Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-15 18:58

Ligger något i det. Har lyssnat på exemplen som goat76 gav ovan. Eh, det låter "tjockt", "kompakt" på något vis, speciellt Nirvana. Tog låtarna från Tidal och körde dem i MasVis och det gav vissa indikationer om att det inte borde låta direkt "bra". Nu var Fugazi-låten lite speciell, sången är ju inte direkt "tilltalande". Runaway Return som kom efter var mera i min smak. Fast jag lyssnar mera på annan musiksort. Just nu på Aretha Frankling, Respect (Live at Fillmore West, 1971). Gick vidare med Today I Sing the Blues från 1961.

Drog ingång Fugazi igen och lekte lite med eq, lite bashöjning och nedtagning av registret runt 4 kHz ger bättre resultat hos mig, låten Runaway Return. Har audiophil-högtalare... Gick vidare med Nirvana, möjligen lite skränigt och kunde ha mera botten.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2018-08-15 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-08-15 19:09

jansch skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
gopnik skrev:Jag utgick ifrån att det var rock som var den föredragna musikstilen och att arbetsplatsens beskaffenhet inte medgav lyssning på så starka nivåer - med hänsyn till kollegor och eventuella kunder.

Riktigt!
Låg volym och ska återge bas bra. Bra smäll, pang och bra dynamik - trots låg volym
Musikstil rock.


ja,vad är rockmusik......

Trummor med bra tryck i baskaggen, 4 strängad (vanligtvis) elbas och elgitarr som grund instrument?

I så fall är det nog viktigt att få bra återgivning av främst baskaggen som brukar ha en "grundton" på ca 80Hz. Min erfarenhet är att från 80Hz och ner till 40Hz (41,2 = E på basen) kräver ingen rak kurva för att det ändå ska låta OK. Detta trots att det också bildas undertoner vid anslag.

Vad jag menar är alltså att det funkar med relativt små högtalare att få rimligt ok ljud med rockmusik. Symfonimusik är normalt svårare...
Min åsikt....

Tack!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav jansch » 2018-08-15 19:52

Sportbilsentusiasten - Nu blev jag nästan generad när du skriver "Tack!"...

Bara för att stämma av min åsikt lyssnade jag av jag några, i mitt tycke, bra rocklåtar och då är det alltid bra "umpf'" i basskaggen.
Visserligen "följer" ju ofta elbasen baskaggen men vid dubbelslag (8dels takt) på baskaggen hör man att "trycket" kommer från baskaggen.
Framförallt med en riktigt bra trummis som t.ex. i Led Zepperlin (tyvärr död sedan många år tillbaka)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav goat76 » 2018-08-16 01:15

RogerGustavsson skrev:Ligger något i det. Har lyssnat på exemplen som goat76 gav ovan. Eh, det låter "tjockt", "kompakt" på något vis, speciellt Nirvana. Tog låtarna från Tidal och körde dem i MasVis och det gav vissa indikationer om att det inte borde låta direkt "bra". Nu var Fugazi-låten lite speciell, sången är ju inte direkt "tilltalande". Runaway Return som kom efter var mera i min smak. Fast jag lyssnar mera på annan musiksort. Just nu på Aretha Frankling, Respect (Live at Fillmore West, 1971). Gick vidare med Today I Sing the Blues från 1961.

Drog ingång Fugazi igen och lekte lite med eq, lite bashöjning och nedtagning av registret runt 4 kHz ger bättre resultat hos mig, låten Runaway Return. Har audiophil-högtalare... Gick vidare med Nirvana, möjligen lite skränigt och kunde ha mera botten.


Jag varnade dig för min musiksmak (Fugazi) och nämde något jag tänkte skulle passa de flesta (Nirvana). :D

Nirvana är väldigt långt ifrån ett tillputsat pudelrock-band. De ville komma ifrån den överproducerade inspelningen på deras Nevermind-skiva till att låta mer som de lät på riktigt. Det du hör på deras In Utero-skiva är det närmaste hur de lät i verkligheten, med ett minimalt kladdande i efterhandsproduktionen.

Tjockt och kompakt? Så låter en nästan helt rå inspelning av Nirvana inspelad "live" (minus sång), där i stora drag endast val av mikrofoner och deras avstånd till ljudkällorna använts för att få allt att låta så nära verkligheten som möjligt.
Minimalt användande av kompression på de individuella spåren och ingen kompression på det mastrade spåren på 20th anniversary utgåvan.
Många här på Faktiskt pratar ofta om att de vill att det ska låta som det lät i studion. Så här lät det i det här fallet.
Very Ape är en ganska intensiv låt som jag tror ställer till det för många högtalare, säkert grötar det ihop sig ganska rejält på många audiofil-högtalare.

Roger, varför tycker du att du behöver manipulera ljudet på dessa låtar, brukar du ratta till EQ även när du lyssnar på andra musikstilar?
Vad är det du tycker ser dåligt ut i MasVis på dessa låtar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-16 08:37

Jo, både Fugazi och Nirvana är ju lite heta runt 2-4 kHz, syns även när man MasVis:ar dem. Är tyvärr inte helt ovanligt när man vill få genomslag i etern, lyfter fram sången en del. Det var på Fugazi-låtarna jag gjorde eq. Det gör jag sällan men det händer när jag strömmar. Synd bara att man inte kan återställa dynamiken på all stympad musik. Noterbart var också att dessa låtar kräver en rätt hög ljudnivå för att göra sig bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav goat76 » 2018-08-19 09:54

RogerGustavsson skrev:Jo, både Fugazi och Nirvana är ju lite heta runt 2-4 kHz, syns även när man MasVis:ar dem. Är tyvärr inte helt ovanligt när man vill få genomslag i etern, lyfter fram sången en del. Det var på Fugazi-låtarna jag gjorde eq. Det gör jag sällan men det händer när jag strömmar. Synd bara att man inte kan återställa dynamiken på all stympad musik. Noterbart var också att dessa låtar kräver en rätt hög ljudnivå för att göra sig bra.


Jag analyserade Nirvana - Very Ape.
Som du säger så har den några toppar runt 2-4 kHz men det är inte sången som orsakar dessa toppar, det är den något pipiga gitarren som ligger långt till vänster i mixen som orsakar dessa.
Utan den gitarren så finns det ingen markant höjning där och det finns inga andra medvetna höjningar i dessa regioner i låten, alla instrument och sången har sina fullt naturliga ljud.

Dynamiken i låten är inte stympad alls, annat än att distade instrument som gitarr och bas är naturligt "komprimerade" just p.g.a. att de har ganska mycket dist. Det kan man inte göra så mycket åt då de är medvetna val av bandet för att få det att låta som de ville.

Jag tycker nästan alltid att välinspelad musik går att spela på hög ljudnivå. Värre är det med tok-komprimerad musik, den låter bara mer och mer illa ju starkare man spelar den.
När det kommer till just dessa låtar med Fugazi och Nirvana så kan jag tänka mig att de var mixade på hyfsat starka ljudnivåer.

Jag gjorde igår en egen mix av Very Ape. Kanske gillar du den bättre eller ännu sämre?
Den är i alla fall lite mer avskalad, lite lägre och mindre "tjock". :)

Här är den: https://www.dropbox.com/s/4g21tiqswue9u ... .flac?dl=0

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-08-19 10:47

jansch skrev:Sportbilsentusiasten - Nu blev jag nästan generad när du skriver "Tack!"...

Bara för att stämma av min åsikt lyssnade jag av jag några, i mitt tycke, bra rocklåtar och då är det alltid bra "umpf'" i basskaggen.
Visserligen "följer" ju ofta elbasen baskaggen men vid dubbelslag (8dels takt) på baskaggen hör man att "trycket" kommer från baskaggen.
Framförallt med en riktigt bra trummis som t.ex. i Led Zepperlin (tyvärr död sedan många år tillbaka)

Ja Tack för att fler förstår det viktiga med SMÄLL, PANG och tryck i magen.
Mycket av detta finns i Naims PRaT.
Mycket av smället går upp även till 200Hz enl mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-08-19 10:53

goat76 skrev:
Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
Det stämmer inte med mina erfarenheter. Tidigare användes ofta monitorer med lite fetare klang, typ JBL och Westlake. Resultatet blev ibland att det lät tunt i mera neutrala högtalare. När studior började använda B&W 801 runt 1980 försköts klangen en aning och det lät mera balanserat i högtalare som inte var "bastyngda". Det kan vara rätt tydligt på inspelningar före/efter ca 1980. Det var Bertil Alving, vår världskände inspelningstekniker som påpekade detta vid en lyssningssammankomst. En annan faktor är möjligen behovet att spela starkt kan vara mera utpräglat hos de som huvudsakligen lyssnar på rockmusik. Tycker därför att det blir en viss typ av högtalare som föredras hos rockälskare. Det blir knappast tal om ett par Quad ESL-57...


Roger, du snöar in dig på klangen. Det Goat 76 menar ( tror jag ) är att det finns så oerhört många högtalare som bara ger upp direkt så fort lite rockmusik ska spelas på lite högre volym. Då låter det skränigt och grötigt. En dyr audiofil högtalare som inte gillar rockmusik tycker jag inte heller om :) Den grötar säkert även vid orkestermusik där det är många som spelar tillsammans.

Med det sagt- jag tycker inte quad esl kan spela upp rockmusik speciellt bra


Roger, möjligheten att spela starkt finns nog säkert hos alla typer av lyssnare oavsett musiksmak, säkert mer utpräglat hos många som lyssnar på rockmusik, precis som du säger.

Om vi inte bara pratar om högtalare som kan spela tokstarkt utan alla högtalare som ljudmässigt passar bra till rock, tycker du att det krävs en speciell färgning (som Nattlorden verkar tycka) för att få fram en trovärdig uppspelning av just den musikstilen?
Isåfall varför, är ljudtekniker som spelar in rock i regel sämre på att fånga det artisterna spelar och hur de låter, än de som spelar in t ex. konstmusik?

Det jag försöker säga är att all musik oavsett genre helt enkelt består av sammansatta ljud och ingen högtalare kan göra någon skillnad på om ljudet som spelas upp är rock eller konstmusik.
Om vissa ljud inte kan spelas upp på ett trovärdigt sätt inom genren rock så kan precis samma typer av ljud inte heller spelas upp på ett trovärdigt sätt i en inspelning av konstmusik.
Felen består oavsett genre, det blir bara inte lika uppenbara i konstmusik jämnfört med de betydligt mer spretiga ljud rock består av.

Det är lite som Tangband säger, det finns alldeles för många audiofil-högtalare som inte klarar av att spela upp just rock, men jag tycker detta tyvärr gäller oavsett hur starkt de ska spelas i många fall.

Rätt, rock är avslöjande för högtalare.
Kan de inte återge skitig och dåligt inspelad rock - är de inte på bra på något enl mig.
Gles jazz är enklare att återge är komplex musik.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-21 07:43

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Ligger något i det. Har lyssnat på exemplen som goat76 gav ovan. Eh, det låter "tjockt", "kompakt" på något vis, speciellt Nirvana. Tog låtarna från Tidal och körde dem i MasVis och det gav vissa indikationer om att det inte borde låta direkt "bra". Nu var Fugazi-låten lite speciell, sången är ju inte direkt "tilltalande". Runaway Return som kom efter var mera i min smak. Fast jag lyssnar mera på annan musiksort. Just nu på Aretha Frankling, Respect (Live at Fillmore West, 1971). Gick vidare med Today I Sing the Blues från 1961.

Drog ingång Fugazi igen och lekte lite med eq, lite bashöjning och nedtagning av registret runt 4 kHz ger bättre resultat hos mig, låten Runaway Return. Har audiophil-högtalare... Gick vidare med Nirvana, möjligen lite skränigt och kunde ha mera botten.


Jag varnade dig för min musiksmak (Fugazi) och nämde något jag tänkte skulle passa de flesta (Nirvana). :D

Nirvana är väldigt långt ifrån ett tillputsat pudelrock-band. De ville komma ifrån den överproducerade inspelningen på deras Nevermind-skiva till att låta mer som de lät på riktigt. Det du hör på deras In Utero-skiva är det närmaste hur de lät i verkligheten, med ett minimalt kladdande i efterhandsproduktionen.

Tjockt och kompakt? Så låter en nästan helt rå inspelning av Nirvana inspelad "live" (minus sång), där i stora drag endast val av mikrofoner och deras avstånd till ljudkällorna använts för att få allt att låta så nära verkligheten som möjligt.
Minimalt användande av kompression på de individuella spåren och ingen kompression på det mastrade spåren på 20th anniversary utgåvan.
Många här på Faktiskt pratar ofta om att de vill att det ska låta som det lät i studion. Så här lät det i det här fallet.
Very Ape är en ganska intensiv låt som jag tror ställer till det för många högtalare, säkert grötar det ihop sig ganska rejält på många audiofil-högtalare.

Roger, varför tycker du att du behöver manipulera ljudet på dessa låtar, brukar du ratta till EQ även när du lyssnar på andra musikstilar?
Vad är det du tycker ser dåligt ut i MasVis på dessa låtar?


Tack för skivtipset, har lyssnat som hastigast och tyckte att det lät klart övertygande och självklart.
Ska lyssna mer och återkommer med åsikter :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav goat76 » 2018-08-23 15:45

Lyssnade idag på ett par högtalare som jag tycker passar bra för rock. De ligger tyvärr långt över trådskaparens budget och är nog en ganska ny(?) modell som därmed blir svår att hitta begagnad. De lät iallafall riktigt bra när det spelades rock.

Revel M126Be
Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare för rock (drivna av Naim-steg) - vilka?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 16:22

Föregångaren är också bra, m106

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster