Superljudmaskin eller inte?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav gopnik » 2018-08-23 13:53

Tangband skrev:Bill50x, det du hörde är kanske typiskt den förbättring man ibland kan uppleva från att gå från helt passivt till dsp- aktivt.

Nej, aktiv drift har inte de fördelarna per se. Utgångsläget för Majik 140 är sällsynd dåligt. Det handlar inte om några småjusteringar, utan en från början svårt sjuk patient med ett mycket illa fungerande passivt filter. Det är den förbättringspotentialen Bill50X fått höra. Det JBL-filter du har ersatt hade också vissa tveksamma komponentval och okänd funktion.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 14:00

Gopnik , du kan ha rätt i det ! :D
Med det sagt- du borde ta chansen att lyssna på exakt Akudorik, de har riktigt bra element :wink:
Seas ca 18 rnx

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav goat76 » 2018-08-23 17:11

gopnik skrev:
Tangband skrev:Bill50x, det du hörde är kanske typiskt den förbättring man ibland kan uppleva från att gå från helt passivt till dsp- aktivt.

Nej, aktiv drift har inte de fördelarna per se. Utgångsläget för Majik 140 är sällsynd dåligt. Det handlar inte om några småjusteringar, utan en från början svårt sjuk patient med ett mycket illa fungerande passivt filter. Det är den förbättringspotentialen Bill50X fått höra. Det JBL-filter du har ersatt hade också vissa tveksamma komponentval och okänd funktion.


Om du tar denna svårt sjuka patient till högtalare och tittar noga på mätningarna, kan du på ett tydligt sätt beskriva hur de låter utifrån det du ser i mätningarna?
Ta ett musikexempel som finns på Tidal och beskriv bristerna som med tydlighet borde visa sig i högtalarna, så ska jag se om jag hör dessa.

Bill50x, idag blev jag 35000kr fattigare. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 17:30

gopnik skrev:
Tangband skrev:Bill50x, det du hörde är kanske typiskt den förbättring man ibland kan uppleva från att gå från helt passivt till dsp- aktivt.

Nej, aktiv drift har inte de fördelarna per se. Utgångsläget för Majik 140 är sällsynd dåligt. Det handlar inte om några småjusteringar, utan en från början svårt sjuk patient med ett mycket illa fungerande passivt filter. Det är den förbättringspotentialen Bill50X fått höra. Det JBL-filter du har ersatt hade också vissa tveksamma komponentval och okänd funktion.


Majik 140 har rätt bra element, speciellt i basområdet,- en hds 6 1/2 med glasfiberkon, sls i mellanregistret.
Det finns goda förutsättningar att prestera ett bra resultat, men räkna inte med att det för den skull skulle mäta skolboksmässigt rakt som i ett döddämpat rum, med en enda högtalare med sinussvep som i stereophile. Högtalarna är säkerligen utvecklade så att de psykoakustiskt ska låta bra i stereoutförande med musik i normala rel odämpade rum.
jag är nästan säker på att exakt- tekniken INTE mäter rakt.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav gopnik » 2018-08-23 18:05

goat76 skrev:Om du tar denna svårt sjuka patient till högtalare och tittar noga på mätningarna, kan du på ett tydligt sätt beskriva hur de låter utifrån det du ser i mätningarna?
Ta ett musikexempel som finns på Tidal och beskriv bristerna som med tydlighet borde visa sig i högtalarna, så ska jag se om jag hör dessa.

Sånt är svårt att göra. Det är lätt att se att det finns obalanser, men hur de uppfattas är något annat. Att de kommer yttra sig, alltså att det blir någon form av klangpåverkan eller obalans är lättare. Hur man tolkar dessa i subjektiva upplevelser är svårt att veta utan att lyssna. JA gör ju däremot just det i Stereophile.
Atkinson skrev:However, I didn't hear the lack of presence-region energy as such; instead, it threw the region between 3 and 6kHz into contrast, making it sound too high in level. The excess was audible with pink noise, and it emphasized vocal sibilance a little. On the other hand, the measured lack of midrange energy was not as audible as I'd expected. Male voices didn't sound too small, which is the usual effect of a lack of energy in this region. Instead, I felt the balance was both bass-heavy and a little "chromium-plated" in the treble, which suggests that I was actually locking on to the level in the midrange as being correct, and thus hearing the regions on either side as being unduly emphasized.

Jag har dock svårt att helt acceptera, att den där jättegropen i mellanbasen inte hörs. Den finns ju inte bara i direktljudet, utan både den och gropen i "tydlighetsregistret" ses i rumsmätningarna, i princip oförminskade.
Någon platta av Leonard Cohen runt årtusendet eller Johnny Cash - Hurt borde sakna den där riktigt överstora, feta rösten. Gitarrsträngsrap borde vara något överbetonat och (kvinno)röster lite skarpa och siblianta - samtidigt som de saknar konsonans och a-r-t-i-k-u-l-a-t-i-o-n. Men det är som sagt mycket s-p-e-k-u-l-a-t-i-o-n. :roll:

Men det stora testet är nog ändå att prova det aktiva systemet. Det borde bli mer tydligt vad som saknas, när det fylls i. Om det gör det, men i varje fall en person som hört det rapporterar ju stora förbättringar. Kanske kan Bill lägga ut texten om någon specifik förbättring som upplevdes extra stor? :?:
Tangband skrev:Högtalarna är säkerligen utvecklade så att de psykoakustiskt ska låta bra i stereoutförande med musik i normala rel odämpade rum.

Det är jag helt säker på att de inte är. Hade de varit det, hade inte den där jättestora förbättringspotentialen som Bill50X upplevt - funnits!
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav DanNorman » 2018-08-23 18:20

Nä, Linn har väl aldrig sysslat med vetenskap? De snarare föraktar den aktivt. Psykoakustik är vetenskap.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 21:31

DanNorman skrev:Nä, Linn har väl aldrig sysslat med vetenskap? De snarare föraktar den aktivt. Psykoakustik är vetenskap.

Detdär gällde väl mest 70-80 talet ?
Det krävs ju ingenjörskunskap för att konstruera exaktfilter, eller hur?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav hifikg » 2018-08-24 01:24

Johan_Lindroos skrev:Men Hifikg, har inte du en kompis som hade en Bladelius Embla? Det är nämligen den maskinen jag tänker på när jag ser ovanstående liknande apparater nämnas. De är poppis i ett till två år, sedan... NOLL support. GLÖM GLÖM GLÖM! Särskilt när du VET vad som brukar hända. :idea: :!:


Sicken tur att jag inte har någon sommarstuga då :)
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-24 08:06

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men Hifikg, har inte du en kompis som hade en Bladelius Embla? Det är nämligen den maskinen jag tänker på när jag ser ovanstående liknande apparater nämnas. De är poppis i ett till två år, sedan... NOLL support. GLÖM GLÖM GLÖM! Särskilt när du VET vad som brukar hända. :idea: :!:


Sicken tur att jag inte har någon sommarstuga då :)


Köp en sån här då får du pengar över till stugan :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-08-24 09:28

gopnik skrev:Kanske kan Bill lägga ut texten om någon specifik förbättring som upplevdes extra stor? :?:

Ljudet blev betydligt mer homogent vid Exakt/aktiv drift, mer kropp på såväl instrument som röster. Betydligt klarare ljud utan att för den skull bli sådär essigt och ljust som annars brukar vara signum för en sådan upplevelse.

Och ja, det svänger fortfarande även om det också upplevdes ett större lugn och precision.

Nu är det inte så lätt att med ord förklara, hade man kunnat gjort det fullt ut skulle man inte behöva någon stereo, då kunde man sitta och prata med varandra istället...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-26 08:28

Skillnaden mellan passiva majik 140 och exakt 140 är stor men inte klangligt. Om jag inte minns fel så har jag en mätning från 2016 från min iPhone med pink noice då vi lyssnade- ska rota fram den.
Akurate 212 exakt och Akudorik exakt mäter rakare, men inte rakt.

Skillnaden exakt- passivt är mer att instrument och röster blir mer kött och blod med aktivt, det låter mycket renare och man kan spela mycket högre med lägre upplevd dist

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav goat76 » 2018-08-26 12:30

Tangband skrev:Skillnaden mellan passiva majik 140 och exakt 140 är stor men inte klangligt. Om jag inte minns fel så har jag en mätning från 2016 från min iPhone med pink noice då vi lyssnade- ska rota fram den.
Akurate 212 exakt och Akudorik exakt mäter rakare, men inte rakt.

Skillnaden exakt- passivt är mer att instrument och röster blir mer kött och blod med aktivt, det låter mycket renare och man kan spela mycket högre med lägre upplevd dist

Intressant att se den mätningen, var det mätt på lyssningsplats? Vad använder du för app i iphone för en sån mätning?


Citat av Bill50x från en annan tråd:
Bill50x skrev:Var på en demo med Linn 140 högtalare (som prismässigt ligger i samma härad som pi60) där man dels drev dem normalt/analogt med ett stereosteg, dels via ett 8-kanaligt slutsteg med Exakt-teknik (ett steg per element). Skillnaden var enorm, minst sagt. Där en analog 140 låter lite sämre än en pi60 (enligt min mening dårå) så var Exakt/140 så otroligt mycket bättre. Till ett högre pris givetvis, Exakt-steget kostar typ 50 tusen. Men det kostar ett bra stereosteg också, iofs. / B

Tycker det är ganska bra av Linn 140 till nästan halva priset (140: 22700kr, monterad pi60: 39900kr) att ändå prestera bara lite sämre än en så pass bra högtalare som pi60, enligt Bills mening dårå. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Max_Headroom » 2018-08-27 15:21

hifikg skrev:Om jag någonsin skaffar en sommarstuga och behöver en ljudanläggning tänker jag överväga en sån här figur
http://www.ljudupplevelser.se/musical-fidelity-m6-encore-225-p-1526-c-271.aspx
Behöver man så mycket mer, egentligen? Om något år kan man köpa den begagnad för tio lax...


Bra. Finns det någon nätverkskoppling så jag kan dumpa över dom rippade skivorna till serven så jag ta med rippen t.ex. i bilen, i telefonen eller nåt annat?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-09-15 22:05

goat76 skrev:
Tangband skrev:Skillnaden mellan passiva majik 140 och exakt 140 är stor men inte klangligt. Om jag inte minns fel så har jag en mätning från 2016 från min iPhone med pink noice då vi lyssnade- ska rota fram den.
Akurate 212 exakt och Akudorik exakt mäter rakare, men inte rakt.

Skillnaden exakt- passivt är mer att instrument och röster blir mer kött och blod med aktivt, det låter mycket renare och man kan spela mycket högre med lägre upplevd dist

Intressant att se den mätningen, var det mätt på lyssningsplats? Vad använder du för app i iphone för en sån mätning?


Citat av Bill50x från en annan tråd:
Bill50x skrev:Var på en demo med Linn 140 högtalare (som prismässigt ligger i samma härad som pi60) där man dels drev dem normalt/analogt med ett stereosteg, dels via ett 8-kanaligt slutsteg med Exakt-teknik (ett steg per element). Skillnaden var enorm, minst sagt. Där en analog 140 låter lite sämre än en pi60 (enligt min mening dårå) så var Exakt/140 så otroligt mycket bättre. Till ett högre pris givetvis, Exakt-steget kostar typ 50 tusen. Men det kostar ett bra stereosteg också, iofs. / B

Tycker det är ganska bra av Linn 140 till nästan halva priset (140: 22700kr, monterad pi60: 39900kr) att ändå prestera bara lite sämre än en så pass bra högtalare som pi60, enligt Bills mening dårå. :)


Du har väl sett de nya mätningarna på Akudorik exakt i min medlemstråd ?
Den mäter inte rakt, men låter mycket bra. 1 meters avstånd, rosa brus, monomätning.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Fostex » 2018-09-21 09:28

Bild

Den ställdes ut på Hifi Göteborg såg jag, någon som var där och tittade?
Mycket kul - lite tid

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tell » 2018-09-21 10:21

55kkr? Nä fyfan, o dom orkade inte ens slänga in en DSP för det priset.

Tangband: Varför ska du prata om dina brusmätningar i ~alla trådar du skriver i, väven fast tråden handlar om nåt helt annat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-09-21 10:29

Tell skrev:55kkr? Nä fyfan, o dom orkade inte ens slänga in en DSP för det priset.

Varför köpa en BMW för en mille när en Skoda för 2kkr kan göra samma jobb?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tell » 2018-09-21 11:22

Bill50x skrev:
Tell skrev:55kkr? Nä fyfan, o dom orkade inte ens slänga in en DSP för det priset.

Varför köpa en BMW för en mille när en Skoda för 2kkr kan göra samma jobb?

/ B


Inte helt bra jämförelse. Skulle väl funka bättre om både BMWn o Skodan o slutändan råkade ha ganska exakt samma prestanda men att det som skiljer är användarvänligheten, o den vet nog inte många här mycket om när det kommer till den här "Superljudmaskinen". Finns väl säkert exempel på apdyra prylar som är skitsvåra att använda då dom lagt all R&D på dyra komponenter o inget på gränssnittet.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav pinnen » 2018-09-21 13:45

Linn är ju så bra att säljarn steppdansar varje gång han demar. Fantastiskt. Eller inte .. :roll:

Löjligt överprisade grejer precis som Naim. Dock starkt att dessa märken fortfarande finns (gäller MF också) nu när helt ok stereoljud kan fås för relativt sett små pengar.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav mrGaskill » 2018-09-21 14:51

Linn, i varje fall förut, var rätt snygga. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav bassman » 2018-09-21 17:33

mrGaskill skrev:Linn, i varje fall förut, var rätt snygga. :-)



japp +1.. Smålådorna var riktigt fina. Tyvärr dansas det inte längre när det demas pinnen. Andra metoder används numera :cry:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-21 17:40

bassman skrev:
mrGaskill skrev:Linn, i varje fall förut, var rätt snygga. :-)



japp +1.. Smålådorna var riktigt fina. Tyvärr dansas det inte längre när det demas pinnen. Andra metoder används numera :cry:


Joho, det gjorde det på Göteborgs Hifi Show!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav goat76 » 2018-09-22 22:06

pinnen skrev:Linn är ju så bra att säljarn steppdansar varje gång han demar. Fantastiskt. Eller inte .. :roll:

Löjligt överprisade grejer precis som Naim. Dock starkt att dessa märken fortfarande finns (gäller MF också) nu när helt ok stereoljud kan fås för relativt sett små pengar.


Aldrig har jag fått se min lokala Linn-handlare steppdansa, jag är besviken! Jag måste nog också ta tidsmaskinen till 80-talet nån gång. :)

För oss med lite högre ambitioner så räcker det inte med endast "helt ok" stereoljud. Det är förbryllande för mig att någon med ett hifi-intresse nöjer sig att stanna på den nivån?

Jag menar inte att det absolut måste kosta mycket pengar för att det ska låta bra, vi har väl alla lyssnat på olika prylar i olika prisklasser och det är inte nödvändigtvis det dyraste man alltid föredrar, men att försöka uppnå så bra ljud som möjligt handlar väl helt enkelt om hur intresserad man är av sitt intresse.
Jag lyssnar på ljud, inte pengar. Ibland råkar det man gillar kosta mycket och ibland har man tur att det kostar lite mindre.

Varför sitter vissa och dissar produkter bara för att de är från en specifik tillverkare som t ex Linn, Naim eller Musical Fidelity?
De har helt enkelt lyckats bygga upp ett varumärke och de har full koll på sitt marknadsvärde, precis som Samsung och Apple har koll på sitt. Men en sak är säker, man uppnår inte ett högt marknadsvärde om man bara gör dåliga produkter.

Superljudmaskinen som trådskaparen kallar den är inte speciellt intressant för mig personligen då jag gärna delar upp de funktioner den har. Jag lyssnar inte på CD och jag rippar sällan skivor. Om jag gör det så använder jag min dator till det.

Detta utesluter inte att superljudmaskinen är just en superljudmaskin för någon annan. Den riktar sig nog till den lite mindre tekniska personen som på ett enkelt(?) sätt vill få möjligheten att rippa sin musik. Det börjar även bli allt ovanligare att folk ens har en CD-rom enhet i sina datorer.

55kkr för superljudmaskinen kan vara för dyrt för en person medans det för en annan kan vara ett kap. Ekonomi och vad man värdesätter är högst personligt.
Den gör också ganska mycket för den potentiella kunden som saknar möjlighet till många av följande punkter.
- CD-spelare
- Rippar CD
- Spelar upp digitala musikfiler
- Lagrar musikfiler
- Streamar Spotify, Qobuz och Tidal
- Stereoförstärkare 225 watt (8ohm)

Som sagt, inget för mig, men om den inbyggda stereoförstärkaren är den samma som i min Musical Fidelity M6i så är iallafall den delen bra. Den leverar rejält med kraft och är byggd som en pansarvagn.
OCH den är bättre än bara "helt ok". Försteget håller dock inte Linn Akurate klass. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-09-22 23:17

goat76 skrev:Jag lyssnar på ljud, inte pengar. Ibland råkar det man gillar kosta mycket och ibland har man tur att det kostar lite mindre.

Själv lyssnar jag på musik ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav goat76 » 2018-09-22 23:33

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag lyssnar på ljud, inte pengar. Ibland råkar det man gillar kosta mycket och ibland har man tur att det kostar lite mindre.

Själv lyssnar jag på musik ;-)

/ B

Va fan e de för’nå? :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-09-22 23:47

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag lyssnar på ljud, inte pengar. Ibland råkar det man gillar kosta mycket och ibland har man tur att det kostar lite mindre.

Själv lyssnar jag på musik ;-)

Va fan e de för’nå? :D

:mrgreen: :mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster