CD-omslag vid rippning till Wav?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav olaume » 2018-04-08 15:23

Finns något knep för att få med skivomslaget när man rippar till okomprimerade Wav-filer? Ja, jag vet att Flac i princip ska låta lika bra och då är det inget problem. Dock tycker jag mig ibland förnimma en något större luftighet i ljudet med Wav. Detta kan mycket väl vara ren och skär inbillning, men jag är beredd att offra en del diskutrymme på mina inbillningar. Kruxet är att det verkar stört omöjligt att då få med skivomslaget. Det ser bra ut när man rippar, man hämtar omslaget med metadata och det lägger sig där snällt. Men när man sedan spelar syns det inte. Finns något knep eller är det tekniskt omöjligt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Bill50x » 2018-04-08 15:55

Det hänger nog mycket på det uppspelande programmet. För det är ingen wav-standard med meta-data, såvitt jag vet. Jag testade med att använda en wav-fil i Mp3tag och lägga in en bild och det gick alldeles utmärkt. Spelar jag sedan upp filen i foobar syns ingen bild, det gör det däremot i VLC och i Logitech Media Server (Squeezebox). Om jag redigerar/taggar filen i dBpowerAMP syns bilden likaså.

Vad spelar du upp med?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Mirage » 2018-04-08 16:13

Om din mediaspelare kan hantera AIFF kan du välja det istället för WAV. AIFF är också okomprimerat, men kan ha metadata (bilder och annan info). Jag rippar allt till AIFF och spelare upp med Squeezeboxar hemma. För bärbara enheter gör jag kopior till AAC.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Belker » 2018-04-08 17:31

Om du spelar upp med Roon funkar det. Där hämtas metadata från deras databas, inte från lokal metadata.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav JB » 2018-04-08 20:40

olaume skrev:Ja, jag vet att Flac i princip ska låta lika bra och då är det inget problem.


Nej, det låter inte i princip lika bra, det låter exakt likadant, Flac använder sig utav förlustfri komprimering (ungefär som winzip och winrar) och den heter förlustfri av en anledning :)

Wav har som sagt inte stöd för metadata, men det du kan prova är att lägga skivomslaget i samma mapp som albumet och döpa det till cover.jpg eller front.jpg, borde stå i manualen till spelaren vad den förväntar sig för namn på bilderna om den har stöd för det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav jonasp » 2018-04-08 20:45

Har du använts samma program för att spela upp FLAC och WAV när du jämfört? Så att inte skillnaden beror på någon omsampling, nivåkompensering eller något annat dumt? Om allt fungerar som det ska är det likadana ettor och nollor som kommer ut ur FLAC och WAV. Varför då slösa diskutrymme?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-08 20:47

1) Flac och wav låter identiskt.
2) Tror du mig inte så ladda ned abx pluginen till foobar och testa själv. Du kommer inte höra någon skillnad.
3) Det finns ingen anledning att inte använda sig av flac förutom om din spelare inte har stöd för detta format.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-08 20:49

JB skrev:
olaume skrev:Ja, jag vet att Flac i princip ska låta lika bra och då är det inget problem.


Nej, det låter inte i princip lika bra, det låter exakt likadant ...


Johnny H säger emot dig...

https://serato.com/forum/discussion/1541194

tur man kör aiff o slipper fundera ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav jonasp » 2018-04-08 20:53

hifikg skrev:
JB skrev:
olaume skrev:Ja, jag vet att Flac i princip ska låta lika bra och då är det inget problem.


Nej, det låter inte i princip lika bra, det låter exakt likadant ...


Johnny H säger emot dig...

https://serato.com/forum/discussion/1541194

tur man kör aiff o slipper fundera ;)


Och jag säger emot Johnny. Och?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Harryup » 2018-04-08 22:45

Jag använder Flac, alldeles för jobbigt att hålla på med filer som inte är tänkta att taggas.
Låter de lika, ja det borde de göra om allt fungerar som det skall men det finns tester gjorda med Squeezebox, med Wifi och utan, med spelaren och servern turas om att packa upp, och då kan man få skillnader. Men skillnaderna kan komma ifrån dålig programvaruversion, dålig Wifi då Wav-filen är större att skicka, och för klen processor i klienten. Dock skulle jag personligen inte orka köra Wav då det kan ge framtida problem med olika spelare.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-08 23:02

jonasp skrev:
hifikg skrev:
JB skrev:
Nej, det låter inte i princip lika bra, det låter exakt likadant ...


Johnny H säger emot dig...

https://serato.com/forum/discussion/1541194

tur man kör aiff o slipper fundera ;)


Och jag säger emot Johnny. Och?


Då drar jag fram Dr Zeilig!

http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/0716/Why_Do_WAV_And_FLAC_Files_Sound_Different.htm

Spoiler:
Visa
Självklart är det trams att höra skillnad på olika lossless-format, men jag mindes en artikel i H&M där saken diskuterades högst allvarligt och googlade lite och precis som Flat Earth Society så finns det medlemmar även i den här sekten, runt hela jorden
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Bill50x » 2018-04-08 23:20

hifikg skrev:
JB skrev:
olaume skrev:Ja, jag vet att Flac i princip ska låta lika bra och då är det inget problem.


Nej, det låter inte i princip lika bra, det låter exakt likadant ...


Johnny H säger emot dig...

https://serato.com/forum/discussion/1541194

tur man kör aiff o slipper fundera ;)

Du får nog dra igång hjärnkontoret igen :-) I inlägget som du länkade till så handlar det om flac-filer som är konverterade till wav. OM dessa wav verkligen låter bättre så handlar det om transporten snarare än formatet i sig. Tex det som Harryup nämner, att uppackningen av flac-filen i realtid kräver för mycket av avkodaren. Johnnys spekulation om att det kan vara meta-datan (dvs text plus bild) inbäddad i filen kan vara en annan variabel till ljudskillnad.

Oavsett gissar jag att OM man har problem med det ljudande resultatet med flac så har man samma problem med AIFF. Principen med packning är ju snarlik, enda skillnaden är att flac är ett öppet och fritt format medan AIFF är Apples inskränkta version...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-09 00:41

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
JB skrev:
Nej, det låter inte i princip lika bra, det låter exakt likadant ...


Johnny H säger emot dig...

https://serato.com/forum/discussion/1541194

tur man kör aiff o slipper fundera ;)

Du får nog dra igång hjärnkontoret igen :-) I inlägget som du länkade till så handlar det om flac-filer som är konverterade till wav. OM dessa wav verkligen låter bättre så handlar det om transporten snarare än formatet i sig. Tex det som Harryup nämner, att uppackningen av flac-filen i realtid kräver för mycket av avkodaren. Johnnys spekulation om att det kan vara meta-datan (dvs text plus bild) inbäddad i filen kan vara en annan variabel till ljudskillnad.

Oavsett gissar jag att OM man har problem med det ljudande resultatet med flac så har man samma problem med AIFF. Principen med packning är ju snarlik, enda skillnaden är att flac är ett öppet och fritt format medan AIFF är Apples inskränkta version...

/ B


Jag trodde att, nästan, alla skulle förstå att jag skämtade, men det krävs nog en störtflod av symboler för att det ska framgå.

Jag använder aiff för att jag använder iTunes så klart, men jag inbillar mig inte för en enda takt av Beethovens 9:a att FLAC låter jättemycket sämre... AIFF är väl open source sedan lång tid tillbaka, eller var det ALAC? Oavsett så var det (förstås) Apple som uppfann det förlustfria ljudet. AIFF hade nästan blivit tonåring innan FLAC dök upp.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav olaume » 2018-04-09 09:44

Jag hade sannerligen ingen aning om vilket getingbo jag trampade i. Jag har lyssnat fram och tillbaka på samma låtar med samma utrustning. Rippat med EAC och spelar upp med Plex. Skillnaden är knappt förnimbar mellan Flac och Wav, så det går inte att utesluta placebo. Jag skulle beskriva det som möjligen lite mer luft och bättre flyt i musiken, men skillnaden är som sagt knappt möjligt att uppfatta och jag kan inte ta gift på att det verkligen är någon skillnad alls. Det som dock talar emot placebo är att jag upptäckte skillnaden av en händelse när jag såg att jag hade två rippningar av samma album och klickade på den utan omslag och då reagerade för hur bra det lät, utan att jag då visste att den var Wav.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav jonasp » 2018-04-09 10:40

hifikg skrev:
Jag trodde att, nästan, alla skulle förstå att jag skämtade, men det krävs nog en störtflod av symboler för att det ska framgå.



Sorry. :oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-09 13:43

olaume skrev:Jag hade sannerligen ingen aning om vilket getingbo jag trampade i. Jag har lyssnat fram och tillbaka på samma låtar med samma utrustning. Rippat med EAC och spelar upp med Plex. Skillnaden är knappt förnimbar mellan Flac och Wav, så det går inte att utesluta placebo. Jag skulle beskriva det som möjligen lite mer luft och bättre flyt i musiken, men skillnaden är som sagt knappt möjligt att uppfatta och jag kan inte ta gift på att det verkligen är någon skillnad alls. Det som dock talar emot placebo är att jag upptäckte skillnaden av en händelse när jag såg att jag hade två rippningar av samma album och klickade på den utan omslag och då reagerade för hur bra det lät, utan att jag då visste att den var Wav.


Jag har samma upplevelse med EN låt ihop med EN kabel. Och jag är säker på att ett blindtest skulle får mig att inse hur galet det är, men det är ändå lite sött. Lill-Babs sjunger Petters "Så Klart" och bara den enda låten låter lite bättre med min snordyra USB-kabel (!?) som jag fick på köpet när jag inhandlade min DAC. Har nämnt incidenten i min medlemspresenation, där också en historia med en ganska grov strömkabel står att finna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-09 13:44

jonasp skrev:
hifikg skrev:
Jag trodde att, nästan, alla skulle förstå att jag skämtade, men det krävs nog en störtflod av symboler för att det ska framgå.



Sorry. :oops:


:)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Bill50x » 2018-04-09 15:00

hifikg skrev:
Bill50x skrev:Du får nog dra igång hjärnkontoret igen :-)

Jag trodde att, nästan, alla skulle förstå att jag skämtade, men det krävs nog en störtflod av symboler för att det ska framgå.

Och jag trodde du skulle fatta mitt skämt ;-)

Det är inte lätt att hålla reda på alla formaten och hur det låter. Framför allt är det inte lätt att hålla reda på de som föredrar äppelskruttar framför riktiga frukter :D

Skämt åsido. Min erfarenhet är att det skiljer otroligt lite mellan olika lossless-format. Själv sparar jag i flac för att det är flexibelt, fritt, välljudande, platsbesparande (jmf med wav) och med möjlighet till taggning. Det är dessutom ett fritt format och man är inte i händerna på någon stormogul. Nackdelen (tillsammans med andra komprimerade lossless-format) är att de tar mer resurser eftersom de måste packas upp vid uppspelning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav olaume » 2018-04-09 15:04

hifikg skrev:
olaume skrev:Jag hade sannerligen ingen aning om vilket getingbo jag trampade i. Jag har lyssnat fram och tillbaka på samma låtar med samma utrustning. Rippat med EAC och spelar upp med Plex. Skillnaden är knappt förnimbar mellan Flac och Wav, så det går inte att utesluta placebo. Jag skulle beskriva det som möjligen lite mer luft och bättre flyt i musiken, men skillnaden är som sagt knappt möjligt att uppfatta och jag kan inte ta gift på att det verkligen är någon skillnad alls. Det som dock talar emot placebo är att jag upptäckte skillnaden av en händelse när jag såg att jag hade två rippningar av samma album och klickade på den utan omslag och då reagerade för hur bra det lät, utan att jag då visste att den var Wav.


Jag har samma upplevelse med EN låt ihop med EN kabel. Och jag är säker på att ett blindtest skulle får mig att inse hur galet det är, men det är ändå lite sött. Lill-Babs sjunger Petters "Så Klart" och bara den enda låten låter lite bättre med min snordyra USB-kabel (!?) som jag fick på köpet när jag inhandlade min DAC. Har nämnt incidenten i min medlemspresenation, där också en historia med en ganska grov strömkabel står att finna.

Svindyr USB-kabel låter onekligen som en bra affärsidé, för den som säljer kabeln...
När det gäller standarder för att packa information finns det dock lite mer som kan påverka än bara kabelns ettor och nollor. Det hela ska ju dock packas upp, och det är väl inte otänkbart att det stressar någon komponent på ett sätt som påverkar ljudet?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-09 17:13

olaume skrev:
hifikg skrev:
olaume skrev:Jag hade sannerligen ingen aning om vilket getingbo jag trampade i. Jag har lyssnat fram och tillbaka på samma låtar med samma utrustning. Rippat med EAC och spelar upp med Plex. Skillnaden är knappt förnimbar mellan Flac och Wav, så det går inte att utesluta placebo. Jag skulle beskriva det som möjligen lite mer luft och bättre flyt i musiken, men skillnaden är som sagt knappt möjligt att uppfatta och jag kan inte ta gift på att det verkligen är någon skillnad alls. Det som dock talar emot placebo är att jag upptäckte skillnaden av en händelse när jag såg att jag hade två rippningar av samma album och klickade på den utan omslag och då reagerade för hur bra det lät, utan att jag då visste att den var Wav.


Jag har samma upplevelse med EN låt ihop med EN kabel. Och jag är säker på att ett blindtest skulle får mig att inse hur galet det är, men det är ändå lite sött. Lill-Babs sjunger Petters "Så Klart" och bara den enda låten låter lite bättre med min snordyra USB-kabel (!?) som jag fick på köpet när jag inhandlade min DAC. Har nämnt incidenten i min medlemspresenation, där också en historia med en ganska grov strömkabel står att finna.

Svindyr USB-kabel låter onekligen som en bra affärsidé, för den som säljer kabeln...
När det gäller standarder för att packa information finns det dock lite mer som kan påverka än bara kabelns ettor och nollor. Det hela ska ju dock packas upp, och det är väl inte otänkbart att det stressar någon komponent på ett sätt som påverkar ljudet?

Det är där den lugnande USB-kabeln kommer in i bilden.
Ettor o nollor njuter av resan mellan apparaterna och all stress glöms bort :)
Kablar kanske borde vara överdrivet långa, så det som färdas genom dem hinner slappna av ordentligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Bill50x » 2018-04-09 17:35

olaume skrev:... och det är väl inte otänkbart att det stressar någon komponent på ett sätt som påverkar ljudet?

Vad man kan tänka sig är att jordningen mellan olika apparater påverkas av kablaget och att det är de analoga delarna i en d/a-omvandling som påverkas.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-09 18:00

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Bill50x skrev:Du får nog dra igång hjärnkontoret igen :-)

Jag trodde att, nästan, alla skulle förstå att jag skämtade, men det krävs nog en störtflod av symboler för att det ska framgå.

Och jag trodde du skulle fatta mitt skämt ;-)

Det är inte lätt att hålla reda på alla formaten och hur det låter. Framför allt är det inte lätt att hålla reda på de som föredrar äppelskruttar framför riktiga frukter :D

Skämt åsido. Min erfarenhet är att det skiljer otroligt lite mellan olika lossless-format. Själv sparar jag i flac för att det är flexibelt, fritt, välljudande, platsbesparande (jmf med wav) och med möjlighet till taggning. Det är dessutom ett fritt format och man är inte i händerna på någon stormogul. Nackdelen (tillsammans med andra komprimerade lossless-format) är att de tar mer resurser eftersom de måste packas upp vid uppspelning.

/ B


He, he, skämtare där... o nu skämtar jag inte... och inte när jag hävdar att mina AIFF filer är lika fria som dina FLAC filer, jag gör ju om dem hur lätt som helst från det ena till det andra och sen tillbaka igen om jag vill. Vi som pysslade med datorer och ljud under förra årtusendet hade liksom bara Apple att luta oss emot (jo, jag vet, Amiga). FLAC e ju en rätt modern företeelse. Och att TVINGAS göra om ALLA låtar från aiff till flac hoppas jag att jag slipper, så roligt är det inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Michael » 2018-04-09 23:28

olaume skrev:två rippningar

Du kan inte dra någon slutsats om wav vs flac om det är två olika källor! Måste ju naturligvis vara exakt samma (ettor och nollor i alla samples). Wav och flac kan innehålla exakt samma. Däremot så kan ju en uppspelare göra olika saker.

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Bill50x » 2018-04-10 09:37

hifikg skrev:FLAC e ju en rätt modern företeelse. Och att TVINGAS göra om ALLA låtar från aiff till flac hoppas jag att jag slipper, så roligt är det inte.

Med dBpowerAMP kan du batch-konvertera alltsammans med några få knapptryckningar. Lämpligen under natten när du ändå sover(?). Men varför skulle du det när nu aiff fungerar för dig med din utrustning så finns ingen anledning att konvertera. Lite som protestant och katolik, det är ju ändå samma gud som gäller :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav olaume » 2018-04-12 22:56

Återkommer här med en statusrapport: Jodå, det går faktiskt att få in omslagen i Wav genom att lägga jpg-bilden i kön och döpa den till cover.jpg. Voilà, Plex visar den så fint. Tack för det tipset. Kruxet är att det inte är lika enkelt med andra metadata för namn på album och artister. Låtnamnen finns med, men inte skivans namn. Det blir naturligtvis ohanterligt att bara kunna söka skivor utifrån utseendet på omslaget, så om inte någon kommer på någon motsvarande listig lösning på detta lär projektet tyvärr gå i stå. Visst, det ska i vilket fall inte vara någon ljudmässig skillnad, kanske inte heller är det utan bara placebo. Men om det går att få till metadata ser jag det ändå inte som något stort problem att spara i Wav istället för Flac. Diskutrymmet känns som en mycket liten fråga. Om jag räknar rätt, ryms det i storleksordningen 2.000 CD-album på varje terabyte även som utrymmeskrävande Wav. Så lite voodoo kan man väl då gott kosta på sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav Bill50x » 2018-04-12 23:20

olaume skrev:Återkommer här med en statusrapport: Jodå, det går faktiskt att få in omslagen i Wav genom att lägga jpg-bilden i kön och döpa den till cover.jpg. Voilà, Plex visar den så fint. Tack för det tipset. Kruxet är att det inte är lika enkelt med andra metadata för namn på album och artister. Låtnamnen finns med, men inte skivans namn. Det blir naturligtvis ohanterligt att bara kunna söka skivor utifrån utseendet på omslaget, så om inte någon kommer på någon motsvarande listig lösning på detta lär projektet tyvärr gå i stå. Visst, det ska i vilket fall inte vara någon ljudmässig skillnad, kanske inte heller är det utan bara placebo. Men om det går att få till metadata ser jag det ändå inte som något stort problem att spara i Wav istället för Flac. Diskutrymmet känns som en mycket liten fråga. Om jag räknar rätt, ryms det i storleksordningen 2.000 CD-album på varje terabyte även som utrymmeskrävande Wav. Så lite voodoo kan man väl då gott kosta på sig.

Det finns ju flera olika program att tagga filer med, själv använder jag Mp3Tag som trots sitt namn klarar av en massa format, inkl wav och flac. Men även dBpowerAMP har ett taggningsprogram inbyggt. Och om jag inte minns helt fel finns det såväl en äldre som yngre standard, detta hittade jag som info:
"This document describes the ID3v2.3.0 standard, which is a more developed version of the ID3v2 informal standard (version [:id3v2-00: 2.2.0]), evolved from the ID3 tagging system. The ID3v2 offers a flexible way of storing information about an audio file within itself to determine its origin and contents."

Jag har för mig att jag testat ett program där man kunde pricka i vilka standarder taggningen skulle vara kompatibel med. Kanske denna möjlighet kan lösa ditt problem?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD-omslag vid rippning till Wav?

Inläggav hifikg » 2018-04-13 00:04

I iTunes lägger jag in omslaget, oftast går det automatiskt, plus alla inlagor och liknande som följer med när man köper musik digitalt, från HD-tracks t ex. Att scanna eller fota av dokumentationen som följer med plast-CD vore overkill, men det går. Får väl erkänna att jag inte alltid är så flitig på att lägga in allt. Ofta nöjer jag mig med omslaget.
Bilagor
pilgriminlagor.jpg
pilgriminlagor.jpg (73.02 KiB) Visad 3625 gånger
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster