Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav Joe-Fi » 2018-07-09 12:15

Hej Faktiskt,
gör mitt första inlägg här för att kolla om ni kan hjälpa mig med en fråga.
Jag har för närvarande en Holographic Audio pre twentyfive och som slutsteg en Amp Seventeen. Har förstått att de nu har utvecklat en Amp Sixteen som ersätter den gamla Seventeen. Som högtalare använder jag ett par Ino piP.
Är egentligen nöjd med min setup, men jag blir ju nyfiken på vad ett eventuellt byte skulle innebära. Finns det argument som talar för en 'uppgradering'?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav UrSv » 2018-07-09 15:08

Det blir nog inte så mycket uppgradering då det i princip bara är formatet som skiljer modellerna åt om jag fattat det rätt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav hifikg » 2018-07-09 15:46

Välkommen till Faktiskt :)
Är du nöjd så ska du vara nöjd!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-07-09 15:48

Först av allt. Välkommen!

Sen skulle jag säga att även om amp16 har förbättrats på flera punkter jämnfört med amp17 så skulle jag personligen säga att skillnaden inte är värt ett byte. Om du inte har pengar som bränner hål i fickan dvs. Är pengar inget att bry sig om så kör på, men då skulle jag faktiskt hellre gå upp till en större modell... eller nya högtalare för den delen.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav landa » 2018-07-09 16:36

Välkommen. Den givna rekommendationen brukar vara satsa pengarna på akustikåtgärder eller byt till större högtalare.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav Joe-Fi » 2018-07-09 16:52

AndreasArvidsson skrev:Först av allt. Välkommen!

Sen skulle jag säga att även om amp16 har förbättrats på flera punkter jämnfört med amp17 så skulle jag personligen säga att skillnaden inte är värt ett byte. Om du inte har pengar som bränner hål i fickan dvs. Är pengar inget att bry sig om så kör på, men då skulle jag faktiskt hellre gå upp till en större modell... eller nya högtalare för den delen.



landa skrev:Välkommen. Den givna rekommendationen brukar vara satsa pengarna på akustikåtgärder eller byt till större högtalare.



Tack för svar och välkomnandet såklart!
Ni är två som rekommenderar större högtalare. Har ni tips!?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav landa » 2018-07-09 17:07

Eftersom du verkar gilla Ino pi60 eller min personliga favorit i inosortimentet i14.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav paa » 2018-07-09 17:14

AndreasArvidsson skrev:Först av allt. Välkommen!

Sen skulle jag säga att även om amp16 har förbättrats på flera punkter jämnfört med amp17 så skulle jag personligen säga att skillnaden inte är värt ett byte. Om du inte har pengar som bränner hål i fickan dvs. Är pengar inget att bry sig om så kör på, men då skulle jag faktiskt hellre gå upp till en större modell... eller nya högtalare för den delen.

Jag ser ingen större modell av förstärkare på deras hemsida, finns det egentligen någon?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-07-09 17:18

paa skrev:Jag ser ingen större modell av förstärkare på deras hemsida, finns det egentligen någon?

Sortimentet håller på att uppdateras och amp17(nuvarande amp16) är den första ut, men det kommer fler (och större) leksaker i framtiden.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav gopnik » 2018-07-09 18:42

AndreasArvidsson skrev:Är pengar inget att bry sig om så kör på, men då skulle jag faktiskt hellre gå upp till en större modell...

Det känns lite bortkastat till en högtalare som "tål" i storleksordningen 12 W i discodunkregionerna, innan den linjära slaglängden är slut.
Jag lägger en röst till på mer kapabla högtalare. Minst pi25/26 eller vad de nu heter.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-07-09 19:20

gopnik skrev:Det känns lite bortkastat till en högtalare som "tål" i storleksordningen 12 W i discodunkregionerna, innan den linjära slaglängden är slut.
Jag lägger en röst till på mer kapabla högtalare. Minst pi25/26 eller vad de nu heter.

Jag håller med. Både högtalare och rummet är förmodligen betydligt större felkällor(rum för förbättring) än amp17.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57227
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav Nattlorden » 2018-07-09 21:25

gopnik skrev:
AndreasArvidsson skrev:Är pengar inget att bry sig om så kör på, men då skulle jag faktiskt hellre gå upp till en större modell...

Det känns lite bortkastat till en högtalare som "tål" i storleksordningen 12 W i discodunkregionerna, innan den linjära slaglängden är slut.
Jag lägger en röst till på mer kapabla högtalare. Minst pi25/26 eller vad de nu heter.


Det betyder inte att man inte kan köra dubbla byggade NAD 208 till piP.... Been there, done that. 8)

"Det kittlade lite", sa 208, "var det någon musik som kom nu? Näh... säkert bara en krusning på matningsspänningen"....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav Joe-Fi » 2018-07-10 09:05

landa skrev:Eftersom du verkar gilla Ino pi60 eller min personliga favorit i inosortimentet i14.


Jo, Ino pi60 låter fint, men ett par nya ligger lite utanför budget.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav Joe-Fi » 2018-07-10 09:10

AndreasArvidsson skrev:
paa skrev:Jag ser ingen större modell av förstärkare på deras hemsida, finns det egentligen någon?

Sortimentet håller på att uppdateras och amp17(nuvarande amp16) är den första ut, men det kommer fler (och större) leksaker i framtiden.


Flera i tråden föreslår att jag istället för att skaffa en Amp Sixteen byter till en mer kraftfull förstärkare (eller högtalare alt. förändrar rummets egenskaper) för att få resultat. Vet du, eller någon annan, om Holographic Audio kommer att uppdatera deras sortiment med åtkomliga (läs budget 10- 20' kr) 'leksaker' i framtiden?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav gopnik » 2018-07-10 12:00

Joe-Fi skrev:Flera i tråden föreslår att jag istället för att skaffa en Amp Sixteen byter till en mer kraftfull förstärkare

Det är som sagt helt bortkastat. Återigen, piP klarar av en ineffekt på ca 12 W om musikmaterialet har normalt basinnehåll. Varför ska du då ha en starkare förstärkare?
Det påstås ibland nonsense som att en kraftigare eller strömstarkare förstärkare har 'bättre kontroll' eller liknande även vid låga volymer. Det är helt enkelt inte sant. En förstärkare svinnar spänning. Outnyttjad marginal är det samma som ingen marginal. Och du har redan en förstärkare som har fyra gångers överkapacitet.

Om pi60 och (pi26?) är för all framtid helt uteslutet och du är nöjd med piP är väl ett delat system den givna uppgraderingen. Börja ragga analogt delningsfilter. :)
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav Bill50x » 2018-07-10 12:42

gopnik skrev:Det påstås ibland nonsense som att en kraftigare eller strömstarkare förstärkare har 'bättre kontroll' eller liknande även vid låga volymer. Det är helt enkelt inte sant. En förstärkare svinnar spänning. Outnyttjad marginal är det samma som ingen marginal. Och du har redan en förstärkare som har fyra gångers överkapacitet.

Ofta brukar de starkare förstärkarna i ett företags sortiment också ha lite bättre kvalité överlag vilket kanske har bäddat för ryktet att de kraftigare är bättre.

Men den Holographic Amp du har är med all säkerhet tillräckligt bra för dina piP och de pengar det kostar att byta upp dig/skaffa annan stärkare spenderar du förslagsvis där de gör större nytta. Det hindrar dig förstås inte att provlyssna (hemma) på lite andra förstärkare för att kolla om du kanske vill ha en annan karaktär på ljudet. Eller lyssna på några andra högtalare för att kolla samma sak. Något som många här inte är överens om med mig är att lägga lite krut på källan/-orna. "Saknas bas i högtalarna? Prova med en bättre cd-spelare" är ett gott råd. För det är kanske inte mer bas man vill ha, utan bättre. Samma gäller mycket annat i ljudet också.

Men att bara byta upp dig till en nyare variant av samma förstärkare kommer inte göra dig lyckligare, bara fattigare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav landa » 2018-07-10 21:37

Bill50x skrev:
gopnik skrev:Det påstås ibland nonsense som att en kraftigare eller strömstarkare förstärkare har 'bättre kontroll' eller liknande även vid låga volymer. Det är helt enkelt inte sant. En förstärkare svinnar spänning. Outnyttjad marginal är det samma som ingen marginal. Och du har redan en förstärkare som har fyra gångers överkapacitet.

Ofta brukar de starkare förstärkarna i ett företags sortiment också ha lite bättre kvalité överlag vilket kanske har bäddat för ryktet att de kraftigare är bättre.

Men den Holographic Amp du har är med all säkerhet tillräckligt bra för dina piP och de pengar det kostar att byta upp dig/skaffa annan stärkare spenderar du förslagsvis där de gör större nytta. Det hindrar dig förstås inte att provlyssna (hemma) på lite andra förstärkare för att kolla om du kanske vill ha en annan karaktär på ljudet. Eller lyssna på några andra högtalare för att kolla samma sak. Något som många här inte är överens om med mig är att lägga lite krut på källan/-orna. "Saknas bas i högtalarna? Prova med en bättre cd-spelare" är ett gott råd. För det är kanske inte mer bas man vill ha, utan bättre. Samma gäller mycket annat i ljudet också.

Men att bara byta upp dig till en nyare variant av samma förstärkare kommer inte göra dig lyckligare, bara fattigare.

/ B


Nu kan man ju bli lyckligare av att köpa nytt men troligtvis blir det inte mer välljud.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav HolographicAudio™ » 2018-07-10 21:38

Joe-Fi skrev:Hej Faktiskt,
gör mitt första inlägg här för att kolla om ni kan hjälpa mig med en fråga.
Jag har för närvarande en Holographic Audio pre twentyfive och som slutsteg en Amp Seventeen. Har förstått att de nu har utvecklat en Amp Sixteen som ersätter den gamla Seventeen. Som högtalare använder jag ett par Ino piP.
Är egentligen nöjd med min setup, men jag blir ju nyfiken på vad ett eventuellt byte skulle innebära. Finns det argument som talar för en 'uppgradering'?

Hej Joe-Fi!
Nya AMP Sixteen är uppgraderad på ett flertal punkter (förutom det uppenbara med fullbreddslåda 440mm), några av förbättringarna är:
- Softstart
- Större kondensatorbank i DC-matningen
- DC-filter (som tar bort ev DC-komponenter på 230V vilket ger tystare trafo)
- AC ingångsfilter (tar bort ev störningar på 230V)
- Lägre dist
- Större kylare
- Klippindikatorer (en per kanal) som indikerar strax innan man närmar sig gränsen för "icke transparent återgivning"
- Interna lysdioder som indikerar +-DC OK
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav paa » 2018-07-10 22:06

HolographicAudio™ skrev:
Joe-Fi skrev:Hej Faktiskt,
gör mitt första inlägg här för att kolla om ni kan hjälpa mig med en fråga.
Jag har för närvarande en Holographic Audio pre twentyfive och som slutsteg en Amp Seventeen. Har förstått att de nu har utvecklat en Amp Sixteen som ersätter den gamla Seventeen. Som högtalare använder jag ett par Ino piP.
Är egentligen nöjd med min setup, men jag blir ju nyfiken på vad ett eventuellt byte skulle innebära. Finns det argument som talar för en 'uppgradering'?

Hej Joe-Fi!
Nya AMP Sixteen är uppgraderad på ett flertal punkter (förutom det uppenbara med fullbreddslåda 440mm), några av förbättringarna är:
- Softstart
- Större kondensatorbank i DC-matningen
- DC-filter (som tar bort ev DC-komponenter på 230V vilket ger tystare trafo)
- AC ingångsfilter (tar bort ev störningar på 230V)
- Lägre dist
- Större kylare
- Klippindikatorer (en per kanal) som indikerar strax innan man närmar sig gränsen för "icke transparent återgivning"
- Interna lysdioder som indikerar +-DC OK

När kommer nästa, större modell?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav Joe-Fi » 2018-07-12 09:13

HolographicAudio™ skrev:
Joe-Fi skrev:Hej Faktiskt,
gör mitt första inlägg här för att kolla om ni kan hjälpa mig med en fråga.
Jag har för närvarande en Holographic Audio pre twentyfive och som slutsteg en Amp Seventeen. Har förstått att de nu har utvecklat en Amp Sixteen som ersätter den gamla Seventeen. Som högtalare använder jag ett par Ino piP.
Är egentligen nöjd med min setup, men jag blir ju nyfiken på vad ett eventuellt byte skulle innebära. Finns det argument som talar för en 'uppgradering'?

Hej Joe-Fi!
Nya AMP Sixteen är uppgraderad på ett flertal punkter (förutom det uppenbara med fullbreddslåda 440mm), några av förbättringarna är:
- Softstart
- Större kondensatorbank i DC-matningen
- DC-filter (som tar bort ev DC-komponenter på 230V vilket ger tystare trafo)
- AC ingångsfilter (tar bort ev störningar på 230V)
- Lägre dist
- Större kylare
- Klippindikatorer (en per kanal) som indikerar strax innan man närmar sig gränsen för "icke transparent återgivning"
- Interna lysdioder som indikerar +-DC OK


Tack för info!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav AndersP » 2018-07-17 23:35

Lite offtopic: Vad hände med det stora HA-steget som Morello konstruerade?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav HolographicAudio™ » 2018-09-13 22:19

paa skrev:
HolographicAudio™ skrev:
Joe-Fi skrev:Hej Faktiskt,
gör mitt första inlägg här för att kolla om ni kan hjälpa mig med en fråga.
Jag har för närvarande en Holographic Audio pre twentyfive och som slutsteg en Amp Seventeen. Har förstått att de nu har utvecklat en Amp Sixteen som ersätter den gamla Seventeen. Som högtalare använder jag ett par Ino piP.
Är egentligen nöjd med min setup, men jag blir ju nyfiken på vad ett eventuellt byte skulle innebära. Finns det argument som talar för en 'uppgradering'?

Hej Joe-Fi!
Nya AMP Sixteen är uppgraderad på ett flertal punkter (förutom det uppenbara med fullbreddslåda 440mm), några av förbättringarna är:
- Softstart
- Större kondensatorbank i DC-matningen
- DC-filter (som tar bort ev DC-komponenter på 230V vilket ger tystare trafo)
- AC ingångsfilter (tar bort ev störningar på 230V)
- Lägre dist
- Större kylare
- Klippindikatorer (en per kanal) som indikerar strax innan man närmar sig gränsen för "icke transparent återgivning"
- Interna lysdioder som indikerar +-DC OK

När kommer nästa, större modell?

På lördag (den 15/9 på Göteborgs HiFi-mässa) så har vi lansering av nya PRE TWO i fullbredd och halvbredd (nu med triggerutgång, hembiopassthrought, ställbar maxgain, plats för instickskort (tex PEQ) mm) samt nya EAR TWO (nu med ställbar maxgain, X-feed Size och Angle). När denna mässa är över så fortsätter vi utveckla de nya slutstegen.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav juanth » 2019-09-03 20:11

Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav HolographicAudio™ » 2019-09-03 21:08

juanth skrev:Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?

Jag vet! :wink:
Svaret är 1Vrms (1,41V peak)
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2019-09-03 21:17, redigerad totalt 1 gång.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Holographic Audio Amp Seventeen vs Amp Sixteen

Inläggav juanth » 2019-09-03 21:14

Tack! :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster