Önskar tips på mediespelar-app

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav olaume » 2018-03-23 11:17

Jag har nu efter lite kabeldragningar kors och tvärs fått igång min tv som mediespelare för strömmad musik. Fungerar på det hela taget alldeles utmärkt. Det är en vanlig android smart-tv som jag ansluter hårddisk till och sedan kopplar hela härligheten med optisk kabel till stereon, så att hemmabions receiver fungerar som DAC. Förutom att slippa en låda till ger det fördelen att få upp all skivinformation på teven istället för på en liten telefonskärm. Nu söker jag en lämplig app att installera på teven för att få ett enkelt och tydligt gränssnitt. Det fungerar i och för sig att bläddra till usb-ingången och gå in på hårddisken, men det känns onödigt krångligt. Jag hoppades att Google music player skulle fungera för ändamålet, men den hittar av någon anledning inte den anslutna hårddisken utan verkar helt inriktad på sånt man hämtar på nätet. Tidal känns som överkurs för denna rätt enkla uppgift. Någon som har ett tips?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav genstruktur » 2018-03-23 13:14

Kodi?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-23 14:07

Plex kanske finns som app till tv:n. Tveksamt om den hittar disken ifs. Misstänker att det blir besvärligt att hitta något.

Jag hade nog satsat på en Raspberry PI med Kodi\Plex eller Logitech media server och styrt allt med mobilen istället.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav JB » 2018-03-23 14:22

ottovonkopp skrev:Plex kanske finns som app till tv:n. Tveksamt om den hittar disken ifs. Misstänker att det blir besvärligt att hitta något.

Jag hade nog satsat på en Raspberry PI med Kodi\Plex eller Logitech media server och styrt allt med mobilen istället.


Dom har precis släppt en ny version av Raspberry PI 3 som heter B+ som har lite snabbare CPU samt rejält mycket snabbare LAN och WLAN

https://www.electrokit.com/raspberry-pi-3bplus.55432

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav olaume » 2018-03-23 15:01

ottovonkopp skrev:Plex kanske finns som app till tv:n. Tveksamt om den hittar disken ifs. Misstänker att det blir besvärligt att hitta något.

Jag hade nog satsat på en Raspberry PI med Kodi\Plex eller Logitech media server och styrt allt med mobilen istället.


Det verkar som att Plex finns som app till android-tv. Märkligt att det ska vara så svårt för en app att hitta hårddisken. Vad är alternativet? Ska jag istället ansluta en hårddisk till nätverket och hämta mina skivor den vägen? Känns som att gå över ån efter vatten.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-23 15:09

olaume skrev:
ottovonkopp skrev:Plex kanske finns som app till tv:n. Tveksamt om den hittar disken ifs. Misstänker att det blir besvärligt att hitta något.

Jag hade nog satsat på en Raspberry PI med Kodi\Plex eller Logitech media server och styrt allt med mobilen istället.


Det verkar som att Plex finns som app till android-tv. Märkligt att det ska vara så svårt för en app att hitta hårddisken. Vad är alternativet? Ska jag istället ansluta en hårddisk till nätverket och hämta mina skivor den vägen? Känns som att gå över ån efter vatten.


Det är nog enklast. De flesta bredbandsroutrar har en inbyggd DLNA server. Kolla om den har en usb-kontakt.

TV:n borde ha en sådan spelare inbyggd men är nog lika trist som att bläddra direkt på disken.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav olaume » 2018-03-23 15:57

ottovonkopp skrev:
olaume skrev:
ottovonkopp skrev:Plex kanske finns som app till tv:n. Tveksamt om den hittar disken ifs. Misstänker att det blir besvärligt att hitta något.

Jag hade nog satsat på en Raspberry PI med Kodi\Plex eller Logitech media server och styrt allt med mobilen istället.


Det verkar som att Plex finns som app till android-tv. Märkligt att det ska vara så svårt för en app att hitta hårddisken. Vad är alternativet? Ska jag istället ansluta en hårddisk till nätverket och hämta mina skivor den vägen? Känns som att gå över ån efter vatten.


Det är nog enklast. De flesta bredbandsroutrar har en inbyggd DLNA server. Kolla om den har en usb-kontakt.

TV:n borde ha en sådan spelare inbyggd men är nog lika trist som att bläddra direkt på disken.


Rent förnuftsmässigt känns det fel att krångla till signalvägarna med att gå via router och nätverk när man istället kan köra disken rakt in i mediaspelaren/teven. Fast jag kanske är fast i det analoga tänkandet...

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav JB » 2018-03-23 16:05

olaume skrev:
ottovonkopp skrev:
olaume skrev:
Det verkar som att Plex finns som app till android-tv. Märkligt att det ska vara så svårt för en app att hitta hårddisken. Vad är alternativet? Ska jag istället ansluta en hårddisk till nätverket och hämta mina skivor den vägen? Känns som att gå över ån efter vatten.


Det är nog enklast. De flesta bredbandsroutrar har en inbyggd DLNA server. Kolla om den har en usb-kontakt.

TV:n borde ha en sådan spelare inbyggd men är nog lika trist som att bläddra direkt på disken.


Rent förnuftsmässigt känns det fel att krångla till signalvägarna med att gå via router och nätverk när man istället kan köra disken rakt in i mediaspelaren/teven. Fast jag kanske är fast i det analoga tänkandet...


Spelar ingen roll, kommer att göra noll skillnad på ljudkvaliten, tänk även på hur smidigt det blir med disken kopplad till routern när du ska föra över ny musik, då kan du göra det genom att dra över filer direkt från en dator eller annan enhet ansluten på samma nätverk, dessutom kan du enkelt koppla in fler spelare i efterhand som kan spela upp musik från samma disk.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-23 16:06

olaume skrev:
ottovonkopp skrev:
olaume skrev:
Det verkar som att Plex finns som app till android-tv. Märkligt att det ska vara så svårt för en app att hitta hårddisken. Vad är alternativet? Ska jag istället ansluta en hårddisk till nätverket och hämta mina skivor den vägen? Känns som att gå över ån efter vatten.


Det är nog enklast. De flesta bredbandsroutrar har en inbyggd DLNA server. Kolla om den har en usb-kontakt.

TV:n borde ha en sådan spelare inbyggd men är nog lika trist som att bläddra direkt på disken.


Rent förnuftsmässigt känns det fel att krångla till signalvägarna med att gå via router och nätverk när man istället kan köra disken rakt in i mediaspelaren/teven. Fast jag kanske är fast i det analoga tänkandet...


Kan hålla med. Antar att tillverkaren ville ha med möjligheten att koppla en disk för att det ska se snyggt ut på specen. Kan ju vara en säkerhetsgrej också, att appar inte ska kunna läsa din disk.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav olaume » 2018-03-23 19:51

Plex nu installerat på teven. Fungerar bra, men som väntat hittar inte appen den anslutna hårddisken utan man måste gå via dator i nätverket. Nu en okunnig fråga: Måste jag då ha en dator igång eller räcker det att jag skaffar en router med usb-ingång och ansluter en separat hårddisk till den?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav dewpo » 2018-03-23 20:11

Rätt router så borde det gå :D Men en NAS är lättare att hitta som stödjer Plex server mjukvara eller fanns Plex server till TV'n?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav JB » 2018-03-23 21:01

Har en router med USB portar men jag har aldrig testat att koppla in en hårddisk till den, men jag antar att den borde dyka upp som en nätverksenhet?
Har inte Plex stöd att skapa ett eget lokalt library som Kodi gör? Isåfall behöver du ingen Plex server eller liknande, bara en nätverksenhet att lägga till i libraryt, kanske finns även Kodi till din TV annars?

Tyvärr brukar ju smart-TVs vara ganska dumma och väldigt dryga att styra, själv kör jag Kodi på HTPC med en remote app på surfplattan och smartphonen som heter Yatse som är riktigt smidig att styra med:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.android.yatsewidgetfree

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav olaume » 2018-03-24 20:00

Tack för alla tips. Nu har jag installerat både Plex och Kodi på teven. Kodi hittar till skillnad från Plexi den direktanslutna hårddisken, så då behöver man inte köra via nätverket. Annars upplever jag Plex gränssnitt som lite trevligare och dessutom på svenska. Finns det egentligen någon anledning att tro att man får bättre ljud med en separat mediespelare än med teven? Jag kör alltså optisk signal från teven till DA-omvandlaren i min Denon AVR-2807-receiver. I princip borde ju inte ettorna och nollorna låta olika, dvs. så länge som man använder samma DAC borde det inte kunna bli någon skillnad. Eller?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav dewpo » 2018-03-24 20:10

Kvaliteten på omsamplingar kan skilja om utgången inte stödjer rätt samplingsfrekvens har du någon indikation på om du får 44.1 eller 48 kHz ut?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav olaume » 2018-03-25 12:23

dewpo skrev:Kvaliteten på omsamplingar kan skilja om utgången inte stödjer rätt samplingsfrekvens har du någon indikation på om du får 44.1 eller 48 kHz ut?

Nej, ingen aning. Hur ser man det?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav dewpo » 2018-03-25 12:42

En del D/A omvandlare har indikation i displayen.
Annars så kan det skilja hur stadig klocka digital källan har också "jitter" ,
Men där är nog olika D/A omvandlare väldigt olika känsliga.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Önskar tips på mediespelar-app

Inläggav olaume » 2018-03-25 19:21

dewpo skrev:En del D/A omvandlare har indikation i displayen.
Annars så kan det skilja hur stadig klocka digital källan har också "jitter" ,
Men där är nog olika D/A omvandlare väldigt olika känsliga.

Jag kollar på info i biblioteket på Plex för de skivor jag har rippat i flac. Där står samling rate 44100 Hz. Vad innebär det?


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst