OA-52 eller OA-116

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

OA-52 eller OA-116

Inläggav janixa » 2018-04-03 12:25

Vilka skall man satsa på OA-52 eller OA-116,vilka låter bäst i ett rum på ca: 15 kvm?
Är lite sugen på OA-116 :? :?
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav STDI » 2018-04-03 12:51

Jag har eller har haft alla 70- och 80-tals Sonab och Carlssonhögtalare. Inte i riktigt alla varianter men i många.

Jag brukar säga att ju äldre de är desto "roligare/luftigare" (jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre). Ju nyare de är desto "bättre ljudkvalitet". Och det senare vinner absolut i längden.

Så mitt svar är absolut att OA52 är att föredra. Men OA116 är inte dålig och förmodligen kan du få igen pengarna, åtminstone det mesta, om du vill sälja igen.

Har du möjligtvis hittat det paret som säljs i Halmstad nu?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav janixa » 2018-04-03 14:19

Ja det var det som gjorde mig lite sugen priset verkade ju ganska bra,du har väl haft OA-116 tror jag så du har ju kunnat testa hur dom låter.
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav olaume » 2018-04-03 15:11

Det sägs att Stig C på 80-talet plötsligt ansåg att hans tidigare konstruktioner hade blivit föråldrade (som av en händelse efter att Sonab hade konkat och han ändå mer eller mindre fick börja om från början), men att han mot slutet av sin levnad inte var fullt lika övertygad längre utan då så smått åter började uppvärdera 70-talarna igen. Kan ej gå ed på att det stämmer. Jag har OA116 med nya T22-diskanter och OD11. Har tidigare haft OA14. Skulle vara kul att jämföra direkt med 80-talarna. Rent allmänt tycker jag att OA116 låter förträffligt på vissa typer av musik, akustisk gitarr, jazz och människoröster kan låta snudd på spöklikt bra. Större ensembler som symfoniorkestrar kan däremot låta lite gyttrigt, särskilt vissa inspelningar. Basen är OA116:s svaga sida, något oprecis. Man vinner därför mycket på att ha en aktiv subbas och en förstärkare med delning så att Carlsson slipper de lägsta frekvenserna. Alternativet är att göra en stor modifiering och byta till åtta tums bas med ny baffel och allt.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav bassman » 2018-04-03 17:27

STDI skrev:Jag har eller har haft alla 70- och 80-tals Sonab och Carlssonhögtalare. Inte i riktigt alla varianter men i många.

Jag brukar säga att ju äldre de är desto "roligare/luftigare" (jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre). Ju nyare de är desto "bättre ljudkvalitet". Och det senare vinner absolut i längden.

Så mitt svar är absolut att OA52 är att föredra. Men OA116 är inte dålig och förmodligen kan du få igen pengarna, åtminstone det mesta, om du vill sälja igen.


Jag delar helt STDI reflektion. Har också haft dom flesta Sonab, faktiskt samtliga förutom OA2212 och har fortfarande ett par uppgraderade OA12.3 kvar spelandes.

Efter att ha korskört OA116.3 och OA51 i ett halvt år sålde jag efter mycket vånda mina fina 116, och OA51 står kvar (eller hänger på väggen). Så i min bok har båda kvalitet men -80 talarna vinner i längden på sin bättre ljudkvalitet.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav STDI » 2018-04-03 21:20

Det finns många olika skäl till att välja OA116 eller OA2212 framför de andra 70-talarna. Ett skäl är att man får MT24-diskanter och inte MT20 som sitter i övriga. Men en tidig serie av OA116 hade MT20. Det tycker jag är synd på i övrigt så bra högtalare. Det framgår inte i annonsen på hifimagasinet men däremot på en tråd här att det är MT20 i det par som jag tror det gäller.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav olaume » 2018-04-03 21:43

STDI skrev:Det finns många olika skäl till att välja OA116 eller OA2212 framför de andra 70-talarna. Ett skäl är att man får MT24-diskanter och inte MT20 som sitter i övriga. Men en tidig serie av OA116 hade MT20. Det tycker jag är synd på i övrigt så bra högtalare. Det framgår inte i annonsen på hifimagasinet men däremot på en tråd här att det är MT20 i det par som jag tror det gäller.

Spelar väl inte så stor roll ifall man ändå uppdaterar dem med T22. Fast då är det förstås inte längre någon direkt budgetlösning.

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav janixa » 2018-04-03 23:23

Ok,tackar för era kloka och goda råd ni tycker att OA-52 och OA-51 är den bättre högtalaren så jag hoppar köp av OA-116
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav olaume » 2018-04-05 09:00

Kan man inte se Larsen 8 som en väldigt exklusiv vidareutveckling av OA52?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav hifikg » 2018-04-05 09:31

olaume skrev:Kan man inte se Larsen 8 som en väldigt exklusiv vidareutveckling av OA52?


Utseendemässigt är det absolut så.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav Rishna » 2018-04-05 14:26

STDI skrev:Det finns många olika skäl till att välja OA116 eller OA2212 framför de andra 70-talarna. Ett skäl är att man får MT24-diskanter och inte MT20 som sitter i övriga. Men en tidig serie av OA116 hade MT20. Det tycker jag är synd på i övrigt så bra högtalare. Det framgår inte i annonsen på hifimagasinet men däremot på en tråd här att det är MT20 i det par som jag tror det gäller.


Det stämmer att det är MT20 i högtalarna. Jag tycker dock att det låter riktigt bra med dessa diskanter även om karaktären i min smak är aningen "ljus" i högtalarna överlag. Å andra sidan har jag inte spelat dem dikt an mot bakvägg och det är just på grund av detta (platsbrist i liten lägenhet) som gör att de får hitta hem till en ny ägare. Kanhända blir det lite mer kropp i de lägre registren om de får spela som det är tänkt att de ska göra.

//Fredrik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav jonasp » 2018-04-05 14:30

hifikg skrev:
olaume skrev:Kan man inte se Larsen 8 som en väldigt exklusiv vidareutveckling av OA52?


Utseendemässigt är det absolut så.


Och tekniskt, i flera avseenden.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav olaume » 2018-04-05 14:47

jonasp skrev:
hifikg skrev:
olaume skrev:Kan man inte se Larsen 8 som en väldigt exklusiv vidareutveckling av OA52?


Utseendemässigt är det absolut så.


Och tekniskt, i flera avseenden.

Jag gissar att L8 låter snäppet bättre än OA52. Det borde den göra. I princip är den ju en OA52 med extra baslåda och extra diskantspridning.
Jag provlyssnade igenom alla Larsen en lång eftermiddag i lyssningsrum. Och L8 låter onekligen mycket bra, en ytterst kompetent högtalare. Däremot tycker jag inte att någon Larsen ger riktigt samma spelglädje som 70-talets Carlsson. Jag har svårt att sätta fingret på vad det egentligen handlar om. En högtalare som återger musiken felfritt borde ju strängt taget ge samma spelglädje som inspelningen. Men jag upplever ändå att 70-talarna har "något" som strängt taget alla andra högtalare, inklusive L8, saknar. Dock ska sägas att jag inte har jämfört dem i samma rum vid samma tillfälle. Någon gång ska jag släpa med mina OA116 till hifi-butiken för direktjämförelse, om jag törs. Alldeles oavsett vilken som då vinner - bägge är helt klart bra - tycker jag det är kul att ha 70-talskungen OA116 (2212 är utom tävlan i sin sanslöshet) i vardagsrummet som exempel på svensk ingenjörskonst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav hifikg » 2018-04-05 16:30

jonasp skrev:
hifikg skrev:
olaume skrev:Kan man inte se Larsen 8 som en väldigt exklusiv vidareutveckling av OA52?


Utseendemässigt är det absolut så.


Och tekniskt, i flera avseenden.


Också möjligt...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav hifikg » 2018-04-05 16:34

olaume skrev:
jonasp skrev:
hifikg skrev:
Utseendemässigt är det absolut så.


Och tekniskt, i flera avseenden.

Jag gissar att L8 låter snäppet bättre än OA52. Det borde den göra. I princip är den ju en OA52 med extra baslåda och extra diskantspridning.
Jag provlyssnade igenom alla Larsen en lång eftermiddag i lyssningsrum. Och L8 låter onekligen mycket bra, en ytterst kompetent högtalare. Däremot tycker jag inte att någon Larsen ger riktigt samma spelglädje som 70-talets Carlsson. Jag har svårt att sätta fingret på vad det egentligen handlar om. En högtalare som återger musiken felfritt borde ju strängt taget ge samma spelglädje som inspelningen. Men jag upplever ändå att 70-talarna har "något" som strängt taget alla andra högtalare, inklusive L8, saknar. Dock ska sägas att jag inte har jämfört dem i samma rum vid samma tillfälle. Någon gång ska jag släpa med mina OA116 till hifi-butiken för direktjämförelse, om jag törs. Alldeles oavsett vilken som då vinner - bägge är helt klart bra - tycker jag det är kul att ha 70-talskungen OA116 (2212 är utom tävlan i sin sanslöshet) i vardagsrummet som exempel på svensk ingenjörskonst.


L8 låter alltid bra, men jag har aldrig hört dem spela bättre än OA52. Kan så klart bero på miljöerna jag avlyssnat dem i, oftast Sweetspot i Jönköping. John påstår sällan att de låter bättre heller, en enda gång har jag hört honom säga det och den gången lät de hemskt, sannolikt på grund av att vi fick ha dem i knät i princip när vi lyssnade och för att de var placerade på ett sätt som John inte borde ha godkänt. Ett udda rum på Clarion Hotell för några år sedan. Men det får väl anses som undantaget som bekräftar regeln. L8 är mycket trevliga musikåtergivare, men alla OA52.2 måste vara oåtkomliga innan jag överväger ett byte och då kanske Peters Ägg ligger bättre till. Förhoppningsvis behöver jag aldrig fundera på saken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav STDI » 2018-04-05 19:45

hifikg skrev:
olaume skrev:
jonasp skrev:
Och tekniskt, i flera avseenden.

Jag gissar att L8 låter snäppet bättre än OA52. Det borde den göra. I princip är den ju en OA52 med extra baslåda och extra diskantspridning.
Jag provlyssnade igenom alla Larsen en lång eftermiddag i lyssningsrum. Och L8 låter onekligen mycket bra, en ytterst kompetent högtalare. Däremot tycker jag inte att någon Larsen ger riktigt samma spelglädje som 70-talets Carlsson. Jag har svårt att sätta fingret på vad det egentligen handlar om. En högtalare som återger musiken felfritt borde ju strängt taget ge samma spelglädje som inspelningen. Men jag upplever ändå att 70-talarna har "något" som strängt taget alla andra högtalare, inklusive L8, saknar. Dock ska sägas att jag inte har jämfört dem i samma rum vid samma tillfälle. Någon gång ska jag släpa med mina OA116 till hifi-butiken för direktjämförelse, om jag törs. Alldeles oavsett vilken som då vinner - bägge är helt klart bra - tycker jag det är kul att ha 70-talskungen OA116 (2212 är utom tävlan i sin sanslöshet) i vardagsrummet som exempel på svensk ingenjörskonst.


L8 låter alltid bra, men jag har aldrig hört dem spela bättre än OA52. Kan så klart bero på miljöerna jag avlyssnat dem i, oftast Sweetspot i Jönköping. John påstår sällan att de låter bättre heller, en enda gång har jag hört honom säga det och den gången lät de hemskt, sannolikt på grund av att vi fick ha dem i knät i princip när vi lyssnade och för att de var placerade på ett sätt som John inte borde ha godkänt. Ett udda rum på Clarion Hotell för några år sedan. Men det får väl anses som undantaget som bekräftar regeln. L8 är mycket trevliga musikåtergivare, men alla OA52.2 måste vara oåtkomliga innan jag överväger ett byte och då kanske Peters Ägg ligger bättre till. Förhoppningsvis behöver jag aldrig fundera på saken.

Som jag tidigare skrev så har jag eller har haft alla modeller av Sonab 70-tal och Carlsson 80-tal, i de flesta varianter. Just nu fem par Sonab och åtta par Carlsson. (Vissa kommer att bli till salu så det är inte meningen att jag ska ha så många.)
Jag skrev: ju äldre de är de desto "roligare/luftigare" (jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre). Ju nyare de är desto "bättre ljudkvalitet". Och det senare vinner absolut i längden.
Samma sak gäller för de två par Larsen L8 jag har. De låter för mig alltså bättre än alla Sonab och Carlsson jag har eller har haft. Men som olaume skriver: "70-talarna har "något" som strängt taget alla andra högtalare, inklusive L8, saknar." Det stämmer alltså med mina tankar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav hifikg » 2018-04-05 20:45

STDI skrev:
hifikg skrev:
olaume skrev:Jag gissar att L8 låter snäppet bättre än OA52. Det borde den göra. I princip är den ju en OA52 med extra baslåda och extra diskantspridning.
Jag provlyssnade igenom alla Larsen en lång eftermiddag i lyssningsrum. Och L8 låter onekligen mycket bra, en ytterst kompetent högtalare. Däremot tycker jag inte att någon Larsen ger riktigt samma spelglädje som 70-talets Carlsson. Jag har svårt att sätta fingret på vad det egentligen handlar om. En högtalare som återger musiken felfritt borde ju strängt taget ge samma spelglädje som inspelningen. Men jag upplever ändå att 70-talarna har "något" som strängt taget alla andra högtalare, inklusive L8, saknar. Dock ska sägas att jag inte har jämfört dem i samma rum vid samma tillfälle. Någon gång ska jag släpa med mina OA116 till hifi-butiken för direktjämförelse, om jag törs. Alldeles oavsett vilken som då vinner - bägge är helt klart bra - tycker jag det är kul att ha 70-talskungen OA116 (2212 är utom tävlan i sin sanslöshet) i vardagsrummet som exempel på svensk ingenjörskonst.


L8 låter alltid bra, men jag har aldrig hört dem spela bättre än OA52. Kan så klart bero på miljöerna jag avlyssnat dem i, oftast Sweetspot i Jönköping. John påstår sällan att de låter bättre heller, en enda gång har jag hört honom säga det och den gången lät de hemskt, sannolikt på grund av att vi fick ha dem i knät i princip när vi lyssnade och för att de var placerade på ett sätt som John inte borde ha godkänt. Ett udda rum på Clarion Hotell för några år sedan. Men det får väl anses som undantaget som bekräftar regeln. L8 är mycket trevliga musikåtergivare, men alla OA52.2 måste vara oåtkomliga innan jag överväger ett byte och då kanske Peters Ägg ligger bättre till. Förhoppningsvis behöver jag aldrig fundera på saken.

Som jag tidigare skrev så har jag eller har haft alla modeller av Sonab 70-tal och Carlsson 80-tal, i de flesta varianter. Just nu fem par Sonab och åtta par Carlsson. (Vissa kommer att bli till salu så det är inte meningen att jag ska ha så många.)
Jag skrev: ju äldre de är de desto "roligare/luftigare" (jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre). Ju nyare de är desto "bättre ljudkvalitet". Och det senare vinner absolut i längden.
Samma sak gäller för de två par Larsen L8 jag har. De låter för mig alltså bättre än alla Sonab och Carlsson jag har eller har haft. Men som olaume skriver: "70-talarna har "något" som strängt taget alla andra högtalare, inklusive L8, saknar." Det stämmer alltså med mina tankar.


Oj vilken samling :) Vad hittar du hos L8 som du inte hittar hos OA52.2?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav jonasp » 2018-04-05 20:54

OA52.2 är en 80-talshögtalare med element från 90-talet. Larsen L8 är en högtalare från 2000-talet med baselement från 90-talet och diskant från 2000-talet. Dvs konceptet är enligt min mening betydligt vassare än ingående beståndsdelar, och kan troligen förfinas ännu mer.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA-52 eller OA-116

Inläggav hifikg » 2018-04-05 21:40

jonasp skrev:OA52.2 är en 80-talshögtalare med element från 90-talet. Larsen L8 är en högtalare från 2000-talet med baselement från 90-talet och diskant från 2000-talet. Dvs konceptet är enligt min mening betydligt vassare än ingående beståndsdelar, och kan troligen förfinas ännu mer.


Japp, det finns möjligheter till förbättringar och eftersom modellen produceras än så vet ingen hur bra den blir till slut. Larsens nya, stora, exklusiva, modeller, de kanske är/blir ännu bättre.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster