Bästa program för att rippa CD till flac?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav olaume » 2018-03-27 11:20

Vilket program är bäst för att rippa sina CD till hårddisk? Jag har prövat dBpoweramp och EAC och båda fungerar, men jag tycker de rippar skivorna misstänkt fort. Ljudet blir inte heller märkbart bättre än att spela skivorna på vanligt sätt. Jag hörde för länge sedan talas om ett program som tog väldigt god tid på sig för rippning, upp till 24 timmar för en CD, men då också mjölkade ur precis all information och korrigerade varenda litet fingeravtryck så att resultatet blev mycket bättre ljud än att köra CD:n på spelare. Tyvärr har jag glömt vad det hette. Någon som kan tipsa?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-27 11:24

EAC gör jobbet. Du får alla bitar i korrekt ordning på din disk och bättre än så lär inte kunna gå att uppnå.

Att det skulle låta mycket annorlunda har jag litet svårt att förstå. Det skulle möjligen vara jitterproblem mellan CD-spelare och DAC om du använder sådan. Annars är det DAC:en skillnad du lyssnar på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Morello » 2018-03-27 11:53

Vilket program använder man för att enklast göra kopior, alltså CDR?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-27 12:26

EAC?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Bill50x » 2018-03-27 12:35

För min del är det dBpowerAMP som gäller. Enkelt att använda, ett sunt gränssnitt och kan göra precis allting. Tex batch-konvertera filer om man av någon anledning vill konvertera alla sina wav-filer till mp3 eller flac.

Det finns inställningar i dB där man kan be programmet läsa skivan två gånger och se att resultatet är detsamma, man kan också kolla mot andra avläsningar i någon databas.

I motsats till EAC behöver man inte fippla med kommandorader för att få de funktioner man vill.

Jag har testat EAC på omöjliga skivor, bland annat några hembrända cd-r som dB vägrade, speciellt de sista låtarna (som ju ligger längst ut på cd'n). EAC höll på och läste, tuggade och läste igen i åtskilliga timmar. Resultatet var dock olyssningsbart, det bara hackade och distade.

Jag har gjort det enkelt för mig, jag använder dB och de skivor som inte går att rippa slängs. Fast en gång har jag gjort en kopia på en CD som min spelare vägrade spela, men kopian gick bra!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Morello » 2018-03-27 12:36

Kommandorader? Sådant bös vill jag inte hålla på med.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-27 12:37

Morello skrev:Kommandorader? Sådant bös vill jag inte hålla på med.


Morello, en ingenjör? Som vägrar använda kommandon? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-03-27 12:47

Morello skrev:Vilket program använder man för att enklast göra kopior, alltså CDR?

Det var ett tag sedan jag gjorde slikt, men använde då clone-cd. Det går igenom skivan sektor för sektor och kopierar allt. Lite långsammare, men feelgood-faktorn är värt en del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav JB » 2018-03-27 12:48

Har bara använt EAC och det funkar fint, man kan väl förövrigt välja att den ska skriva en rapport (i .log format) där den jämför mellan rippen och orginalskivan så du kan se om du tappat information.

Kan se ut så här:

Kod: Markera allt
All Tracks
    Album gain               : -8.60 dB
    Peak                     : 0.993195
    Statistics
        Read error                           : 0
        Jitter error (maybe fixed)           : 0
        Retry sector count                   : 0
        Damaged sector count                 : 0


EAC ska vara det mest pålitliga programmet för att rippa skivor vad jag hört iaf, även om det är snabbt, det ska absolut inte behöva ta 20 timmar att rippa en skiva, normalt så rippar EAC skivor bitperfekt, enda undantaget är om skivan är skadad (tex väldigt repig) eller om din CD-läsare är kass.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav olaume » 2018-03-27 13:03

HenrikTornquist skrev:
Morello skrev:Vilket program använder man för att enklast göra kopior, alltså CDR?

Det var ett tag sedan jag gjorde slikt, men använde då clone-cd. Det går igenom skivan sektor för sektor och kopierar allt. Lite långsammare, men feelgood-faktorn är värt en del.

Rippar clone-cd till flac?
Senast redigerad av olaume 2018-03-27 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav olaume » 2018-03-27 13:06

JB skrev:Har bara använt EAC och det funkar fint, man kan väl förövrigt välja att den ska skriva en rapport (i .log format) där den jämför mellan rippen och orginalskivan så du kan se om du tappat information.

Kan se ut så här:

Kod: Markera allt
All Tracks
    Album gain               : -8.60 dB
    Peak                     : 0.993195
    Statistics
        Read error                           : 0
        Jitter error (maybe fixed)           : 0
        Retry sector count                   : 0
        Damaged sector count                 : 0


EAC ska vara det mest pålitliga programmet för att rippa skivor vad jag hört iaf, även om det är snabbt, det ska absolut inte behöva ta 20 timmar att rippa en skiva, normalt så rippar EAC skivor bitperfekt, enda undantaget är om skivan är skadad (tex väldigt repig) eller om din CD-läsare är kass.

Jag har för mig att jag har läst i något forum att EAC ska ge bättre kvalitet än dbPoweramp. Vet dock inte om det verkligen stämmer eller om det handlar om placebo, eftersom gränssnittet är lite knepigare. Linn anger på sin supportsida programmen som likvärdiga.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Belker » 2018-03-27 14:06

dBpowerAMP går varmt hos mig. Helt nöjd!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Morello » 2018-03-27 14:12

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Kommandorader? Sådant bös vill jag inte hålla på med.


Morello, en ingenjör? Som vägrar använda kommandon? 8O



Jag arbetar i huvudsak med analogelektronik snare än spörsmål som tillhör velouringenjörerna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav UrSv » 2018-03-27 14:15

Jag använder EZ CD Audio Converter sen 12 år. Funkar kalas och man behöver inte fundera på inställningar i nån större utsträckning och de flesta enkodrar följer med bundlat i installationen så man behöver inte jaga själv.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-27 14:38

foobar2000. Fixar rippning, tagning, rätt mapp\filnamn och flytt till NAS med några få klick. Går säkert att helautomatisera om man ska rippa ett gäng cd.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav dewpo » 2018-03-27 15:04

Nu har jag inte rippat på flera år men min erfarenhet från när det begav sig är att rippnings programmen spelar mindre roll,
Men att olika läsare är väldigt olika bra på svårlästa skivor. Plextor's läsare var outstanding på CD-DA vill jag minnas.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-03-27 22:14

olaume skrev:
HenrikTornquist skrev:
Morello skrev:Vilket program använder man för att enklast göra kopior, alltså CDR?

Det var ett tag sedan jag gjorde slikt, men använde då clone-cd. Det går igenom skivan sektor för sektor och kopierar allt. Lite långsammare, men feelgood-faktorn är värt en del.

Rippar clone-cd till flac?

Det kan jag inte svara på, jag sökte inte efter funktionen då.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Laila » 2018-03-28 01:13

ottovonkopp skrev:foobar2000. Fixar rippning, tagning, rätt mapp\filnamn och flytt till NAS med några få klick. Går säkert att helautomatisera om man ska rippa ett gäng cd.


+1 men Nero funkar åsså bra(har kört EAC en massa år utan att ha märkt någon fördel gentemot Nero:s senare implementationer) . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Michael » 2018-03-31 11:07

Jag har bara rippat lite och för många år sedan, men...

En läsare som kan läsa cd-audio skivor bör man ha. En kompis försökte med EAC och vanlig dell dator (två olika) och gav upp. Jag (länge länge sedan) efter upptäckte att det inte va så lätt (en NEC kunde inte läsa en skiva den själv bränt) köpte jag Plextor. Idag borde även många andra läsare klara ljudskivor, hoppas jag. Ett måste tycker jag är att läsaren och mjukvaran kollar checksumma (C2?). Jag använde det simpla programmet som Plextor hade. Skrev in många låttitlar för hand. Snabbt att läsa. Plextor gasade på, men kunde ta det lugnare på vissa skivor.

Mitt tips är att se till så checksumme kontrollen funkar, så vet du det blivit rätt.

PS. Endel kopieringsskydd har fekaktig checksumma, så då blir det många chksum-fel.

//Michael

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav olaume » 2018-04-02 10:50

dewpo skrev:Nu har jag inte rippat på flera år men min erfarenhet från när det begav sig är att rippnings programmen spelar mindre roll,
Men att olika läsare är väldigt olika bra på svårlästa skivor. Plextor's läsare var outstanding på CD-DA vill jag minnas.

Finns det någon extern läsare (har bärbar pc, därför måste läsaren vara extern) på marknaden som lämpar sig särskilt väl för detta? Nu kör jag en billig Samsung, och ja det fungerar och låter i mitt tycke bra. Men jag vet ju inte om det skulle bli bättre med en exklusivare läsare. Tips emottages tacksamt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-02 11:04

Jag använder en Samsung SE-S084 och programmet (under linux) abcde (ja, det heter faktiskt så!). De enda läsproblem jag har haft har berott på smutsiga skivor och lösts med lite tvål och vatten.

Jag tror att nästan vilken CD-läsare som helst duger, så länge programmet kontrollerar processen ordentligt. EAC är ett sådant program, som många använder. Jag gillar dock att köra från kommandoraden, så att jag kan göra ett skript och göra lika varje gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav hifikg » 2018-04-02 11:12

Jag rippar med iTunes, har felkorrigering påslagen, om det gör någon skillnad vet jag inte. Rippningen går fort och smidigt. Bladelius hävdar att en CD rippad med Embla (en produkt som jag starkt avråder från, se annan tråd) in på den lilla SSD-disken i en sådan ska resultera i något bättre. Jag har aldrig kunnat höra skillnad. Det betyder förstås inte att ingen skillnad finns (se annan tråd) :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Svante » 2018-04-02 11:58

hifikg skrev:Jag rippar med iTunes, har felkorrigering påslagen, om det gör någon skillnad vet jag inte. Rippningen går fort och smidigt. Bladelius hävdar att en CD rippad med Embla (en produkt som jag starkt avråder från, se annan tråd) in på den lilla SSD-disken i en sådan ska resultera i något bättre. Jag har aldrig kunnat höra skillnad. Det betyder förstås inte att ingen skillnad finns (se annan tråd) :)


Får du filer som du äger själv av iTunes?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav dewpo » 2018-04-02 15:12

olaume skrev:
dewpo skrev:Nu har jag inte rippat på flera år men min erfarenhet från när det begav sig är att rippnings programmen spelar mindre roll,
Men att olika läsare är väldigt olika bra på svårlästa skivor. Plextor's läsare var outstanding på CD-DA vill jag minnas.

Finns det någon extern läsare (har bärbar pc, därför måste läsaren vara extern) på marknaden som lämpar sig särskilt väl för detta? Nu kör jag en billig Samsung, och ja det fungerar och låter i mitt tycke bra. Men jag vet ju inte om det skulle bli bättre med en exklusivare läsare. Tips emottages tacksamt.

Läses skivan in av ett program med felkoll som EAC utan felmeddelanden så antar jag att den är korrekt, Skillnaden ligger i att vissa läsare klarar även smårepiga skivor andra går bet på.
Plextor har enheter tänkta för CD-DA arkivering de var bra förr i tiden i vart fall, Men de är för intern montering, Fast en sådan här
https://www.dustinhome.se/product/5010641833/icy-box-external-cabinet-1x525-sata-to-usb-30esata skulle du kunna montera dom i.

Länk till läsaren http://www.goplextor.com/Product/Detail/PX-891SAF-PLUS#/Features
Plextor skrev:The Plextor brand is widely known as producing the highest quality CD, especially audio CD, duplications and the PX-891SAF-PLUS follows that path of CD Audio perfection.
For those audiophiles who want to ensure the purest sound quality and clearest playback, the Plextor PX-891SAF-PLUS is your best bet.


Att läsa in utan felkoll rekommenderar jag inte det kan ge filer med knaster och pops!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav olaume » 2018-04-02 21:44

dewpo skrev:
olaume skrev:
dewpo skrev:Nu har jag inte rippat på flera år men min erfarenhet från när det begav sig är att rippnings programmen spelar mindre roll,
Men att olika läsare är väldigt olika bra på svårlästa skivor. Plextor's läsare var outstanding på CD-DA vill jag minnas.

Finns det någon extern läsare (har bärbar pc, därför måste läsaren vara extern) på marknaden som lämpar sig särskilt väl för detta? Nu kör jag en billig Samsung, och ja det fungerar och låter i mitt tycke bra. Men jag vet ju inte om det skulle bli bättre med en exklusivare läsare. Tips emottages tacksamt.

Läses skivan in av ett program med felkoll som EAC utan felmeddelanden så antar jag att den är korrekt, Skillnaden ligger i att vissa läsare klarar även smårepiga skivor andra går bet på.
Plextor har enheter tänkta för CD-DA arkivering de var bra förr i tiden i vart fall, Men de är för intern montering, Fast en sådan här
https://www.dustinhome.se/product/5010641833/icy-box-external-cabinet-1x525-sata-to-usb-30esata skulle du kunna montera dom i.

Länk till läsaren http://www.goplextor.com/Product/Detail/PX-891SAF-PLUS#/Features
Plextor skrev:The Plextor brand is widely known as producing the highest quality CD, especially audio CD, duplications and the PX-891SAF-PLUS follows that path of CD Audio perfection.
For those audiophiles who want to ensure the purest sound quality and clearest playback, the Plextor PX-891SAF-PLUS is your best bet.


Att läsa in utan felkoll rekommenderar jag inte det kan ge filer med knaster och pops!

Det var intressant, men låter onekligen inte snutet ur näsan. Ska man alltså bygga in Plextor-läsaren i kabinett-grejen från Dustin? (märks kanske att jag är måttligt hemma på datorprylar) Funkar det???

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav Mats » 2018-04-03 13:29

Kört dbpoweramp i åratal, har väl rippat typ 2000 cd vid det här laget. Högkvalitativt och smidigt - rekommenderas!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-03 21:17

Finns det verkligen CD/DVD-läsare från Plextor numera?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav jonasp » 2018-04-03 21:28

RogerGustavsson skrev:Finns det verkligen CD/DVD-läsare från Plextor numera?

http://www.goplextor.com/Product/Detail ... #/Features
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-03 21:35

Fast inte ens Webhallen som står med på Plextors hemsida har några sådana läsare.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bästa program för att rippa CD till flac?

Inläggav gopnik » 2018-04-03 22:46

RogerGustavsson skrev:Finns det verkligen CD/DVD-läsare från Plextor numera?

Nej. Det var många, många år sedan Plextor lade ned sin tillverkning. De sista var 700-serien om jag minns rätt. Sedan dess har det varit om-märkta Pioneer ett tag och sedan 2010 Lite-On.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster