Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-23 08:10

Perfector skrev:Det är ju det jag vill att konen belastas efter frekvensens amplitud.


Det är inget konstigt att konen står still när nästan all energi går ut genom basreflexporten? Belastas är fel benämning, det är ju portens avstämning som gör att konen inte rör sig så mycket där. Avstämningen kan väljas godtyckligt men det ger också mer eller mindre gott resultat. Det är många egenskaper som ska tas hänsyn till. Jag har heller ingen koll på alla parametrar och vad de gör men inser att det finns de som har det. Att höfta som du ger sken av är knappast optimalt.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Eri » 2018-10-23 09:18

PAL14 skrev:Tack för input o inbjudan. Visaton Al130?


Om du vill bygga med Visaton Al130 så finns 9LAEH som är både välkonstruerad och välljudande. viewtopic.php?t=18807
Medlem i MEK

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Kraniet » 2018-10-23 09:34

9LAEH låter väldigt bra, kan verkligen rekommenderas tycker jag.
Den har ju en likhet med piP iom att elementen är "vågformsanpassade"
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Thomas_A » 2018-10-23 11:57

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:Eftersom jag inte har erfarenhet av att läsa hypotetiska mätningar, utan bara praktiska fältstudier kan jag inte uttala mig om vad du visar.
Däremot vet jag att belastning/styrning funkar absolut klockrent.
Inte bara av vad jag själv sett utan även vad andra som sett har sagt.
OBS!
Jag försöker inte få nå'n annan salig efter min fason, jag bara skriver vad jag har erfarenhet av.
Om andra inte tror och inte har provat så kan jag inte ta ansvar för deras synpunkter, bara respektera att vi har olika dito.


Det är givetvis riktigt att membranförskjutningen minskar och når minimum vid helmholtzreonansen, men det betyder inte att den blir noll - dessutom ökar membranförskjutningen över och under helmholtzresonansen.

Det grafen visar är fullkomligt basalt. Jag tror du skulle vinna väldigt mycket om du studerade basreflexprincipens fundamenta. Sagt i all välmening!

Det är ju det jag vill att konen belastas efter frekvensens amplitud.
Vid högre frekvenser är amplituden mindre och så ska det vara.
I övrigt är det med mig som med humlan.
Den kan inte flyga för vingarna är för små och slår för få vingslag per sekund för att lyfta humlans vikt.
Men humlan skiter i det och flyger ändå, för den har inte läst boken.
Tro mig, det funkar precis som jag avser med ökande belastning ner mot elementets Fs och mindre med högre frekvens.
Styrning ska ju inte bromsa eller stanna konen, bara ge den lite mer stöd där det behövs som bäst och mest.


Jag trodde humlemyten var död vid det här laget. Originalpåståendet är att humlan inte kan glidflyga och det kan den inte heller. Men eftersom vingarna rör på sig så behöver den inte glidflyga.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Almen » 2018-10-23 12:24

Thomas_A skrev:Jag trodde humlemyten var död vid det här laget.

Ja, man skulle ha hoppats det. Men den fortsätter att saluföras av okunniga, vetenskapsfientliga personer i sann "vetenskapen vet minsann inte allt"-anda, typ det gamla "på medeltiden trodde man att jorden var platt"-argumentet.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav petersteindl » 2018-10-23 13:58

Almen skrev:
Thomas_A skrev:Jag trodde humlemyten var död vid det här laget.

Ja, man skulle ha hoppats det. Men den fortsätter att saluföras av okunniga, vetenskapsfientliga personer i sann "vetenskapen vet minsann inte allt"-anda, typ det gamla "på medeltiden trodde man att jorden var platt"-argumentet.


Detta kan tolkas på två diametralt olika sätt.

Eftersom man på medeltiden visste att jorden var sfärisk och även långt innan medeltiden så är det en myt/kliché att ”man på medeltiden trodde jorden var platt”. Christoffer Columbus visste mycket väl att jorden var sfärisk. Det var därför han ville segla västerut för att komma till Indien. Det han inte visste var att det fanns en kontinent däremellan. :) Han trodde först han hade kommit till Indien eller Asien.

Det normala var att antingen försöka segla längs kusten runt Sydafrika eller ta landvägen, men i och med de politiska konflikterna pga det Ottomanska rikets framfart blev landresorna längs sidenvägen riskabla. Ett alternativ var då att segla västerut runt jorden. Man visste redan sedan Aristoteles och Ptolemeus tid att Jorden var sfärisk och man hade tidigt även kunna mäta sig fram till Jordens diameter kring år 300 BC med en felmarginal inom 1 procent.

Columbus resa västerut runt Jorden för att komma till Indien och Asien sanktionerades av den katolska kyrkan och det katolska kungahuset.

Carlo Rovelli som är fysiker och leder gruppen inom quantum gravity har skrivit en del om detta. Hans böcker är bra.

Jag tippar att det är detta du menar. D v s att man visste sedan tidigt att jorden var sfärisk och att myten, som fortfarande lever, att man på medeltiden skulle ha trott att jorden var platt enbart är en myt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav goat76 » 2018-10-23 17:23

Från litet baselement via humlor till att jorden är rund på 36 inlägg!

Jag har inget emot det men visst är det ganska roligt hur långt OT trådar kan gå ibland. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav petersteindl » 2018-10-23 18:14

Ja, det är en av forumets fina signum. :) Det finns idéer om allt. Jättekul.

Vad gäller högtalarelement i form av en 5½" midwoofer till en basreflexlåda på 8-12 liter med en avstämningsfrekvens på 30-40 Hz så är det lämpligt att midwoofern har fs kring 40 Hz med Qt på ung 0,3-0,34 och BL kring 5 med impedans på 4 ohm och Mms på ung 10 gram. Sedan bör man hålla ett öga på resonansen med q-värde som blir pga den slutna lådan ovanför avstämningsfrekvensen för basreflex.

Där är SB bättre än revelator. Ett annat fenomen som inträffar är en olinjäritet kring 800 - 1500 Hz som har att göra med membranet i samband med upphängningen. Denna olinjäritet syns ofta i impedanskurvan. Det ser inte bra ut i revelator. SB är betydligt bättre på den punkten. Man bör dock se till att resonansen vid omkring 9 kHz inte får så mycket energi. Det görs lämpligen i delningsfiltret.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav paa » 2018-10-23 18:26

petersteindl skrev:
Almen skrev:
Thomas_A skrev:Jag trodde humlemyten var död vid det här laget.

Ja, man skulle ha hoppats det. Men den fortsätter att saluföras av okunniga, vetenskapsfientliga personer i sann "vetenskapen vet minsann inte allt"-anda, typ det gamla "på medeltiden trodde man att jorden var platt"-argumentet.


Detta kan tolkas på två diametralt olika sätt.

Eftersom man på medeltiden visste att jorden var sfärisk och även långt innan medeltiden så är det en myt/kliché att ”man på medeltiden trodde jorden var platt”. Christoffer Columbus visste mycket väl att jorden var sfärisk. Det var därför han ville segla västerut för att komma till Indien. Det han inte visste var att det fanns en kontinent däremellan. :) Han trodde först han hade kommit till Indien eller Asien.

Det normala var att antingen försöka segla längs kusten runt Sydafrika eller ta landvägen, men i och med de politiska konflikterna pga det Ottomanska rikets framfart blev landresorna längs sidenvägen riskabla. Ett alternativ var då att segla västerut runt jorden. Man visste redan sedan Aristoteles och Ptolemeus tid att Jorden var sfärisk och man hade tidigt även kunna mäta sig fram till Jordens diameter kring år 300 BC med en felmarginal inom 1 procent.

Columbus resa västerut runt Jorden för att komma till Indien och Asien sanktionerades av den katolska kyrkan och det katolska kungahuset.

Carlo Rovelli som är fysiker och leder gruppen inom quantum gravity har skrivit en del om detta. Hans böcker är bra.

Jag tippar att det är detta du menar. D v s att man visste sedan tidigt att jorden var sfärisk och att myten, som fortfarande lever, att man på medeltiden skulle ha trott att jorden var platt enbart är en myt.

Mvh
Peter

Jo, detta har diskuterats ingående på Faktiskt, och Almen har även deltagit i denna tråd:
viewtopic.php?p=881503
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav bakerman22 » 2018-10-23 19:35

Bara av ren nyfikenhet när ämnet diskuteras och för att jag råkade hitta dom här på hyllan..
Hur står sig dessa i den här diskussionen?


Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav petersteindl » 2018-10-23 19:59

Jag tror det är hyfsade element. Diskanten är från den tiden då membranen var som bäst i DX25. Har du 2 sådana?

PL har jag för mig är ett mellanregister och ingen midwoofer, men jag kan minnas fel. Om det är ett mellanregisterelement så har den väldigt kort linjär slaglängd, men är normalt sett något bättre i mellanregistret än en midwoofer och med normalt sett så gäller det Vifa på den tiden. Men undantag fanns och kunde även utvecklas fram.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav petersteindl » 2018-10-23 20:04

paa skrev:Jo, detta har diskuterats ingående på Faktiskt, och Almen har även deltagit i denna tråd:
viewtopic.php?p=881503


Den tråden hade jag glömt. Rolig tråd. :) Speciellt diskussionen mellan Harryup och Almen gällande om man har bränt häxor eller ej. Människosläktet kan verkligen vara korkat i sin iver att anklaga, döma och förgöra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav bakerman22 » 2018-10-23 20:48

Jag har två av varje ja. Flong nya. Femochtjugofemman ut som en halvkass basmid på pappret?

Order Code PL14WJ09-08
Type Mid-Woofer
Size 5.5"
Price Type each
Power 50Wrms
Freq. 45Hz-5KHz
Coil 32mmØ
Width 149mmØ
QTY 1
Impedance 8O (Re 5.8O)
Depth 61mm
Mag. 415g
Sens. 86dB
Re 5.8O
Qms 2.20
Qes 0.46
Qts 0.38
Vas 13L
Zo 8O (5.8Odc)
Sd 80cm²
BL 5.5 Tm
Fs 47Hz
Mms 8.2g
Zn 8O
A² 80cm²
Le 0.49mH
Manufacturer Vifa
Prms 50W
Impedance (Ohm) 8 ohm
Power (RMS) 0-50 Watt
Inch 5.5


EDIT: Blev kul gubbar när jag klippte och klistrade! :D

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Dartman » 2018-10-23 21:56

petersteindl skrev:
Almen skrev:
Thomas_A skrev:Jag trodde humlemyten var död vid det här laget.

Ja, man skulle ha hoppats det. Men den fortsätter att saluföras av okunniga, vetenskapsfientliga personer i sann "vetenskapen vet minsann inte allt"-anda, typ det gamla "på medeltiden trodde man att jorden var platt"-argumentet.


Detta kan tolkas på två diametralt olika sätt.

Eftersom man på medeltiden visste att jorden var sfärisk och även långt innan medeltiden så är det en myt/kliché att ”man på medeltiden trodde jorden var platt”. Christoffer Columbus visste mycket väl att jorden var sfärisk. Det var därför han ville segla västerut för att komma till Indien. Det han inte visste var att det fanns en kontinent däremellan. :) Han trodde först han hade kommit till Indien eller Asien.
Mvh
Peter


Men varför heter det han hittade "Västindien"? Han kom ju från öster...




//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Almen » 2018-10-23 22:23

petersteindl skrev:
Almen skrev:
Thomas_A skrev:Jag trodde humlemyten var död vid det här laget.

Ja, man skulle ha hoppats det. Men den fortsätter att saluföras av okunniga, vetenskapsfientliga personer i sann "vetenskapen vet minsann inte allt"-anda, typ det gamla "på medeltiden trodde man att jorden var platt"-argumentet.


Jag tippar att det är detta du menar. D v s att man visste sedan tidigt att jorden var sfärisk och att myten, som fortfarande lever, att man på medeltiden skulle ha trott att jorden var platt enbart är en myt.

Mvh
Peter

Japp. Som sagt, det har ju diskuterats förr, både humlorna och jordformen.

Vad man felaktigt trodde på medeltiden var att jorden var stilla i universums centrum med himlakropparna, inklusive solen, snurrande omkring sig.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav petersteindl » 2018-10-23 22:23

@ Dartie: :D

Wiktig pedia skrev:Västindien eller Karibien avser vanligen den kedja av öar som ligger öster om det centralamerikanska fastlandet och som utgör en skiljelinje mellan Atlanten och Karibiska havet. Den delas in i Antillerna (Små Antillerna och Stora Antillerna), Bahamas samt Turks- och Caicosöarna.

Historia

Öarna upptäcktes 1492 av Christofer Columbus som då trodde sig ha kommit till Indien när han seglade västerut över Atlanten för att finna sjövägen dit. Namnet Västindien användes därefter för den karibiska övärlden som motsats till Ostindien.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav PAL14 » 2018-10-24 15:34

Tack för alla bidrag. Anledningen att jag ville veta parametrarna för baselementet i pip var att jag ville se hur frekvensgången ser ut i ett simuleringsprogram för det elementet i pip låda. Detta för att lära mig hur en bra avstämning ser ut, och i bästa fall kunna göra en liknande avstämning med ett element som är lättare att köpa en ino59 och gärna vara billigare ( Det behöver inte bli lika bra, jag vill i första hand lära mig).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-24 15:39

PAL14 skrev:Tack för alla bidrag. Anledningen att jag ville veta parametrarna för baselementet i pip var att jag ville se hur frekvensgången ser ut i ett simuleringsprogram för det elementet i pip låda. Detta för att lära mig hur en bra avstämning ser ut, och i bästa fall kunna göra en liknande avstämning med ett element som är lättare att köpa en ino59 och gärna vara billigare ( Det behöver inte bli lika bra, jag vill i första hand lära mig).

Denna info hade varit bra att haft i första posten. Då kunde man ju flyttat fokus från att föreslå andra kapabla element till att faktiskt svara på frågan. :wink:

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Kraniet » 2018-10-24 16:13

PAL14 skrev:Tack för alla bidrag. Anledningen att jag ville veta parametrarna för baselementet i pip var att jag ville se hur frekvensgången ser ut i ett simuleringsprogram för det elementet i pip låda. Detta för att lära mig hur en bra avstämning ser ut, och i bästa fall kunna göra en liknande avstämning med ett element som är lättare att köpa en ino59 och gärna vara billigare ( Det behöver inte bli lika bra, jag vill i första hand lära mig).


Gäller ju dock att komma ihåg att avstämningen/överföringsfunktionen hos piP är anpassad till den väggnära placeringen och stativhöjd etc. Så att säga att det är en "bra avstämning" går inte riktigt att säga. Avstämningen fungerar för det valda elementet, låda och den placering i rummet som är tänkt. Plus en hel uppsjö med andra faktorer som IÖ vägt in vid konstruerandet av högtalaren.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Tangband » 2018-10-27 13:35

PAL14 skrev:Tack för alla bidrag. Anledningen att jag ville veta parametrarna för baselementet i pip var att jag ville se hur frekvensgången ser ut i ett simuleringsprogram för det elementet i pip låda. Detta för att lära mig hur en bra avstämning ser ut, och i bästa fall kunna göra en liknande avstämning med ett element som är lättare att köpa en ino59 och gärna vara billigare ( Det behöver inte bli lika bra, jag vill i första hand lära mig).


Kan hålla med det kraniet skrev.

Det bästa är nog dessutom learning by doing. Prova att bygga ett antal högtalare och stäm av röret lite olika, då får du se/höra sambanden själv. Jag tror det är nästan omöjligt att lära sig detta teoretiskt. Det finns program som micka.de eller Basta men teori och praktik är ofta olika. Jag har för mig att IÖ själv ogillar simuleringsprogram just för att de nästan alltid visar fel och leder till fel resultat-ljudmässigt.

Jag kan rekommendera att köpa någon seasbas då du bygger själv förövrigt- hög kvalitet på de flesta av elementen som det verkar.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav Cortado » 2018-10-27 14:22

Tangband skrev: teori och praktik är ofta olika


Det stämmer - men väsentligt bara om teorin inte är komplett eller om den är delvist eller helt felaktig. Samma sak gäller simuleringar - ju fler faktorer de tar hänsyn till desto närmare träffar de (givet att teorin bakom är rätt). Det ställer dock krav på den som gör simuleringen, att ge simuleringen alla parametrar och faktorer.


PAL14 - Tycker definitivt att du ska simulera, bygga och mäta. Komplettera gärna med teori så man förstår och kopplar sambanden (rätt). Det finns många duktiga här på faktiskt som kan svara på frågor, ibland svarar även Ingvar. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-10-31 00:23

petersteindl skrev:Jag tror det är hyfsade element. Diskanten är från den tiden då membranen var som bäst i DX25. Har du 2 sådana?

PL har jag för mig är ett mellanregister och ingen midwoofer, men jag kan minnas fel. Om det är ett mellanregisterelement så har den väldigt kort linjär slaglängd, men är normalt sett något bättre i mellanregistret än en midwoofer och med normalt sett så gäller det Vifa på den tiden. Men undantag fanns och kunde även utvecklas fram.

Med vänlig hälsning
Peter


PL14 var tänkt som boomer, inte mellanregister.
Mellanregistrena kallades MLxx om jag inte missminner mig helt.

http://www.troelsgravesen.dk/VifaPL14WJ-R2604.htm
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Litet baselement typ liknande som sitter i Ino pip

Inläggav bakerman22 » 2018-10-31 22:38

Synd att det där receptet inte var för min diskant.
Beräkna filter kan jag icke...

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster