Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-06-17 13:01

Hej,

Hittade billiga blåtandslurar så jag tänkte, att det är dags för nya lurar Marshall Major II Bluetooth. Tyvärr fick jag reklamera dessa för höger hörlur som verkar ha all blåtandselektronik i sig, piper! Inget behagligt vitt brus heller utan mer som en liten mygga i örat. Helt oanvändbara!
Oljudet på Marshall lurarna är lågt, man hör det inte om man inte vet att det är där i bullrig miljö. Men sen på kvällen när det är tyst så tränger det i genom musiken.
Jag fick ett till par med samma problem. Så dom fick också åka tillbaka och jag fick pengarna åter.

När jag läser recensioner om dessa lurar så ser jag att man väldigt diplomatiskt nämner detta på flera stället, man kallar det BT noise. Jag minns inte att mina gamla BT lurar hade detta problem. Jag har sneglat på Sennheiser Momentum Wireless M2 men när jag kollade runt lite på recensioner så nämns detta igen, oljud från BTn.

Har jag förträngt att mina gamla BT lurar inte hade detta, har alla BT lurar oljud för sig?

Finns det en billig BT lur under tusenlappen som inte har oljud för sig?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav hifikg » 2018-06-18 02:24

Jag har ett par Sony lurar som försvann ur sortimentet men nu har kommit tillbaka som "bulk" dvs i en enkel förpackning till lågt pris, typ 399 kronor eller nåt sådant.
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar ... ony-sbh80/
Hittar dem inte nu, bulkversionen fanns på webhallen. Jag har ändå bytt mina flera gånger, inte pga missljud utan för att ljudet fallit bort i ena kanalen efter en tid och för att de rent mekaniskt slets ut på kort tid. Är inne på mitt femte par nu, tappade bort ett par... de funkar perfekt för att lyssna på ljudböcker och som handsfree till telefonen, de dubbla mikrofonerna gör att ingen klagar på ljudet och jag hör väldigt väl vad folk säger. Musik... tja... njae... jag e väl lite picky där med mina HD 650 som referens och helt utan avbrott är det inte heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav Empa » 2018-06-18 07:50

bootstrap skrev:Hej,

Hittade billiga blåtandslurar så jag tänkte, att det är dags för nya lurar Marshall Major II Bluetooth. Tyvärr fick jag reklamera dessa för höger hörlur som verkar ha all blåtandselektronik i sig, piper! Inget behagligt vitt brus heller utan mer som en liten mygga i örat. Helt oanvändbara!
Oljudet på Marshall lurarna är lågt, man hör det inte om man inte vet att det är där i bullrig miljö. Men sen på kvällen när det är tyst så tränger det i genom musiken.
Jag fick ett till par med samma problem. Så dom fick också åka tillbaka och jag fick pengarna åter.

När jag läser recensioner om dessa lurar så ser jag att man väldigt diplomatiskt nämner detta på flera stället, man kallar det BT noise. Jag minns inte att mina gamla BT lurar hade detta problem. Jag har sneglat på Sennheiser Momentum Wireless M2 men när jag kollade runt lite på recensioner så nämns detta igen, oljud från BTn.

Har jag förträngt att mina gamla BT lurar inte hade detta, har alla BT lurar oljud för sig?

Finns det en billig BT lur under tusenlappen som inte har oljud för sig?


Hur upptäcker man detta? Jag har ett par Sennheiser PXC550.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-06-18 09:15

Empa skrev:Hur upptäcker man detta? Jag har ett par Sennheiser PXC550.


Med Marshall Major II Bluetooth så lyssnar jag på musik sent på kvällen när sambo och barn sover, inte lika mycket trafik utanför och allt annat avstängt. Det är tyst och lugnt. För mig normal nivå på volymen är mycket lägre nu då man inte behöver överrösta en massa buller.
På denna nivå så hör man ett mycket irriterande pip som tränger igenom musiken, lyssnar man på något lite mer dynamisk som har lite tystare stycken så tar pipet över. Mellan låtar då det är tyst så hört det väldigt tydligt, karaktären på pipet är mycket jobbigt att lyssna på så jag tror inte man kan vänja sig bort vid det. Stoppar man musiken så stänger den av blåtanden mycket snabbt, då försvinner pipet.

Är det tyst och lugnt så kan du inte missa det, om du har oljud som på Marshall Major II Bluetooth.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-06-18 09:21

hifikg skrev:Jag har ett par Sony lurar som försvann ur sortimentet men nu har kommit tillbaka som "bulk" dvs i en enkel förpackning till lågt pris, typ 399 kronor eller nåt sådant.
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar ... ony-sbh80/
Hittar dem inte nu, bulkversionen fanns på webhallen. Jag har ändå bytt mina flera gånger, inte pga missljud utan för att ljudet fallit bort i ena kanalen efter en tid och för att de rent mekaniskt slets ut på kort tid. Är inne på mitt femte par nu, tappade bort ett par... de funkar perfekt för att lyssna på ljudböcker och som handsfree till telefonen, de dubbla mikrofonerna gör att ingen klagar på ljudet och jag hör väldigt väl vad folk säger. Musik... tja... njae... jag e väl lite picky där med mina HD 650 som referens och helt utan avbrott är det inte heller.


Billigt! Ja hifi bryr jag mig inte om. Lurar på språng är slit och släng så jag tycker inte det är värt att spendera en massa pengar på välljud när den ändå kommer bli kabel glapp förr eller senare.
Du minns inte om dessa förde oljud med sig? Eller du kanske aldrig använde dem när det var tyst runt om kring?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav hifikg » 2018-06-18 11:09

bootstrap skrev:
hifikg skrev:Jag har ett par Sony lurar som försvann ur sortimentet men nu har kommit tillbaka som "bulk" dvs i en enkel förpackning till lågt pris, typ 399 kronor eller nåt sådant.
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar ... ony-sbh80/
Hittar dem inte nu, bulkversionen fanns på webhallen. Jag har ändå bytt mina flera gånger, inte pga missljud utan för att ljudet fallit bort i ena kanalen efter en tid och för att de rent mekaniskt slets ut på kort tid. Är inne på mitt femte par nu, tappade bort ett par... de funkar perfekt för att lyssna på ljudböcker och som handsfree till telefonen, de dubbla mikrofonerna gör att ingen klagar på ljudet och jag hör väldigt väl vad folk säger. Musik... tja... njae... jag e väl lite picky där med mina HD 650 som referens och helt utan avbrott är det inte heller.


Billigt! Ja hifi bryr jag mig inte om. Lurar på språng är slit och släng så jag tycker inte det är värt att spendera en massa pengar på välljud när den ändå kommer bli kabel glapp förr eller senare.
Du minns inte om dessa förde oljud med sig? Eller du kanske aldrig använde dem när det var tyst runt om kring?


Jag sliter på mitt femte par och har inte noterat några regelbundna oljud, ibland blir det störningar, oftast för att luren hamnar för långt från lurarna o så varnar de förstås när spänningen blir för låg, alltid när spänningen är som störst (i ljudböckerna).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav Lassen » 2018-06-18 15:23

Kjell har just nu dessa Jbl Everest till reducerat pris.
Om de är bra (och om priset därmed verkligen är bra) vet jag ej. De har inte noice canceling.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/horlurar-headset/bluetooth-headset/jbl-everest-310-bluetooth-headset-p97971

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav DrBoar » 2018-06-20 21:26

Har Supra Nitro X som i mina öron låter bättre än Sennheisers pluggar. Likaså låter Pioneer SE-MS7BT riktig bra, inga konstiga ljud. Kan tappa kontakten när lurar och telefon är mer än 5-10 meter från varandra

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-06-20 21:55

Lassen skrev:Kjell har just nu dessa Jbl Everest till reducerat pris.
Om de är bra (och om priset därmed verkligen är bra) vet jag ej. De har inte noice canceling.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/horlurar-headset/bluetooth-headset/jbl-everest-310-bluetooth-headset-p97971


Tack för tipset. Dessa kan vara en kandidat.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-06-20 23:13

DrBoar skrev:Har Supra Nitro X som i mina öron låter bättre än Sennheisers pluggar. Likaså låter Pioneer SE-MS7BT riktig bra, inga konstiga ljud. Kan tappa kontakten när lurar och telefon är mer än 5-10 meter från varandra


Pioneer lurarna gillar jag. Tack för tipset, jag provar dessa.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav goat76 » 2018-06-21 06:05

bootstrap skrev:
DrBoar skrev:Har Supra Nitro X som i mina öron låter bättre än Sennheisers pluggar. Likaså låter Pioneer SE-MS7BT riktig bra, inga konstiga ljud. Kan tappa kontakten när lurar och telefon är mer än 5-10 meter från varandra


Pioneer lurarna gillar jag. Tack för tipset, jag provar dessa.


Jag upplever Pioneer SE-MS7BT som ganska tunna i ljudet men hörlurar kan uppfattas väldigt olika från person till person så jag hoppas du har möjlighet att testa innan köp.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-06-21 08:40

goat76 skrev:
bootstrap skrev:
DrBoar skrev:Har Supra Nitro X som i mina öron låter bättre än Sennheisers pluggar. Likaså låter Pioneer SE-MS7BT riktig bra, inga konstiga ljud. Kan tappa kontakten när lurar och telefon är mer än 5-10 meter från varandra


Pioneer lurarna gillar jag. Tack för tipset, jag provar dessa.


Jag upplever Pioneer SE-MS7BT som ganska tunna i ljudet men hörlurar kan uppfattas väldigt olika från person till person så jag hoppas du har möjlighet att testa innan köp.


14 dagar ångerrätt via distansköplagen, så jag hinner testa hemma i lugn och ro.
Edit: Men jag kommer förmodligen behålla dem oavsett om de bara är fria från oljud.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav Empa » 2018-06-21 09:32

bootstrap skrev:
Empa skrev:Hur upptäcker man detta? Jag har ett par Sennheiser PXC550.


Med Marshall Major II Bluetooth så lyssnar jag på musik sent på kvällen när sambo och barn sover, inte lika mycket trafik utanför och allt annat avstängt. Det är tyst och lugnt. För mig normal nivå på volymen är mycket lägre nu då man inte behöver överrösta en massa buller.
På denna nivå så hör man ett mycket irriterande pip som tränger igenom musiken, lyssnar man på något lite mer dynamisk som har lite tystare stycken så tar pipet över. Mellan låtar då det är tyst så hört det väldigt tydligt, karaktären på pipet är mycket jobbigt att lyssna på så jag tror inte man kan vänja sig bort vid det. Stoppar man musiken så stänger den av blåtanden mycket snabbt, då försvinner pipet.

Är det tyst och lugnt så kan du inte missa det, om du har oljud som på Marshall Major II Bluetooth.


Jag har försökt att tänka på det men har inte hört något pip. Överlag är jag väldigt nöjd med dessa lurar, perfekt att de kan vara kopplad till två enheter samtidigt (jobbdator och privattelefon). Smidig styrning för att höja/sänka volymen och svara på samtal. Brusreducering trodde jag inte var något för mig men otroligt skönt att ha på kontoret. Sedan verkar de vara rätt tåliga, men inget jag har provat själv.

Spola till 1min 40s

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-06-21 22:47

Empa skrev:
bootstrap skrev:
Empa skrev:Hur upptäcker man detta? Jag har ett par Sennheiser PXC550.


Med Marshall Major II Bluetooth så lyssnar jag på musik sent på kvällen när sambo och barn sover, inte lika mycket trafik utanför och allt annat avstängt. Det är tyst och lugnt. För mig normal nivå på volymen är mycket lägre nu då man inte behöver överrösta en massa buller.
På denna nivå så hör man ett mycket irriterande pip som tränger igenom musiken, lyssnar man på något lite mer dynamisk som har lite tystare stycken så tar pipet över. Mellan låtar då det är tyst så hört det väldigt tydligt, karaktären på pipet är mycket jobbigt att lyssna på så jag tror inte man kan vänja sig bort vid det. Stoppar man musiken så stänger den av blåtanden mycket snabbt, då försvinner pipet.

Är det tyst och lugnt så kan du inte missa det, om du har oljud som på Marshall Major II Bluetooth.


Jag har försökt att tänka på det men har inte hört något pip. Överlag är jag väldigt nöjd med dessa lurar, perfekt att de kan vara kopplad till två enheter samtidigt (jobbdator och privattelefon). Smidig styrning för att höja/sänka volymen och svara på samtal. Brusreducering trodde jag inte var något för mig men otroligt skönt att ha på kontoret. Sedan verkar de vara rätt tåliga, men inget jag har provat själv.

Spola till 1min 40s
[ YouTube ]


Du säljer in dom :) Dom verkar jättebra. Det där med att ansluta till 2 enheter låter ju suveränt.
Det enda jag är lite tveksam till är att sladden i bygeln är helt gömd... Så när du fäller ihop dem så böjs sladden skarpt och alltid på samma ställe. Det var så mina gamla dog.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav i » 2018-06-23 17:53

Hifiklubben har en bluetooth hörlur, Denon
AH-GC20, för 1995:-
Får inte länken dit att fungera tyvärr.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-06-23 19:18

Apple AirPod = svinbra trådlösa lurar!
Håller batteri 3-4h och 15min laddning i caset (i fickan) ger ytterligare 3h.
Kan ladda en i taget dessutom medans den andra funkar. Apbra grejjer.

Ansluter till fler enheter såklart.
Hade inga förhoppningar men de är super.

Världsklass Apple!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav Tangband » 2018-06-23 20:06

De här Sony lurarna som min son köpt nyss låter riktigt riktigt bra. Kostar 2500:- men kostar just nu 1500:- på vissa ställen.
Noice cancelation och betydligt djupare och renare bas än Apple Airpod ( tycker jag ! ) 22 timmars speltid

Det här är den enda luren jag hört med bluetooth som låter riktigt bra tycker jag. Sony MDR-XB950N1

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-07-02 19:16

Har sennheiser momentum wireless. Det är inget pip, men ett svagt bakgrundsbrus kan (lite ironiskt) höras som bieffekt av noice cancellation funktionen. Helt ok lurar. Låter betydligt mycket bättre än Boses motsvarande (lite dyrare), men har sämre nc. Sony har några som ska enligt vad jag läst ska vara bättre än både sennheiser och bose.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav bootstrap » 2018-09-25 14:35

bootstrap skrev:
goat76 skrev:
bootstrap skrev:
Pioneer lurarna gillar jag. Tack för tipset, jag provar dessa.


Jag upplever Pioneer SE-MS7BT som ganska tunna i ljudet men hörlurar kan uppfattas väldigt olika från person till person så jag hoppas du har möjlighet att testa innan köp.


14 dagar ångerrätt via distansköplagen, så jag hinner testa hemma i lugn och ro.
Edit: Men jag kommer förmodligen behålla dem oavsett om de bara är fria från oljud.


Pioneer lurarna föll mig inte i smaken alls. Kändes som en inverterad house curve, det funkar inte alls. Jag skickade tillbaka dom. Jag väntar ett tag innan jag kollar upp andra lurar, kanske får prova någon dyrare modell istället.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav Belker » 2018-09-25 17:07

Otroligt nöjd med mina Sony WH1000xm2. Mycket bra brusreducering! Xm3 på väg ut, så man kan fynda dessa.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav xeizo » 2018-09-28 20:33

Köpte WH-H900N "h.ear on 2" från Sony som är lika nya som 1000XM3 men ett steg ner i hierarkin, verkar ha samma ljudchipp som 1000XM3 eftersom dom kan strömma 32/96 med LDAC. Dom tidigare X/XM2-lurarna kunde bara strömma 24/96 via LDAC, inte för det har någon betydelse för ljudet men det är ett mer kapabelt chip med större throughput i alla fall. I de tester jag sett anses dom låta lika bra som storebröderna XM2/XM3, förmodligen även samma element som sitter i, men har sämre Noise Cancelling och lite ännu mer plast i konstruktionen. Och så har man sparat på laddningen, 1000XM3 har USB-C och snabbladning dessa har micro-USB och tar 6 timmar att ladda fullt.

I vilket fall låter dom väldigt bra och är sköna, dom känns även stabila och sitter stadigt på huvudet. Klämmer heller inte åt någonstans och kuddarna är såpass tjocka att glasögon fungerar fint. Ser även något smidigare ut med avfasade kåpor.

LDAC gick lätt att få igång med min mobil med SD845 SoC och Android Oreo, fungerar också bra att strömma HighRes-material från min musikserver över Bluetooth. Man använder samma app som för 1000XM3 för att se status och ändra vissa inställningar, samt uppgradera firmware. Den ville direkt uppgradera till Firmware 3.0 vilket ger Google Assistant integrering, fungerar utmärkt jag kan "prata" med min lur och läsa och diktera/skicka sms, messenger, mail mm och få all information från Googles servrar uppläst. Den läser också upp alla statusuppdateringar från mobilen om jag vill det. Värt att notera är att om man har Android Oreo eller senare ser man lurens batteristatus bredvid Bluetooth-ikonen i Androids statusfält.

Sonys proprietära uppsampling för icke HighRes-material finns också, DSEE HX, och kickar igång automatiskt när man kör mer lågupplöst material än FLAC över LDAC.

Noise Cancelling-tekniken skall vara nedskalad mot 1000XM3, men den fungerar väldigt bra ändå, när jag åker bil tex är bilen helt ljudlös. Motor, däck, vindbrus allt är helt borta. Coolt.

Ljudet är hur bra som helst, i alla register, kraftfull djup bas, högupplöst mellanregister och klar klang i diskanten. Diskanten är det som vinner mest på att köra HighRes eftersom det försvinner en del sibilans och ljudet blir märkbart mjukare. Det går också att spela mycket högt, när man har max på mobilen går det att fortsätta att höja en hel del mer på själva luren upp till öronbedövande nivåer utan påtaglig dist.

Något som dock gör stor nytta, inte bara för denna luren utan för många lurar, är att använda DTS:X om ens mobil eller musikspelare stöder. DTS:X är crossfeed via Qualcomms DSP i SD845. Ljudet blir mycket större utan att tappa i kvalitet, eftersom det är en kraftfull DSP som står för signalbehandlingen. Utan DTS:X har ljudet karaktären av rätt normala slutna lurar av god kvalitet, med DTS:X blir ljudet betydligt bättre än bra! Riktigt skön livekänsla, jag vet eftersom jag spelar själv.

Supernöjd med dessa, och det bästa är priset som bara är 1845Kr just nu hos flera återförsäljare, i USA tex kostar dom 300$ vilket normalt skulle blivit 3000Kr i Sverige. Värt att nämna är mycket bra batteritid i 28 timmars uppspelning och att dom är vikbara.

Bild:
Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bluetooth hörlurar, är alla dåliga?

Inläggav hifikg » 2018-09-28 22:18

Ja, den nya versionen av Sonys lurar har höjts till skyarna, men den förra lär inte vara dålig den heller, så reas den ut blir jag sugen på brusreducering... men gå på byn med heltäckande lurar? hmm... det skulle jag ju aldrig göra, sa jag en gång i tiden. Å andra sidan så ansåg jag att mobiltelefonen skulle stanna i bilen också, så det händer att jag ändrar mig.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster