Bästa in-ear?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
marcusssfl
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2011-12-01
Ort: Mellerud

Bästa in-ear?

Inläggav marcusssfl » 2018-10-12 22:18

Letar hörlurar. Lyssnar mycket på musik/poddar på jobbet och på dagarna snurrar de runt med 2 par hörlurar. 2 par plantronic. Ett par on ear och ett par in ear.

Skulle velat haft ett par nya. Krav är blåtand och inbyggd mikrofon att samtala med..


Har haft bose in ear en äldre modell. Sen har jag även ett par som heter soul run free PRO som jag inte kommer överens med riktigt

Några tips ?

Max pris 4000:-

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bästa in-ear?

Inläggav DVD-ai » 2018-10-13 14:05

Jag tycker att det är för beroende av dina ytteröron i fallet med vilks in ear som är rätt för dig... går nästan inte alls att tippsa om (samma sak gäller ofta till viss det med hörlurar också uppleveler jag).
eftersom du helt kopplar bort det yttre örat vid lyssning mee in ear så komme din hjärnas normala tolkning av ljudet att bli ”fel”.
Och då vi alla har olika form på öronen så kommer även olika återgivning från in ear lurar att kunna uppfattas som ”rätt” för olika individer, även om dessa individer skulle vara helt överens om vilken återgicning som är rätt med t.ex. högtalare som ju aktiverar yttre örats funktion.

Mina minst dåliga erfarenheter av in ear är Senheiser cx500 och Senheiser ie6 samt någon Shure modell värre, alla andra in ear jag testat låter fel på olika vis som jag inte riktigt orkar med...
Oftast är dom för ljusa och ettriga och med en monoton ”bonkande” bas samt övergripande saknar dom förmågan att återge ljud på ett vis som upplvs komma utifrån omvärlden och inte skapas mitt inuti huvudet.

Av dessa så är nog ändå Senhiser cx500 min favorit.
Senast redigerad av DVD-ai 2018-10-13 15:05, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa in-ear?

Inläggav hifikg » 2018-10-13 14:58

Nu har jag tröttnat på alla sladdar o kommer köpa Sonys helt trådlösa nästa gång, dvs när mina nuvarande, nästan trådlösa, Sony har lagt av. Apple kör med hårda pluppar, jag vill ha mjuka som jag kan knöla in långt in i huvudet + att Sony har brusreducering.
https://www.sony.se/electronics/horlurar/t/akta-tradlosa-oronsnackor

Fast, innan dess hinner det väl komma sjuttiosex alternativ att utvärdera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Conan » 2018-10-14 10:20

Min favorit och som används i princip dagligen är Shure se215. Den har hållit i många år nu dessutom. Finns i en trådlös variant med Blåtand och kostar ca 1 500:-. Det får bli min rekommendation.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Ted_B » 2018-10-14 10:25

Sony-lurarna verkar ha under tre timmars batteritid, bara närmare två timmar, det gör dem ganska ointressanta för mig. Läser man omdömena på netonnet så verkar det vara anslutningsproblem också, ljud bara i en lur t.ex.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa in-ear?

Inläggav hifikg » 2018-10-14 11:07

Ted_B skrev:Sony-lurarna verkar ha under tre timmars batteritid, bara närmare två timmar, det gör dem ganska ointressanta för mig. Läser man omdömena på netonnet så verkar det vara anslutningsproblem också, ljud bara i en lur t.ex.


Ajdå... men mjuka och brusreducering vill jag ha.

Noterar att Sony är medvetna om problemet

https://www.sony.se/electronics/felsokning-oofm?cpint=SG_PRODUCT_DETAILS_PRI-TOUT-OOFM-WF-1000X-EN_GL-2017-11-M02-RESOLVESOUND
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bästa in-ear?

Inläggav dewpo » 2018-10-14 16:32

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Conan » 2018-10-17 21:45

dewpo skrev:Konvertera ett par trådbundna inEars är inget alternativ?


Shure se215 Wireless är i princip lurarna se215 med ett blåtandset. Öronplupparna har löstagbar kabel. Det finns fast kablage med och utan fjärr/mikrofon samt nu senast en blåtandenhet. Ser väl heller inte nåt hinder om någon skulle vilja uppgradera blåtandsenheten från se215 till dyrare lurar i samma serie (se315, se425, se535 eller se846).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Kraniet » 2018-10-18 08:41

Jag kan iaf avråda från köp av Jabra Elite 25e. De fungerar väldigt bra med bra ljud och bra mikrofon och väldigt lång drifttid, men håller inte kontakten när man är ute i det fria. Står jag bredvid en vägg eller inomhus fungerar de perfekt men så fort jag kommer lite längre från någon vägg så tappar de kontakten. Håller jag upp telefonen i brösthöjd fungerar det dock som vanligt.
Sen är dom ju inte så diskreta när dom hänger runt halsen.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Tangband » 2018-10-18 19:41

Jag skulle först prova ett par sådana här ganska prisbilliga lurar från Sony. Innan jag öppnar den stora plånboken....
Sony mdr ex 450.
Jag har inte hittat några lurar som låter subjektivt bättre än dessa för rimliga pengar. Mdr Ex 650 för en hundring till är lika bra. Jag tycker de låter klart bättre än tex Apple AirPod.
Dessa använder jag själv vid promenader eller träning och jag saknar inget i ljudet.

Nackdelen är väl att de inte har trådlös överföring, ingen blåtand men mikrofon

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Kraniet » 2018-10-19 08:56

Tangband skrev:Jag skulle först prova ett par sådana här ganska prisbilliga lurar från Sony. Innan jag öppnar den stora plånboken....
Sony mdr ex 450.
Jag har inte hittat några lurar som låter subjektivt bättre än dessa för rimliga pengar. Mdr Ex 650 för en hundring till är lika bra. Jag tycker de låter klart bättre än tex Apple AirPod.
Dessa använder jag själv vid promenader eller träning och jag saknar inget i ljudet.

Nackdelen är väl att de inte har trådlös överföring, ingen blåtand men mikrofon


Håller med, de har skitbra ljud men mikrofonen på mina tar upp alla ljud i hela universum. Snudd på oanvändbara i annat än en helt tyst miljö. I bilen överbelastas telefonen så den b... ra... kli... p.. er. Skitstörande minst sagt..
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Kraniet » 2018-10-19 08:57

Tips på andra lurar med bra ljud är de från Supra. Bra kvalite också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa in-ear?

Inläggav hifikg » 2019-10-30 11:07

Problemet löst. Och givetvis är det Apple som står för lösningen.

https://www.apple.com/se/airpods-pro/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Bill50x » 2019-10-30 11:12

hifikg skrev:Problemet löst. Och givetvis är det Apple som står för lösningen.
https://www.apple.com/se/airpods-pro/

En enkel, bra och dyr lösning för den som sitter fast i apple-träsket :-)

För oss andra finns det absolut anledning att leta runt lite, det kan man spara tusenlappar på. Och få bättre ljud på köpet. Jag har dock bara lyssnat på de lurar som följer med deras telefoner och de låter förfärligt illa, tunt och skramligt. Det gör å andra sidan Samsungs medföljare också.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa in-ear?

Inläggav hifikg » 2019-10-30 11:21

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Problemet löst. Och givetvis är det Apple som står för lösningen.
https://www.apple.com/se/airpods-pro/

En enkel, bra och dyr lösning för den som sitter fast i apple-träsket :-)

För oss andra finns det absolut anledning att leta runt lite, det kan man spara tusenlappar på. Och få bättre ljud på köpet. Jag har dock bara lyssnat på de lurar som följer med deras telefoner och de låter förfärligt illa, tunt och skramligt. Det gör å andra sidan Samsungs medföljare också.


Har aldrig provat de lurar som följer med (förutom airpods som följer med de lite dyrare iPhonarna). De här lanseras idag, så jag har inte hört dem, men är säker på att de är bäst, enligt tumregeln att allt Apple gör är bäst ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bästa in-ear?

Inläggav goat76 » 2019-10-30 12:18

DUNU DN-1000 är den överlägset bästa in-ear luren jag haft och jag har ägt hyfsat många.

De har ett välbalanserat ljud över alla register, basen är extremt tydlig och avgrundsdjup utan den där tråkiga basförstärkningen många hörlurar lider av som brukar bre ut sig över mellanregistret och låta entonigt, basen bara finns där när den ska göra det så att säga.
Orsaken till att alla register är så fantastiskt tydliga är kanske för att det är en trevägs-design?

Det enda problemet/felet med dessa är att gummi-tippen lossnar för lätt då man drar ut dom från örat, vilket medför att man får ta ut den för sig från örat. :)

Några recensioner:
https://www.head-fi.org/showcase/dunu-dn-1000.16698/

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Bill50x » 2019-10-30 12:28

hifikg skrev:... enligt tumregeln att allt Apple gör är bäst ;)

Nu är ju tumregler inte speciellt bra, det vet alla som köpt Linn-prylar rakt av, tex. Eller äpplen, dessa kan ju vara alldeles för syrliga :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Bästa in-ear?

Inläggav enJohn » 2019-10-30 18:44

Bill50x skrev: Jag har dock bara lyssnat på de lurar som följer med deras telefoner och de låter förfärligt illa, tunt och skramligt. Det gör å andra sidan Samsungs medföljare också.


Det är nåt skumt med Samsungs medföljande AKG-lurar. Jag har två par som jag använder dagligen eftersom dom passar mina öron så väldigt bra. Dom låter mjukt och mysigt, alltså långt ifrån "neutralt", men väldigt bekvämt. Eftersom jag gillar dom så köpte jag ytterligare ett par som slit-å-släng-lurar - men dom låter förskräckligt skramligt! De ser exakt likadana ut - men låter helt olika. :?

/en john som undrar var man kan köpa DUNUN-lurar

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Ted_B » 2019-10-30 21:20

RHA T20 Wireless funderar jag på att köpa.
Jag har versionen med fast sladd nu men vill gärna ha trådlöst.
Enligt RHA är det precis samma lurar fast utan sladd, isåfall kan jag inte bli missnöjd med ljudet, jag tycker de jag har nu låter fantastiskt fint och välbalanserat. Fantastisk basåtergivning utan att vara överdriven, hela registret finns med.

https://www.rha-audio.com/us/products/h ... 0-wireless

Hifiklubben säljer dem så borde väl kunna gå att provlyssna dem före köp.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Thomas_A » 2019-11-09 22:37

Köpte Apple prolurarna åt sonen med ganska bra rabatt. Lyssningsintryck, ja det är en av de få "in-ear" som fungerat på mig. Låter bra skulle jag vilja påstå men ger en liten annan presentation av ljudet jämfört med mina moddade DT150 och Bose QC-25.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bästa in-ear?

Inläggav Glebster » 2019-11-19 22:44

Köpte mina Apple pro-lurar igår. Första intryck;

- kvalité, allt fungerar perfekt (med iPhone)
- brusreducering, fungerar riktigt bra
- ljud, helt ok. Sticker egentligen inte ut på nåt håll utan upplevs hyfsat neutralt
- passform, bytte till de små pluttarna och efter det kan jag bära lurarna i timmar utan att känna obehag

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa in-ear?

Inläggav hifikg » 2019-11-19 22:53

Fasen... jag har ju inte slitit ut mina JBL än... men det är inte långt ifrån, har bytt det mesta minst en gång och laddningen fungerar inte utan viss handpåläggning, men jag lever med det, ids inte köra ett garantiärende till på samma lurar, he he. Ljudet är helt okej o passform osv är bra. Jag har glömt dem på olika platser men alltid hittat dem igen. Tappade en i snön så den försvann rejält, och lyckades hitta den genom att stänga av o sätta på bluetooth i luren, luren blinkar några sekunder vid anslutning o då lyste den genom snön. Fast riktiga lurar (läs airpods) är så klart mycket smartare o säkert helt felfria. Skiftar med större automatik mellan lur o dator t ex. Mina JBL fyller ett år runt jul. Dessutom lyssnar jag så gott som aldrig på musik i dem, mest ljudböcker o poddar och det duger de utmärkt till. För det mesta använder jag bara ena luren. Den vänstra är så gott som obegagnad :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster