Streama musik till DAC.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Streama musik till DAC.

Inläggav RobotKeso » 2018-03-20 17:19

Efter renovering i vardagsrummet så skall anläggningen kopplas ihop igen. Nu är dock TVn borta samt datorn som var inkopplad till stereo samt tv. Funderar på vilken pryl som funkar bäst om jag vill kunna använda tex min telefon eller ipad för streama musik till min befintliga dac. Har en cambrigde Dac Magic 100 som är inkopplad till en Sony Str V-5.

Vad finns det för saker som man kan köpa till sin dac så musik streamas till den? Hur mycket förlust i ljud är det med bluetooth? Vet att folk använt apple-tv, men är inte överförtjust i apples prylar. Studerar så har inte en stor budget direkt. VIll helst kunna använda spotify som vanligt på tex telefonen och vips ska musiken komma ur stereon, vill inte ha massa 3:e parts program på mobilen som är bundna till prylen som allt ska streamas till.

Är Chromecast audio något? Eller måste jag ha en "dångel" för att streama musiken?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RobotKeso » 2018-03-20 17:22

Alltså det jag söker är en billig sak som streamar och inte påverkar ljudet och fungerar helt utan massa extraprogram. :)

Eller är allt dyrt? Vet att det finns "trådlösa" dacar men känns onödigt att köpa det när jag redan har en dac
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav darkg » 2018-03-20 17:40

Jag tycker att Chromecast audio är utmärkt. Det låter som om det är precis vad du vill ha.
Jag har också en Argon Stream2M - vete 17 om den tillför något. Om man bara fjärrar Spotify.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RobotKeso » 2018-03-20 18:09

Så ljudet blir inte märkbart sämre? (För gemene lyssnare) Har gamla Rauna Njord högtalare så har inte det bästa finlirs ljudet.

Är det bättre att koppla till optisk ingång eller RCA?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-20 18:22

Apple TV är låst till 48k, Apple Airport Express kör 44k vilket går bra med Spotify och Tidal. Andra format omvandlas vilket i regel det man inte vill ska ske. TOSLINK är det med Apple Airport Express och Chromecast Audio. Andra kablar ger analogt ut och du vill ju att din DAC ska stå för det analog. Annars blir DAC:en överflödig.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav Termos_friend » 2018-03-20 20:54

googla lite på chromecasten plus bit perfect chromecast plus external dac så hittar du ganska mycket skrivet. Har själv varit sugen på en sån ett tag men inte orkat göra slag i saken, mest av lathet. Den skall klara av att ta emot signal från tex foobar också med lite trix & fix.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav darkg » 2018-03-20 21:17

RobotKeso skrev:Så ljudet blir inte märkbart sämre? (För gemene lyssnare) Har gamla Rauna Njord högtalare så har inte det bästa finlirs ljudet.

Är det bättre att koppla till optisk ingång eller RCA?


Sämre än från datorn via USB? Jag vet inte. Antagligen.

Du nämnde bluetooth också, det tycker jag man ska ta till bara i nödfall. Fast det är måhända inte heller så dåligt i praktiken.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RobotKeso » 2018-03-21 14:15

Så TOSLINK till dacen så den konverterar det digitala till analogt. Om jag fattar rätt? Chrome Cast audio ger 24 bitar/96 KHz i ljudkvalitet, säger mig inte så mycket. Men misstänker att få kommer höra någon skillnad mellan den eller apple tv?

Har hört folk som använt sig av bluetooth saker och det har inte låtit så bra, Dock har dom haft det allra billigaste skräpet.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-21 14:22

Om du ska köra Spotify räcker 16/44.1k. 24/96k ger inte bättre ljud i det fallet. Vet inte hur mycket det finns att strömma i 24/96k men det är i så fall inte Spotify. Man vill i regel undvika att sampla om. Apple TV samplar om. Bluetooth vill åtminstone jag undvika.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-21 15:45

Tänk på att strömma Spotify via Chromecast Audio då funkar inte Extreme eller volym-normalisering. Via AirPlay funkar det. Finns säkert någon image till Raspberry PI som också funkar bra.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RobotKeso » 2018-03-22 16:06

ottovonkopp skrev:Tänk på att strömma Spotify via Chromecast Audio då funkar inte Extreme eller volym-normalisering.


Du menar att alla låtar kommer hålla olika ljudnivåer?

RogerGustavsson skrev:Om du ska köra Spotify räcker 16/44.1k. 24/96k ger inte bättre ljud i det fallet. Vet inte hur mycket det finns att strömma i 24/96k men det är i så fall inte Spotify. Man vill i regel undvika att sampla om. Apple TV samplar om. Bluetooth vill åtminstone jag undvika.


Okej, men då är det ok med spotify. Har cd och vinyl för det mer högupplösta. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-22 16:37

Fast CD är också 16/44.1k... Vinyl är ju mindre än 16...

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-22 16:41

RobotKeso skrev:
ottovonkopp skrev:Tänk på att strömma Spotify via Chromecast Audio då funkar inte Extreme eller volym-normalisering.


Du menar att alla låtar kommer hålla olika ljudnivåer?


Inte alla låtar då det mesta (rock\pop) från typ 95 och framåt håller ungefär samma (eländiga) nivå. Inte alla tycker det är ett problem och kör med normalisering avstängd ändå.

Det tråkiga med CCA är att Spotify maxar med 256 kbit men jag tror inte man hör någon avgörande skillnad mot 320 kbit. Mest en feelgood grej.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RobotKeso » 2018-03-22 17:27

RogerGustavsson skrev:Fast CD är också 16/44.1k... Vinyl är ju mindre än 16...


Formulerar om mig. När jag vill ha bättre ljudkvalitet. Tycker inte att spotify är det roligaste att lyssna via.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RobotKeso » 2018-03-22 17:29

ottovonkopp skrev:
RobotKeso skrev:
ottovonkopp skrev:Tänk på att strömma Spotify via Chromecast Audio då funkar inte Extreme eller volym-normalisering.


Du menar att alla låtar kommer hålla olika ljudnivåer?


Inte alla låtar då det mesta (rock\pop) från typ 95 och framåt håller ungefär samma (eländiga) nivå. Inte alla tycker det är ett problem och kör med normalisering avstängd ändå.

Det tråkiga med CCA är att Spotify maxar med 256 kbit men jag tror inte man hör någon avgörande skillnad mot 320 kbit. Mest en feelgood grej.


Juste, körde själv med den inställningen för ett tag sedan. Kommer dock ej ihåg hur stor skillnaden var. Ska pröva med chromecast audio och se hur det blir.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streama musik till DAC.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-22 19:23

RobotKeso skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast CD är också 16/44.1k... Vinyl är ju mindre än 16...


Formulerar om mig. När jag vill ha bättre ljudkvalitet. Tycker inte att spotify är det roligaste att lyssna via.


Nej men det finns flera leverantörer som strömmar ickedatatreducerat, i princip samma ljud som på CD (fast dagens CD bjuder sällan på riktigt bra ljud...).


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster