpte en plasma-tv av just den anledningen. Även fast det inte är någon värsting-tv (10 000kr ny) så upplevde jag att den hade bättre bild än alla LCDer jag tittade på då.
Men en projektor kanske har samma problem. Fördelen där är att jag kan få en stor bild för ca 5 000 istället för 20 000.
En OLED hade ju suttit fint, men 35-40 000 kr är ju lite mycket..
Tangband skrev:SVT play sänder dessutom ljudet i 96 Kbit/sek.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:SVT play sänder dessutom ljudet i 96 Kbit/sek.
Det är bara halva sanningen, för ljudkodeken är HE-AAC som presterar mycket bättre än exempelvis MPEG-1 Layer III vid motsvarande bithastighet. Därför är ditt inlägg missvisande.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Problemet jag har med TV är att jag inte sett en endaste LCD som jag tyckt har bra bild. De jag sett har väldigt onaturlig bild.
Jag köpte en plasma-tv av just den anledningen. Även fast det inte är någon värsting-tv (10 000kr ny) så upplevde jag att den hade bättre bild än alla LCDer jag tittade på då.
Men en projektor kanske har samma problem. Fördelen där är att jag kan få en stor bild för ca 5 000 istället för 20 000.
En OLED hade ju suttit fint, men 35-40 000 kr är ju lite mycket..
Kan du stå ut med regnbågsflimret så är dlp nog mest plasma-lik vågar jag nog påstå. Fast ofta bättre.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:SVT play sänder dessutom ljudet i 96 Kbit/sek.
Det är bara halva sanningen, för ljudkodeken är HE-AAC som presterar mycket bättre än exempelvis MPEG-1 Layer III vid motsvarande bithastighet. Därför är ditt inlägg missvisande.
paa skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:SVT play sänder dessutom ljudet i 96 Kbit/sek.
Men det är faktiskt stor skillnad på ljudklangen från SVT Play mot det marksända 5.1 Dolby Digitalljudet. Det marksända 5.1 låter fylligare och SVT-play låter mer som presens-fitrerat.
Jag har en Humax TV-box för marksänt och en Apple TV för streamat, och en Denon 3808A som är ansluten med HDMI från båda källorna.
Kraniet skrev:Nu skrinla jag projektet då jag hittade en 60" plasma för en spottstyver.
Men nog fan är en projektor enklare att flytta..En 60" plasma-tv utan kartong är absolut inte flyttvänlig.. Måste dessutom flytta den en gång till innan den hamnar på rätt plats..
Men bra tips annars. Jag funderade på en sån spandexlösning som duk eftersom det nästan per automatik blir så att duken blir bredare* än vad högtalarna står (och därmed behöver vara ljudgenomsläpplig). Enligt de som använder tyget ska det fungera ypperligt.
Öhman rekommenderar ju formatet 2.1:1, Jag förstår det som att en sådan blir mer "all-round"?
edit: * eller kanske inte riktigt så, men den blockerar ju dämpskivorna på väggen och centerhögtalaren om man ska ha en sådan (och vill montera den på väggen mitt i duken).
paa skrev:Vill man köra riktigt budgetalternativ, och klarar sig med en 2 m bred duk, så finns Ikeas vita mörkläggningsrullgardin Tupplur för 299:-
Den 2 m breda lagerhålles dock inte i alla varuhus, så kolla först på hemsidan.
2 m bredd motsvarar ca 100" diagonalmått.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Nu skrinla jag projektet då jag hittade en 60" plasma för en spottstyver.
Men nog fan är en projektor enklare att flytta..En 60" plasma-tv utan kartong är absolut inte flyttvänlig.. Måste dessutom flytta den en gång till innan den hamnar på rätt plats..
Men bra tips annars. Jag funderade på en sån spandexlösning som duk eftersom det nästan per automatik blir så att duken blir bredare* än vad högtalarna står (och därmed behöver vara ljudgenomsläpplig). Enligt de som använder tyget ska det fungera ypperligt.
Öhman rekommenderar ju formatet 2.1:1, Jag förstår det som att en sådan blir mer "all-round"?
edit: * eller kanske inte riktigt så, men den blockerar ju dämpskivorna på väggen och centerhögtalaren om man ska ha en sådan (och vill montera den på väggen mitt i duken).
Jag har varit med där de jämfört olika material som bioduk vid projektoranvändande , tex målad Mdf skiva i enligt många forum exakt rätt färg mm, och jag vågar nog påstå att en bra ramspänd kingpin-duk högst troligt är bättre än många material som från början inte är avsett för projektoranvändning.
Tangband skrev:paa skrev:Vill man köra riktigt budgetalternativ, och klarar sig med en 2 m bred duk, så finns Ikeas vita mörkläggningsrullgardin Tupplur för 299:-
Den 2 m breda lagerhålles dock inte i alla varuhus, så kolla först på hemsidan.
2 m bredd motsvarar ca 100" diagonalmått.
Jag skulle bli ytterligt förvånad om en kingpin-duk för 1000:- inte skulle vara bättre, men jag kan förstås ha fel.
Men det är klart, 700:- dyrare också...
paa skrev:Jo, Kingpin är säkert tillräckligt bättre än Tupplur för att de flesta ska tycka som du, men som jag skrev, Tupplur är ett budgetalternativ, som ändå fungerar hyggligt.
Men ska man ha en fast monterad duk, så skulle jag nog satsat på att spraya en tunn MDF-skiva och monterat den i en snygg ram.
Duk är nödvändigt om man vill ha rullduk eller behöver en ljudtransparent duk, men annars är ju en slät målad yta bättre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster