Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav olaume » 2018-03-13 18:03

Jag har ett litet problem. Ska ansluta teven till både stereon och tv-ljudlimpan (Canton DM75), men tv-apparaten har bara en enda ljudutgång, en optisk toslink. Enkelt, tänkte jag och köpte en toslink-splitter på Kjell o co. Det fungerade inte. Det blev ljud i stereon men inte i ljudlimpan. Har prövat att byta kablar och allt utan resultat. När jag ansluter teven direkt till limpan går det däremot bra. Det är alltså tydligt att ljudlimpan inte klarar den försämring av den optiska signalen som splittern innebär. Nu är frågan: Finns det någon annan splitter som fungerar bättre? Jag har googlat och sett att det finns både passiva och aktiva splittrar, där de aktiva kräver ström och förmodligen förstärker den optiska signalen. Ska man därmed räkna med att de också tillför en del distorsion? Finns det någon passiv splitter som orsakar mindre signalförlust än Kjell o co:s?

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Re: Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav -distortion- » 2018-03-13 19:14

Jag har använt CYPs coax/optoska splitar. Ingen känsla av några orenheter ens med 15m kabel från källan till split.
Coax til spliten och optisk efter.

Tror de flesta aktiva är ok. Har aldrig sett nån passiv jag gillat däremot.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-13 22:18

-distortion- skrev:Jag har använt CYPs coax/optoska splitar. Ingen känsla av några orenheter ens med 15m kabel från källan till split.
Coax til spliten och optisk efter.

Tror de flesta aktiva är ok. Har aldrig sett nån passiv jag gillat däremot.


TV-apparater brukar bara ha optiskt digitalutgång, (och eventuellt HDMI-ARC).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav olaume » 2018-03-14 01:48

Johan_Lindroos skrev:
-distortion- skrev:Jag har använt CYPs coax/optoska splitar. Ingen känsla av några orenheter ens med 15m kabel från källan till split.
Coax til spliten och optisk efter.

Tror de flesta aktiva är ok. Har aldrig sett nån passiv jag gillat däremot.


TV-apparater brukar bara ha optiskt digitalutgång, (och eventuellt HDMI-ARC).


Ja, det stämmer min tv har bara optisk digitalutgång samt HDMI-ARC. Av någon anledning får jag inte HDMI-ARC att fungera med min Denon AVR-2807. Kommer inget ljud hur jag än ställer in och skiftar HDMI-ingångar. Jag gissar att receivern kanske inte är förberedd för HDMI-ARC. Optisk anslutning fungerar däremot bra, men då har man alltså problemet med splittern om man vill få fler apparater att kunna använda tevens optiska ljudutgång. Som sagt, alla tips på bra icke-distande splittar emottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 10:46

olaume skrev:
Johan_Lindroos skrev:
-distortion- skrev:Jag har använt CYPs coax/optoska splitar. Ingen känsla av några orenheter ens med 15m kabel från källan till split.
Coax til spliten och optisk efter.

Tror de flesta aktiva är ok. Har aldrig sett nån passiv jag gillat däremot.


TV-apparater brukar bara ha optiskt digitalutgång, (och eventuellt HDMI-ARC).


Ja, det stämmer min tv har bara optisk digitalutgång samt HDMI-ARC. Av någon anledning får jag inte HDMI-ARC att fungera med min Denon AVR-2807. Kommer inget ljud hur jag än ställer in och skiftar HDMI-ingångar. Jag gissar att receivern kanske inte är förberedd för HDMI-ARC. Optisk anslutning fungerar däremot bra, men då har man alltså problemet med splittern om man vill få fler apparater att kunna använda tevens optiska ljudutgång. Som sagt, alla tips på bra icke-distande splittar emottages tacksamt.


Stämmer bra det, HDMI-ARC kom som teknik något eller några år senare än din hembioreceiver. Både källa och mottagare måste ha stöd för HDMI-ARC för att det ska fungera. Det brukar stå på en hembiorecivers ingångsmärkningar om det är HDMI-ARC, då står det "HDMI-ARC".

En optisk splitter eller distributionsförstärkare med optiska utgångar kan inte distordera. Det är ingen analog signalöverföring. Du kan se det mer som att det fungerar, eller så fungerar det inte.

Den optiska splitter du har, har du provat att byta plats på dess utgångar? Funkar då den andra? Annars är det förmodligen så att din grunka är skit. En annan passiv split kan tänkas fungera, men jag har dessvärre inget tips åt dig.
//Johan Lindroos

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav Pappsen » 2018-03-16 09:22

Jag har haft ett liknande problem då jag vill splitta en Toslink till två aktiva högtalare. Köpte först en passiv på Kjell och det var ganska tydligt att signalen blev så pass försvagad att högtalarna inte gick igång.
I tanken på att möjligtvis var nåt fel på den så provade jag en till men med samma resultat. Köpte en aktiv på Hifikit och sen var det problemet ett minne blott. Funkar nu helt klanderfritt.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Tox
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-17

Re: Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav Tox » 2018-03-16 22:24

Men behöver du en splitter? Signalen optisk går väl att skicka vidare ut ur Denon receivern.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optisk splitter som fungerar men inte försämrar?

Inläggav olaume » 2018-03-29 15:07

Nu har jag fått hem och kopplat in en aktiv splitter från Conrad (de var slut hos Hifi-kit).
Det hela fungerar alldeles utmärkt. Stor lättnad. Tack för goda tips.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster