Rimligt pris på förförstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav dewpo » 2018-04-21 14:01

Jag funderar lite på köpa en förförstärkare fån ebay.
Men jag tänkte först höra här på faktiskt vad ni tycker är ett rimligt pris för ett försteg baserat på PGA2320?
Det finns många billiga försteg baserade på PGA2311 runt 1000 lappen,
Men hur mycket mer är det rimligt att betala för ett mer välgjort steg baserat på PGA2320 i CNC-fräst låda?

Så vad värdet på steget nedan enligt er?
$_10.jpg
$_10.jpg (60.85 KiB) Visad 4747 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav hifikg » 2018-04-21 14:40

Ohört är det värt mellan noll och 96673:-
Funderar själv på om ett försteg tillför något.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Bill50x » 2018-04-21 14:45

hifikg skrev:Funderar själv på om ett försteg tillför något.

Jag ska skicka mitt försteg på renovering och provade därför hur det låter att mata min Squeezebox Touch direkt in i slutsteget. Det lät såväl tamt som avslaget. Så i alla fall för mig är det stor skillnad mellan försteg och inte-försteg. Nu är det väl SB'n som är flaskhalsen här gissar jag så med annan källa kan det mycket väl vara helt annorlunda.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-21 14:57

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Funderar själv på om ett försteg tillför något.

Jag ska skicka mitt försteg på renovering och provade därför hur det låter att mata min Squeezebox Touch direkt in i slutsteget. Det lät såväl tamt som avslaget. Så i alla fall för mig är det stor skillnad mellan försteg och inte-försteg. Nu är det väl SB'n som är flaskhalsen här gissar jag så med annan källa kan det mycket väl vara helt annorlunda.

/ B


Det låter litet märkligt att skillnaden kan bli så stor. Ett försteg ska inte göra något alls (förutom variera volymen), och en sladd borde vara den ultimata versionen av att inte göra något alls. Det låter i mina öron som att kabeln mellan din SB och slutsteget ställer till något.

Nu finns det ju en massa anledningar till att ha ett försteg; att förbättra ljudet borde inte vara överst på listan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav distad » 2018-04-21 15:02

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:Funderar själv på om ett försteg tillför något.

Jag ska skicka mitt försteg på renovering och provade därför hur det låter att mata min Squeezebox Touch direkt in i slutsteget. Det lät såväl tamt som avslaget. Så i alla fall för mig är det stor skillnad mellan försteg och inte-försteg. Nu är det väl SB'n som är flaskhalsen här gissar jag så med annan källa kan det mycket väl vara helt annorlunda.

/ B


Det låter litet märkligt att skillnaden kan bli så stor. Ett försteg ska inte göra något alls (förutom variera volymen), och en sladd borde vara den ultimata versionen av att inte göra något alls. Det låter i mina öron som att kabeln mellan din SB och slutsteget ställer till något.

Nu finns det ju en massa anledningar till att ha ett försteg; att förbättra ljudet borde inte vara överst på listan.

Om ni som dissar att ha ett försteg ändå testade och inte bara dissar så skulle det vara lite trovärdigt, men icke som det är nu. Kolla med Morello, Rydberg med flera så kan ni ju få höra vilken skillnad det är. De där förstegen som sitter i Dac:ar är oftast inte så vidare bra, talar av egen erfarenhet. Jag skulle vilja påstå att man gör folk en otjänst med att inte rekommendera att testa.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav dewpo » 2018-04-21 16:06

hifikg skrev:Ohört är det värt mellan noll och 96673:-
Funderar själv på om ett försteg tillför något.


Jag bor dumt till för att provlyssna, Det skulle äta upp hela förstegs budgeten att åka runt och lyssna på produkter,
Så det blir att köpa grisen i säcken :? Men varken mitt RIAA eller min DAC har volymkontroll så något skulle det tillföra.
Valet för mig ligger i att jag ska välja mellan att köpa en integrerad förstärkare eller separata delar,
eller för den delen en hemmabioförstärkare :roll:
Men hur motiverar man bioljud när man ser bara ett par filmer i månaden och lyssnar på musik flera timmar om dagen?
Jag för står att enligt tillgång och efterfrågans regeln kan priset vara nästan vad som helst beroende på hur lyckad implementeringen är,
Men om man ser på det mer realekonomiskt, Hur dyrt är det att producera ett dylikt steg och vad är en rimlig marginal?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Bill50x » 2018-04-21 16:24

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:Funderar själv på om ett försteg tillför något.

Jag ska skicka mitt försteg på renovering och provade därför hur det låter att mata min Squeezebox Touch direkt in i slutsteget. Det lät såväl tamt som avslaget. Så i alla fall för mig är det stor skillnad mellan försteg och inte-försteg. Nu är det väl SB'n som är flaskhalsen här gissar jag så med annan källa kan det mycket väl vara helt annorlunda.

/ B


Det låter litet märkligt att skillnaden kan bli så stor. Ett försteg ska inte göra något alls (förutom variera volymen), och en sladd borde vara den ultimata versionen av att inte göra något alls. Det låter i mina öron som att kabeln mellan din SB och slutsteget ställer till något.

Nu finns det ju en massa anledningar till att ha ett försteg; att förbättra ljudet borde inte vara överst på listan.

Det kan ju vara så att ett försteg bättre klarar den belastning ett slutsteg utgör och därför ger förutsättningen för ett bättre ljud. Dessutom är volymkontrollen i ett försteg normalt av bättre kvalitet än den digitala som finns i tex SB'n. Upplösningen minskar ju faktiskt i takt med att man minskar volymen.

Men i övrigt har du rätt, försteget ska inte göra något annat än att reglera volymen och medge val av källa. Om jag hade kopplat mitt riaa-steg (eller CD-spelare) direkt till slutsteget hade jag nog inte haft något problem med ljudet, däremot med volymen :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-21 16:26

Jovisst ska man provlyssna, jag menar bara att det måste vara någon slags missanpassning för att ett extra linjesteg ska förbättra signalen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Bill50x » 2018-04-21 16:30

PerStromgren skrev:Jovisst ska man provlyssna, jag menar bara att det måste vara någon slags missanpassning för att ett extra linjesteg ska förbättra signalen.

Jomenvisst. Men eftersom alla (?) tillverkare vet att de allra flesta har ett försteg och inte behöver styra ut slutsteget med deras apparat så snålar man in med driv-resurserna. Mitt riaa kan tex lämna 10 volt ut som mest, det kan inte SB'n på långa vägar. Du har väl en Touch själv, varför inte prova själv? Fast din Quad är väl ganska lättdriven?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav jonasp » 2018-04-21 17:22

Jag håller med både Per och FBK! Försteget kan ju inte förbättra, däremot ta bort. Men det kan föregående led också. Sen är det ju det här med spänningssving som Bill är inne. Man får kontrollera om man kan styra ut slutsteget fullt utan försteg. Inte alls självklart.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav dewpo » 2018-04-21 17:44

Spänningsswing? PGA2320 har 28.28 Vpp medans PGA2311 bara klara 7.5 Vpp :? Är ett försteg begränsat till spänningsswingen hos volymkontrollern?
Eller finns det ytterligare ett förstärkningssteg? Vad krävs det för spänningsswing för att styra ut ett vanligt effektsteg?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav jonasp » 2018-04-21 17:59

dewpo skrev:Spänningsswing? PGA2320 har 28.28 Vpp medans PGA2311 bara klara 7.5 Vpp :? Är ett försteg begränsat till spänningsswingen hos volymkontrollern?
Eller finns det ytterligare ett förstärkningssteg? Vad krävs det för spänningsswing för att styra ut ett vanligt effektsteg?


Nej, jag menade att det kan vara så att man har för lite sving om man kör utan försteg! Sedan begränsar ju inte volymkontrollen, kan finnas spänningsförstärkning efteråt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav AndersP » 2018-04-21 18:52

dewpo skrev:Spänningsswing? PGA2320 har 28.28 Vpp medans PGA2311 bara klara 7.5 Vpp :? Är ett försteg begränsat till spänningsswingen hos volymkontrollern?
Eller finns det ytterligare ett förstärkningssteg? Vad krävs det för spänningsswing för att styra ut ett vanligt effektsteg?

Försteg som tillför nånting brukar jag undvika. Jag vill att signalen ska gå opåverkad rakt igenom, men jag vet att alla inte har den inställningen. Det blir i så fall kritiskt att provlyssna hemma före köp.

Det faktum att en krets kan ge ett visst spänningssving låter inte så intressant för mig. I vilken belastning? Kan kretsen driva kablar? Alla kablar? Alla slutstegs ingångssteg? I normalfallet räcker 3 V med marginal, men eftersom volymkontrollen sitter i en preamp med olika källor tillkopplade krävs extra gain för att alla källor ska kunna styra ut slutsteget.

Ett försteg kan fungera rysligt bra i vissa anläggningar och i andra inte där svårare villkor för drivning råder. Därför kan en lågbrusig preamp förbättra återgivningen trots att det blir en apparat till.

PGA 2310 och 2311 har jag hört i samband med att en kompis labbade med dom. Dom behöver sitta på bra kretskort med ordentliga jordplan och kan i fel situationer skapa trassel då dom misslyckas med att driva kabel + slutsteg och behöver därför ofta en extra buffert för att få preampen att bli pålitlig. Dom är volymkontroller, inte buffertar/kabeldrivare.

I övrigt är det jättefina kretsar som löser en del problem och utgör volymkontroller på mycket hög nivå. Dom flesta försteg, både surround och stereo, har volymkontroller av sämre kvalitet och med färre antal steg. Dom kan förstås också förses med extra omgivande kretsar och kan då programmeras så att man kan ställa gain för olika källor, kanalbalans, volympådrag med anpassning för upplevd ljudstyrka och mutefunktioner av olika slag. Man brukar säga att dom är digitalt styrda analoga volymkontroller.

Att provlyssna är förstås viktigt. Mycket viktigare än om preampen sitter i en cnc-fräst låda eller inte. Blir lite opraktiskt att provlyssna nåt från Kina, men ibland får man ta en chans. Kolla möjligheterna att skicka tillbaks om du inte blir nöjd.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav hifikg » 2018-04-21 21:49

FBK skrev:
PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Jag ska skicka mitt försteg på renovering och provade därför hur det låter att mata min Squeezebox Touch direkt in i slutsteget. Det lät såväl tamt som avslaget. Så i alla fall för mig är det stor skillnad mellan försteg och inte-försteg. Nu är det väl SB'n som är flaskhalsen här gissar jag så med annan källa kan det mycket väl vara helt annorlunda.

/ B


Det låter litet märkligt att skillnaden kan bli så stor. Ett försteg ska inte göra något alls (förutom variera volymen), och en sladd borde vara den ultimata versionen av att inte göra något alls. Det låter i mina öron som att kabeln mellan din SB och slutsteget ställer till något.

Nu finns det ju en massa anledningar till att ha ett försteg; att förbättra ljudet borde inte vara överst på listan.

Om ni som dissar att ha ett försteg ändå testade och inte bara dissar så skulle det vara lite trovärdigt, men icke som det är nu. Kolla med Morello, Rydberg med flera så kan ni ju få höra vilken skillnad det är. De där förstegen som sitter i Dac:ar är oftast inte så vidare bra, talar av egen erfarenhet. Jag skulle vilja påstå att man gör folk en otjänst med att inte rekommendera att testa.


Jag har själv upplevt skillnaden i en anläggning där en Oppo plötsligt tvingades utgöra både DAC och försteg, det blev betydligt tamare än när det exklusiva försteget från Bladelius var inblandat. Absolut. Igår installerades det nya försteget och kontrollen var tillbaka. Om det låter ännu bättre än innan är svårt att säga, men helt klart är att en Oppo inte kan ersätta ett bra försteg. Men ingen påstår väl heller att en Oppo ska kunna det, det bara råkade fungera som vikarie under en tid. Överraskande bra ändå, särskilt om man stoppar in priset i ekvationen.
Själv har jag en DAC som är avsedd att kunna fungera som försteg också. Och jag är så nöjd med ljudet i min lyssningsstuga att jag verkligen undrar om jag skulle få en liknande upplevelse med ett bra försteg. Kommer att prova någon gång, absolut.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav hifikg » 2018-04-21 21:51

jonasp skrev:Jag håller med både Per och FBK! Försteget kan ju inte förbättra, däremot ta bort. Men det kan föregående led också. Sen är det ju det här med spänningssving som Bill är inne. Man får kontrollera om man kan styra ut slutsteget fullt utan försteg. Inte alls självklart.


Vad krävs för att styra ut slutsteget fullt? Är det viktigt att kunna styra ut slutsteget fullt? Betyder det att lira på maxnivå för slutsteget så skulle jag ändå inte våga det. Mitt slutsteg är alldeles för kraftigt för både Carlsson och Walker. Det går nog mest på tomgång :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Bill50x » 2018-04-22 00:42

hifikg skrev:
jonasp skrev:Jag håller med både Per och FBK! Försteget kan ju inte förbättra, däremot ta bort. Men det kan föregående led också. Sen är det ju det här med spänningssving som Bill är inne. Man får kontrollera om man kan styra ut slutsteget fullt utan försteg. Inte alls självklart.
Vad krävs för att styra ut slutsteget fullt? Är det viktigt att kunna styra ut slutsteget fullt? Betyder det att lira på maxnivå för slutsteget så skulle jag ändå inte våga det. Mitt slutsteg är alldeles för kraftigt för både Carlsson och Walker. Det går nog mest på tomgång :)

Olika slutsteg har olika känslighet för att styra ut fullt. På DIN-tiden tror jag standarden var 0,5 volt in för att ge full effekt ut. Med senare standard har jag för mig att det var 0,775 volt. Men vissa slutsteg behöver en 1 volt och det finns säkert de som kräver ännu mer.

Men det handlar ju inte bara om spänning. Det är även en fråga om att källan orkar driva slutsteget, att detta inte lastar ner utgången på källan allt för mycket. Om källan (i mitt fall SB'n) nominellt ger två volt ut som max så kanske den inte ens orkar hälften om slutsteget är en tung last.

Ur den synvinkeln kan ju ett kapabelt försteg vara värt en hel del om man är nöjd med ljudet (och övrigt) i den källa man har. Jag betalade 3 tusen för mitt försteg (begagnat Linn Kairn Pro) och det är värt varenda krona.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Tangband » 2018-04-22 06:14

Lägger in en brasklapp om systemanpassning. Jag tycker man ska prova och lyssna. Vilka förstärkare är det ? Blir det bättre med ett försteg till ett specifikt slutsteg så är det ju så. Blir det bättre med en streamer direkt in i ett annan slutsteg så är det så. Det går inte kategoriskt att säga att ett försteg alltid förbättrar eller försämrar. Ett mörkt slutsteg låter bättre med ett ljust försteg, osv. I diskussionen tas för givet att alla komponenter är ofärgade, och det är knappast vanligt.
Jag ser annars inget mervärde med ett extra försteg OM det kan göras lika bra kopplat direkt från en digital spelare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Bill50x » 2018-04-22 08:52

Tangband skrev:Jag ser annars inget mervärde med ett extra försteg OM det kan göras lika bra kopplat direkt från en digital spelare.

Förutom ljudet så finns det en stor fördel med ett försteg för min del. Jag har tre källor, varav en är helanalog, de andra två kan man köra digitalt (vinylspelare/separat riaa samt cd-spelare och strömmare). Att köra dessa direkt in i ett slutsteg skulle vara omöjligt eftersom enbart SB'n har volymkontroll. Jag tror att ganska många har flera källor och samma problem som jag har.

Men har man bara en källa och den låter lika bra direkt in i slutsteget ser jag heller ingen anledning till ett försteg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav shifts » 2018-04-22 09:40

Efter jag skaffat separat DAC insåg jag det lite knöliga i att var i kedjan ska då försteget hamna? Blir det en separat DAC per källa? Varför finns inte fler försteg med topp-DAC:ar integrerade? Varför är det DAC:ar som kan fungera som försteg så rackarns fula? Alla de här sakerna gör att steget från ful hemmabioreceiver som försteg blir så mycket svårare, i dem finns i alla fall DAC:en integrerad. Så mycket beslutsvånda, så få insikter. :mrgreen:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav distad » 2018-04-22 09:44

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
jonasp skrev:Jag håller med både Per och FBK! Försteget kan ju inte förbättra, däremot ta bort. Men det kan föregående led också. Sen är det ju det här med spänningssving som Bill är inne. Man får kontrollera om man kan styra ut slutsteget fullt utan försteg. Inte alls självklart.
Vad krävs för att styra ut slutsteget fullt? Är det viktigt att kunna styra ut slutsteget fullt? Betyder det att lira på maxnivå för slutsteget så skulle jag ändå inte våga det. Mitt slutsteg är alldeles för kraftigt för både Carlsson och Walker. Det går nog mest på tomgång :)

Olika slutsteg har olika känslighet för att styra ut fullt. På DIN-tiden tror jag standarden var 0,5 volt in för att ge full effekt ut. Med senare standard har jag för mig att det var 0,775 volt. Men vissa slutsteg behöver en 1 volt och det finns säkert de som kräver ännu mer.

Men det handlar ju inte bara om spänning. Det är även en fråga om att källan orkar driva slutsteget, att detta inte lastar ner utgången på källan allt för mycket. Om källan (i mitt fall SB'n) nominellt ger två volt ut som max så kanske den inte ens orkar hälften om slutsteget är en tung last.

Ur den synvinkeln kan ju ett kapabelt försteg vara värt en hel del om man är nöjd med ljudet (och övrigt) i den källa man har. Jag betalade 3 tusen för mitt försteg (begagnat Linn Kairn Pro) och det är värt varenda krona.

/ B

Och jag betalade 1500kr för mitt Linn Kolektor och det är värt varenda öre. Åker i åttor runt försteget i min Dac och låter bättre än försteget i min Hembiostärkare, så mycket utveckling har det inte heller varit på förstegsfronten.
Tror Kolektor såldes ny för 8500kr på sin tid så det är inget dyrt försteg. Hade jag råd så skulle det vara intressant att testa något begagnat som gått uppåt/drygt 20.000kr nytt då jag tror det finns mer upplösning att hämta med bättre.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 10:43

Nu är ju inte begreppet förförstärkare helt entydigt. Traditionellt innehöll en sådan långt flera funktioner än ingångsväljare och volymkontroll. Det var ofta RIAA-förstärkning, tonkontroller m.m. inbyggda. Idag kan en förförstärkare även an en DAC och DSP. Personligen har jag svårt för en massa apparatlådor som ska sammanbindas med kostsamt kablage, ju färre kablar desto bättre. Ser hellre en integration av funktioner i samma låda om det är möjligt. Att många volymkontroller kan vara bristfälliga tror jag beror på en rädsla för att använda de komponenter som behövs för att göra den belastningsoberoende. Så få komponenter som möjligt är väl bra men funktionen ska inte innebära kompromisser i form av dålig drivförmåga vilket en typisk passiv potentiometer ofta dras med. Jo, i vissa fall fungerar det ypperligt men man bör uppmärksam på att så inte alltid är fallet. Att en del DAC:ar tycks ha dåliga utgångsteg är förvånande men de kanske har tänkt sig att man ska ha en hylla full med apparater och däribland ett "riktigt" försteg?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav hifikg » 2018-04-22 12:35

Jag TROR att min dac är sällsynt lyckad både som DAC och försteg, den tafatthet i basen som Oppon gav känner jag inte av alls, men det KAN bero på att jag inte gjort någon direkt jämförelse.

Och ful... tja... spelar roll när man lyssnar i mörker :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav gflar » 2018-04-22 14:39

Tycker inte min DAC är så gräsligt ful.

https://www.shenzhenaudio.com/gustard-d ... mment_html

Verkar inte något problem att styra ut slutsteget heller. Den har 2st hyfsade trafon, ger 3Vrms (RCA) 6Vrms (xlr)

Enligt tillverkaren kan man sänka volymen 32 Decibel på 16 bitars material innan kvalitetsförlust.
Har för mig att jag behövde sänka ca 20 innan jag anslöt filtret (DBX223). Med det anslutet kan jag ju justera gain på in in och utgångar för att kunna ligga närmare Max på DAC:en.

Fjärrkontrollen däremot är en liten löjlig plasthistoria.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav dewpo » 2018-04-22 15:52

Alla verkar överens om att provlyssning är viktigt,
Hur provlyssnar ni?
Själv har jag dåliga erfarenheter av att provlyssna.
Problemen jag stött på är.

# Lyssningsmiljön är oftast mycket olik hemmiljön ljudmässigt.
# Man är oftast stressad att fort bilda sig en uppfattning.
# Försäljaren kan inte hålla sig ifrån att påverka en.
# Man kan 'kanske' höra hur ljudkvalitet är men man kan inte höra om fjärrkontrollen fortfarande fungerar om 10 år.
# Man kan sällan prova ihop med de övriga sakerna som skall vara anslutna.
# Hur service och liknande fungerar är något man definitivt inte hör.

Summa samarium så tycker jag att jag oftare blir lurad i fysisk butik än på nätet,
Undantag finns dock som nyligen när jag köpte en HDMI kabel som var specificerad 29 Gbps man som jag inte får igenom mer än 10 Gbps.
Jag tycker det är tråkigt att vi fått en värd där man bedömer om en sak är bra eller dålig på hur den fungerar som ny,
En bra sak enligt mig är något man haft i 10 år och fortfarande är nöjd med.

Ska jag tycka det är lönt att provlyssna vill jag kunna låna hem produkten 14 dagar minimum :!:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-22 16:54

dewpo: Jag håller helt med gällande problematiken och elektronik skulle jag aldrig utvärdera i butik.

När det gäller elektronik så går jag helt på mätningar och/eller LTS utlåtanden. Jag har helt enkelt inte möjlighet att själv utvärdera alla apparater på marknaden på ett vettigt sätt och jag vet (mer eller mindre) hur jag vill att de skall mäta.

Högtalare är dock en helt annan sak och där är det oftast att lyssna hemma hos folk med liknande lyssningsmiljöer som är det närmaste man själv kan komma om det inte går att låna hem dem. Att lyssna hemma under längre tid är också det jag föredrar.

För att få reda på hur någon beter sig över tid så kan man söka utlåtanden på nätet. Om flera personer klagat på samma sak så kanske det kan vara ett problem på samtliga/många enheter.

Så en kombination av utlåtanden, mätningar och lyssningar blir det för att bygga en hel anläggning och då har vi inte ens börjar prata om rummet. Lätt är det inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 17:23

Mätningar och testutlåtanden tar sällan hänsyn till samverkanseffekter. I princip är sådana oönskade och kan ofta undvikas genom passande kretslösningar (inkl. kablage) men det innebär inte att de inte finns. Många highend-företag vill ju att deras prylar ska göra skillnad, inte alltid till det bättre...

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Bagaget » 2018-04-22 19:02

shifts skrev:Efter jag skaffat separat DAC insåg jag det lite knöliga i att var i kedjan ska då försteget hamna? Blir det en separat DAC per källa? Varför finns inte fler försteg med topp-DAC:ar integrerade? Varför är det DAC:ar som kan fungera som försteg så rackarns fula? Alla de här sakerna gör att steget från ful hemmabioreceiver som försteg blir så mycket svårare, i dem finns i alla fall DAC:en integrerad. Så mycket beslutsvånda, så få insikter. :mrgreen:

En dac med tillräckligt många ingångar kopplad till line-in1/aux på försteget?

Jag har dator, cd och tv kopplat genom en dacmagic100 och en ledig ingång...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Morello » 2018-04-24 12:59

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
jonasp skrev:Jag håller med både Per och FBK! Försteget kan ju inte förbättra, däremot ta bort. Men det kan föregående led också. Sen är det ju det här med spänningssving som Bill är inne. Man får kontrollera om man kan styra ut slutsteget fullt utan försteg. Inte alls självklart.
Vad krävs för att styra ut slutsteget fullt? Är det viktigt att kunna styra ut slutsteget fullt? Betyder det att lira på maxnivå för slutsteget så skulle jag ändå inte våga det. Mitt slutsteg är alldeles för kraftigt för både Carlsson och Walker. Det går nog mest på tomgång :)

Olika slutsteg har olika känslighet för att styra ut fullt. På DIN-tiden tror jag standarden var 0,5 volt in för att ge full effekt ut. Med senare standard har jag för mig att det var 0,775 volt. Men vissa slutsteg behöver en 1 volt och det finns säkert de som kräver ännu mer.

Men det handlar ju inte bara om spänning. Det är även en fråga om att källan orkar driva slutsteget, att detta inte lastar ner utgången på källan allt för mycket. Om källan (i mitt fall SB'n) nominellt ger två volt ut som max så kanske den inte ens orkar hälften om slutsteget är en tung last.

Ur den synvinkeln kan ju ett kapabelt försteg vara värt en hel del om man är nöjd med ljudet (och övrigt) i den källa man har. Jag betalade 3 tusen för mitt försteg (begagnat Linn Kairn Pro) och det är värt varenda krona.

/ B


Ett slutsteg som lämnar ungefär 500 W i 8 ohm och har ungefär 26 dB förstärkningen kräver cirka 3,5 V RMS för att styra ut en sinus, dvs ungefär 5 V toppamplitud.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-24 13:05

Morello skrev:Ett slutsteg som lämnar ungefär 500 W i 8 ohm och har ungefär 26 dB förstärkningen kräver cirka 3,5 V RMS för att styra ut en sinus, dvs ungefär 5 V toppamplitud.


Är det ett standard-krav att förstärkningen är just 26dB? Jag tänka mig att det ställer till det för en massa gamla transistorförsteg som inte kan lämna mer än ett par volt innan klippning.

PS. Detta är inte förstahandsinfo, jag har aldrig haft så starka förstärkare själv att det kunnat bli ett problem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rimligt pris på förförstärkare?

Inläggav Morello » 2018-04-24 13:56

THX-specade apparater har 29 dB förstärkning.
En del ligger litet under och en del litet över - någon de facto standard finns inte.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster