Billigaste dugliga baselementet

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Billigaste dugliga baselementet

Inläggav HK430 » 2018-10-26 20:04

Hallå

Undrar om någon har tips på vettiga baselement för 1-2000. Ska helst funka i portat
Hade jbl gto1214 och infinity 1260 i siktet men dom säljs ju inte längre :cry:

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Maccis » 2018-10-26 20:45

Antal och storlek?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Perfector » 2018-10-26 21:08

Effektbehov då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Cortado » 2018-10-26 22:41

Perfector skrev:Effektbehov då?


Testa att föreslå något som inte är Monacor!

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav NADifierad » 2018-10-26 22:56

I dare you :D !
Sinus?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Perfector » 2018-10-26 23:13

Cortado skrev:
Perfector skrev:Effektbehov då?


Testa att föreslå något som inte är Monacor!

Gnällpelle
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav gopnik » 2018-10-26 23:51

Wavecor SW270WA01 eller SEAS H1208. Beroende på behov och lådvolymkrav. SEAS i låda kring 45 liter och Wavecor på 75, om jag minns rätt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Cortado » 2018-10-27 01:45

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:Effektbehov då?


Testa att föreslå något som inte är Monacor!

Gnällpelle


Den tar jag!

Då tilldelar jag dig: Tjatpelle

:)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Tangband » 2018-10-27 07:52

HK430 skrev:Hallå

Undrar om någon har tips på vettiga baselement för 1-2000. Ska helst funka i portat
Hade jbl gto1214 och infinity 1260 i siktet men dom säljs ju inte längre :cry:


Denna sida är en guldgruva med verkliga TS parametrar uppmätta.
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav HK430 » 2018-10-27 16:08

8/10/12" storlek
Kommer att använda minst två, fyra om de är billiga och behöver slutna lådor

Så pyttig låda som möjligt, 70 liter hade tex funkat om lådan var sluten och jag fick in 4. Men element som behöver 70 liter själv portat går bort.

Tack för tipsen om seas och wavecor, såg att det hade gått sätta två i en 75 liters låda och porta.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Maccis » 2018-10-27 16:50

SLS- basarna kan du väl få in i små portade lådor.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav JB » 2018-10-27 18:45

Även om portade lådor oftast blir större så är dom ju mycket mer effektiva (så länge du inte spelar allt för långt ifrån avstämningsfrekvensen) så då klarar du dig säkert med hälften så många lådor (och element) jämfört med om du hade byggt slutet och kan därmed lägga pengar på lite finare element istället.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav HK430 » 2018-10-27 20:38

Maccis skrev:SLS- basarna kan du väl få in i små portade lådor.


Det har jag då aldrig sett, oftast är det 10" i 42 liters lådorna aka wannabee infra eller 12" i öppen baffel.
Någon som minns vem på forumet som har byggt dom i portat?

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav HK430 » 2018-10-27 20:47

Själv så sitter jag redan på fyra stycken 10" NHT i portade lådor, det är åt en kompis jag frågar som har ont om plats men som vill ha bas likvärdig min. Om än lite mindre tryck :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav gopnik » 2018-10-28 01:19

HK430 skrev:Så pyttig låda som möjligt, 70 liter hade tex funkat om lådan var sluten och jag fick in 4. Men element som behöver 70 liter själv portat går bort.

Varför då?
Det ensamma elementet med port presterar ju ungefär som de fyra i samma låda fast sluten. Men kostar bara en fjärdedel så mycket pengar. Dessutom behöver man inte EQ.
HK430 skrev:såg att det hade gått sätta två i en 75 liters låda och porta.

Mja, näe. Med H1208 går det hyggligt om man väljer en "hög" avstämning. Det vill säga inte utnyttjar elementets fina lågbaspotential. Vill man inte göra det finns det kanske gott om andra element som hade passat bättre och/eller blivit billigare, och det blir inte mycket till subbas längre. Men visst, ner till 30 hz eller så kommer man...
Wavecorelementet vill definitivt ha större volym än 35 liter per element.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav paa » 2018-10-28 13:07

HK430 skrev:
Maccis skrev:SLS- basarna kan du väl få in i små portade lådor.


Någon som minns vem på forumet som har byggt dom i portat?

Både SLS 10 och SLS 12 har Qt på över 0.5 vilket inte brukar vara gynnsamt för portade konstruktioner, Qt på max ~ 0.4 brukar vara grundregeln vid portning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Perfector » 2018-10-28 13:27

Av dessa basar ni rekommenderar, hur många har dubbla magnetsystem?
Den jag tänker på har just det, en magnet i mitten av talspolen för att ge ett homogent magnetflöde.
/Tjatpellen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav HK430 » 2018-10-28 15:08

gopnik skrev:
HK430 skrev:Så pyttig låda som möjligt, 70 liter hade tex funkat om lådan var sluten och jag fick in 4. Men element som behöver 70 liter själv portat går bort.

Varför då?
Det ensamma elementet med port presterar ju ungefär som de fyra i samma låda fast sluten. Men kostar bara en fjärdedel så mycket pengar. Dessutom behöver man inte EQ.
HK430 skrev:såg att det hade gått sätta två i en 75 liters låda och porta.

Mja, näe. Med H1208 går det hyggligt om man väljer en "hög" avstämning. Det vill säga inte utnyttjar elementets fina lågbaspotential. Vill man inte göra det finns det kanske gott om andra element som hade passat bättre och/eller blivit billigare, och det blir inte mycket till subbas längre. Men visst, ner till 30 hz eller så kommer man...
Wavecorelementet vill definitivt ha större volym än 35 liter per element.


Inte riktigt va, spelar som 2-3 precis vid avstämningen +- 10hz. Vill inte låta näsvis men det här är lite svårt då jag ska anpassa mig till någon annans kravbild.

Menar utan inre avdelning, är bara porten tilltagen nog så ska det nog ordna sig. Byggde med JBL gto1214 för några år sedan, dels i 200 liter avstämt lååågt och sedan samma element i 70 liter avstämt till 30 något. I båda fallen hade jag två element i samma låda, funkade hygglo

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav gopnik » 2018-10-28 17:58

HK430 skrev:Inte riktigt va, spelar som 2-3 precis vid avstämningen +- 10hz.

Ser man bara till luftförflyttning, Xmax och portflås blir det ungefär så. Närmre trean dock, för en rimlig avstämning. Ser man till den tilltagande distorsionen redan innan man pressar sig förbi Xmax finns det större fördelar med en basreflexlåda än bara luftpumpningskapaciteten kan få en att tro. Ett basreflexsystem är typiskt mer linjärt än ett slutet.

Det är fortsatt så att det är mer fördelaktigt med ett element i en lagom stor basreflexlåda, än fyra element i en lika stor men nu för elementen för liten sluten låda. Speciellt i basen. Den slutna lådan behöver som sagt dessutom kompenseras på något vis. Och ska man ändå göra det kan man stoppa två element i basreflexlådan utan att göra den större, EQa upp bottenänden och fortfarande på alla parametrar överträffa det slutna systemet med fyra element.
HK430 skrev:Menar utan inre avdelning, är bara porten tilltagen nog så ska det nog ordna sig. Byggde med JBL gto1214 för några år sedan, dels i 200 liter avstämt lååågt och sedan samma element i 70 liter avstämt till 30 något. I båda fallen hade jag två element i samma låda, funkade hygglo

Alltså, avdelning eller ej spelar ingen roll. Varje element ser bara halva volymen ändå om de sitter i samma låda. Eller egentligen ser de ju en luftfjäder, men eftersom det är två element som trycker på samma fjäder från var sitt håll, så blir effekten för varje element densamma som om de hade en hälften så styv fjäder var. Du kan stoppa flera element i samma låda utan avdelning - men lådan måste vara lika många gånger så stor som antalet element. Stoppar du in fyra element måste den vara fyra gånger så stor för samma avstämning.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav HK430 » 2018-10-28 18:55

gopnik skrev:
HK430 skrev:Inte riktigt va, spelar som 2-3 precis vid avstämningen +- 10hz.

Ser man bara till luftförflyttning, Xmax och portflås blir det ungefär så. Närmre trean dock, för en rimlig avstämning. Ser man till den tilltagande distorsionen redan innan man pressar sig förbi Xmax finns det större fördelar med en basreflexlåda än bara luftpumpningskapaciteten kan få en att tro. Ett basreflexsystem är typiskt mer linjärt än ett slutet.

Det är fortsatt så att det är mer fördelaktigt med ett element i en lagom stor basreflexlåda, än fyra element i en lika stor men nu för elementen för liten sluten låda. Speciellt i basen. Den slutna lådan behöver som sagt dessutom kompenseras på något vis. Och ska man ändå göra det kan man stoppa två element i basreflexlådan utan att göra den större, EQa upp bottenänden och fortfarande på alla parametrar överträffa det slutna systemet med fyra element.
HK430 skrev:Menar utan inre avdelning, är bara porten tilltagen nog så ska det nog ordna sig. Byggde med JBL gto1214 för några år sedan, dels i 200 liter avstämt lååågt och sedan samma element i 70 liter avstämt till 30 något. I båda fallen hade jag två element i samma låda, funkade hygglo

Alltså, avdelning eller ej spelar ingen roll. Varje element ser bara halva volymen ändå om de sitter i samma låda. Eller egentligen ser de ju en luftfjäder, men eftersom det är två element som trycker på samma fjäder från var sitt håll, så blir effekten för varje element densamma som om de hade en hälften så styv fjäder var. Du kan stoppa flera element i samma låda utan avdelning - men lådan måste vara lika många gånger så stor som antalet element. Stoppar du in fyra element måste den vara fyra gånger så stor för samma avstämning.


Tack för den mer utförliga förklaringen, jag rapade mest saker jag snappat upp och tydligen missförstått :)

Om jag nu efter input skulle ändra kravbilden lite. Två lådor, upp emot 60 liter styck, 10", basreflex.

Såg denna med låg resonansfrekvens och låg Qts. https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s75-6.html
Är den något att ha? Någon som kan simulera den, jämfört med övriga nämnda?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav gopnik » 2018-10-28 19:46

HK430 skrev:Såg denna med låg resonansfrekvens och låg Qts. https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s75-6.html
Är den något att ha? Någon som kan simulera den, jämfört med övriga nämnda?

Låg känslighet. Pyttesmå lådor som inte går få plats med porten i. Slavbaskandidat. Väldigt hög Le tillsammans ingen antydan till kortslutningsringar ger potentiellt hög distorsion. Wavecorelementet känns bättre på alla sätt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav JB » 2018-10-28 23:19

gopnik skrev:
HK430 skrev:Såg denna med låg resonansfrekvens och låg Qts. https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s75-6.html
Är den något att ha? Någon som kan simulera den, jämfört med övriga nämnda?

Låg känslighet. Pyttesmå lådor som inte går få plats med porten i. Slavbaskandidat. Väldigt hög Le tillsammans ingen antydan till kortslutningsringar ger potentiellt hög distorsion. Wavecorelementet känns bättre på alla sätt.


En slitsport borde han väl kunna få plats med?
Går ju att "vika" runt flera innerväggar om det behövs.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Tangband » 2018-10-29 08:53

Det där SB elementet skulle även passa i en sluten LT låda med kraftig kompensation och med liten volym. Med betydligt lägre ljudkapacitet än slavbas, men rätt likt de mini-subbar man kan se på tex hifiklubben.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Kraniet » 2018-10-29 11:03

gopnik skrev:
HK430 skrev:Såg denna med låg resonansfrekvens och låg Qts. https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s75-6.html
Är den något att ha? Någon som kan simulera den, jämfört med övriga nämnda?

Låg känslighet. Pyttesmå lådor som inte går få plats med porten i. Slavbaskandidat. Väldigt hög Le tillsammans ingen antydan till kortslutningsringar ger potentiellt hög distorsion. Wavecorelementet känns bättre på alla sätt.


Jag håller med. SB mäter inte riktigt så bra som man skulle vilja. Betydligt högre dist jämfört med tex Scan-Speak 26W/4558T00.
Har inte sett nån mätning på wavecor men det har åtminstone kortslutningsringar vilket borde borga för lägre dist.
ca 67 liter (60 liter med 33% iso) och en avstämning mellan 18-25 Hz beroende på, tycker jag ser rätt hyffsat ut. Ser i den volymen ut att ge ungefär samma avstämning som den som föreslogs i molt för NHT 1259.

Här finns nån slags info. Ser väl ganska lovande ut rent distmässigt.
https://www.elchfans.de/threads/wavecor ... ert.46834/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Tarzan » 2018-10-29 11:42

HK430 skrev:
Maccis skrev:SLS- basarna kan du väl få in i små portade lådor.


Det har jag då aldrig sett, oftast är det 10" i 42 liters lådorna aka wannabee infra eller 12" i öppen baffel.
Någon som minns vem på forumet som har byggt dom i portat?

Rotel2 har 8 st portade SLS10 i CABS, 4 fram 4 bak i ett ganska litet rum. Taget ur minnet, slå mig inte om jag har fel.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav nuffe » 2018-10-29 12:05

Tarzan skrev:
HK430 skrev:
Maccis skrev:SLS- basarna kan du väl få in i små portade lådor.


Det har jag då aldrig sett, oftast är det 10" i 42 liters lådorna aka wannabee infra eller 12" i öppen baffel.
Någon som minns vem på forumet som har byggt dom i portat?

Rotel2 har 8 st portade SLS10 i CABS, 4 fram 4 bak i ett ganska litet rum. Taget ur minnet, slå mig inte om jag har fel.


SLS 12an passar utmärkt i dipol och är ganska billig. Jag själv har 8 st i W baffel med utmärkt resultat, och det kommer att bli fler i framtiden.
Vill minnas att trivs bra i ganska stora slutna lådor också, är de 70 liter som är rekommendationen?

Henrik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Tangband » 2018-10-29 20:17

gopnik skrev:Wavecor SW270WA01 eller SEAS H1208. Beroende på behov och lådvolymkrav. SEAS i låda kring 45 liter och Wavecor på 75, om jag minns rätt.


Nyfiken fråga : har du byggt själv med dessa och provat lådvolymen i verkligheten eller använder du Basta! eller andra simulationsprogram för att rekommendera dessa element? Jag har själv ingen praktisk erfarenhet av de element du rekommenderar.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav gopnik » 2018-10-30 00:50

H1208, ja. Dock inte Wavecorelementet. Än.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav HK430 » 2018-10-30 17:20

Tack för all tips o input, lutar starkt åt 2xwavecor eller 3xseas eftersom man kan få detta för samma pris och det blir ungefär samma lådvolym totalt.

Någon som kan kolla vilken setup som skulle spela starkast?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Billigaste dugliga baselementet

Inläggav Kraniet » 2018-10-31 10:06

HK430 skrev:Tack för all tips o input, lutar starkt åt 2xwavecor eller 3xseas eftersom man kan få detta för samma pris och det blir ungefär samma lådvolym totalt.

Någon som kan kolla vilken setup som skulle spela starkast?


Enligt basta så spelar 2 wavecor ca 3dB starkare än 3 seas i området 20-70 Hz. Med en avstämning runt 20 Hz.

3 lådor ger ju mer möjligheter med avseende på placering.
3 baslådor är lite klurigt att koppla mot en tvåkanalig förstärkare. Jämnt antal är ju att föredra då.
Mvh
Magnus


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster