Fixa Atmos: vilka högtalare gäller?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

flamur
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-10-23

Fixa Atmos: vilka högtalare gäller?

Inläggav flamur » 2018-03-18 14:56

Hej,

jag tänkte bygga ut med två högtalare i taket och använda Atmos som jag har tillgängligt i min receiver. Jag vill inte köpa någon halvnödlösning som man ställer på sina frontar, utan vill fixa takhögtalare. Efter att ha sökt runt lite kring detta så slog det mig att det verkar vara ganska låga krav på högtalarna och ljuden dom ska spela ställer väl inga jättekrav. Så jag tänkte höra om någon vet mer kring de "krav" man kan tänkas behöva utgå ifrån, samt vad för högtalare som krävs. Räcker det med ett par billiga begagnade småhögtalare som man bara fäster uppe i taket, eller behöver det vara någon speciell typ av högtalare?

Evigt tacksam för er hjälp :)

MVH/Flamur
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fixa Atmos: vilka högtalare gäller?

Inläggav paa » 2018-03-18 20:37

Hur många takkanaler tänkte du bestycka, två räcker väl inte alls för att vektorisera ett ljudfält uppifrån?
Takhögtalarna bör inte ha för mycket av egenskapen att ju närmare man sitter desto högre låter dom, utan tvärtom bör de precis som fronthögtalare korsas, så att de som sitter längre ifrån får lite mindre dos från de närmsta och större dos från de fjärmsta. De bör alltså kunna riktas mer eller mindre korsvis nedåt men tvärs över rummet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

flamur
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-10-23

Re: Fixa Atmos: vilka högtalare gäller?

Inläggav flamur » 2018-03-18 23:25

paa skrev:Hur många takkanaler tänkte du bestycka, två räcker väl inte alls för att vektorisera ett ljudfält uppifrån?
Takhögtalarna bör inte ha för mycket av egenskapen att ju närmare man sitter desto högre låter dom, utan tvärtom bör de precis som fronthögtalare korsas, så att de som sitter längre ifrån får lite mindre dos från de närmsta och större dos från de fjärmsta. De bör alltså kunna riktas mer eller mindre korsvis nedåt men tvärs över rummet.


2 högtalare i taket hade jag tänkt till en början :)

Men funderar på vilken typ av högtalare man ska använda. Kan man använda sånadär "marin"/utomhus varianter, eller typ bilhögtalare som man bygger in på något sätt, eller kan det vara en satelithögtalare eller bara nån enklare mindre högtalare som finns till stereoapparater.

Ska det vara 2vägs, 2,5 eller 3vägs?
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster