Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav Kraniet » 2018-10-05 15:37

Jag har tänkt bygga nya absorbenter till högtalarväggen och sonderar tyger. Spelar det någon roll exakt vilket tyg jag väljer eller räcker det med en hyffsat ljudgenomsläppligt tyg?

Tex
https://www.skapamer.se/100-kokad-ull-140-cm
https://www.skapamer.se/b1-scen-moltontyg-300-cm

eller går det lika bra med
https://www.jotex.se/ulla-metervara/1065455-02

Har ni tips på något lämpligt tyg som har bra pris så mottages de gärna. Färgen jag tänker mig är typ ljus och mörkgrå (ska kombineras i något slags rutmönster), alt vit och grå.
Om tyget har strukturerad yta skulle det vara ett plus

Typ som detta
https://www.stoffochstil.se/metervara/u ... raamelerad
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav Tangband » 2018-10-05 17:11

Intressant fråga :)
Om du kan stå ut med svart så har ju biltema högtalartyg. Mycket tyg för pengarna och du kan göra stora absorbenter med en uppsättning tyg.

Har du kollat upp thomann.de ? De har absorbenter från 49:- och uppåt. :)

Dessa har en kompis- riktigt bra grejor och snygga också. Går att kombinera, finns i olika färger. Lite dyrare än att göra själv tyvärr.
https://www.thomann.de/se/the_t.akustik ... _white.htm

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav Helmut » 2018-10-08 00:32

Tycker att scenmolton suger åt sig massor med dam. Finns snyggare heltäckningsmattor att klä in väggarna med eller bara använda typ nylontyg att klä över skärmarna med. Körde med scenmolton i min kombinerade bio/musikrum/gubbpub/gästrum. Efter ca 6 månader åkte moltonet ner och ersattes med en snygg heltäckande matta på väggarna. Rummet blev mycket trevligare och tyckte inte att bilden på duken blev så mycket sämre. Lite tråkigt i längden att använda ett rum till bara bio när man tröttnat på att kolla på film var och varannan dag.
Har också monterat upp bordellspeglar monterade på en spånskiva "120 x 90 cm" klädd med rött sammet kring sex speglar med måtten 30 x 30 cm . När jag kör film drar jag för draperierna som döljer speglarna.Mina vänner föredrar bordellrummet när vi har pubkvällar.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav 2-ch » 2018-10-08 12:05

Helmut skrev:...heltäckningsmattor att klä in väggarna med...

Direkt mot vägg borde väl fungera mindre väl som absorbent.
Förutsatt att inte målet är de högre frekvenserna.
Eller har jag fel i den antagandet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-08 13:04

Kraniet skrev:Jag har tänkt bygga nya absorbenter till högtalarväggen och sonderar tyger. Spelar det någon roll exakt vilket tyg jag väljer eller räcker det med en hyffsat ljudgenomsläppligt tyg?


Scenmolton är väl inte hyfsat ljudgenomsläppligt? Brukar man inte testa genom att blåsa igenom? Ull är väl normalt också allt annat än genomsläppligt? Ullfilt används för absorbtion.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav 2-ch » 2018-10-08 13:58

RogerGustavsson skrev:Brukar man inte testa genom att blåsa igenom?

Jo, jag gör det.
Men man får smyga lite med det i butiken för att inte skämma ut sig :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav Nattlorden » 2018-10-08 13:59

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Jag har tänkt bygga nya absorbenter till högtalarväggen och sonderar tyger. Spelar det någon roll exakt vilket tyg jag väljer eller räcker det med en hyffsat ljudgenomsläppligt tyg?


Scenmolton är väl inte hyfsat ljudgenomsläppligt? Brukar man inte testa genom att blåsa igenom? Ull är väl normalt också allt annat än genomsläppligt? Ullfilt används för absorbtion.


Det lär vara huvudsakligen i basområdet som något sådant kan ha direkt inverkan... Som att hänga MLV typ...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav genstruktur » 2018-10-08 17:18

2-ch skrev:
RogerGustavsson skrev:Brukar man inte testa genom att blåsa igenom?

Jo, jag gör det.
Men man får smyga lite med det i butiken för att inte skämma ut sig :lol:


För många år sedan när jag snusade lyckades jag lämna en snusfläck på ett tyg som hängde i en affär när jag provblåste, fick skynda mig därifrån för att inte skämmas i dubbel bemärkelse :oops:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav 2-ch » 2018-10-09 07:32

genstruktur skrev:För många år sedan när jag snusade lyckades jag lämna en snusfläck på ett tyg som hängde i en affär när jag provblåste, fick skynda mig därifrån för att inte skämmas i dubbel bemärkelse :oops:

Skönt att höra att vi är flera som utför blås-testen före ett eventuellt köp :)
Tänk om det hängde en lapp med den informationen på, typ som den där onödiga tvättlappen.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav genstruktur » 2018-10-09 11:12

2-ch skrev:
genstruktur skrev:För många år sedan när jag snusade lyckades jag lämna en snusfläck på ett tyg som hängde i en affär när jag provblåste, fick skynda mig därifrån för att inte skämmas i dubbel bemärkelse :oops:

Skönt att höra att vi är flera som utför blås-testen före ett eventuellt köp :)
Tänk om det hängde en lapp med den informationen på, typ som den där onödiga tvättlappen.


Absolut är vi det! :) Gjorde det sist på Ikea med när jag köpte till mina nuvarande. Det är inte helt lätt att få till en naturlig rörelse till munnen och blåsa utan att folk reagerar, man får vara smidig som en katt. Angående Ikea så kan jag även påminna att tyget jag köpte var dubbelvikt på rullen, bra att komma ihåg att vika ut innan man provblåser. Så länge man inte skall montera det på absorbenterna dubbelvikt då.

Ja det hade ju varit något, hade sparat oss absorbentbyggare mycket huvudbry!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav Kraniet » 2018-10-09 13:58

Kanske är feltänk med ett tyg som absorberar? Kanske är bättre med nåt mer genomsläppligt? Typ linnetyg eller nåt för de högre frekvenserna tenderar väl lätt bli överdämpade ändå i ett rum?

Typ detta som finns i många färger https://www.skapamer.se/safir-hellinne-100-lin-150-cm (om man ska satsa på lite mer färgglatt än olika nyanser av grå..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav genstruktur » 2018-10-09 13:59

Jag tänker att ju mer genomsläppligt desto bättre. Bästa är väl inget tyg alls framför absorberande material? Men det är klart, är det bara bas man vill absorbera så spelar det nog mindre roll.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav 2-ch » 2018-10-09 14:22

genstruktur skrev:Jag tänker att ju mer genomsläppligt desto bättre. Bästa är väl inget tyg alls framför absorberande material? Men det är klart, är det bara bas man vill absorbera så spelar det nog mindre roll.

Nu vet jag inte. Inget tyg alls absorberar... just ingenting :wink:

Jag använder bland annat tyget som absorbent. Lite tjockare blåstestade sammetsgardiner 10-15cm ut från väggen.
Ett par ramar 7x60x240cm med mineralull bakom gardinerna.
Men min heltäckningsmattan har jag på golvet.
Bakom lyssningsplatsen sitter diffusorer i form av slarvigt fyllda bokhyllor med fack för cd skivor.
Detta i kombination med ljudisolerad vägg och dörr sänkte bakgrunds(o-)ljudet fint.
Efterklangen sjönk den också. Fladderekot försvann.

Totalt sett kan jag säga att rumsfixet gav ett avsevärt bättre ljud i rummet.
Jag menar inte några små diffusa skillnader utan rejäla.
Dessutom tycker jag det är riktigt skönt att komma in i ett hyggligt tyst rum innan musiken börjar.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav Kraniet » 2018-10-09 14:47

min tanke är att klä isolerskivor med tyg. två olika färger och ha olika storlek på skivorna så att de kan kombineras i nåt mönster. ca 100mm tjocka.
Men det är klart att man skulle ju också kunna sätta upp isolerskivorna direkt på väggen och spänna tyg framför.

Ska se om jag får till nån byggtråd.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav genstruktur » 2018-10-09 14:52

Kanske jag som inte förstår :).

Jag trodde det skulle vara något material bakom tyget, som utgjorde själva absorbenten. Men skall man bara ha tyget som skall absorbera, ja då kanske inte det skall vara fullt lika genomsläppligt.

Beror säkert på om det är första reflektion bakom fronthögtalare som skall absorberas med eller bara lite allmän absorbtion i rummet.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav 2-ch » 2018-10-09 15:01

Kraniet skrev:min tanke är att klä isolerskivor med tyg. två olika färger och ha olika storlek på skivorna så att de kan kombineras i nåt mönster. ca 100mm tjocka.
Men det är klart att man skulle ju också kunna sätta upp isolerskivorna direkt på väggen och spänna tyg framför.

Ska se om jag får till nån byggtråd.

Byggtrådar är kul, sätt igång och skriv en länk till det här.
Störst effekt gör isolerskivorna en bit ut från vägg. Gullfiber, som är billigt vill man ha inklädda.
Så att ljusvågen passerar luft/isolering/luft/väggstuds/luft/isolering innan dom kommer ut igen.

Men det är väldigt många faktorer som spelar in. Vilken frekvens man vill komma åt är bara en av dom.
Jag kan alldeles för lite om det här.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Scenmolton eller ulltyg till absorbenter?

Inläggav 2-ch » 2018-10-09 15:04

genstruktur skrev:Kanske jag som inte förstår :).

Jag trodde det skulle vara något material bakom tyget, som utgjorde själva absorbenten. Men skall man bara ha tyget som skall absorbera, ja då kanske inte det skall vara fullt lika genomsläppligt.

Beror säkert på om det är första reflektion bakom fronthögtalare som skall absorberas med eller bara lite allmän absorbtion i rummet.

Ah.. på så vis. Ja det går ju utmärkt.
Det var jag som missförstod.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster