Köpråd motstånd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

etal
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-10-30

Köpråd motstånd

Inläggav etal » 2018-04-10 20:56

Tjena!

undrar om någon vet vart jag kan fåtag i sånna hära motstånd eller något liknande som funkar.

Spoiler:
Visa
Bild


Dom är från en Behringer A500, ena kanalen sluta spela så jag öppna upp den och dom här såg lite grillade ut :roll: så hoppas det bara är dom som är felet.

Här har dom suttit om någon undrar.
Spoiler:
Visa
Bild


Tack för svar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpråd motstånd

Inläggav Perfector » 2018-04-10 21:17

etal skrev:Tjena!

undrar om någon vet vart jag kan fåtag i sånna hära motstånd eller något liknande som funkar.

Spoiler:
Visa
[ Bild ]


Dom är från en Behringer A500, ena kanalen sluta spela så jag öppna upp den och dom här såg lite grillade ut :roll: så hoppas det bara är dom som är felet.

Här har dom suttit om någon undrar.
Spoiler:
Visa
[ Bild ]


Tack för svar.

Mät på dom om det är där problemet ligger.
Motstånd tål en helsikes massa värme utan att gå sönder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpråd motstånd

Inläggav Kalejdokom » 2018-04-10 22:01

Här har jag handlat, dom har det mesta:
https://www.electrokit.com/motstand.c87

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Köpråd motstånd

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-04-10 22:05

Perfector skrev:
etal skrev:Tjena!

undrar om någon vet vart jag kan fåtag i sånna hära motstånd eller något liknande som funkar.

Spoiler:
Visa
[ Bild ]


Dom är från en Behringer A500, ena kanalen sluta spela så jag öppna upp den och dom här såg lite grillade ut :roll: så hoppas det bara är dom som är felet.

Här har dom suttit om någon undrar.
Spoiler:
Visa
[ Bild ]


Tack för svar.

Mät på dom om det är där problemet ligger.
Motstånd tål en helsikes massa värme utan att gå sönder.


Mäta är ju ett mkt bra tips. Men om dom tål en "helsikes massa värme" beror väl helt på vad dom är gjorda för att tåla och hur pass bra dom leder bort värme.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

etal
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-10-30

Re: Köpråd motstånd

Inläggav etal » 2018-04-11 15:11

Får lov att låna en multimeter å mäta då :)
Kan ju tillägga att jag har ju inte spelat direkt snällt med förstärkaren, den har överhettats ett antal gånger och gått in i protection mode, och den är ju bara kyld passivt av kylflänsarna. :roll:

Tack för alla svar!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Köpråd motstånd

Inläggav Almen » 2018-04-11 15:15

Vad är det du vill mäta?

De borde väl vara på 1,3 kohm med 5 W tålighet?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

etal
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-10-30

Re: Köpråd motstånd

Inläggav etal » 2018-04-11 15:18

Almen skrev:Vad är det du vill mäta?

De borde väl vara på 1,3 kohm med 5 W tålighet?


Antar att dom menar att jag ska mäta motstånden så jag ser att det verkligen är dom som är sönder så de inte är något annat :)

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Köpråd motstånd

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-04-11 16:06

Ja, risken är ju att det är nåt annat tokigt även om dom är sönder... som har gjort att dom brunnit upp så att säga. Men det är en bra början.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Köpråd motstånd

Inläggav nuffe » 2018-04-11 17:53

Jo, även de stora kondingar ser ju lite "jästa" ut. Eller luras bilden?

Henrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpråd motstånd

Inläggav Perfector » 2018-04-11 17:59

WhereNextColumbus skrev:
Perfector skrev:
etal skrev:Tjena!

undrar om någon vet vart jag kan fåtag i sånna hära motstånd eller något liknande som funkar.

Spoiler:
Visa
[ Bild ]


Dom är från en Behringer A500, ena kanalen sluta spela så jag öppna upp den och dom här såg lite grillade ut :roll: så hoppas det bara är dom som är felet.

Här har dom suttit om någon undrar.
Spoiler:
Visa
[ Bild ]


Tack för svar.

Mät på dom om det är där problemet ligger.
Motstånd tål en helsikes massa värme utan att gå sönder.


Mäta är ju ett mkt bra tips. Men om dom tål en "helsikes massa värme" beror väl helt på vad dom är gjorda för att tåla och hur pass bra dom leder bort värme.

Iofs.
Men så kraftiga keramikkroppar borde tåla en hel del.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Köpråd motstånd

Inläggav RMA » 2018-04-11 18:55

Kolla alla lödningar, dom brukar krakelera av värmen. Kan orsaka allsköns bekymmer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Köpråd motstånd

Inläggav paa » 2018-04-11 19:04

Perfector skrev:
WhereNextColumbus skrev:
Perfector skrev:Mät på dom om det är där problemet ligger.
Motstånd tål en helsikes massa värme utan att gå sönder.


Mäta är ju ett mkt bra tips. Men om dom tål en "helsikes massa värme" beror väl helt på vad dom är gjorda för att tåla och hur pass bra dom leder bort värme.

Iofs.
Men så kraftiga keramikkroppar borde tåla en hel del.



Men nu ser den ju bränd ut!
Antingen är den trasig, och då är frågan vad det kan bero på.
Eller så är den hel, och då är frågan varför den blivit så varm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Köpråd motstånd

Inläggav smile » 2018-04-12 14:09

Efter som att motstånden sitter rygg mot rygg så är det kanske inte så konstigt att de är brända på ena sidan.
Nu visar ju bilden i första posten bara den ena av de två sidorna, men kan det vara så att bägge motstånd har en bränd sida och en vit sida?

Jag skulle mäta motstånden och är det inget fel med värdet så skulle jag löda tillbaka dem men försöka separera dem på något vis så att de inte sitter för nära varandra.
Samma sak om du sätter dit nya förstås.

Ang. kondensatorerna så tycker inte jag att de ser svullna ut, men en bättre bild kanske säger annat.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Köpråd motstånd

Inläggav UrSv » 2018-04-12 14:42

Nu är ju bilden inte jättetydlig men jag tycker ju det ser ut som lim dvs de har varit limmade mot varandra. Det är inte det som gjort den ena missfärgad? Den ena ser ju kritvit och helt oskadad ut.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Köpråd motstånd

Inläggav darkg » 2018-04-12 16:10

Jag tänkte likadant, men på bilder man kan googla fram syns tydligt att de inte ligger ihop. Ser ut som sisådär 3 mm. Det kan väl teoretiskt vara så att man tryckt in silikon eller så. Tex montörmiss om andra komponenter fixeras med gucka, som spolen osv.

De ligger inte heller så till att det är troligt att nåt skräp ramlat in.
Varför / hur missfärgas keramik egentligen?

TS kan väl inspektera den andra kanalen, finns det något mellan motstånden? Jag tittar på bilden igen och visst ser det ut som något utanpå som kladdat.
Don’t just do something, sit there.

etal
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-10-30

Re: Köpråd motstånd

Inläggav etal » 2018-04-12 16:40

darkg skrev:Jag tänkte likadant, men på bilder man kan googla fram syns tydligt att de inte ligger ihop. Ser ut som sisådär 3 mm. Det kan väl teoretiskt vara så att man tryckt in silikon eller så. Tex montörmiss om andra komponenter fixeras med gucka, som spolen osv.

De ligger inte heller så till att det är troligt att nåt skräp ramlat in.
Varför / hur missfärgas keramik egentligen?

TS kan väl inspektera den andra kanalen, finns det något mellan motstånden? Jag tittar på bilden igen och visst ser det ut som något utanpå som kladdat.


På den andra kanalen är det ungefär 3 mm mellanrum som du säger och det är ingenting mellan dom.

som ni såg på första bilden är ena motståndet brunt nästan svart på vissa ställen borstade av de värsta innan jag tog bilden.
kondingar är då inte svullen alls.

Här är en till bild där dom ha suttit, som ni ser så är det ju lite "fläckigt" runt där dom har suttit ser nästa ut som det är spillt nånting, kan ju tillägga att gallret som sitter just ovanför också är fläckigt och det luktar bränt av motståndet som är missfärgat.

(svårt att få kameran och fokusera)


Spoiler:
Visa
Bild

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Köpråd motstånd

Inläggav UrSv » 2018-04-12 16:44

Då verkar det ju vara mer åt att något spillts i stärkarn och har hamnat där tycker jag.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

etal
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-10-30

Re: Köpråd motstånd

Inläggav etal » 2018-04-12 16:56

UrSv skrev:Då verkar det ju vara mer åt att något spillts i stärkarn och har hamnat där tycker jag.


isåfall har jag spillt jag spillt omedvetet, vilket känns lite otroligt

Prövade ta motstånden från andra sidan då det tar cirka 2 minuter att löda dem fram å tbx..
Vart då ingen skillnad upptäckte dock att det såg bränt ut på baksidan av kretskortet under ett av motstånden( under de motståndet som inte var missfärgat)

Känns som det är ett mycket större problem än 2st motstånd, hade dock varit roligt om man fick igång den igen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpråd motstånd

Inläggav Perfector » 2018-04-12 17:00

etal skrev:
UrSv skrev:Då verkar det ju vara mer åt att något spillts i stärkarn och har hamnat där tycker jag.


isåfall har jag spillt jag spillt omedvetet, vilket känns lite otroligt

Prövade ta motstånden från andra sidan då det tar cirka 2 minuter att löda dem fram å tbx..
Vart då ingen skillnad upptäckte dock att det såg bränt ut på baksidan av kretskortet under ett av motstånden( under de motståndet som inte var missfärgat)

Känns som det är ett mycket större problem än 2st motstånd, hade dock varit roligt om man fick igång den igen

Ser inte R31 och R32 brända ut i kanten?
Det kan ju iofs vara av motstånden men det kan åxå vara mer effekt över motstånden än dom är gjorda för att tåla
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Köpråd motstånd

Inläggav UrSv » 2018-04-12 17:07

Under normal drift bör de motstånden avge max 1.25 W vilket de borde klara hyggligt. Jag skulle kontrollera zenerdioderna, D29 och D30, som ligger lite högt i drifteffekt och därför kan ryka om jag fattat det rätt. Då ökar effekten eventuellt i motståndet till typ 2.3 W vilket kanske är för mycket. Jag tror dock inte motstånden skulle uppvisa några problem utan det är troligtvis den ena Zenerdioden som är skurken. D29 hör till R34 och D30 till R36.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster