Uppgraderingstips önskas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Mamel
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-31

Uppgraderingstips önskas

Inläggav Mamel » 2018-04-26 15:00

Hej hej,
Det skulle vara roligt och intressant att höra experternas åsikt om lämplig uppgradering av anläggningen. Förutsättningen är att jag kan vara beredd att lägga 25 000 kr eller så, nytt eller begagnat spelar ingen roll, men bara om det medför en substantiell, klart hörbar uppgradering. Är det en spännande utmaning? Eller omöjlig?

Anläggning i dag: Högtalare: Guru QM10 Two. Förstärkare: Lavardin IS. Streamer: Bluesound Node 2. CD-spelare med DAC: Denon DCD 1520AE. Kablar: Standardgrejor.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav distad » 2018-04-26 15:05

Eftersom du redan kör med Guru, dvs gillar det Ino soundet så säger jag ett par begagnade pi60 utan tvekan. Den klart största påverkan på totalljudet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav genstruktur » 2018-04-26 15:12

Står ju inget om akustiken?

Om du inte har köpt något alls där föreslår jag att införskaffa några Ino Aco eller nåt :) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-04-26 15:12

Var anser du att begränsningarna ligger?

Behöver du kunna spela starkare eller behöver du mer bas eller strävar du efter än mer naturlighet i ljudet eller vad?

Du har inte skrivit något om rummet och vilka akustikåtgärder där gjorts.... kan finnas en del att hämta där om det kan låta sig göras, t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav faema » 2018-04-26 16:31

En stor härlig snygg Kasthall-matta om ingen matta finns, inom budget.
Annars en vinyl-spelare, t ex en snygg Gold Note Valore+ riaa, inom budget.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav distad » 2018-04-26 17:28

Jag i min dumhet utgår ifrån att man läst in sig så pass mycket när man väljer Guru eller Ino att man vet att akustiken påverkat mycket, men det är jag det. Menar att har man läst lite här så går det inte att undvika den påverkan är större än vad den vanliga ljud konsumenten tror. Man blir ju mörkrädd ibland när man ser vad folk lagt på utrustning och noll på akustik.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Elfsberg » 2018-04-26 20:39

Guru QM60/Q60 eller pi60 och pi60s är nog den enda vettiga högtalaren om du vill vidare på samma stråk.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Mamel
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-31

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Mamel » 2018-04-26 21:17

Det ante mig nästan att rekommendationen skulle bli större högtalare och/eller att se över akustiken. Tyvärr är dessa båda dörrar stängda. Min fru, som i övrigt har många kvaliteter, inlägger här sitt bestämda veto. För närvarande står högtalarna på en vägghängd bokhylla och den ena är lite olyckligt inklämd i hörnet. Vill jag lyssna mer aktivt ställer jag ut dem i rummet på stativ, men det går bara temporärt.

Men bra i alla fall att få veta att det inte finns någon dunderkur, då slipper jag fundera mer på det. En vinylspelare, som någon tipsade om, har jag redan, en Dual 505 från 80-talet med en rätt bra pickup.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav darkg » 2018-04-26 21:53

Till QM10 finns / fanns det väggstativ som går att vrida, det kan göra stor skillnad. På hylla får invinklingen ju ofta inte plats. Även placering i höjd- och sidled blir förstås friare med stativ än på hylla.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Tangband » 2018-04-27 07:41

Mamel skrev:Det ante mig nästan att rekommendationen skulle bli större högtalare och/eller att se över akustiken. Tyvärr är dessa båda dörrar stängda. Min fru, som i övrigt har många kvaliteter, inlägger här sitt bestämda veto. För närvarande står högtalarna på en vägghängd bokhylla och den ena är lite olyckligt inklämd i hörnet. Vill jag lyssna mer aktivt ställer jag ut dem i rummet på stativ, men det går bara temporärt.

Men bra i alla fall att få veta att det inte finns någon dunderkur, då slipper jag fundera mer på det. En vinylspelare, som någon tipsade om, har jag redan, en Dual 505 från 80-talet med en rätt bra pickup.

Byte av fru ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Tangband » 2018-04-27 07:46

Mamel skrev:Hej hej,
Det skulle vara roligt och intressant att höra experternas åsikt om lämplig uppgradering av anläggningen. Förutsättningen är att jag kan vara beredd att lägga 25 000 kr eller så, nytt eller begagnat spelar ingen roll, men bara om det medför en substantiell, klart hörbar uppgradering. Är det en spännande utmaning? Eller omöjlig?

Anläggning i dag: Högtalare: Guru QM10 Two. Förstärkare: Lavardin IS. Streamer: Bluesound Node 2. CD-spelare med DAC: Denon DCD 1520AE. Kablar: Standardgrejor.


Du har redan fina grejor tror jag , men det största lyftet får du nog med ett riktigt lyssningsrum där du inte begränsas av estetiken så mycket

Enligt min mening så bör du försöka ha högtalarna i rätt vinkel mot lyssningsplats på ett par riktiga stativ- det finns ju snygga sådana för 3000:- sedan tycker jag att två snygga subwoofers borde rymmas i budgeten, Rel kanske ?
Det är nog ingen mening att uppgradera högtalarna så längde de står uppklämda i en bokhylla och ett hörn. Kanske en bra köksradio istället ? Denna bose mini II använder jag själv och det är ett av de mer prisvärda köpen jag gjort. Åk på semester med frun för resten :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Tangband » 2018-04-27 08:05

FBK skrev:Jag i min dumhet utgår ifrån att man läst in sig så pass mycket när man väljer Guru eller Ino att man vet att akustiken påverkat mycket, men det är jag det. Menar att har man läst lite här så går det inte att undvika den påverkan är större än vad den vanliga ljud konsumenten tror. Man blir ju mörkrädd ibland när man ser vad folk lagt på utrustning och noll på akustik.


WAFen sänks ju tyvärr radikalt med införandet av aco-skivor och liknande :)

De flesta högtalare måste ut från väggarna en bra bit om man inte dämpar något bakom högtalarna. Men det finns ju högtalare som är konstruerade att fungera hjälpligt i rum som är mindre dämpade.
En tjock matta på golvet hjälper mycket

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Tangband » 2018-04-27 08:13

Det kan ju även bli snyggt med fina stativ

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 12:32

Mamel skrev:Det ante mig nästan att rekommendationen skulle bli större högtalare och/eller att se över akustiken. Tyvärr är dessa båda dörrar stängda. Min fru, som i övrigt har många kvaliteter, inlägger här sitt bestämda veto.


Fast vet hon hur stiligt det går att göra akustikanpassningar? Eller har hon en förutfattad mening? Finns många fina tyger att klä absorbenter med... det går att nyttja området under (och till och med i i vissa fall) soffan som absorbent... och diffusion går att göra på många olika sätt... bara valet av gardiner kan köra skillnad. Lite dämp bakom tavlor...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav goat76 » 2018-04-27 16:52

Nattlorden skrev:
Mamel skrev:Det ante mig nästan att rekommendationen skulle bli större högtalare och/eller att se över akustiken. Tyvärr är dessa båda dörrar stängda. Min fru, som i övrigt har många kvaliteter, inlägger här sitt bestämda veto.


Fast vet hon hur stiligt det går att göra akustikanpassningar? Eller har hon en förutfattad mening? Finns många fina tyger att klä absorbenter med... det går att nyttja området under (och till och med i i vissa fall) soffan som absorbent... och diffusion går att göra på många olika sätt... bara valet av gardiner kan köra skillnad. Lite dämp bakom tavlor...


...Och inte nog med att det blir bättre ljud för musiken, det blir en mycket skönare ljudnivå att bara vistas i. Man kan samtala med varandra med en betydligt lägre ton och allt framgår mycket tydligare. Mindre skrammel ocht plötsligt har man inte lika ofta ont i huvudet heller.
Min bästa ljuduppgradering var en tjock ryamatta på 2,60x3,60m som soffan även står på, det bildar nästan en liten ö-grupp mitt i rummet och det ser snyggt och lite ovanligt ut. :)

Ett förslag är att du googlar fram lite snygga akustiklösningar och visar henne. Det behöver inte se ut som om man spikat upp äggkartonger på väggen. Det är lätt att göra egna men jag länkar till lite bilder från akustikmiljö som jag tycker har snygga lösningar.
https://www.google.se/search?biw=1536&b ... 50o3lPs2jY

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-27 19:15

Fast det är inte riktigt samma sak i allas ögon, de där akustikprylarna ser för en del alltför "tekniska" ut. Tyvärr är det inredningsmode som råder sedan rätt länge på tvärs mot trevlig akustik. I verkligheten är det helt klart trevligare att vistas i inte alltför ekande miljöer men det har ju inte alla förstått!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 19:20

RogerGustavsson skrev:Fast det är inte riktigt samma sak i allas ögon, de där akustikprylarna ser för en del alltför "tekniska" ut. Tyvärr är det inredningsmode som råder sedan rätt länge på tvärs mot trevlig akustik. I verkligheten är det helt klart trevligare att vistas i inte alltför ekande miljöer men det har ju inte alla förstått!


En hylla med massa prylar på en annars naken vägg är en utmärkt diffusor... man måste inte köpa en "hifitråkig" diffustionspanel.... FFF.... Funktion Före Form...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Laila » 2018-04-27 23:14

Nattlorden skrev:En hylla med massa prylar på en annars naken vägg är en utmärkt diffusor... man måste inte köpa en "hifitråkig" diffustionspanel.... FFF.... Funktion Före Form...

Eller som i dä häringa fallet....Form Före Funktion... typer. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav distad » 2018-04-28 13:16

Mamel skrev:Det ante mig nästan att rekommendationen skulle bli större högtalare och/eller att se över akustiken. Tyvärr är dessa båda dörrar stängda. Min fru, som i övrigt har många kvaliteter, inlägger här sitt bestämda veto. För närvarande står högtalarna på en vägghängd bokhylla och den ena är lite olyckligt inklämd i hörnet. Vill jag lyssna mer aktivt ställer jag ut dem i rummet på stativ, men det går bara temporärt.

Men bra i alla fall att få veta att det inte finns någon dunderkur, då slipper jag fundera mer på det. En vinylspelare, som någon tipsade om, har jag redan, en Dual 505 från 80-talet med en rätt bra pickup.

Ett utmärkt och snyggt sätt att fixa en vägg som lyfter ljudet rejält. viewtopic.php?f=9&t=64146&start=480
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Mamel
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-31

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Mamel » 2018-04-28 18:27

Tack för goda råd och glada tillrop. Fast det där med att byta fru går nog bort...

Hustrun köpte nyss en mycket stor, mycket tjock och mycket dyr ryamatta, men den hamnade tyvärr i dotterns rum. Vi får se vad jag kan hitta på.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Bagaget » 2018-05-03 20:15

Ställ stereon i dotterns rum ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Bill50x » 2018-05-04 10:41

Bagaget skrev:Ställ stereon i dotterns rum ;)

Eller köp en matta till...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav landa » 2018-05-15 22:08

Ge frugan halva budgeten och ge henne i uppgift att köpa en trevlig matta. Glad fru plus trevligare akustik.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster