Steg/förstärkare till Guru Q10?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav Pappsen » 2018-03-29 11:04

Är på jakt efter ett litet steg eller en liten integrerad förstärkare till mina Guru Q10.
Vill helst att den ska vara liten till storleken, rymmas i en låda som innehåller alla annan elektronik som tillhör setupen (RIAA/Sonos/Toslink splitter etc.). Streamar via Sonos och har mina kontroller i den så ett rent slutsteg hade funkat.
Sen om det ska vara klass D eller A/B spelar mig ingen större roll. Kommer inte att spela några högre volymer men all effekt som går att få ut kan ju inte direkt vara till någon nackdel.
Vill testa denna fråga först och se om det går att få tag på något runt 2000:-. Om lösningen inte finns så får jag tänka om lite och rensa lite i setupen för att möjliggöra annan förstärkarlösning.
Tackar ödmjukt för tips!
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-29 11:16

Pappsen skrev:Är på jakt efter ett litet steg eller en liten integrerad förstärkare till mina Guru Q10.
Vill helst att den ska vara liten till storleken, rymmas i en låda som innehåller alla annan elektronik som tillhör setupen (RIAA/Sonos/Toslink splitter etc.). Streamar via Sonos och har mina kontroller i den så ett rent slutsteg hade funkat.
Sen om det ska vara klass D eller A/B spelar mig ingen större roll. Kommer inte att spela några högre volymer men all effekt som går att få ut kan ju inte direkt vara till någon nackdel.
Vill testa denna fråga först och se om det går att få tag på något runt 2000:-. Om lösningen inte finns så får jag tänka om lite och rensa lite i setupen för att möjliggöra annan förstärkarlösning.
Tackar ödmjukt för tips!


Det var väldigt speciella krav du har! Om du önskar just alla de tre egenskaperna så lär du inte hitta det i en och samma apparat, och särskilt inte för 2000 kronor.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-29 11:24

Ett passande begagnat slutsteg kan du möjligen hitta för de pengarna men det blir kanske inte superkompakt. Allt i samma låda kostar mera, kanske Yamaha WXA-50 kan vara något även om den saknar RIAA (externt kan ju förläggas nära eller inuti skivspelaren)?

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav Pappsen » 2018-03-29 11:28

Johan_Lindroos skrev:
Pappsen skrev:Är på jakt efter ett litet steg eller en liten integrerad förstärkare till mina Guru Q10.
Vill helst att den ska vara liten till storleken, rymmas i en låda som innehåller alla annan elektronik som tillhör setupen (RIAA/Sonos/Toslink splitter etc.). Streamar via Sonos och har mina kontroller i den så ett rent slutsteg hade funkat.
Sen om det ska vara klass D eller A/B spelar mig ingen större roll. Kommer inte att spela några högre volymer men all effekt som går att få ut kan ju inte direkt vara till någon nackdel.
Vill testa denna fråga först och se om det går att få tag på något runt 2000:-. Om lösningen inte finns så får jag tänka om lite och rensa lite i setupen för att möjliggöra annan förstärkarlösning.
Tackar ödmjukt för tips!


Det var väldigt speciella krav du har! Om du önskar just alla de tre egenskaperna så lär du inte hitta det i en och samma apparat, och särskilt inte för 2000 kronor.



Jag vet att jag har många krav och min tanke var nog att få lite tips på små steg som jag kan hålla utkik efter som begagnat.
Varför ajg helst vill ha mindre steg är helt enkelt att få bort iögonfallande elektronik. Visst har jag tänkt på en Sonos Connect Amp som igentligen har det mesta av mina krav (förutom en ganska hög prislapp) men jag tror nog att mina Guru vill ha lite bättre effekt.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav Emanuelgbg » 2018-03-29 11:31

Nä det blir nog svårt.. ett litet slutsteg typ NuPrime STA-6 eller XTZ Edge i class D finns ju men då är minst det 4000:- vi snackar om ny.

Har du redan Sonos, Riaa och skall koppla till stärkaren? Quad Vena kanske? https://www.blocket.se/varmland/Integre ... 4.htm?sa=1 men även den på nästan dubbla kostnaden.

Ska det vara nytt, litet och billigt kanske någon av Smsl - prylarna kan vara något? Hur liten är din låda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav paa » 2018-03-29 11:34

Titta på den här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... are-p69377
Sök på Brik resp Roxcore på forumet så finns det några trådar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav Pappsen » 2018-03-29 11:40

Emanuelgbg skrev:Nä det blir nog svårt.. ett litet slutsteg typ NuPrime STA-6 eller XTZ Edge i class D finns ju men då är minst det 4000:- vi snackar om ny.

Har du redan Sonos, Riaa och skall koppla till stärkaren? Quad Vena kanske? https://www.blocket.se/varmland/Integre ... 4.htm?sa=1 men även den på nästan dubbla kostnaden.

Ska det vara nytt, litet och billigt kanske någon av Smsl - prylarna kan vara något? Hur liten är din låda?



Allting blir klart svårt när man ställer dessa krav. Och jag får kanske vara beredd på att vissa krav måste värderas. Har tittat på ovanstående förslag och NuPrime ser trevligt ut men sjävklart till en högre kost. Vena har jag haft och den var ok då men den fick gå vidare i livet :D . Ska fundera över NuPrime lite mer.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav mrGaskill » 2018-03-30 13:54

Bra fynd paa! Borde funka bra till taksurrounder, om inte annat. :-)
"we have assumed control!"

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Steg/förstärkare till Guru Q10?

Inläggav Pappsen » 2018-03-31 12:10

paa skrev:Titta på den här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... are-p69377
Sök på Brik resp Roxcore på forumet så finns det några trådar.



Har haft mina ögon på denna innan.
Och för de pengarna blir det svårt att inte ta hem en för test.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 8 gäster