Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav Kraniet » 2018-08-15 09:47

Jag har försökt googla mig fram till ett svar men blir inte riktigt klok.
Kanske är det några här som har koll på hur enkelt/svårt det är att kunna spela upp 4K nedskalat. Tips på mediemaskiner och blu-ray spelare som fixar biffen mottages gärna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-15 13:30

Typ alla. Ställ bara in upplösningen i burken så skalar de ofta åtminstone hyggligt. Det är relativt sett en enkel process att skala ned till exempelvis halva upplösningen.
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav Kraniet » 2018-08-15 13:40

Är det så att man kan styra det valfritt?
En del 4K skivor har väl HD-spår också? Går det manuellt välja spår eller väljer maskinen åt en baserat på vilken upplösning man använder?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-15 16:38

Hur vanligt är det med äkta 4k överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-16 13:13

Kraniet skrev:Är det så att man kan styra det valfritt?
En del 4K skivor har väl HD-spår också? Går det manuellt välja spår eller väljer maskinen åt en baserat på vilken upplösning man använder?


Jag vidhåller mitt tidigare svar. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav -Palle- » 2018-08-16 14:13

Nu har jag inte införskaffat någon UHD-spelare än men min slutsats efter att ha läst på om ämnet är följande:

Att bara skala ner UHD-filmer är inte det svåra, vill man däremot komma åt HDR och Dolby Vision som jag ser som en större vinst än högre upplösning blir det lite klurigare...
Lite matnyttig läsning, https://www.highdefdigest.com/blog/4k-u ... p-display/
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav Kraniet » 2018-08-16 15:16

Ja konverteringen mellan UHD och SDR verkar lite lurigt.

Sen verkar det också som att vissa maskiner kan få problem om TVn inte har HDCP 2.2. Tydligen fungerar inte Netflix alls på vissa maskiner om den inte får handskakning. Men det verkar bara vara 4K Netflix som har det problemet.

Panasonic verkar vara duktiga på skalning. Deras UB300 är ju billig men har samma bildchip som UB900

Men utifrån den där artikeln verkar det ju kanske inte allt för hoppfullt eller meningsfullt att bekymra sig om 4K om man inte har en 4K TV..

edit: i kommentarsfältet nämns dock Xbox One S som varandes kompetent på att konvertera UHD. kanske får satsa på en sådan istället. Börjar finnas en hel del på blocket nu..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-16 17:15

Kraniet skrev:Ja konverteringen mellan UHD och SDR verkar lite lurigt.

Sen verkar det också som att vissa maskiner kan få problem om TVn inte har HDCP 2.2. Tydligen fungerar inte Netflix alls på vissa maskiner om den inte får handskakning. Men det verkar bara vara 4K Netflix som har det problemet.

Panasonic verkar vara duktiga på skalning. Deras UB300 är ju billig men har samma bildchip som UB900

Men utifrån den där artikeln verkar det ju kanske inte allt för hoppfullt eller meningsfullt att bekymra sig om 4K om man inte har en 4K TV..

edit: i kommentarsfältet nämns dock Xbox One S som varandes kompetent på att konvertera UHD. kanske får satsa på en sådan istället. Börjar finnas en hel del på blocket nu..


Det var en konstig kommentar i kommentarsfältet*, för X Box One S är känd för att ha dålig HDR->SDR-konvertering. De som har bäst rykte i det fallet är Panasonics UHD-BD-spelare. Jag har själv skaffat en Sony X800 för att den klarar både DVD-Audio och SACD. Därigenom nedprioriterade jag att den eventuellt har dålig HDR->SDR-konvertering. I annat fall hade jag skaffat en Panasonic. Jag ämnar koppla Sonyspelaren till min 4K-projektor som i dåvarande modell inte klarar HDR. Jag har ännu inte kopplat in den, den är kvar på landet, så jag vet inte ännu vad jag tycker om hur det ser ut. Det kan vara möjligt att personen som testat i länken ovan, att det är (såklart) olika videomastringar, då kan det vara vanskligt att jkämföra A och B. Det blir som att jämföra äpplen med päron.


* Jag tycker ju att det knappt står något detaljerat alls, eller!?!
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Apparater som visar 4K-material nedskalat till 1080

Inläggav Kraniet » 2018-08-17 10:58

Xbox one s var som jag förstått det mycket sämre från början om jag förstått det rätt men att senare uppdateringar har förbättrat saken. Men jag vet inte.

Annars har jag också förstått det som att Panasonic är "bäst" på bildkvalitet, efter att ha läst på diverse ställen.
Mvh
Magnus


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster