Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

dav
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-07-31

Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Inläggav dav » 2018-08-09 09:36

Hej,

Letar efter en färdig produkt med rimligt pris som helst har följande specar:

- Storlek ca 50-100mm i någorlunda "kubform"
- Bredbandselement (helst med galler/skydd framför)
- Rak frekvensgång (gärna tighta specar om man köper många, sorterade alt. med kalibringsfil)


Övrigt som vore önskvärt:

- Aktiv / intern förstärkare
- Helst digital input (spdif eller usb) så att 0dBFS får en känd SPL på 1m.



Liknande produkt från NTi, dock på tok för dyra: https://www.nti-audio.com/en/products/talkbox

Alternativet som lockar vore givetvis att bygga något eget, men tänker att detta borde existera något liknande på marknaden redan.


mvh David

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Inläggav PerStromgren » 2018-08-09 09:52

Jag vet inte hur mycket en Talkbox från NTI kostar, men från filmen kan man ana att det ligger en hel del jobb bakom både konstruktion och tillverkning av den. Frågan är då hur mycket du kan spara på att konstruera och bygga en egen.

Vilken är din applikation?

PS. Välkommen till faktiskt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Inläggav gopnik » 2018-08-09 11:35

Ino hade precis en sådan i sortimentet tidigare - piPip. Den var inte snordyr direkt. Ring Öhman?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

dav
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-07-31

Re: Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Inläggav dav » 2018-08-09 14:53

Hej och tackar @PerStromgren !

Tänkte mig väl < 3000kr sisådär. Ska använda den till att spela ett sinus-svep (chirp) för att testa MEMS-mic'ar som sitter i produkter (tänk produktions-lina / quality-control)


@gopnik yes ska kolla med honom.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Inläggav PerStromgren » 2018-08-09 16:02

dav skrev:Hej och tackar @PerStromgren !

Tänkte mig väl < 3000kr sisådär. Ska använda den till att spela ett sinus-svep (chirp) för att testa MEMS-mic'ar som sitter i produkter (tänk produktions-lina / quality-control)


Så länge din tid inte kostar något, kan du säkert spara pengar, det tror jag också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Inläggav paa » 2018-08-09 19:03

dav skrev:Hej,

Letar efter en färdig produkt med rimligt pris som helst har följande specar:

- Storlek ca 50-100mm i någorlunda "kubform"
- Bredbandselement (helst med galler/skydd framför)
- Rak frekvensgång (gärna tighta specar om man köper många, sorterade alt. med kalibringsfil)


Övrigt som vore önskvärt:

- Aktiv / intern förstärkare
- Helst digital input (spdif eller usb) så att 0dBFS får en känd SPL på 1m.



Liknande produkt från NTi, dock på tok för dyra: https://www.nti-audio.com/en/products/talkbox

Alternativet som lockar vore givetvis att bygga något eget, men tänker att detta borde existera något liknande på marknaden redan.


mvh David

Högtalaren behöver väl inte ha kalibreringsfil? Den skapar du väl själv när du sätter upp mätloopen mot mätprogrammet, med hjälp av en kalibrerad mikrofon, då kompenserar du ju bort alla andra fel förutom den kalibrerade micken.
Clio från http://www.audiomatica.com/wp/ kan användas just till sådan kvalitetskontroll.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

dav
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-07-31

Re: Talkbox / Liten Aktiv bredbandare

Inläggav dav » 2018-08-11 13:38

@paa sant, dock försöker jag få bort det extra kalibrerings-momentet för att hålla fixturen och processen så enkel som möjlig.

Har kört Clio, schysst och enkelt, men är på jakt efter något som kan köra på Linux (ej windows i VM), där är det väldigt begränsat...
Listen Inc. rullar på mac men onödigt dyrt. Utveckla själv är även av intresse, men skulle vilja hitta någon som redan skrivit en bra Rub&Buzz algo.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster