Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-23 13:01

Nej, jag får ingen provision.

H&M har varit mycket billig mycket länge, ett lösnummer köper man hos hökaren för 59 spänn. Köpte. Fr o m nu kostar de 69 kronor. Inte så farligt jämfört med andra glättade magasin (National Geographics, Penthouse, Foto och Vetenskapens Värld t ex), men fr o m nummer 12 i år kommer den att öka till 89 kronor... rejäl och snabb höjning. Sannolikt har de tappat upplaga och annonsörer. Kanske sista rycket? Men... det fina i kråksången är att om du prenumererar nu så får du fortfarande det gamla priset, det ger dig 10 nummer för 400 kronor. Om du slår till innan nummer 12 kommer ut. Säger förstås inte att någon behöver tidningen, men om du ändå brukar köpa ett nummer då och då, eller om din prenumeration går ut senare kan det vara läge att teckna sig nu.

Jag garvar gott åt deras tester. Nu senast berättade de hur fantastiskt en LP12 låter med ny motor (version fyra tror jag) och plockar jag fram mina nummer från förra milleniet så läser jag att den redan då levererade otroligt bra ljud. Bl a beskriver de hur Tracy Chapmans "Fast Car" låter sååå mycket bättre med nya motorn. Slog igång den nyss och den fungerar riktigt bra med CD som musikbärare också :)

I förra numret var det Technics nya skivspelare som satte en helt ny standard för analog musikåtergivning... jäklar vilken utveckling det verkar vara på den sidan, jag väntar ett par år till med nyinvestering!

Nä, jag hittar ofta musiktips i H&M, både på musiksidorna och i olika recensioner, därför prenumererar jag, 400 spänn liksom... två CD-skivor o en pizza. Går den upp till det dubbla kommer jag nog att tveka.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Tell » 2018-09-23 13:27

Nu har jag aldrig läst den där tidningen, men hur stor andel av alla artiklar däri tror ni är sponsrade av hifi-försäljare just för att sälja dom där nya småpryttlarna som låter "såå mycket bättre än den gamla"?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-23 14:29

Källkritik, ja ett kritiskt tänkande överhuvudtaget, anbefalles. En gång i tiden försökte de vara oberoende, men när de skrev ner Yamaha vid något tillfälle drabbades de av annonsbojkott från generalagenten, vill minnas att den varade i flera år. Numera låter Yamaha lika bra som allt annat... Vill man tänka positivt kan prishöjningarna vara ett sätt att göra sig mindre beroende av annonsörer :lol:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav dali » 2018-09-23 17:05

Sa nyss upp prenumerationen, lite pga prishöjningen men mesta pga tramsprylarna som skrivs upp. Droppen var testen av kabellyftare i senaste numret, 3.595 kr per styck, som enligt testaren bl a gav "mindre distorsion" och "mer flyt" i musiken.

Spelar ingen roll hur billig prenumerationen är om man får sådant skräp för pengarna. :evil:
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-23 17:27

Musikartiklarna och recensionerna av musik väger upp tramset för min del. I vilket nummer testar man lyftare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Bill50x » 2018-09-23 17:40

dali skrev:Sa nyss upp prenumerationen, lite pga prishöjningen men mesta pga tramsprylarna som skrivs upp. Droppen var testen av kabellyftare i senaste numret, 3.595 kr per styck, som enligt testaren bl a gav "mindre distorsion" och "mer flyt" i musiken.

Det kan finnas anledning till stöd om man använder kraftiga signalkablar men det borde gå att sälja för en hundring. Dessutom skrivs det rena faktafel i Svalanders beskrivning. Man skriver att det frigörs/skapas negativa joner som neutraliserar eventuell statisk uppladdning. Men det förutsätter ju att den statiska laddningen är positiv och det är ju inte alls säkert. Den kan lika gärna vara negativ och då skjuts dessa joner iväg eftersom lika laddningar inte dras till varandra. Ska man överhuvudtaget få en positiv effekt måste man producera en balanserad mix av positiva och negativa joner.

Nästa steg är ju att bevisa att denna eventuella statiska uppladdning kan påverka ljudet överhuvudtaget. Och här ligger väl bevisbördan på den som påstår detta, inte på den (som med rätta) är skeptisk till resonemanget.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-23 18:20

Min Coconutkabel behövde kabellyftare för att inte bända sönder nätbrunnen i den apparat som den anslöts till. Jag löste det med en krok i taket. Den är ju ändå sju meter lång :)
Ljudmässigt hade det så klart blivit myyyycket bättre om jag använt fler kristaller och coconutklumpar, men ansamlingen coconutkludd runt själva kontakten är imponerande stor (och tung) så jag nöjde mig :)
Bilagor
snakehead_4732.jpg
snakehead_4732.jpg (81.79 KiB) Visad 4406 gånger
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Tangband » 2018-09-23 19:17

hifikg skrev:Nej, jag får ingen provision.

H&M har varit mycket billig mycket länge, ett lösnummer köper man hos hökaren för 59 spänn. Köpte. Fr o m nu kostar de 69 kronor. Inte så farligt jämfört med andra glättade magasin (National Geographics, Penthouse, Foto och Vetenskapens Värld t ex), men fr o m nummer 12 i år kommer den att öka till 89 kronor... rejäl och snabb höjning. Sannolikt har de tappat upplaga och annonsörer. Kanske sista rycket? Men... det fina i kråksången är att om du prenumererar nu så får du fortfarande det gamla priset, det ger dig 10 nummer för 400 kronor. Om du slår till innan nummer 12 kommer ut. Säger förstås inte att någon behöver tidningen, men om du ändå brukar köpa ett nummer då och då, eller om din prenumeration går ut senare kan det vara läge att teckna sig nu.

Jag garvar gott åt deras tester. Nu senast berättade de hur fantastiskt en LP12 låter med ny motor (version fyra tror jag) och plockar jag fram mina nummer från förra milleniet så läser jag att den redan då levererade otroligt bra ljud. Bl a beskriver de hur Tracy Chapmans "Fast Car" låter sååå mycket bättre med nya motorn. Slog igång den nyss och den fungerar riktigt bra med CD som musikbärare också :)

I förra numret var det Technics nya skivspelare som satte en helt ny standard för analog musikåtergivning... jäklar vilken utveckling det verkar vara på den sidan, jag väntar ett par år till med nyinvestering!

Nä, jag hittar ofta musiktips i H&M, både på musiksidorna och i olika recensioner, därför prenumererar jag, 400 spänn liksom... två CD-skivor o en pizza. Går den upp till det dubbla kommer jag nog att tveka.

Har sedan länge slutat med prenumeration på hifi&musik. Men ibland händer det att jag går på biblioteket och ögnar igenom nåt nummer. Ofta får jag då inspiration att lyssna på nån pryl som finns i tidningen. För att bilda mig en egen uppfattning.

Utlåtandena i tidningen är svåra att lita på. Om jag inte minns fel så var det över 60% reklam i tidningen för ett antal år sedan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-23 20:45

Jag har inte mätt reklammängden, men räknar man "testerna" som reklam är det mer än så. I senaste numret är det ett uppslag om Judith Owen som jag blir nyfiken på, får veta att hon är på turné i Sverige under hösten och ganska nära mig vid ett par tillfällen. Som ägare till B2-70 bläddrar jag snabbt förbi artikeln om subwoofers och hamnar på en krönika över Wilsons ambitiösa projekt med WAMM högtalarna, lite kuriosa, men inget för någon som har ett par OA-52:or i spelbart skick. Anders Edenholms krönika är däremot rolig att läsa, lite humor blandat med tekniknörderi och hifihistoria, den här gången kåserar han om varumärkesförfalskning bl a och hur en välljudande kabel plötsligt blir helt värdelös när ägaren inser att det är en förfalskning, ooops! Sen får jag se att Paul Simon är vid god vigör och fortfarande gör skivor. Grannen lånade ut den senaste som jag lyssnat på idag och tja... Därefter kommer hela & Musik delen, välmatad och i mitt tycke trevliga recensioner som jag ofta instämmer i, alltså bra konsumentupplysning. För mig. Kanske inte alls för någon annan. Hittade flera intressanta fonogram att hålla utkik efter framledes. Carla Bruni har släppt ny musik, men det gör hon å andra sidan ganska ofta. 12 sidor omfattar & musikdelen i det här numret, men det är inte enda delen där det skrivs om musik, fyra sidor ägnas åt "The Nashwille sound" och ytterligare tre tillägnas avantegardejazz. Den klassiska musikens historia har fått stå tillbaka i det här numret, antagligen för att pressa in en massa sidor om vilka produkter som fått EISA utmärkelser och det har i princip alla tillverkare fått för någonting, t ex pris för bästa hifi-innovation (Micromega) och bästa smarthögtalare (Harman Kardon). Årets bästa högtalare... näru, det får du snoka fram själv eller köpa bladet, men det blev ett par stativare.

Och si, där, en kvarts sida, där är artikeln/testet av Svalanders kabellyftare... Fåniga omdömen. Bryngelsson skulle aldrig höra skillnad i ett blindtest (fast han brukar lova att ställa upp när jag konfronterar honom på mässor) En Burmeisterförstärkare låter plötsligt vass och hård, inget man vill lyssna på länge, när stöden tas bort... vojne!! Det är sånt trams som drar ner H&M, men lite underhållande är det ändå att se hur de vrider sig som maskar för att hitta nya formuleringar om hur bäst allting låter. Testet avslutas med frågan om ljudförbättringen som de hört är värd priset (borde den väl vara om man utan inte vill lyssna alls och med vill lyssna forever) och menar att det nog är individuellt. Tjohej!

Nu ska jag inte recensera fler nummer av H&M på ett tag, jag lovar... he he
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav -distortion- » 2018-09-24 10:25

hifikg skrev:Jag har inte mätt reklammängden, [...]
Nu ska jag inte recensera fler nummer av H&M på ett tag, jag lovar... he he


Du recenserar recensenterna, helt fantatiskt! :)
Påminner om en av de bästa radiosketcher jag hört. Den handlade om fågelskådarskådare. Men de flydde när fågelskådarskådarskådarna kom.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Bill50x » 2018-09-24 14:09

-distortion- skrev:Påminner om en av de bästa radiosketcher jag hört. Den handlade om fågelskådarskådare. Men de flydde när fågelskådarskådarskådarna kom.

Lite mer OT. Var på Öland några dagar och hamnade i ett fågelskådargäng, samtliga försedda med stora kikare på stativ. Det var rätt kul att se hur de tittade på någon lite fågel och så hojtar någon "Kolla bakåt, där finns en fotsid brunsnäppa" typ och då ser man 15 man unisont svänga runt 180 grader med sina kikare :-)

Ledaren försökte få mig att titta i hans kikare men jag hade ingen lust (ville bara promenera). Han tjatade och till slut sa jag ifrån med "Ledsen, bryr mig inte om fåglar, tittar hellre på navkapslar i ett garage på Söder". Då slapp jag tjatet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-24 16:42

Fast att kika i en riktigt bra kikare är en upplevelse. Någon gång på 70-talet var det en prylnisse som lät mig kika i en zeiss med bildstabilisering o jäklar i min låda, det var skillnad mot Clas Ohlsson 8x40 i äkta plast :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-24 16:44

-distortion- skrev:
hifikg skrev:Jag har inte mätt reklammängden, [...]
Nu ska jag inte recensera fler nummer av H&M på ett tag, jag lovar... he he


Du recenserar recensenterna, helt fantatiskt! :)
Påminner om en av de bästa radiosketcher jag hört. Den handlade om fågelskådarskådare. Men de flydde när fågelskådarskådarskådarna kom.


Ha, ha... tack, tror jag :)
Jag brukar ställa H&M mot väggen på varje mässa, precis som kabelnasarna och ingen säger nej till ett blindest där och då, men jag tror ändå inte att de skulle ställa upp om t ex LTS bjöd in till ett välutformat sådant. Det hade annars varit skoj.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Ted_B » 2018-09-24 19:56

Det är tråkigt att det är såhär.
Jag skulle gärna läsa en (helst) svensk tidning som opartiskt recenserar produkter, prylar är ju roligt!
Nu när det riskerar att vara mest sponsrat skitsnack så förstör de för alla som recenserar produkter eftersom, iallafall jag, inte vågar lita på någon av de andra heller längre.
Det finns kanske seriösa magasin utomlands men jag vill ju ha en svensk tidning :(
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-09-24 20:59

Ted_B skrev:Det är tråkigt att det är såhär.
Jag skulle gärna läsa en (helst) svensk tidning som opartiskt recenserar produkter, prylar är ju roligt!
Nu när det riskerar att vara mest sponsrat skitsnack så förstör de för alla som recenserar produkter eftersom, iallafall jag, inte vågar lita på någon av de andra heller längre.
Det finns kanske seriösa magasin utomlands men jag vill ju ha en svensk tidning :(


MoLT kanske?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Ted_B » 2018-09-24 21:11

Nja, inte riktigt rätt sorts tidning tycker jag, men jag läser den.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav shaft » 2018-10-03 09:03

Tack för inlägg hifikg
Känns lite synd att så många skriver ner den enda Hifi-tidningen vi har kvar i Sverige. Det är klart att skribenterna inte är perfekta och kanske överdriver någon gång ang vissa produkter, men jag tycker tidningen är läsvärd - inte minst Anders Edenholms artiklar om klassisk hifi etc. Jag tycker vi skall vara lite rädda om vår hobby som behöver allt stöd den kan få i dessa dagar. Priset är väl inte så farligt - förmodligen har man kört med för lågt pris en längre tid, men kan inte hålla ner längre....

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Ted_B » 2018-10-03 09:55

Äh, fyrahundra spänn är ju inget, jag bokade en prenumeration.
Jag får väl läsa den med både en och två nypor salt.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-10-03 16:32

shaft skrev:Tack för inlägg hifikg
Känns lite synd att så många skriver ner den enda Hifi-tidningen vi har kvar i Sverige. Det är klart att skribenterna inte är perfekta och kanske överdriver någon gång ang vissa produkter, men jag tycker tidningen är läsvärd - inte minst Anders Edenholms artiklar om klassisk hifi etc. Jag tycker vi skall vara lite rädda om vår hobby som behöver allt stöd den kan få i dessa dagar. Priset är väl inte så farligt - förmodligen har man kört med för lågt pris en längre tid, men kan inte hålla ner längre....


Det är helt rätt, finns mycket i den även om en del tester har mer underhållningsvärde än konsumentupplysning. När jag var ung så läste jag noga om alla apparater, noterade wow, flutter och svaj (kanske samma sak alltihop?) långa tabeller över kassettdäck t ex innan det så småningom blev (en ganska impulsartad) affär :)
Då bläddrade jag förbi musiktipsen. Idag är det tvärtom, det är musiktipsen och krönikorna som är den stora behållningen, tillräckligt stor för att vara värd 400 spänn för ett år. Det är mindre än vad en konsert på Fasching kostar mig. Det är de värda, de tappra få som håller hifi-fanan hög(s)t bland glättade magasin.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 16:48

hifikg skrev:... noterade wow, flutter och svaj (kanske samma sak alltihop?)

wow är långsamt svaj, flutter högfrekvent dito.

Tänk dig en ocentrerad vinylskiva, det blir wow.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-10-03 17:54

Bill50x skrev:
hifikg skrev:... noterade wow, flutter och svaj (kanske samma sak alltihop?)

wow är långsamt svaj, flutter högfrekvent dito.

Tänk dig en ocentrerad vinylskiva, det blir wow.

/ B


Och jag som trodde att det var en bra skiva som gav känslan; Wow!
Oj, nu kom Madeleine Peyroux in här o kväder "Bird on a Wire". Där kan man tala om Wow!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav mx » 2018-10-07 10:41

hifikg skrev:
Ted_B skrev:Det är tråkigt att det är såhär.
Jag skulle gärna läsa en (helst) svensk tidning som opartiskt recenserar produkter, prylar är ju roligt!
Nu när det riskerar att vara mest sponsrat skitsnack så förstör de för alla som recenserar produkter eftersom, iallafall jag, inte vågar lita på någon av de andra heller längre.
Det finns kanske seriösa magasin utomlands men jag vill ju ha en svensk tidning :(


MoLT kanske?

Tråkigare tidning får man ju leta efter. ;)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav i » 2018-10-07 18:44

mx skrev:
hifikg skrev:
Ted_B skrev:Det är tråkigt att det är såhär.
Jag skulle gärna läsa en (helst) svensk tidning som opartiskt recenserar produkter, prylar är ju roligt!
Nu när det riskerar att vara mest sponsrat skitsnack så förstör de för alla som recenserar produkter eftersom, iallafall jag, inte vågar lita på någon av de andra heller längre.
Det finns kanske seriösa magasin utomlands men jag vill ju ha en svensk tidning :(


MoLT kanske?

Tråkigare tidning får man ju leta efter. ;)


Min puls stiger alltid när MoLt kommer!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav mx » 2018-10-07 18:51

i skrev:
mx skrev:
hifikg skrev:
MoLT kanske?

Tråkigare tidning får man ju leta efter. ;)


Min puls stiger alltid när MoLt kommer!

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav hifikg » 2018-10-07 19:39

mx skrev:
hifikg skrev:
Ted_B skrev:Det är tråkigt att det är såhär.
Jag skulle gärna läsa en (helst) svensk tidning som opartiskt recenserar produkter, prylar är ju roligt!
Nu när det riskerar att vara mest sponsrat skitsnack så förstör de för alla som recenserar produkter eftersom, iallafall jag, inte vågar lita på någon av de andra heller längre.
Det finns kanske seriösa magasin utomlands men jag vill ju ha en svensk tidning :(


MoLT kanske?

Tråkigare tidning får man ju leta efter. ;)


Du måste öppna den :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Hifi& Musik ökar snabbt i pris, om du inte...

Inläggav mx » 2018-10-07 21:18

hifikg skrev:
mx skrev:
hifikg skrev:
MoLT kanske?

Tråkigare tidning får man ju leta efter. ;)


Du måste öppna den :)

Det är ju då den blir tråkigt. :wink:
Alea iacta est.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 12 gäster