Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Rdna » 2018-02-21 13:47

Jag har en TV med enbart optisk ljudutgång, och skall koppla in aktiva högtalare. Ett krav från familjen är att volym skall kunna ställas in via fjärrkontroll, vilket verkar utesluta cirka 99,999999999% av alla billigare DAC:ar, inklusive de med hörlursutgång.

Till en början kommer jag använda min Marantz-receiver med pre-out, men den skall så småningom flytta in i mitt nya biorum så jag behöver en mer långsiktig lösning. Jag har inget emot byggsatser (eller t.ex. lösningar baserade på enkortsdatorer med dotterkort och liknande). Begagnade produkter går så klart också bra (och jag håller redan ögonen öppna efter begagnade förförstärkare med optiska ingångar, då jag ju redan vet att det kommer fungera).

Finns billig DAC:ar med fjärrstyrd volym? Finns billiga, separata, fjärrstyrda volymkontroller, för att användas med valfri DAC utan fjärrkontroll?

Vad finns mer för alternativ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-22 11:24

En lösning är att använda hörlursutgången från TV:n och då använder man dess fjärrkontroll. Jag kör så själv eftersom jag vill undvika ytterligare fjärrkontroller. Volymkontroller kan ligga i den analoga eller digitala domänen. Analogt är att föredra men kanske inte så vanligt hos billigare DAC:ar? Den som inte räds att öppna TV:n kan gå in och ta signalen före de interna slutstegen...

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Rdna » 2018-02-23 10:52

Ja, hörlursuttag hade varit fantastiskt. Min TV saknar tyvärr det :)

Det verkar faktiskt som att det existerar TV-apparater som kan justera nivån på den digitala utgången när den outputar enbart PCM, med varierande kvalitet på omsamplingen. Men det vågar jag inte hoppas att min TV har, och manualen nämner inget om någon sådan funktion.

Just att billiga DAC:ar saknar volymkontroll är ju kärnan i problemet. En billig DAC plus en billig analog volymkontroll skulle fungera lika bra, men separata volymkontroller verkar till 99% sakna fjärrkontroll då de oftast är för studiobruk och avsedda att använda vid konsollen :(

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav radelius » 2018-02-23 12:04

Jag med Raspberry/HifiBerry Dac/Volumio program och iPhone som fjärr. Dock bara för ljud men det både funkar bra och låter bra

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Tangband » 2018-02-23 12:35

Rdna skrev:Jag har en TV med enbart optisk ljudutgång, och skall koppla in aktiva högtalare. Ett krav från familjen är att volym skall kunna ställas in via fjärrkontroll, vilket verkar utesluta cirka 99,999999999% av alla billigare DAC:ar, inklusive de med hörlursutgång.

Till en början kommer jag använda min Marantz-receiver med pre-out, men den skall så småningom flytta in i mitt nya biorum så jag behöver en mer långsiktig lösning. Jag har inget emot byggsatser (eller t.ex. lösningar baserade på enkortsdatorer med dotterkort och liknande). Begagnade produkter går så klart också bra (och jag håller redan ögonen öppna efter begagnade förförstärkare med optiska ingångar, då jag ju redan vet att det kommer fungera).

Finns billig DAC:ar med fjärrstyrd volym? Finns billiga, separata, fjärrstyrda volymkontroller, för att användas med valfri DAC utan fjärrkontroll?

Vad finns mer för alternativ?


En billig dac sitter ju redan i din tv, dessutom med volymkontroll- om du nu kan få ut en analog signal från din tv öht ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 13:16

Somliga TV-apparater har ingen analog ljudåtgång (förutom ljud från de inbyggda högtalarna), vissa LG-modeller exempelvis.
//Johan Lindroos

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-23 15:20

Hörlursutgången finns väl kvar på många tv-apparater? Jag använder den från min LG-tv till den analoga ingången på Sonos-systemet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Rdna » 2018-02-24 00:57

radelius skrev:Jag med Raspberry/HifiBerry Dac/Volumio program och iPhone som fjärr. Dock bara för ljud men det både funkar bra och låter bra

Vad jag kan se är HifiBerry DAC en DAC för ljud som genereras av Raspberry Pi, och saknar digital ingång?

Min TV har enbart optisk utgång. Varken hörlursuttag eller RCA-kontakter. Mycket riktigt är det en LG-modell :)

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav David_A » 2018-02-28 12:54

Kanske lite overkill, men en valfri beg. hembiostärkare med ARC hdmi. Om nu din tv stödjer detta..?

Då kanske du dessutom kan skippa fjärren till själva förstärkaren och bara använda tv fjärrisen.
Fungerade smutt med min LG tv och en några år äldre Denon 3313. Och inget trassel med en extra fjärr för övriga användare
Av-på, volym upp ner följer snällt med tvn

Inte riktigt vad som efterfrågades. Men jag tyckte det blev jäkligt smutt. Och biostärkare med nåt år på nacken brukar vara nästan gratis

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav paa » 2018-02-28 13:00

Eller en Yamaha WCX-50.
Om den är dyr eller billig är kanske en definitionsfråga. Mycket för pengarna torde det vara i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Rdna » 2018-02-28 14:41

David_A skrev:Kanske lite overkill, men en valfri beg. hembiostärkare med ARC hdmi. Om nu din tv stödjer detta..?

Då kanske du dessutom kan skippa fjärren till själva förstärkaren och bara använda tv fjärrisen.
Fungerade smutt med min LG tv och en några år äldre Denon 3313. Och inget trassel med en extra fjärr för övriga användare
Av-på, volym upp ner följer snällt med tvn

Inte riktigt vad som efterfrågades. Men jag tyckte det blev jäkligt smutt. Och biostärkare med nåt år på nacken brukar vara nästan gratis

Det är ju ett bra tips, och nästan så som jag gör nu med min Marantzreceiver! Eftersom vi enbart använder HDMI-källor till TVn så behövs faktiskt inte ens ARC, för jag kan plugga in alla källor i receivern och enbart använda dess fjärrkontroll för att växla källa och ändra volym. Då behöver heller inte TVn vara påslagen för att kunna lyssna på musik.

Men "nästan gratis" har jag inte hittat tyvärr. De receivers som har pre-out brukar ofta tillhöra finare serier, och är även dyrare begagnade :(

Idag märkte jag att miniDSP 2x4 HD faktiskt både har digital ingång och voymkontroll via IR (som dessutom kan programmeras med valfri fjärrkontroll!) så den skulle kunna vara ett alternativ!

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Rdna » 2018-02-28 14:43

paa skrev:Eller en Yamaha WCX-50.
Om den är dyr eller billig är kanske en definitionsfråga. Mycket för pengarna torde det vara i alla fall.

Ja, mycket för pengarna, men i dagsläget mycket av saker som jag inte behöver tyvärr. Den dag vi söker multiroomlösningar är den dock högst upp på listan :)

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Rdna » 2018-02-28 14:52

Rdna skrev:Idag märkte jag att miniDSP 2x4 HD faktiskt både har digital ingång och voymkontroll via IR (som dessutom kan programmeras med valfri fjärrkontroll!) så den skulle kunna vara ett alternativ!

Bonus för att det blir mycket enkelt att komplettera med bassystem! Det blir det ju även med en hemmabioreceiver, men då är man ju bunden till det interna delningsfiltret, och har inte möjlighet till EQ.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Billig DAC med fjärrkontrollsstyrd volym?

Inläggav Emrik » 2018-03-16 14:48

Jag köpte mig en billig DAC + integrerad stärkare med fjärr på ebay. fx audio 802 kanske den hette. min mor har den till sin tv numera och är mycket nöjd.

kan tycka det var lite väl mycket eqkrafs och lite plastig fjärr. lätt brus och blåa lampor men fullgod prestanda för de 950kr jag gav för den.

kan det vara något?

tänker mig annars att du kanske har en massa slutsteg liggandes du helst vill använda. just bara dac + försteg + fjärr verkar ovanligare i billigare kategorier mystiskt nog. men från 3000 och uppåt så finns det mycket alternativ.



edit: efter att ha läst igen så var dina högtalare aktiva. så allt jag sa går nog bort.
äger även en matrix mini i jag köpte beggad för 1800 och har allt du söker. rekommenderar starkt. men dessa verkar ovanliga att komma över tyvärr.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster