Prishjälp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Prishjälp?

Inläggav Morgan » 2018-09-04 12:32

(Nej, jag ska inte krama en snus)

En polare frågade mig om det är något värde i hans gamla hifiprylar köpta från en Linn-handlare i Östersund på 90-talet. Jag svarade att jag inte har en aning, men att jag skulle fråga här, så det gör jag nu... Vad tror ni är ett rimligt pris för dessa?

Arcam Alpha 5+ integrerad förstärkare på ca 2x40w.
Bild

JPW P1 högtalare.
Bild

Jag vill vagt minnas att Hifi&Musik körde en serie artiklar där hifi-handlare i olika delar av landet fick sätta ihop anläggningar för en viss summa pengar, och så provlyssnade reportrarna och recenserade hur mycket "bang for the buck" man fick ut. Var detta möjligen vad Linn-butiken i Östersund tog ut den gången?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Prishjälp?

Inläggav ante_77 » 2018-09-04 12:45

Jag är varken kunnig på retro eller ny hi-fi.
Men värdet är nog högst om det låter bra och man behåller grejerna.
Priset är nog en kväll på stan med bussen hem om man inte är allt för törstig.

Det är dock bara vad jag tror. Kan ju vara värt en mindre förmögenhet också, men knappast troligt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Prishjälp?

Inläggav Morello » 2018-09-04 12:46

Kanske 500 kr för stärkaren och lika mycket för högtalarna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Prishjälp?

Inläggav Morgan » 2018-09-04 12:50

Morello skrev:Kanske 500 kr för stärkaren och lika mycket för högtalarna.
ante_77 skrev: ... värdet är nog högst om det låter bra och man behåller grejerna.


Ni svarar nästan exakt som jag gjorde. Man får bara kaffepengar för gammal hifi av det här slaget, så det är bättre att spara på dem och se om de kommer till användning någonstans.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Prishjälp?

Inläggav UrSv » 2018-09-04 14:01

Stärkaren är nog inte orimligt att få 500 för. Facebook har massor med grupper där de betalar tokhöga priser för gammal elektronik.

Högtalarnas baselement har eventuellt den gamla typen av skumkanter så be honom känna på dem om de antingen är klibbiga eller väldigt torra. Är de det en eller andra är det bara att hiva om man inte vill rädda diskanter och låda till nåt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Prishjälp?

Inläggav Tangband » 2018-09-04 17:27

Den där Arcam förstärkaren var nog en av de plastigaste apparaterna som någonsin tillverkats- sålde enbart på ljudjämförelser, för den lät rätt bra, om högtalarna var lättdrivna .
Om jag inte minns fel så lät den lite tydligare och renare än Nad 3020, men betydligt sämre än Naim nait 3.

Vid den här tiden var Arcam också väldigt bra på cd-spelare, den som hörde till serien hette Arcam 5 och lät vid den tiden bättre än Phillips och marantz alternativ. Klarare, renare och tydligare.

Dessa jpw lät också bra , ungefär som heybrook Hb1 om nån minns dessa.

Ungefär 500:- max för förstärkaren och samma för högtalarna om de är hela.
Med det sagt- jag tror det är svårt att hitta nya grejor för de pengarna som låter inärheten så bra :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Prishjälp?

Inläggav STDI » 2018-09-04 17:48

UrSv skrev:...
Högtalarnas baselement har eventuellt den gamla typen av skumkanter så be honom känna på dem om de antingen är klibbiga eller väldigt torra. Är de det en eller andra är det bara att hiva om man inte vill rädda diskanter och låda till nåt.

Det håller jag inte alls med om.
För några hundralappar så har man högtalare som nya om man kantar om. Om dessa är värda det jobbet vet jag inte. Men många bra/värdefulla högtalare har slängts eller förstörts genom att högtalarelement med trasiga kanter har bytts ut till ersättningselement som inte alls passar, annat än fysiskt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Prishjälp?

Inläggav Nattlorden » 2018-09-04 18:33

Skulle säga att Arcamen är en sådan sak man behåller för att fixa ljud någonstans där man inte har bra drivning redan... för att den är bättre än man får betalt för. (Eller som panikbackup om något annat går sönder.)

Högtalarna några hundralappar för att slippa ha dem stående och ta plats om man inte kan använda dem någonstans.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Prishjälp?

Inläggav Aerob » 2018-09-04 19:36

Har länge tänkt att man borde starta en "få ett humm om värdet på begagnade saker"-tråd men man kanske kan låna in sig här lite?

I så fall, vad kan man tänkas få för en Sony VPL-HW15 i dessa dagar?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Prishjälp?

Inläggav juanth » 2018-09-04 21:16

Här har det skrivits om JPW P1 förut:

viewtopic.php?f=19&t=26287&p=1973711&hilit=Jpw#p1973711

Absolut värt att kanta om. (Om man gör det själv, annars kanske inte ekonomiskt försvarbart)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Prishjälp?

Inläggav AndersP » 2018-09-13 13:34

Det är bara så tragiskt att denna gamla anläggning är så pass mycket bättre än 90% av det som säljs i dag
Hälsade på syrran för ett tag sen och där har man börjat göra sig av med tvåkanalsapparaterna. Nu har man små leksaks-Marshall istället som man anser är mycket behändigare.
Det är väl bara människor stadda vid riktigt dålig kassa som kan spela musik med god kvalitet snart...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster