Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav olaume » 2018-04-02 12:58

Jag funderar på att skaffa en centerhögtalare till stereon/hemmabion. Nu är kruxet att den högtalare jag är sugen på har den besynnerliga märkningen 4-8 Ohm, medan min Denon-receiver ska ha högtalare på minst 6 Ohm. Törs jag köpa högtalaren? Vad kan hända? Finns någon lösning (som är enklare än att seriekoppla ett motstånd)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-02 20:02

Denon och flera andra är lite egna med att nämna effekten vid 6 Ohm av någon anledning. Har kört en liten Denon till mina Magnepan som ligger på 3-4 Ohm i större delen av registret utan problem.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav Stranne » 2018-04-04 07:05

Vad är det för högtalare? Lite mer konkret info än "4-8 ohm" kanske du kan få fram? :)
Ifall det inte är något väldigt speciellt skulle jag tro att det går alldeles utmärkt. Det är ju viktigt att den klangmässigt passar ihop med dina frontar.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav olaume » 2018-04-04 10:24

4-8 Ohm verkar vara en förvånansvärt vanlig märkning av centerhögtalare. Se exempelvis denna Canton https://www.canton.de/de/online-exklusiv/a-45-cs
Jag vill dock svära i kyrkan med att påstå att det inte är jätteviktigt att centern klangmässigt stämmer med frontarna. Centerns huvudsakliga uppgift är att återge dialog i filmer. Vid musiklyssning ska den i stort sett vara tyst. Stereoskivor innehåller såvitt jag vet ingen centerinformation.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav Perfector » 2018-04-04 10:43

olaume skrev:4-8 Ohm verkar vara en förvånansvärt vanlig märkning av centerhögtalare. Se exempelvis denna Canton https://www.canton.de/de/online-exklusiv/a-45-cs
Jag vill dock svära i kyrkan med att påstå att det inte är jätteviktigt att centern klangmässigt stämmer med frontarna. Centerns huvudsakliga uppgift är att återge dialog i filmer. Vid musiklyssning ska den i stort sett vara tyst. Stereoskivor innehåller såvitt jag vet ingen centerinformation.

Det kan man ordna ganska lätt.
Bilagor
034.png
034.png (195.58 KiB) Visad 2837 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav olaume » 2018-04-04 12:48

Perfector skrev:
olaume skrev:4-8 Ohm verkar vara en förvånansvärt vanlig märkning av centerhögtalare. Se exempelvis denna Canton https://www.canton.de/de/online-exklusiv/a-45-cs
Jag vill dock svära i kyrkan med att påstå att det inte är jätteviktigt att centern klangmässigt stämmer med frontarna. Centerns huvudsakliga uppgift är att återge dialog i filmer. Vid musiklyssning ska den i stort sett vara tyst. Stereoskivor innehåller såvitt jag vet ingen centerinformation.

Det kan man ordna ganska lätt.

Kan man inte utgå ifrån att hemmabioreceicern har alla nödvändiga kopplingar så att centern ger det ljud som den ska ha?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-04 12:54

olaume skrev:
Perfector skrev:
olaume skrev:4-8 Ohm verkar vara en förvånansvärt vanlig märkning av centerhögtalare. Se exempelvis denna Canton https://www.canton.de/de/online-exklusiv/a-45-cs
Jag vill dock svära i kyrkan med att påstå att det inte är jätteviktigt att centern klangmässigt stämmer med frontarna. Centerns huvudsakliga uppgift är att återge dialog i filmer. Vid musiklyssning ska den i stort sett vara tyst. Stereoskivor innehåller såvitt jag vet ingen centerinformation.

Det kan man ordna ganska lätt.

Kan man inte utgå ifrån att hemmabioreceicern har alla nödvändiga kopplingar så att centern ger det ljud som den ska ha?


Jo, absolut. Perfector ville nog bara berätta hur man gjorde förr i världen, före bio-förstärkarnas tid.
... tycker jag!

Per

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav jansch » 2018-04-04 12:59

Olaume - märkningen 8ohm ska man nog ifrågasätta mer än 4-8ohm!

Impedansmärkning på högtalare skall man betrakta som nominella ca värden. Lite olika men man brukar ofta ange impedansen vid 1000Hz.
Titta på denna bild: http://www.tubecad.com/2007/10/07/Speak ... 20Plot.png

Så här ser impedanskurvor ut. Jag tog bara en bild på webben, inget unikt. Har ingen aning men skulle tro att detta är en "8ohms högtalare". Som du ser går den mellan ca 6 ohm till 26 ohm beroende på frekvens.

En 4-8ohms högtalare är NOG en "4ohms" högtalare, eller kanske en "6 ohms" högtalare om en annan tillverkare hade angivit impedansen. Räkna med att impedansen är ungefär lika varierande som exemplet ovan.

Perfektors kopplingsschema är ju lite kul. Provade liknande på 70-talet, Dynaco hade en annan variant också. Du kan lyssna på GAMLA inspelningar med den tekniken.
Nuförtiden, med inspelningsteknik som ofta bygger på "panorerad mono", är det klurigare, alltså man spelar in varje instrument för sig med en mick (ibland flera) och sedan styr man ut den mellan vänster och höger.
Man helt enkelt bestämmer vart t.ex. gitarren ska ligga i sterobilden genom att vrida på panorerings"ratten".

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav jansch » 2018-04-04 13:03

Såg nu att Perfectors bild nog är Dynaco kopplingen.....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav Perfector » 2018-04-04 15:26

PerStromgren skrev:
olaume skrev:
Perfector skrev:Det kan man ordna ganska lätt.

Kan man inte utgå ifrån att hemmabioreceicern har alla nödvändiga kopplingar så att centern ger det ljud som den ska ha?


Jo, absolut. Perfector ville nog bara berätta hur man gjorde förr i världen, före bio-förstärkarnas tid.

exakt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav Stranne » 2018-04-11 08:13

olaume skrev:4-8 Ohm verkar vara en förvånansvärt vanlig märkning av centerhögtalare. Se exempelvis denna Canton https://www.canton.de/de/online-exklusiv/a-45-cs
Jag vill dock svära i kyrkan med att påstå att det inte är jätteviktigt att centern klangmässigt stämmer med frontarna. Centerns huvudsakliga uppgift är att återge dialog i filmer. Vid musiklyssning ska den i stort sett vara tyst. Stereoskivor innehåller såvitt jag vet ingen centerinformation.

Min fetning i citatet ovan.
Om du har en man som rör sig från vänster till höger i bild och om ljudet hänger med från vänster via center till höger högtalare - blir det inte lite knepigt då ifall han plötsligt låter förkyld när han passerar mitten av bilden för att sedan bli frisk igen så fort han kommer ut på höger sida? Lite överdrivet, men jag tror du fattar vad jag menar. Jag skulle inte vilja koppla in en center som inte låter likadant som mina frontar - då tror jag det är bättre att köra utan och mixa ut ljudet i L+R istället.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav MorganM » 2018-04-11 09:39

Är inte märkningen 4-8 ohm för högtalare som går att biampa?Med byglar så är det 8ohm,och utan byglar 2x4ohm.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav Perfector » 2018-04-11 09:59

4 till 8 ohm är samma dumhet som att hitta på egna normer för uteffekt.
IHF 8 Ohm som inte finns.
DIN 8 Ohm som inte finns.
MPMO som inte heller finns.
Standarden är och förblir 20% under 8 Ohm skall anges som 4 Ohm enligt IEC standarden
Alla dessa hemsnickrade normer ställer bara till det.
Mät med en Ohmmeter och se vad impedansen verkligen är istället.
Bilstereo är lika ruttet.
Eller vad sägs om BRI som anger effekt vid 10% dist?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav IngOehman » 2018-04-11 13:05

olaume skrev:Jag funderar på att skaffa en centerhögtalare till stereon/hemmabion. Nu är kruxet att den högtalare jag är sugen på har den besynnerliga märkningen 4-8 Ohm, medan min Denon-receiver ska ha högtalare på minst 6 Ohm. Törs jag köpa högtalaren? Vad kan hända? Finns någon lösning (som är enklare än att seriekoppla ett motstånd)?


RogerGustavsson skrev:Denon och flera andra är lite egna med att nämna effekten vid 6 Ohm av någon anledning. Har kört en liten Denon till mina Magnepan som ligger på 3-4 Ohm i större delen av registret utan problem.


Det är inte Denons angivelse som är anmärkningsvärd, det är högtalarens impedansangivelse.

Visst kan man tycka att Denon borde ange effekten i 8 ohm (och/)eller i 4, men då 8-ohmseffektangivelsen är en sorts normal så väljer vissa att istället redovisa effekten i 6 ohm, för att kunna ange en lite högre siffra.

Men effektangivelsen som sådan säger inget om tillåten minimumimpedans. Dock kan det vara så att tillverkare av hemmabioreceivrar ÄVEN anger min.impedans, och jag har sett fall då det sagts 6 ohm. Det är dock alltid en sigfra med marginal tillräcklig för att klara under 5 ohm (4,8) då den impedans som anges är nominell, inte min som funktion av frekvens.

Men en högtalartillverkare som anger impedansen 4-8 ohm pratar högst sannolikt bara strunt. Det är inte helt omöjligt att impedansen vid alla frekvenser ligger på 4-8 ohm, men det är otroligt och även om det är så, så är den felmärkt. Då skall den märkas 4 ohm eller 5 ohm*.

Troligare är att den inte går under 3 ohm och att de valt att skriva 4-8 ohm (vilket alltså inte följer reglerna för hur nominell impedans skall redovisas) av andra skäl är som seriös upplysning.

Däremot så finns det förstärkare vars högtalarutgångar är märkta 4-8 ohm (det betyder "här kan både 8-ohmshögtalare och 4-ohmshögtalare anslutas" åsyftande i båda fallen de karakteristiska impedanserna) och därför märker vissa halvt oseriösa högtalartillverkare sina högtalare på samma sätt!

Det är som om en humanist tagit beslutet om märkningen. Inget fel med humanister, men det är förstås bättre om tekniker avgör sådana saker.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav MichaelG » 2018-04-11 18:41

Stranne skrev:Om du har en man som rör sig från vänster till höger i bild och om ljudet hänger med från vänster via center till höger högtalare - blir det inte lite knepigt då ifall han plötsligt låter förkyld när han passerar mitten av bilden för att sedan bli frisk igen så fort han kommer ut på höger sida? Lite överdrivet, men jag tror du fattar vad jag menar. Jag skulle inte vilja koppla in en center som inte låter likadant som mina frontar - då tror jag det är bättre att köra utan och mixa ut ljudet i L+R istället.


+1. Jag har tidigare haft en center med annan klangkaraktär än frontarna. Det funkade inte bra tyckte jag. Nu har jag en center med liknande klangkaraktär som frontarna och det tycker jag fungerar alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav IngOehman » 2018-04-12 17:40

Liknande är självklart bäst, speciellt om man har stor bild.

I själva verket räcker det inte med liknande klangkaraktär om det skall fungera att panorera mellan de tre högtalarna. Även fasgången behöver stämma överens.

Det kan dock nämnas att det vanliga (tyvärr) är att alla de ljud som hör till "det man ser på duken", finns bara i mittkanalen! 8O

Så problemet med ljud som rör sig från en högtalare till en annan är ovanligare än man kanske kan tro.

Det kanske låter tokigt att man gör så och det är oftast inte så på biograf. Men på DVD-/Bluray-mixen är det praktiskt taget alltid så Dolby-spåren. Skälen är att man använde just den möjligheten som argument för att vinna som det format som skulle bli mandatory för DVD, och poängen var att man då kan göra massor av olika språkversioner - och bara behöva byta mittkanalen.

Den sortens flexiblitet utnyttjar man nästan aldrig, men konceptet att mixa så blev ändå standard. Det finns undantag, men de är vanligare på DTS.

MorganM skrev:Är inte märkningen 4-8 ohm för högtalare som går att biampa?Med byglar så är det 8ohm,och utan byglar 2x4ohm.

Nej verkligen inte!

Fel på alla tänkbara sätt faktiskt.

Hur är det då? Jo:

1. Bi-amp- eller -wire-bara högtalare har tyiskt samma impedans oavsett man man tittar på den parallellkopplade summan eller om man tittar på bara en av halvorna. Skälet till det är att den nominella impedansen specificeras med minimpedansen som utgångspunkt. Och det blir samma värde oavsett om den finns vid en frekvens eller vid flera (både över och under delningen). Det är förvisso möjligt att minimpedansen under delningen inte nås över delningen, och att man därför t ex skulle kunna ha 4 ohm med bygel och 4 resp 6 ohm utan bygel.

2. Byglarna parallellkopplar halvorna, så om högtalaren helt skulle sakna passivt delningsfilter så skulle impedansen bli LÄGRE med byglarna, inte högre! Finns byglar alls så kan man dock vara väldigt säker på att delningsfilter finns. ;) Alltså om det är en fullregisterhögtalare.

Men man kan t ex tänka sig t ex en basmodul med två baselement, med dubbelanslutning. Med byglarna så är baselementen parallellkopplade och minimpedansen blir t ex 3,2 ohm, tar man bort byglarna så kommer man då att få minimpedansen 6,4 ohm per halva, och en stereoförstärkare som används för att driva den enda basmodulen kommer att lastas med den nominella impedansen (enligt DIN) 8 ohm per kanal.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Törs jag köpa "4-8 Ohm"?

Inläggav olaume » 2018-04-12 23:02

Nu köpte jag en 8-ohmare till slut så problemet är undanröjt, om det nu var ett problem. Såvitt jag förstår hade det nog gått rätt bra ändå. Tack för intressant läsning.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster