Smidig pre-amp / Technics controller sh 8030 ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Smidig pre-amp / Technics controller sh 8030 ?

Inläggav dawelito » 2018-02-21 19:39

Tjenare, jag är ute efter ett smidigt (läs: inte så stort) försteg för att kunna driva ett delningsfilter + 1-2 PA steg med en mobiltelefon.

Gärna så billigt som det bara går men samtidigt vill jag ha rätt bra volt ut på lågnivån till stegen/filtret, Finns det såna finesser som bluetooth så hade jag kunnat lägga en slant extra.

Bomba gärna med förslag :) prisklassen bör vara runt tusingen om det går!

Jag har en sån här ståendes på vinden, som jag aldrig riktigt förstått vad det är för någonting (var läänge sedan jag ställde upp den, fick den när jag var 13år typ) Har fått för mig att den har någon förstegs-liknande funktion, skulle den funka tros?

"Technics space dimension controller sh 8030"
https://www.radiomuseum.org/r/technics_ ... troll.html

MVH
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Tangband
Semesterfirare

Re: Smidig pre-amp / Technics controller sh 8030 ?

Inläggav Tangband » 2018-02-21 20:05

Kring tusenlappen rekommenderar jag en AirPort express som du styr via AirPlay från din iPhone. Den har en bra digital voymkontroll inbyggd som inte försämrar nämnvärt (tycker jag ). Den är helt bitkorrekt men klarar inte högre upplösning än 48 kHz samplingsfrekvens. Denna har jag själv använt under ett år som spelare/försteg in i ett aktivt filter. Fingerade klockrent men man blir begränsad till iPad eller iPhone med AirPlay. Tredjeparts app (mcconnect) klarar konvertering av FLAC från NAS felfritt i telefonen eller iPad och utan buggar eller konstigheter. Spotify premium fungerar förstås.

Jag tror inte det finns så många andra produkter som låter bättre än denna för 1000:- ,analogt ut. Jämfört med de bästa apparaterna låter den möjligen lite mindre tydlig i stereobilden, men det är små skillnader. Den låter också ,möjligen, en smula varmare än neutralt. Den ger 2 volt så det borde bara tillräckligt. Begär du mer output måste du nog upp till en Yamaha wxc 50 som ger 4 volt via pre out för 3300:-.
Kenrockwell har testat och den mäter verkligen bra på alla sätt analogt ut, lågt brus, låg dist men har en svag diskantsänkning på drygt 1 db vid 20000Hz.
Senast redigerad av Tangband 2018-02-21 20:40, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2018-02-21 20:19

tackar, ser onekligen intressant ut! Problemet är att jag inte har någon iphone, funkar det ändå tros? 2V räcker gott och väl!
Behöver egentligen inte kunna koppla upp mig mot internet eller liknande utan bara kunna förstärka min mobil-ljud-signal in i slutstegen.

3300kr för yamahan är lite saftigt för de få gånger om året jag behöver använda den :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-21 20:24

dawelito skrev:tackar, ser onekligen intressant ut! Problemet är att jag inte har någon iphone, funkar det ändå tros? 2V räcker gott och väl!
Behöver egentligen inte kunna koppla upp mig mot internet eller liknande utan bara kunna förstärka min mobil-ljud-signal in i slutstegen.

Jag tror du kan köra AirPlay från android ( jag antar du har en sådan ) via tredjeparts app, då är det inga problem.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-21 20:26

dawelito skrev:tackar, ser onekligen intressant ut! Problemet är att jag inte har någon iphone, funkar det ändå tros? 2V räcker gott och väl!

3300kr för yamahan är lite saftigt för de få gånger om året jag behöver använda den :)

För 1000:- finns det inte så många konkurrenter då även volymkontrollen fungerar så pass bra som den gör på expressen.
Din första tanke: Tänkte du först koppla mobilen via en kabel från hörlursutgången till ett analogt försteg ?

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2018-02-21 21:21

Hade varit nice att ha en vanlig volymratt faktiskt men man får väl inte ha så höga krav för 1000kr.

Mja, eller nja jag har kört rakt i stegen från mobil och det funkar men signalen blir alldeles för låg. Har kopplat loss recievern hemma o tagit med mig förr men nu vill jag ha något smidigare

Ingen som vet något om mitt gamla technics i första posten? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-21 23:13

Tangband skrev:Den är helt bitkorrekt men klarar inte högre upplösning än 48 kHz samplingsfrekvens.

Nja, den omvandlar allt inkommande till 16bit/44.1k. Har den verkligen en digital volymkontroll? Den Apple Airport Express jag har kör optiskt ut och den reglerar jag inte volymen på.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-02-22 00:08

Space Dimension sh 8030 är ju något roligare, bara namnet! Lite eko på det så är festen räddad.

Antagligen kan mixing-ratten användas som volymkontroll?

Du bör väl prova, helt enkelt!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2018-02-22 10:30

darkg skrev:Space Dimension sh 8030 är ju något roligare, bara namnet! Lite eko på det så är festen räddad.

Antagligen kan mixing-ratten användas som volymkontroll?

Du bör väl prova, helt enkelt!

haha visst fan det :mrgreen: Jo jag lär göra det, grejorna står inpackade i en av bodarna här bara, får bli till våren :) Verkar som att technicsen fungerar som försteg, vill minnas att jag använde den som det ett tag när jag var yngre.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-22 16:32

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Den är helt bitkorrekt men klarar inte högre upplösning än 48 kHz samplingsfrekvens.

Nja, den omvandlar allt inkommande till 16bit/44.1k. Har den verkligen en digital volymkontroll? Den Apple Airport Express jag har kör optiskt ut och den reglerar jag inte volymen på.

Förtydligande : den är bitkorrekt då man spelar cd material, vilket inte alla Windows maskiner är.
Apple express har inbyggd digital volymfjärr i dacen som kan användas vid analog out. ( ej digitalt )

Återgå till Köpråd