Streamat via separat streamer eller ny hemmabioreceiver?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Streamat via separat streamer eller ny hemmabioreceiver?

Inläggav olaume » 2018-03-07 21:33

Jag har sent omsider insett vilken dinosaurie jag är som lyssnar på CD-skivorna i realtid, när man kan få bättre ljud bekvämare om man streamar dem i förlustfritt format. Dessutom får man en massa andra möjligheter när man väl tar steget över i den streamade världen. Nu är frågan om jag ska satsa på att köpa en separat musikstreamer att koppla till min Denon AVR-2807 eller om jag ska satsa på en helt ny receiver som har allt i ett. Vilket låter bäst och vilka andra fördelar och nackdelar finns det med alternativen? Högtalarna jag driver är OA116, OD11 och en XTZ-sub.
Den streamer jag tycker verkar intressant och i lagom prisnivå är Bluesound Node2. Den receiver jag annars funderar på är Yamaha RX-A1070. Vilket alternativ är bäst? Givetvis även öppen för andra förslag på maskiner än dessa två.

Användarvisningsbild
juanth

Re: Streamat via separat streamer eller ny hemmabioreceiver?

Inläggav juanth » 2018-03-07 21:41

Här finns en intressant tråd om en streamer som fått en hel del uppskattning.

viewtopic.php?f=9&t=66599&hilit=Yamaha&start=240
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-03-07 21:52

Bluesound stöds av Roon det tycker jag är ett plus.
https://roonlabs.com/partners/bluesound.html
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-07 23:52

Personligen föredrar jag en sån funktion "externt" speciellt om det även handlar om spotify tidal etc. då detta inte känns som framtidssäkra funktioner, i mitt tycke bättre med en enkel förstärkare än en avancerad där hälften av funktionerna inte fungerar efter ett par år och nya tjänster kommit som då inte heller fungerar. Dock skulle jag väl kunna tänka mig just den yamahan du nämnde om byte vore aktuellt även för övrigt utökad funktionalitet.

Jag har Yamahas WXC-50 i vardagsrummet och en superbillig android-TV-låda med kodi i film/lyssningsrummet. Yamahan är kanske enklare men också mycket mer begränsad. Kodi klarar nätverksplatser på både Windows och linux-nätverk samt massa annat. Spelar upp multikanals-filer etc. Utan att undersökt närmare tycks webservern i yamahan krasha ibland, går varken nå den från app eller webläsare, startar man från enheten börjar den dock spela direkt från nätverket så är inte nätverkskopplingen som är bekymret.

Multiroom verkar mycket trevligt och lockar till att bygga ut Yamahas musiccast-system.

Är rätt nöjd med båda på olika sätt, androidlådan kräver lite mer tidsinsats men är å andra sidan då mycket mer flexibel och mot all förmodan upplever jag den också stabilare. Kör den på spdif vilket ju kräver digital ingång i förstärkaren, analog ut kan ha sina fördelar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-08 08:35

Jag kan tillägga att i fallet Yamaha wxc50 så har den aldrig kraschat eller hakat upp sig för mig. Frisks Yamaha gav honom strömstötar då han kopplade in och tog i apparaten och det är möjligt att den apparaten är defekt.
Det finns inte heller några uppgifter någonstans i något forum på övriga nätet att yamahan skulle vara buggig eller krascha.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-08 08:38

dewpo skrev:Bluesound stöds av Roon det tycker jag är ett plus.
https://roonlabs.com/partners/bluesound.html

Yamaha stöder visst också ROON numera.
Programmet kostar dryga tusenlappen att använda- per år.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-08 08:45

olaume skrev:Jag har sent omsider insett vilken dinosaurie jag är som lyssnar på CD-skivorna i realtid, när man kan få bättre ljud bekvämare om man streamar dem i förlustfritt format. Dessutom får man en massa andra möjligheter när man väl tar steget över i den streamade världen. Nu är frågan om jag ska satsa på att köpa en separat musikstreamer att koppla till min Denon AVR-2807 eller om jag ska satsa på en helt ny receiver som har allt i ett. Vilket låter bäst och vilka andra fördelar och nackdelar finns det med alternativen? Högtalarna jag driver är OA116, OD11 och en XTZ-sub.
Den streamer jag tycker verkar intressant och i lagom prisnivå är Bluesound Node2. Den receiver jag annars funderar på är Yamaha RX-A1070. Vilket alternativ är bäst? Givetvis även öppen för andra förslag på maskiner än dessa två.

Jag ville själv hitta en streamer som kunde spela högupplösta format, skulle låta bra och ha ett bra försteg.
Bluesound node2 verkar låta och fungera bra men då jag tittade närmare på denna så blev den bara intressant som " player" , dvs utan förstegs volymreglering. Denna är nämligen väldigt enkel och i grova steg utförd på noden och det dög inte för mig.
Yamaha wxc 50 befann sig odetekterad vid testet i LTS och det är sensationellt bra med tanke på priset.
Det JAG saknar på apparaten är hdmi ingångar. Det får du om du köper en av-receiver av modernt snitt, tex denna marantz 1608. Denna har även pre out , klarar alla format som streamer även dnla från NAS , AirPlay mm.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-08 08:51

Tangband skrev:
olaume skrev:Jag har sent omsider insett vilken dinosaurie jag är som lyssnar på CD-skivorna i realtid, när man kan få bättre ljud bekvämare om man streamar dem i förlustfritt format. Dessutom får man en massa andra möjligheter när man väl tar steget över i den streamade världen. Nu är frågan om jag ska satsa på att köpa en separat musikstreamer att koppla till min Denon AVR-2807 eller om jag ska satsa på en helt ny receiver som har allt i ett. Vilket låter bäst och vilka andra fördelar och nackdelar finns det med alternativen? Högtalarna jag driver är OA116, OD11 och en XTZ-sub.

Jag ville själv hitta en streamer som kunde spela högupplösta format, skulle låta bra och ha ett bra försteg.
Bluesound node2 verkar låta och fungera bra men då jag tittade närmare på denna så blev den bara intressant som " player" , dvs utan förstegs volymreglering. Denna är nämligen väldigt enkel och i grova steg utförd på noden och det dög inte för mig.
Yamaha wxc 50 befann sig odetekterad vid testet i LTS och det är sensationellt bra med tanke på priset.
Det JAG saknar på apparaten är hdmi ingångar. Det får du om du köper en av-receiver av modernt snitt, tex denna marantz 1608

Om jag inte missminner mig testade LTS enbart lågnivå-utgångarna med fast gain. Hurvida förstärkardelen, som försteg är detekterbar eller ej har jag inte sett några tester på. Jag vill inte på något sätt säga den är dålig, men vad jag kan minnas är den inte alls testad, varvid det inte går att säga att WXA-50 är odetekterbar (vid aktuellt test med aktuell testbemanning) som försteg.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-08 09:44

Frisk skrev:
Tangband skrev:

Det JAG saknar på apparaten är hdmi ingångar. Det får du om du köper en av-receiver av modernt snitt, tex denna marantz 1608

Om jag inte missminner mig testade LTS enbart lågnivå-utgångarna med fast gain. Hurvida förstärkardelen, som försteg är detekterbar eller ej har jag inte sett några tester på. Jag vill inte på något sätt säga den är dålig, men vad jag kan minnas är den inte alls testad, varvid det inte går att säga att WXA-50 är odetekterbar (vid aktuellt test med aktuell testbemanning) som försteg.

Yamaha wxc 50 menade du väl ? Wxa 50 är inte testad.
Det där är sant.
Det var som DAC den inte kunde detekteras. Som jag förstår det testades inte förstegsfunktionen.
Mina egna subjektiva lyssningar mellan ”player” med fast nivå och spelaren inställd på ”preamp” visade att jag inte kunde höra någon skillnad. Det är dock svårt att testa eftersom jag måste stänga av anläggningen mellan varje prov och bara testa vid en ljudnivå. Det vore därför trevligt om någon kunde göra en nivåmatchad test med tex Holografic pre och jämföra med yamahans försteg :) det vore ju fantastiskt om man kan klara sig utan analogt försteg.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2018-03-08 14:55

Är det överhuvudtaget någon ljudskillnad mellan olika streamingspelare om man ändå använder sig av sin receivers inbyggda DAC? Såvitt jag kan bedöma har min Denon AVR-2807 en tämligen bra omvandlare (det är den receiver som Carlssonplanet länge hade som referens). Jag brukar jämföra receiverns DAC med den i min CD-spelare Philips 950 genom att omväxlande köra den analoga och digitala signalen från CD-spelaren, och de är ytterst svåra att skilja åt dem åt, fast tekniken bakom är helt olika. Däremot vet jag förstås inte hur bra de låter i jämförelse med vad som finns på marknaden idag.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-08 15:42

olaume skrev:Är det överhuvudtaget någon ljudskillnad mellan olika streamingspelare om man ändå använder sig av sin receivers inbyggda DAC? Såvitt jag kan bedöma har min Denon AVR-2807 en tämligen bra omvandlare (det är den receiver som Carlssonplanet länge hade som referens). Jag brukar jämföra receiverns DAC med den i min CD-spelare Philips 950 genom att omväxlande köra den analoga och digitala signalen från CD-spelaren, och de är ytterst svåra att skilja åt dem åt, fast tekniken bakom är helt olika. Däremot vet jag förstås inte hur bra de låter i jämförelse med vad som finns på marknaden idag.

Ja, menade WXC-50 i mitt tidigare inlägg, tack för klargörandet :) Tycker som du det är mycket svårt att testa, men det är ju ingen uppenbar skillnad. Försteget tycks fungera bra, men har lite låg utnivå i "default-inställning".

Det borde kunna vara lite skillnad mellan olika spelare på digitala utgången beroende på hur de hanterar signalerna. Det vore intressant att packa ett AC3 eller DTS-spår i en FLAC (eller bara spela som WAV) för att testa om den faktiskt går ut bit perfect. Testade mycket snabbt via Kodi, där fick jag bara brus ut, men är också osäker på om jag gjort filen rätt i det fallet. Vissa spelare borde kunna göra signalpåverkan även på signalen på digital ut, volymkontroll tonkontroll eller annat, om det är vanligt eller ej vet jag inte. Personligen har jag mycket svårt att detektera den typen av skillnader. Snabb växling skulle behövas för att jag skulle ha en chans, eller lyssning under lång tid kanske man kan uppleva en skillnad i lysningsglädje eller annat. Andra tycks uppleva skillnader mer och är bättre på att detektera.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2018-03-09 22:16

Jag kom på en kreativ och mycket billig lösning. Man ansluter helt sonika hårddisken med flac-filer till sin smart-tv. Sedan ansluter man teven till sin hemmabioreceiver, vilket man givetvis borde göra ändå. Jag har nu prövat på min Philips 55POS901F. Och ja, det fungerar alldeles utmärkt. Teven läser snällt filerna och levererar musik. Fördelen, förutom att man slipper en pryl till, är att man får upp all skivinformation i teven istället för att behöva sitta och pilla med en app på mobilen. Jag har dock inte ännu prövat att ansluta teven till stereon eftersom de ännu står lite för långt ifrån varandra, så jag kan inte säkert säga hur det låter i full skala, men det som kommer ur tv-högtalarna låter helt OK. Gissar att det är att svära i kyrkan. Någon mer som provat?

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-10 01:18

Tangband skrev:Jag kan tillägga att i fallet Yamaha wxc50 så har den aldrig kraschat eller hakat upp sig för mig. Frisks Yamaha gav honom strömstötar då han kopplade in och tog i apparaten och det är möjligt att den apparaten är defekt.
Det finns inte heller några uppgifter någonstans i något forum på övriga nätet att yamahan skulle vara buggig eller krascha.

Även Seagull tycks ha precis samma problem enligt din tråd om streamern, hittas inte alltid i appen. Om det är skillnad mellan Android och frukttelefoner låter jag vara osagt, men har för mig inte heller sambon(med äpple) kunde koppla sig till spelaren när jag haft problem.
När den väl spelar är det stabil och har god koppling till nätverket och vad den spelar. Jag hade problem tillsammans med rotel RB 1090, som är känt för att vara ganska känsligt.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-10 01:25

olaume skrev:Jag kom på en kreativ och mycket billig lösning. Man ansluter helt sonika hårddisken med flac-filer till sin smart-tv. Sedan ansluter man teven till sin hemmabioreceiver, vilket man givetvis borde göra ändå. Jag har nu prövat på min Philips 55POS901F. Och ja, det fungerar alldeles utmärkt. Teven läser snällt filerna och levererar musik. Fördelen, förutom att man slipper en pryl till, är att man får upp all skivinformation i teven istället för att behöva sitta och pilla med en app på mobilen. Jag har dock inte ännu prövat att ansluta teven till stereon eftersom de ännu står lite för långt ifrån varandra, så jag kan inte säkert säga hur det låter i full skala, men det som kommer ur tv-högtalarna låter helt OK. Gissar att det är att svära i kyrkan. Någon mer som provat?

Bra lösning. Jag skulle tycka det vore lite väl begränsande att behöva ha tvn på, men presentationen på displayen kan ju vara bra:) har inte en smart tv också nätverk? Borde ju kunna spela upp film och musik från en nas, så slipper disken stå kopplad till tvn, där det är svårt att fylla på med ny musik och spela upp från andra spelare, eller byta aktuellt innehåll i telefon... en Android TV- box är väl i sig ganska eller väldigt likt en smarttv fast fristående. En låda till men billig i jämförelse med streamers med riktiga försteg, som kanske ändå inte nyttjas om den är tänkt att anslutas digitalt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-10 08:57

olaume skrev:Jag kom på en kreativ och mycket billig lösning. Man ansluter helt sonika hårddisken med flac-filer till sin smart-tv. Sedan ansluter man teven till sin hemmabioreceiver, vilket man givetvis borde göra ändå. Jag har nu prövat på min Philips 55POS901F. Och ja, det fungerar alldeles utmärkt. Teven läser snällt filerna och levererar musik. Fördelen, förutom att man slipper en pryl till, är att man får upp all skivinformation i teven istället för att behöva sitta och pilla med en app på mobilen. Jag har dock inte ännu prövat att ansluta teven till stereon eftersom de ännu står lite för långt ifrån varandra, så jag kan inte säkert säga hur det låter i full skala, men det som kommer ur tv-högtalarna låter helt OK. Gissar att det är att svära i kyrkan. Någon mer som provat?

Ett annat tips.
Om du inte behöver en massa ingångar och det inte krävs Lts- testat ljud så kan jag rekommendera en AirPort express- kan spela FLAC från NAS med programmet mcconnect. Har inbyggt försteg. Kräver att du styr allt med iPad eller iPhone.
Har själv kört på det sättet och det både låter och fungerar bra. Inte riktigt lika stabilt som yamahas musiccast men betydligt bättre än tex Squeezebox med avseende på stabilitet.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2018-03-13 17:56

Nu är projektet nästan fullbordat. Anslöt teven med en tio meters optisk kabel till stereon. Och ja, det låter rätt bra. Skulle iofs vara intressant att jämföra teven som spelare med en Linn streamingspelare för 65.000, men känns inte riktigt värt pengarna bara för att stilla nyfikenheten. I och med att jag kör optisk anslutning är det hemmabioreceiverns DAC som jobbar. Det som möjligen kan vara ett problem är att jag inte hittar någon app där man har alla strömningskällor på teven samlat. Någon som vet någon?

Återgå till Köpråd