Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav dennis » 2018-03-13 11:15

Försöker hjälpa en vän med att välja ett slutsteg eller förstärkare till hans JBL es 100.
Budgeten ligger på up till ~15000kr (skulle det gå lite över så är det ok)
Primärt så används en dator som signal källa.
Att kunna "vrida på lite" är en viktig del.
Vi har tittat på  XTZ EDGE A2-300 samt Nad C375BEE.
Gissar dock på att det behövs ett försteg om vi skaffar ett slutsteg (?).
Nuvarande förstärkare är Sony TA 3750, som han tycker är klen då den börjar låta illa när han spelar högt, samt att den har börjat popa och spraka ibland.
Samt att en HK avr 760 har använts men upplevdes varit väldigt klen i bas registret (vilket Sony förstärkaren var bättre på).

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav distad » 2018-03-13 15:38

Läste en test där slutklämmen var: Och med en svag förstärkare hörs en ful förvrängning i diskantregistret, vilket JBL avslöjar skoningslöst. Så se till att få kraft så det räcker från en kvalitetsförstärkare.
Så jag skulle satsa på något begagnat för att få så mycket som möjligt kvalitets mässigt både när det gäller ljud och kraft. OM man har lite is i magen och kollar på http://www.hifimagasinet.com/ så brukar det dyka upp saker.
Ps. Finns några bra försteg ute ifrån Hegel just nu. Det och lämpligt slutsteg på ca:200watt så är ni i hamn.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav distad » 2018-03-13 19:41

Hittade något som låter kanon för mindre slant, om ni bor allt långt ifrån Norge. Aragon 2004 Mk2 mycket strömstarkt så att det inte är mer än på 100watt tror jag inte gör så mycket. http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... ition=1026
Garanterat kanon slutsteg :P http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... sition=570
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav dennis » 2018-03-13 20:04

Tack för tipsen, ska vidarebefordra. :)

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav Termos_friend » 2018-03-13 21:40

Finns ju några Nad's på blocket. bla ett Nad c275bee slutsteg.
Rotel rb1080 går relativt ofta på ebay uk eller de eller blocket också om man har tålamod.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav distad » 2018-03-13 23:25

Av Rotel och NAD så skulle jag valt Rotel, och här är ett alternativ till https://www.blocket.se/halland/Emotiva_ ... a=1Emotiva XPA-3 GEN 1 3-kanalaligt, men det gör det inte till ett sämre slutsteg för det. Det och ett av Hegel förstegen som finns ute skulle nog inte låta så dumt och prisvärt och klart under budget.
Såg också detta https://www.blocket.se/gavleborg/Hegel_ ... w=3&last=1 Hegel H300 lite över budget men bättre än de andra förslagen i det här inlägget skulle jag tro. HAR inbyggda D/A-omvandlare OCKSÅ. Jag rekommenderar den i första hand.
Test på den. http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/hegel-h300/
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav distad » 2018-03-14 23:49

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=217477 Låter också bra, har haft ett själv. Lite laidback ljud skulle jag beskriva det. Nog lite motpol till Hegel som är livligare i sin spelstil.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav dennis » 2018-03-15 14:41

Vad innebär strömstyrka (misstänker att vi pratar om amper) och hur yttrar det sig i förhållande med watt? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-15 15:27

dennis skrev:Vad innebär strömstyrka (misstänker att vi pratar om amper) och hur yttrar det sig i förhållande med watt? :)



Det brukar vara ett mått på hur hög maximal ström som förstärkaren kan leverera kortvarigt. Strömmen som passerar högtalaren är proportionell mot hur hög spänning som förstärkaren har på sin utgång och omvänt proportionell mot högtalarens impedans ("motstånd") (om impedansen är låg blir alltså strömmen högre)

Måttet "strömstyrka" är i de flesta fall ett helt oviktigt mått på om en förstärkare kan anses bra eller dålig.

Om du ämnar använda högtalare med extremt låg impedans strömstyrkan vara av värde. Å andra sidan kan man då anse att högtalarna kan anses felkonstruerade, alternativt att du försöker paralellkoppla för många högtalarelement.

Effekten är lika med spänningen (över kretsen) multiplicerat med den ström som går genom kretsen. Alternativt kan man med ohms lag skriva om det till Effekten = spänningen^2/impedansen, alternativ strömmen^2 x impedansen. Här ska du INTE stoppa in värdet på "strömstyrka"!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav dennis » 2018-03-15 17:09

Tack för förklaringen Johan. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav distad » 2018-03-15 17:44

Johan_Lindroos skrev:
dennis skrev:Vad innebär strömstyrka (misstänker att vi pratar om amper) och hur yttrar det sig i förhållande med watt? :)


Måttet "strömstyrka" är i de flesta fall ett helt oviktigt mått på om en förstärkare kan anses bra eller dålig.

Om du ämnar använda högtalare med extremt låg impedans strömstyrkan vara av värde. Å andra sidan kan man då anse att högtalarna kan anses felkonstruerade, alternativt att du försöker paralellkoppla för många högtalarelement.

Håller inte alls med om detta då jag för ofta har hört kombis av högtalare med stärkare som inte är strömstarka och det blir bara skit av det ljudmässigt. Och jag håller inte heller med om att bara för att en högtalare kräver strömstarka stärkare så är dem felkonstruerade. Det är konstruktören som valt att bygga så,varför vet jag men det finns välljudande högtalare som kräver strömstarka stärkare och att bara kalla dem för felkonstruerade köper jag inte. Dyanudio är ett exempel på märke som bara växer med kraftiga doningar och de gör mycket välljudande högtalare. B&W N802 är ett annat alternativ som kräver rejält med kraft för att låta optimalt. Att säga så här generellt kan i värsta fall få ägare av mer trögdrivna högtalare att inte få ut max prestanda och det är inte bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav dennis » 2018-03-16 00:54

Låter som ett ämne som hade behöft komma upp i teknik forumet eller Generellt om hifi?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav distad » 2018-03-16 11:12

Vi lär inte komma längre så så det är ingen ide. Många här ser trögdrivna högtalare som felkonstruerade, så är det inte alls på andra forum. Och så är det bara. Viktigare hur din vän och du har funderat över förslagen, något särskilt som lockat eller ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav dennis » 2018-03-16 11:57

Lite synd
Han har kollat lite på förslagen men ska läsa på mer om dom under helgen.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav Griff » 2018-03-16 17:48

FBK skrev:Vi lär inte komma längre så så det är ingen ide. Många här ser trögdrivna högtalare som felkonstruerade, så är det inte alls på andra forum. Och så är det bara. Viktigare hur din vän och du har funderat över förslagen, något särskilt som lockat eller ?

Hur ser du sambandet mellan trögdrivna högtalare och strömstarka förstärkare?
För mig innebär en trögdriven högtalare att den har låg känslighet, vilket inte har någonting att göra med mer eller mindre strömstarka förstärkare.
Ingen har väl hävdat att en högtalare med mindre känslighet är felkonstruerad?
Egentligen är min fråga: Vad menar du med en strömstark förstärkare?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav distad » 2018-03-16 18:23

Griff skrev:
FBK skrev:Vi lär inte komma längre så så det är ingen ide. Många här ser trögdrivna högtalare som felkonstruerade, så är det inte alls på andra forum. Och så är det bara. Viktigare hur din vän och du har funderat över förslagen, något särskilt som lockat eller ?

Hur ser du sambandet mellan trögdrivna högtalare och strömstarka förstärkare?
För mig innebär en trögdriven högtalare att den har låg känslighet, vilket inte har någonting att göra med mer eller mindre strömstarka förstärkare.
Ingen har väl hävdat att en högtalare med mindre känslighet är felkonstruerad?
Egentligen är min fråga: Vad menar du med en strömstark förstärkare?

Sambandet? trögdrivna högtalare kräver kraftiga och strömstarka förstärkare, någon som jag genom 27års erfarenhet inom denna hobby har märkt ett antal gånger.... Sedan att dina erfarenheter säger en annan sak är dina erfarenheter. Och det brukar heta att så fort en högtalare är trögdriven så är den felkonstruerad.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav Griff » 2018-03-16 21:53

FBK skrev:
Griff skrev:
FBK skrev:Vi lär inte komma längre så så det är ingen ide. Många här ser trögdrivna högtalare som felkonstruerade, så är det inte alls på andra forum. Och så är det bara. Viktigare hur din vän och du har funderat över förslagen, något särskilt som lockat eller ?

Hur ser du sambandet mellan trögdrivna högtalare och strömstarka förstärkare?
För mig innebär en trögdriven högtalare att den har låg känslighet, vilket inte har någonting att göra med mer eller mindre strömstarka förstärkare.
Ingen har väl hävdat att en högtalare med mindre känslighet är felkonstruerad?
Egentligen är min fråga: Vad menar du med en strömstark förstärkare?

Sambandet? trögdrivna högtalare kräver kraftiga och strömstarka förstärkare, någon som jag genom 27års erfarenhet inom denna hobby har märkt ett antal gånger.... Sedan att dina erfarenheter säger en annan sak är dina erfarenheter. Och det brukar heta att så fort en högtalare är trögdriven så är den felkonstruerad.

Men en högtalare med låg känslighet har väl ingenting att göra med en förstärkares strömförmåga? Eller hur menar du?
Har du något exempel på någon som hävdar att en ”trögdriven” högtalare är felkonstruerad?
/Anders

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav Bagaget » 2018-03-17 14:07

Blandar inte ihop trögdriven och svårdriven?
Det ena är låg verkningsgrad och det andra är en impedanskurva som dippar väldigt lågt vid vissa frekvenser.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Förstärkare/slutsteg till JBL es100

Inläggav dennis » 2018-03-17 17:05

Inte någon annan som har rekomendationer på lite större förstärkare?

Diskussionen om strömstarka förstärkare och eventuella högtalare som kan behöva dessa börgar låta som det behöver en egen tråd.
Om ingen vill starta upp en sådan tråd så kan jag göra det om någon kan hjälpa mig att formulera trådstarten på ett vettigt sätt. :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster