Nya högtalare ca 30k (uppdatering)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Nya högtalare ca 30k (uppdatering)

Inläggav Beakungen » 2018-10-03 14:29

Hej!

(kapar min egna tråd då jag också är på jakt efter nya högtalare)



Har idag 4x15 tums slutna dayton basar. Nöjd med dessa basar och de låter bra.

Steget jag använder är ett gammalt samson pa-steg på 2x500w 8ohm å 750w 40hm 1200w 2ohm. Dock märker jag att vid infratoner och på hög volym så bottnar steget. Det indikerar clip helt enkelt.

Jag vet sen tidigare att det inte orkar driva de lasterna de påstår. Kör jag basarna exempelvis paralellkopplade så det blir 2ohm bottnar steget direkt. Dvs ingen ork alls.

Tidigare drev jag basarna med ett stort vanligt hifisteg på 2x300w 8ohm och som är uppmätt till 2x1500w 1ohm och som då är okänsligt mot jobbiga laster. Jag upplever att det lät renare och mindre distorerat när volymen åkte upp. Men kan inte minnas säkert. Det steget drog dock onödigt mkt ström så därför jag bytte till ett pa-steg.

Frågan är dock vad man ska ha istället om man nu köper nytt steg? Och hur stor skillnad kan man tänka sig det blir? Vill klart ha gott om effekt till att driva basarna fullt ut och inget som begränsar neråt i frekvens :)
Senast redigerad av Beakungen 2018-11-29 11:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Slutsteg till basar

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 15:44

Du måste spela vansinnigt högt om 1200 W i 2 ohm klipper :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg till basar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-03 16:03

Vilken impedans har högtalarna som de är inkopplade?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Slutsteg till basar

Inläggav gopnik » 2018-10-03 16:40

Det är mer sannolikt så att strömbegränsningskretsar (kortslutningskydd) kliver in och "klipper." Det krövs tvärt emot vad många tror väldigt lite effekt för att överstyra ett vettigt konstruerat bassystem.
Koppla dig till en bättre impedans i stället och behåll steget du har.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Slutsteg till basar

Inläggav Beakungen » 2018-10-03 21:29

Det är det jag menar. Tror inte steget för 5 öre lämnar några 1200w 2ohm som specat då det verkar bottna hårt vid minsta lilla last under 8ohm.


Kör dem just nu seriekopplade så det blir 8ohm för att steget ska orka driva dem :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Slutsteg till basar

Inläggav NADifierad » 2018-10-03 21:50

Det verka vara stor skillnad på PA-stegs förmåga att driva låga impedanser. Trots att många specar enda ner till 2 ohm.
Vill minnas att någon här fick problem vid 4 ohms last med Behringers Inuke (klass D).
Jag hade bekymmer med EP2500 vid strax under 3 ohm (klass AB?).
Nu kör jag bryggade Crest VS900 (klass AB) med 4 ohm belastning, och det funkar fint, än så länge.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Slutsteg till basar

Inläggav AndersP » 2018-10-05 07:18

Beakungen skrev:Hej!


Har idag 4x15 tums slutna dayton basar. Nöjd med dessa basar och de låter bra.

Steget jag använder är ett gammalt samson pa-steg på 2x500w 8ohm å 750w 40hm 1200w 2ohm. Dock märker jag att vid infratoner och på hög volym så bottnar steget. Det indikerar clip helt enkelt.

Jag vet sen tidigare att det inte orkar driva de lasterna de påstår. Kör jag basarna exempelvis paralellkopplade så det blir 2ohm bottnar steget direkt. Dvs ingen ork alls.

Tidigare drev jag basarna med ett stort vanligt hifisteg på 2x300w 8ohm och som är uppmätt till 2x1500w 1ohm och som då är okänsligt mot jobbiga laster. Jag upplever att det lät renare och mindre distorerat när volymen åkte upp. Men kan inte minnas säkert. Det steget drog dock onödigt mkt ström så därför jag bytte till ett pa-steg.

Frågan är dock vad man ska ha istället om man nu köper nytt steg? Och hur stor skillnad kan man tänka sig det blir? Vill klart ha gott om effekt till att driva basarna fullt ut och inget som begränsar neråt i frekvens :)

Jag sitter själv med en frågeställning som påminner om din.

Precis som Morello antyder så krävs mindre än man tror för att bottna även välbestyckade baslådor vid låga frekvenser. Har man tillgång till den effekt som krävs för att få sina talspolar att delvis lämna gapen brukar det vara optimalt. Det blir mindre enkelt att spela sönder högtalarna.
Har man TS-parametrar kan man simulera sig fram till närmevärden för överstyrningsbeteendet. Svante Grankvists Basta fungerar bra tex.

Det finns flera trådar här som avhandlar problem med drift av för låga impedanser vid infrafrekvenser. Kortslutningskretsar sätts i funktion utan uppenbar anledning pga att förstärkarkonstruktörerna har en annan uppfattning än du av vad som är normala drifttillsånd. Det du tycker är infra kan dom tycka är kortslutning tex.
Nä, en kanal per element är nog vägen att gå.

Jag tänker själv handla in ett Behringer A800 på prov. Klass D utan fläkt. 2 x 200 W @ 8 Ohm. 1758 kr. Med lite tur kan det fungera.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg till basar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-05 14:42

Antagligen kan det finnas DC-skydd som reagerar när extremt låga frekvenser är närvarande.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Slutsteg till basar

Inläggav Beakungen » 2018-10-11 22:30

ja finns ju en del steg att välja på.

Egentligen borde jag kanske inte lägga så mkt energi på steget till basarna då det jag har fungerar ok. Sällan jag spelar så extremt högt.

Har ändå just nu inga frontar :P


Måste köpa nya högtalare. Ska flytta vid slutet av månaden och kommer behöva en mindre högtalare än kappa 8an jag körde nu senast. Dessutom en högtalare som trivs hyfsat nära vägg men som ändå låter stort och mäktigt!

Vill ha något riktigt högupplöst. Kappan lät på alla sätt bra. Men saknade upplösning i ljudet. Tyckte de lät lite för snällt hela tiden. Musik jag visste ska vara dynamik och tjong i mellanregistret så lät det snällt. Svårt att förklara helt enkelt :oops:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Slutsteg till basar

Inläggav Tangband » 2018-10-12 16:39

Beakungen skrev:ja finns ju en del steg att välja på.

Egentligen borde jag kanske inte lägga så mkt energi på steget till basarna då det jag har fungerar ok. Sällan jag spelar så extremt högt.

Har ändå just nu inga frontar :P


Måste köpa nya högtalare. Ska flytta vid slutet av månaden och kommer behöva en mindre högtalare än kappa 8an jag körde nu senast. Dessutom en högtalare som trivs hyfsat nära vägg men som ändå låter stort och mäktigt!

Vill ha något riktigt högupplöst. Kappan lät på alla sätt bra. Men saknade upplösning i ljudet. Tyckte de lät lite för snällt hela tiden. Musik jag visste ska vara dynamik och tjong i mellanregistret så lät det snällt. Svårt att förklara helt enkelt :oops:


Är du säker på att det var högtalarna som lät snällt, även cd och förstärkare kan ju dra åt det ”snälla” hållet ?

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Slutsteg till basar

Inläggav Beakungen » 2018-10-13 00:06

Tangband skrev:
Beakungen skrev:ja finns ju en del steg att välja på.

Egentligen borde jag kanske inte lägga så mkt energi på steget till basarna då det jag har fungerar ok. Sällan jag spelar så extremt högt.

Har ändå just nu inga frontar :P


Måste köpa nya högtalare. Ska flytta vid slutet av månaden och kommer behöva en mindre högtalare än kappa 8an jag körde nu senast. Dessutom en högtalare som trivs hyfsat nära vägg men som ändå låter stort och mäktigt!

Vill ha något riktigt högupplöst. Kappan lät på alla sätt bra. Men saknade upplösning i ljudet. Tyckte de lät lite för snällt hela tiden. Musik jag visste ska vara dynamik och tjong i mellanregistret så lät det snällt. Svårt att förklara helt enkelt :oops:


Är du säker på att det var högtalarna som lät snällt, även cd och förstärkare kan ju dra åt det ”snälla” hållet ?


Kör ju chromecast audio till hemmabyggt försteg/dac och sen vidare till ett stort nackasteg. De grejerna jag kör är åt det neutrala hållet. Dvs jag har eftersträvat att de inte ska låta på något speciellt sätt.

Körde tidigare ren 80 och de var helt klart mer dynamik och tjong i mellanregistret. Dessutom mer upplöst i alla register. Så det lät mer verkligt. Men även de blir för stora tror jag i nya lghten.

De jag funderat på är nya Buchardt 400 då har jag buyandtry vilket gör att jag har möjlighet att höra om det är något för mig.

Även pi60 är intressant. Måste få höra dem först dock. Kommer köras med mina basmoduler 90% av tiden. Men ibland kan det vara gött att ha basarna avstängda :P

I den lägenheten jag ska flytta till hade polaren btw jbl studio 590 men det blev inte alls bra. Man satt på tok för nära så hornet skar sig och ljudbilden var inte alls bra.

Har hört dem låta bra annars men med mkt större lyssningsavstånd.

Det är det som är problemet. Rummet kommer vara ca 25m2 stort (kanske mer) men pga av möblering kommer jag sitta kanske 2.5 meter från högtalarna som bäst om de då står mot vägg :|

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg till basar

Inläggav DVD-ai » 2018-10-13 13:55

2,5m är verkligen på gränsen för att kunna få rätt återgivning med pi60, det bli även en del extra attack och ”i ansiktet” känsla när du kommer för nära och även om det kan uppskattas av vissa så tycker jag det är rakt av störigt... :)

Hoppas att du hittar ett par högtalare som fungerar rätt för dig :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Slutsteg till basar

Inläggav Beakungen » 2018-10-13 14:53

DVD-ai skrev:2,5m är verkligen på gränsen för att kunna få rätt återgivning med pi60, det bli även en del extra attack och ”i ansiktet” känsla när du kommer för nära och även om det kan uppskattas av vissa så tycker jag det är rakt av störigt... :)

Hoppas att du hittar ett par högtalare som fungerar rätt för dig :D



Ajdå kan ju vara så. Har aldrig hört dem. Min erfarenhet av Ino sträcker sig till piPs och de lät ju väldigt trevligt men saknade ändå lite upplösning i diskanten när volymen åkte upp osv. Lät bra för storleken men vill ha mer!

Sen har jag hört Morellos burkar som lät riktigt grymt. Men de är på tok för stora för nya vardagsrummet.


Inte lätt att veta vad man vill ha. Har en budget på runt 30. Men som sagt att veta vad man vill ha är alltid ett problem :oops: :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg till basar

Inläggav DVD-ai » 2018-10-13 15:07

Testa för att veta annars :)

I14 skulle ju sitta fint till basmodulerna.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Slutsteg till basar

Inläggav Beakungen » 2018-10-13 16:50

DVD-ai skrev:Testa för att veta annars :)

I14 skulle ju sitta fint till basmodulerna.



Hmm kanske en bättre väg att gå? Vad kostar i14? :)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav Elfsberg » 2018-10-13 20:12

i14!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav schmutziger » 2018-10-13 21:27

Acoustic Illusion M9!, kostar inom din budget.
pm:a jonasp, tror de är precis vad du letar efter.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav DVD-ai » 2018-10-14 07:13

Beakungen skrev:
DVD-ai skrev:Testa för att veta annars :)

I14 skulle ju sitta fint till basmodulerna.



Hmm kanske en bättre väg att gå? Vad kostar i14? :)


I14 kostar ca 25kkr i monteringsats, jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla detta exakt, men någon annan kanske kan bestyrka detta genom att kolla i prislista?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav Ted_B » 2018-10-14 10:21

i14 i monteringssats med lack 27600 kr, rå mdf 24800 kr.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav Beakungen » 2018-10-14 10:44

schmutziger skrev:Acoustic Illusion M9!, kostar inom din budget.
pm:a jonasp, tror de är precis vad du letar efter.



Har lagt pm så får vi se :) Verkar som en spännande burk iaf!

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav Beakungen » 2018-10-14 10:46

I14 är mao inom räckvidd. Kommer isf vilja ha vita högtalare.

Hur fungerar det med Ino är det fortfarande som tidigare att man måste komma på demo för att kunna köpa modeller över piP?


Oavsett behöver jag få lyssnat på ett par I14 eller liknande så man vet om det är det man söker :D

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav Martinlkpg » 2018-10-14 19:42

Beakungen skrev:I14 är mao inom räckvidd. Kommer isf vilja ha vita högtalare.

Hur fungerar det med Ino är det fortfarande som tidigare att man måste komma på demo för att kunna köpa modeller över piP?


Oavsett behöver jag få lyssnat på ett par I14 eller liknande så man vet om det är det man söker :D


Pi60+bs60 finns för lyssning 2 mil utanför Linköping om du är intresserad. Samma diskant och bas som i14 den enda skillnaden är att dom spelar fullregister

Mvh Martin
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav sprudel » 2018-10-15 08:27

Kanske bra om du berättar vilken landsända du bor i om du vill lyssna på i14. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav Beakungen » 2018-10-15 08:37

sprudel skrev:Kanske bra om du berättar vilken landsända du bor i om du vill lyssna på i14. :)


Sant! :D

Jag bor i Halmstad Dvs en timme från gbg

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav Emanuelgbg » 2018-10-18 11:20

hmm då vet vi vilken medelhastighet du kör med..! ;-)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nya högtalare ca 30k

Inläggav sprudel » 2018-10-18 13:27

Du kan få lyssna på i16s hos mig om du vill. Du hör sannolikt ingen skillnad på i16s och i14 eftersom jag enbart har i16s :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Nya högtalare ca 30k (uppdatering)

Inläggav Beakungen » 2018-11-29 12:17

Tänkte jag lägger in en uppdatering om vad som blev.

Fick helt enkelt ett galet erbjudande på ett par Stridbeck tl6 (2500kr i fint skick med filter renoverade å nya kablar osv). Så på vinst eller förlust köpte jag dessa tills jag skulle ha tid att hitta "drömhögtalaren". Tänkte först att de kanske är lite för stora i mitt rum då det inte direkt är en liten högtalare och jag måste ha dem kloss upp till vägg!

Det sjuka är att det låter helt galet bra. Det bästa jag någonsin ägt. Mina Infinity Kappa 8a framstår som dåliga i jämförelse.

Basen är dessutom ett kapitel för sig. Kör dem fullrange utan basarna till för de behövs inte. I mitt vardagsrum spelar de hela vägen ner till 15hz med bra nivå. Har spelat hyfsat högt bara för att testa men högtalarna behåller lugnet. Det är något lustigt med transmissionline eller iaf de som sitter i Stridbeck/imf osv. De spelar basen så otroligt oansträngt och rent. Basen som blir känns bara helrätt.

För mig som kört Infinityn (som ändå ska vara högupplöst) blev det lite lustig då när jag kör mina favoritplattor så är det som någon dragit bort ett skynke från musiken på en del. Jag hör helt plötsligt mer skillnad mellan inspelningar. Det låter helt enkelt väldigt trovärdigt numera. Mycket mer upplöst i alla register. Kör jag en konsert med flygel så hör du alla nyanser och anslag i flygeln.

Och den saknade dynamiken är tillbaka! Nu helt plötsligt är det så som jag önskar (och gärna vill tro) det ska vara :)

På listan står fortfarande att lyssna på ett stort inosystem men det får bli till nästa år!

Allt som allt så är jag positivt överraskad och har nu en högtalare som är bland det bättre jag hört :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nya högtalare ca 30k (uppdatering)

Inläggav Tangband » 2018-11-29 22:04

Kul :)
är det dessa burkar ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya högtalare ca 30k (uppdatering)

Inläggav hifikg » 2018-11-29 22:39

Beakungen skrev:Tänkte jag lägger in en uppdatering om vad som blev.

Fick helt enkelt ett galet erbjudande på ett par Stridbeck tl6 (2500kr i fint skick med filter renoverade å nya kablar osv). Så på vinst eller förlust köpte jag dessa tills jag skulle ha tid att hitta "drömhögtalaren". Tänkte först att de kanske är lite för stora i mitt rum då det inte direkt är en liten högtalare och jag måste ha dem kloss upp till vägg!

Det sjuka är att det låter helt galet bra. Det bästa jag någonsin ägt. Mina Infinity Kappa 8a framstår som dåliga i jämförelse.

Basen är dessutom ett kapitel för sig. Kör dem fullrange utan basarna till för de behövs inte. I mitt vardagsrum spelar de hela vägen ner till 15hz med bra nivå. Har spelat hyfsat högt bara för att testa men högtalarna behåller lugnet. Det är något lustigt med transmissionline eller iaf de som sitter i Stridbeck/imf osv. De spelar basen så otroligt oansträngt och rent. Basen som blir känns bara helrätt.

För mig som kört Infinityn (som ändå ska vara högupplöst) blev det lite lustig då när jag kör mina favoritplattor så är det som någon dragit bort ett skynke från musiken på en del. Jag hör helt plötsligt mer skillnad mellan inspelningar. Det låter helt enkelt väldigt trovärdigt numera. Mycket mer upplöst i alla register. Kör jag en konsert med flygel så hör du alla nyanser och anslag i flygeln.

Och den saknade dynamiken är tillbaka! Nu helt plötsligt är det så som jag önskar (och gärna vill tro) det ska vara :)

På listan står fortfarande att lyssna på ett stort inosystem men det får bli till nästa år!

Allt som allt så är jag positivt överraskad och har nu en högtalare som är bland det bättre jag hört :)


Grattis, en sådan upplevelse är värd att fira, hoppas du sitter nöjd nu!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Nya högtalare ca 30k (uppdatering)

Inläggav Beakungen » 2018-11-30 10:48

IMG_20181127_133332.jpg
IMG_20181127_133332.jpg (1.89 MiB) Visad 2973 gånger


Dessa är det :D

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster