"Digitalt" försteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

"Digitalt" försteg

Inläggav BellsnWhistles » 2018-04-03 17:58

Jag letar efter ett digitalt försteg alt. DAC med förstegsfunktioner men kan inte hitta så mycket att välja mellan.

Önskemål:
* Minst 4 digitala ingångar varav en usb
* Minst 2 analoga ingångar
* Volym som ej påverkar ljudet negativt, med fjärrkontroll
* Analog utgång som kan driva och styra ut ett slutsteg bra
* Digital utgång som fungerar på samma sätt som den analoga, dvs. efter volym och ingångsväljare

Det närmaste jag hittat är Nuprime DAC-9 (https://www.fyndborsen.se/Stereo/stereo ... c-9-silver) men det måste väl finnas lite mer att välja på.

Jag vill alltså helt befinna mig i den digitala domänen om jag kör digitalt in och använder den digitala utgången.

Tips?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav oivavoi » 2018-04-03 18:06

Kanskje Cambridge Azur 851. Vet inte om volumkontrollen fungerar med dom digitale utgångerna också, men det kan du säkert kolla med Cambridge Audio?
https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/products/851/851d

EDIT: Men den har inte analogt inn, ser jag. Evt. Yamaha WXC-50? Men den har inte USB inn.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav BellsnWhistles » 2018-04-03 18:20

Tack, ska kolla på dem.
Nu blev jag dessutom osäker på om den digitala ut på Nuprime verkligen påverkas av volymkontrollen?
Hur är det med digitala volymkontroller egentligen, är de fortfarande no-no?

Om jag t.ex. vill använda aktiva högtalare med AES/EBU (alltså köra digitalt hela vägen fram till högtalarna), krävs det inte det då eller finns det någon standard med protokoll så volymen justeras hos mottagaren (då kanske analogt)?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav oivavoi » 2018-04-03 18:55

Jag var i samma situation för ett tag sen och såg efter ett digital försteg, just för att jag skall ansluta till aktiva högtalare med aes/ebu inn, och ville undvika en extra DAD-omvandling. Det var inte så mycket att välja på, nej. Bland annat upptäckte jag att några försteg med digital volymkontroll och digital utgång inte styr volymet på den digitala utgången, av nån konstig anledning (t.ex Oppo 105). I slutändan gav jag upp att hitta något med allt jag såg efter. Efter att ha läst det extremt positiva testet av Yamaha WXC50 i MOLT gick jag för den, och har en extra omvandlare som gör om toslink till aes/ebu (från studiospares).

Jag trot själv att digital volymkontroll är bättre än analog om den görs rätt. WXC-50 har t.ex 48-bits volymkontroll, som borde räcka långt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-03 21:11

Det finns en anledning till att man inte vill ha nivåreglering i den digitala domänen, det själ bitar. Det finns analoga volymkontroller med digital styrning och det är kanske det som en del föredrar framför en vanlig potentiometer. Personligen kör jag med Audiolab 8200 CDQ, en kombination av CD-spelare, digitalt försteg, DAC och analogt försteg. Finns även utan CD-spelare.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav Tell » 2018-04-03 21:48

RogerGustavsson skrev:Det finns en anledning till att man inte vill ha nivåreglering i den digitala domänen, det själ bitar. Det finns analoga volymkontroller med digital styrning och det är kanske det som en del föredrar framför en vanlig potentiometer. Personligen kör jag med Audiolab 8200 CDQ, en kombination av CD-spelare, digitalt försteg, DAC och analogt försteg. Finns även utan CD-spelare.


Sen när är det ett problem? Speciellt om man antar att dom flesta DACar jobbar med fler än 16 bitar?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav Tangband » 2018-04-03 22:08

Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:Det finns en anledning till att man inte vill ha nivåreglering i den digitala domänen, det själ bitar. Det finns analoga volymkontroller med digital styrning och det är kanske det som en del föredrar framför en vanlig potentiometer. Personligen kör jag med Audiolab 8200 CDQ, en kombination av CD-spelare, digitalt försteg, DAC och analogt försteg. Finns även utan CD-spelare.


Sen när är det ett problem? Speciellt om man antar att dom flesta DACar jobbar med fler än 16 bitar?


Nej det är inget problem, om det görs rätt. Se denna föreläsning om hur ess gör med sina Sabre dacs.

https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav Harryup » 2018-04-04 02:43

Man får inte köra ut okodad digital signal med högre upplösning än 24/48 om jag minns rätt. Och därför finns det nog ingen som är intresserad av att standardiserad lösning. De som kör digitalt till högtalare typ Linn, Meridian har ju egna protokoll.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav Tangband » 2018-04-05 20:50

oivavoi skrev:Jag var i samma situation för ett tag sen och såg efter ett digital försteg, just för att jag skall ansluta till aktiva högtalare med aes/ebu inn, och ville undvika en extra DAD-omvandling. Det var inte så mycket att välja på, nej. Bland annat upptäckte jag att några försteg med digital volymkontroll och digital utgång inte styr volymet på den digitala utgången, av nån konstig anledning (t.ex Oppo 105). I slutändan gav jag upp att hitta något med allt jag såg efter. Efter att ha läst det extremt positiva testet av Yamaha WXC50 i MOLT gick jag för den, och har en extra omvandlare som gör om toslink till aes/ebu (från studiospares).

Jag trot själv att digital volymkontroll är bättre än analog om den görs rätt. WXC-50 har t.ex 48-bits volymkontroll, som borde räcka långt.


Fråga: kan man få ut en volymreglerad digital signal via spdif utgången till en dac via wxc 50 ?
Jag saknar möjligheten att prova om det går, för att jag inte har någon extern dac.
Det är några som frågat mig via pm i tråden ”Yamaha wxc 50, tillräckligt bra?”

Jag vet att det funkar på en del digitala apparater, men de flesta har fast nivå via spdif-utgången .

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav oivavoi » 2018-04-05 21:04

Ja, på Yamaha WXC-50 kontollerar volymkontrollen även den digitala utgången!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav Tangband » 2018-04-05 21:11

oivavoi skrev:Ja, på Yamaha WXC-50 kontollerar volymkontrollen även den digitala utgången!


Det var goda nyheter för de som tex använder digitala aktiva högtalare eller dsp filter typ najda med digitala ingångar :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: "Digitalt" försteg

Inläggav NADifierad » 2018-04-05 21:16

Just i Najda fallet så blir det lite kaka på kaka, då Najdan är en förförstärkare. :)
Fast jag ser fördelarna...
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster