Cambridge azur 851W

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Cambridge azur 851W

Inläggav Termos_friend » 2018-03-19 20:32

Söker ju efter slutsteg och sprang på detta steg. När jag såg det tyckte jag att det skulle kunna vara kul med något som inte är Nad c275bee eller Rotel 991, 1080 eller 1582. Har sett att man kan få det beggat för strax över 10 loppor. Kanske Rotel och framför allt Nad är mer prisvärda men det här steget är ju vackert också 8)

Är det någon som testat denna pjäs?

Nu är jag ingen hövding på att tolka all testdata men jag får intrycket att det är riktigt potent.

Ett test:
http://i.nextmedia.com.au/Assets/cambri ... _lores.pdf

Ett till test
https://www.supersonido.es/productos/do ... to4814.pdf

The overall gain of the 851W power amp is also unchanged
at +22dB and the power output exactly the same at 2x243W
and 2x400W into 8/4ohm respectively. There’s slightly more
headroom under dynamic conditions, however, as the 851W
stretches out to 295W, 565W and 965W into 8, 4 and 2ohm
loads. The 2ohm fi gure represents the 851W’s current limit
of 22A, so the power into 1ohm almost halves to 490W [see
Graph 1, below]. Interestingly, levels of compensation look to
have been slightly relaxed in the 851W as distortion increases
beyond that measured for the 840W at 20kHz/10W (0.0085%
versus 0.0016%). Once again distortion on the left channel
is higher than the right (0.019% for 20kHz/10W). T...


tycker det är snyggt som fan. Lite futuristiskt

Sälj-jingel
http://newarchive.cambridgeaudio.com/me ... 303459.pdf
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Morello » 2018-03-19 21:06

Det där steget är konstruerat av ingen mindre än Douglas Self.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Termos_friend » 2018-03-19 21:25

Morello skrev:Det där steget är konstruerat av ingen mindre än Douglas Self.


Han är någon slags amplifier-legend vad jag lyckats läsa mig till? (undrar den okunnige)
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Morello » 2018-03-19 21:29

Ja, det är en mycket kompetent snubbe. Kanske mest känd för ett antal böcker inom audiokonstruktion.
Han tar dessutom största möjliga avstånd från diverse ormolja och pseudovetenskap.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Termos_friend » 2018-03-19 21:33

egen wiki-sida. Det är ju lite coolt :)
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Morello » 2018-03-19 21:39

Self har även ritat en hel del slutsteg åt TAG McLaren.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav distad » 2018-03-19 21:58

Morello skrev:Self har även ritat en hel del slutsteg åt TAG McLaren.

Lånade ett 5-kanaligt TAG McLaren av en bekant för många år sedan och hade inte höga förhoppningar då jag testat dyrare 2 kanal av andra märken, men jisses vad bra det var, Fick bara plus i min bok! Rent, rappt och naturligt utan någon direkt färgning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Fostex » 2018-03-20 11:26

Har sneglat länge på det där steget, och fingrat på det på HiFiklubben ett flertal gånger. Mycket välbyggd pjäs. 8)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Almen » 2018-03-20 11:34

Snygg, men vad menas med följande?

Cambridge Audio skrev:Class XD amplification.
The 851W runs our proprietary Class XD amplification.
This combines the best of Class A and Class AB amplification,
delivering the sound quality of a Class A amp while retaining
the efficiency of a Class AB amp.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Morello » 2018-03-20 11:55

Se Douglas Self "Audio Power Amplifier Design Handbook", femte upplagan, kapitel 11, sid 328.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Termos_friend » 2018-03-20 12:05

Morello skrev:Ja, det är en mycket kompetent snubbe. Kanske mest känd för ett antal böcker inom audiokonstruktion.
Han tar dessutom största möjliga avstånd från diverse ormolja och pseudovetenskap.


Vet inte om du orkat ögna igenom testen i länkarna. Men utöver att Douglas är kompetent, kan man dra några slutsatser av testen?

Det lilla jag förstår så verkar det lämna hyggligt med effekt. Ganska lika rotels 1582.

.....
here’s slightly more
headroom under dynamic conditions, however, as the 851W
stretches out to 295W, 565W and 965W into 8, 4 and 2ohm
loads. The 2ohm fi gure represents the 851W’s current limit
of 22A, so the power into 1ohm almost halves to 490W
.....

men att det är strypt för 1ohms last, eller det är väl eg strömstyrkan som är satt till ett maxvärde och då faller watten.antalet i 1ohm?

Står skrivet en del om "ringing"

"""The square wave showing the 851W’s
performance into a highly capacitative load
(one simulating that of an electrostatic
loudspeaker) shows that the 851W will be
unconditionally stable into such loads, but
there is a half-wave-height overshoot and
some ringing. Speaking of stability,
Newport
Test Labs
tested all aspects of the 851W’s ...."""
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Bamsefar » 2018-03-20 19:39

Jag minns ett test där ett par TAG McLaren 250 stereosteg (fanns även som 3-kanals steg) jämfördes med en Bryston 4B SST där man justerat nivån i TAG steget så det motsvarade Bryston - ingen kunde detektera skillnaden. Det var lite häftigt på den tiden!

Mmmm ibland längtar jag tillbaka till mina gamla TAG McLaren prylar - de var rätt goa - men sedan kom HDMI och då svängde TAG McLaren fel...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Morello » 2018-03-20 20:04

Jag är inte förvånad över utfallet. Just det TAG-steget är en Self-konstruktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav distad » 2018-03-20 20:14

Har sett en del TAG McLaren gå billigt genom åren (som jag ser det) på Hifimagasinet. Lite kul att ens öron i alla fall går att lita lite på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Morello » 2018-03-20 20:21

Har dock inte set några rktiga stora Self-steg. Alltså >400W
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Fostex » 2018-03-21 15:07

Synd att de har mätt frekvensgången i testet på 851W och 851E tillsammans, ser ut som att de faller brantare än t.ex. RB1582, men blir klurigt att avgöra hur mycket försteget bidrar till det.

Edit: Hittade att 851E är specat till 10Hz - 100kHz ± 0.1dB av tillverkaren. Här finns mätningar på det: http://www.htguide.com/forum/showthread ... log-Preamp
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-21 10:53

Slog till på ett sådant här och nu är det inkopplat och står och spelar här hemma. Kör NAD 208 annars. Jag noterar att steget blir varmt, rätt mycket varmare än NAD 208 tex.

Återkommer med mer intryck.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-23 11:08

Autosensingen fungerar bra. Sätts på efter kanske 3sek vid signal och stängs av efter 30min utan signal :). Bra funktion då jag upptäckte att min receiver bara har trigger out zon 2 :twisted:.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gflar » 2019-12-24 14:48

Ser att ett 851W blev utlagt på blocket i Göteborg idag. Du har väl inte tröttnat på det redan? :)
Skämt åsido, vill höra mer om hur du upplever det.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-24 16:39

gflar skrev:Ser att ett 851W blev utlagt på blocket i Göteborg idag. Du har väl inte tröttnat på det redan? :)
Skämt åsido, vill höra mer om hur du upplever det.


Nej det är inte jag :)

Varit lite förkyld i dagarna och hoppas få lite mer tid under ledigheten att lyssna. Återkommer med intryck.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-24 20:57

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-25 15:52

Fick 30minuter precis att spela på starkt då frun var ute med sonen.

Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?

Sen upplever jag att Cambridge spelar starkare på samma nivå på försteget än vad NAD 208 gör. Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?

Annars tycker jag det låter bra men är för tidigt att komma med något betyg. Jag är heller inte helt frisk än utan har snuva och lite ont i huvudet :( .

(Jag spelar på Ino audio pi60+bs60 med bcX)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Tangband » 2019-12-25 22:25

genstruktur skrev:Fick 30minuter precis att spela på starkt då frun var ute med sonen.

Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?

Sen upplever jag att Cambridge spelar starkare på samma nivå på försteget än vad NAD 208 gör. Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?

Annars tycker jag det låter bra men är för tidigt att komma med något betyg. Jag är heller inte helt frisk än utan har snuva och lite ont i huvudet :( .

(Jag spelar på Ino audio pi60+bs60 med bcX)


Du är ju förkyld och då blir nog den upplevda klangbalansen helt åt skogen.
Oaktat det, känner du att du vill plussa på lite mer bcx med Cambridge än med Nad 208 ?
Tillåt mig spekulera.... Det torde tyda på:

1. Cambridge-steget låter möjligen klangligt slankare än Nad.
2. Eller, slutsteget är inte inspelat ännu.
3. Eller, Nad steget har blivit gammalt och trött, kanske behöver recappas, låter mörkt och kanske soft pga det.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gflar » 2019-12-25 22:36

genstruktur skrev:Fick 30minuter precis att spela på starkt då frun var ute med sonen.

Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?

Sen upplever jag att Cambridge spelar starkare på samma nivå på försteget än vad NAD 208 gör. Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?

Annars tycker jag det låter bra men är för tidigt att komma med något betyg. Jag är heller inte helt frisk än utan har snuva och lite ont i huvudet :( .

(Jag spelar på Ino audio pi60+bs60 med bcX)


Krya på dig!
Återkom gärna med lyssningsintryck när du frisknat till och har haft tid att finlyssna.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-25 22:44

Ja ni har rätt. Det är väl därför jag är lite försiktig i mina uttalanden. Känner mig inte helt hundra och det är svårt veta hur mycket det inverkar. Återkommer :)

Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?


Någon som kan svara på det här under tiden? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Frisk » 2019-12-26 01:23

genstruktur skrev:Ja ni har rätt. Det är väl därför jag är lite försiktig i mina uttalanden. Känner mig inte helt hundra och det är svårt veta hur mycket det inverkar. Återkommer :)

Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?


Någon som kan svara på det här under tiden? :)


Ingångskänsligheten måste ju vara relativt något, sökte lite snabbt och får för mig det är full utstyrning, så är ju då berodde på märkeffekt.
Min snabba sökning ledde mig till avs-forum som jämförde 851W med rotel RB1090 att båda ha 28,5dB gain, detta är väl också nästan standard enligt thx som väl är 29dB om jag minns rätt, där både Nad och Rotel har loggan bör de ha ungefär samma gain.

Jag vet inte hur noga matchat det är dock. Kanalerna bör ju vara lika, men jag vet inte hur stora individskillnader det finns. NAD specar "28.3dB (29dB)" i service-manualen.

Stereoohile skriver om 851A: "As set-up, the maximum voltage gain into 8 ohms for the unbalanced inputs was 38.9dB"
Det låter dock mycket, jag skummade bara texten så misstänker jag läst fel information eller att det blivit en 3a istället för 2a?
https://www.stereophile.com/content/cam ... asurements

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Fostex » 2019-12-26 01:59

genstruktur skrev:Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?


Kan det vara så att du inte har kalibrerat in kontrollboxen efter bytet av slutsteg? Ingångsimpedansen kan skilja sig mellan stegen. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-26 09:06

Fostex skrev:
genstruktur skrev:Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?


Kan det vara så att du inte har kalibrerat in kontrollboxen efter bytet av slutsteg? Ingångsimpedansen kan skilja sig mellan stegen. :)


Jag har faktiskt till och med ringt iö och frågat eftersom jag blev osäker :). Cambridge har 68kOhm ingångsimpedans och boxen skall då trimmas in till 7.5 kOhm sa han. Jag har mätt med multimeter.

NAD 208 har 20kOhm ingångsimpedans och boxen skall trimmas till 10kOhm cirka.
Senast redigerad av genstruktur 2019-12-26 09:17, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-26 09:16

Frisk skrev:
genstruktur skrev:Ja ni har rätt. Det är väl därför jag är lite försiktig i mina uttalanden. Känner mig inte helt hundra och det är svårt veta hur mycket det inverkar. Återkommer :)

Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?


Någon som kan svara på det här under tiden? :)


Ingångskänsligheten måste ju vara relativt något, sökte lite snabbt och får för mig det är full utstyrning, så är ju då berodde på märkeffekt.
Min snabba sökning ledde mig till avs-forum som jämförde 851W med rotel RB1090 att båda ha 28,5dB gain, detta är väl också nästan standard enligt thx som väl är 29dB om jag minns rätt, där både Nad och Rotel har loggan bör de ha ungefär samma gain.

Jag vet inte hur noga matchat det är dock. Kanalerna bör ju vara lika, men jag vet inte hur stora individskillnader det finns. NAD specar "28.3dB (29dB)" i service-manualen.

Stereoohile skriver om 851A: "As set-up, the maximum voltage gain into 8 ohms for the unbalanced inputs was 38.9dB"
Det låter dock mycket, jag skummade bara texten så misstänker jag läst fel information eller att det blivit en 3a istället för 2a?
https://www.stereophile.com/content/cam ... asurements


Hej och tack för svar och hjälp :). Tyvärr hängde jag nog inte riktigt med i det tekniska fullt ut. Vad var slutsatsen - eller var det så att det är svårt att veta helt enkelt? :) Annars skall jag någon dag ställa nivån i kanalerna med brus och db-mätare. Då lär jag märka hur mycket det skiljer från surroundinställningen i dagsläget (inställningen med NAD 208).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav darkg » 2019-12-26 09:34

Jo, han menar att ingångskänsligheten inte räcker för att besvara frågan. Om det som avses är ingångsspänning för full utstyrning och det ena steget kan ge 1 Watt och det andra 1000 W och de har samma ingångskänslighet så ger samma nivå från försteget klart olika stark högtalarsignal, till exempel! Gain är mer talande. Men de uppgifterna kanske är osäkra.

Jo, mätning är nog det bästa om man vill veta. Att meta är att väta. Akustiskt som du är inne på, eller elektriskt.
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster